neeschudden
we moeten alleen weten of onze eigen naam al in Zijn handpalm staat gegraveerd.
Als dat nog niet zo is moeten we daar eerst voor gaan zorgen.
Moderator: Moderafo's
Gerdien B. schreef:neeschudden
we moeten alleen weten of onze eigen naam al in Zijn handpalm staat gegraveerd.
Als dat nog niet zo is moeten we daar eerst voor gaan zorgen.
Flappie schreef:Zéker Riska, je hebt ook verborgen zonden. Maar het lijkt me duidelijk dat iemand die openbaar in zonde leeft geweigerd moet worden, ook voor zijn eigen bestwil. Staat er ook niet, tenminste bij ons word dat in het formulier altijd voorgelezen, wellicht bij jullie ook, dat je jezelf geen oordeel moet eten of drinken? Dat doe je namelijk wel, als je in zonde leeft en toch aan het avondmaal gaat. Dat geld dus ook voor de zogenaamde 'verborgen' zonde.
Gerdien B. schreef:Flappie schreef:Zéker Riska, je hebt ook verborgen zonden. Maar het lijkt me duidelijk dat iemand die openbaar in zonde leeft geweigerd moet worden, ook voor zijn eigen bestwil. Staat er ook niet, tenminste bij ons word dat in het formulier altijd voorgelezen, wellicht bij jullie ook, dat je jezelf geen oordeel moet eten of drinken? Dat doe je namelijk wel, als je in zonde leeft en toch aan het avondmaal gaat. Dat geld dus ook voor de zogenaamde 'verborgen' zonde.
Dan mag niemand meer aan het Avondmaal, want niemand is zonder zonden en drinkt en eet zichzelf dus een oordeel
GerdienB schreef:Ik denk dat je het moet zien als:
Het Avondmaal is een waardige maaltijd en niet een schranspartij waar je dronken vandaan moet komen off al dronken aan meot gaan.
In mijn ogen waarschuwt Paulus ons hier tegen. Ik krijg het idee als ik zijn stuk helemaal hier over lees dat de mensen in die tijd meer om het eten en dronken worden aan de tafel gingen ipv om de gedachtenis die er achter zit
Riska schreef:GerdienB schreef:Ik denk dat je het moet zien als:
Het Avondmaal is een waardige maaltijd en niet een schranspartij waar je dronken vandaan moet komen off al dronken aan meot gaan.
In mijn ogen waarschuwt Paulus ons hier tegen. Ik krijg het idee als ik zijn stuk helemaal hier over lees dat de mensen in die tijd meer om het eten en dronken worden aan de tafel gingen ipv om de gedachtenis die er achter zit
Dat is precies de goede uitleg Gerdien. In die tijd waren het een soort Agapemaaltijden - waarin velen zich al tegoed deden, schransten en dronken en als de armen dan ook eindelijk kwamen was er niets meer, terwijl dan nog de Maaltijd van de Heer gevierd moest worden. Dán drink je je volgens Paulus een oordeel. En inderdaad, Jezus brak het brood met Judas, terwijl Hij wist dat Judas Hem verraden zou...
Openlijke zonden en verborgen zonden - het maakt geen verschil. En Jezus zat aan met tollenaars en zondaars, dus mogen wij Hem ook - zondig en wel - gedenken en aan Tafel gaan.
Gerdien B. schreef:Als je je geborgen mag weten in God heb je recht om aan Zijn tafel te gaan. Hij nodigt je uit.
Al heb ik ook daar mijn vraagtekens bij want Judas mocht ook aan het Avondmaal deelenemen ook al wist Jezus wat er in hem omging.
Ik denk dat je het moet zien als:
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten