Allereerst wordt je bedankt voor je laatste alinea: het allerbelangrijkste voor mij is schrift met schrift vergelijken: daarnaast kijk ik ook wat er in de geschiedenis is gebeurd en hoe het nu is. Beter kan ik je het dan waarschijnlijk niet uitleggen: ik moet gewoon te veel comprimeren en dat vind ik moeilijk.
Als je het interesseert hoe ik o.a. aan de wetenschap kom: www.bijbels-panorama.nl dan kun je het uitgebreider lezen.
Ik doe gewoon nog één poging om het uit te leggen en dan houd ik het er dan ook bij: we zullen wel zien…

Daniël 9:24
24 Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad, om de overtreding te sluiten, en om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen, en om het gezicht, en den profeet te verzegelen, en om de heiligheid der heiligheden te zalven.
25 Weet dan, en versta: van den uitgang des woords, om te doen wederkeren, en om Jeruzalem te bouwen, tot op Messias, den Vorst, zijn zeven weken, en twee en zestig weken; de straten, en de grachten zullen wederom gebouwd worden, doch in benauwdheid der tijden.
26 En na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hem zelven zijn (maar is niet voor Hem); en een volk des vorsten, hetwelk komen zal (wijst op de vorst), zal de stad en het heiligdom verderven, en zijn einde zal zijn met een overstromenden vloed, en tot het einde toe zal er krijg zijn, en vastelijk besloten verwoestingen.
27 En hij zal velen het verbond versterken een week; en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste.
70 weken: 490 jaren dus: de overtredingen zouden na 490 jaren verzoend zijn, de zonden verzoend en eeuwige gerechtigheid zou dan zijn aangebracht en het gezicht en de profeet zijn dan verzegeld en de heiligheid der heiligheden is dan gezalfd!
Het gaat hierover het herstel aan het Joodse volk, met Christus als wettige erfgenaam: de Messias.
De periode van 70 weken begon te lopen vanaf de uitgang des woords om te doen wederkeren en om Jeruzalem te bouwen. In het jaar 445 voor onze jaartelling krijgt Nehemia toestemming om naar Jeruzalem te gaan en de stad op te bouwen (de muur) Op de Juliaanse kalender 14 maart 445/ 1e nissan.
Tot op Messias – de Vorst – zouden 7 en 62 weken verlopen (483 jaar). De vorst is niet de koning, maar de kroonprins. Vorst komt overeen met “voorste”. Hij was de kroonpretendent. Het zalven houdt verband met het koningschap van de Allerheiligste (de Messias). Daartoe zouden 70 weken verlopen. Er verliepen echter 69 weken tot op de Messias. De dag waarop de Heere Jezus zijn intocht deed in Jeruzalem daar kon Hij de Vorst genoemd worden (de 10e nissan). De Heer weende over de stad, omdat de inwoners “deze uw dag” niet onderkend hadden. De Joden erkenden de Heer niet als hun Koning en Hij werd dan ook niet als Koning gekroond en is dat NU nog niet.
Daniël 9: 26.. “en het zal niet voor Hemzelven zijn” is een onjuiste vertaling. Er staat letterlijk “en/maar(er) is niet voor hem” Dat betekent: Hij zal niet hebben. Hij zou Zijn koningschap of koninkrijk niet hebben. Hij werd gedood.
De laatste dag van de 69e week is de dag waarop de Heere Jezus Jeruzalem binnenreed. Sinds die dag verbergt Hij zich. De Joden hebben Hem nooit als Koning gewild en dat is nu nog zo.
De Heer krijgt het niet, wel een vorst des vorsten. Er komt dus een andere vorst, daarmee wordt de vorst uit Daniël 7 en 8 bedoeld: de koning van Babel
De verwoesting in het jaar 70 is zeker een beeld van de komende verwoesting, maar niet de verwoesting: de tijd die ertussen zit is groter dan 7 jaarweken (7x360 dagen). Er is dus sprake van tijdsonderbreking.
Als altijd blijkt uit de bijbel dat de tijden/jaren exact kloppen, waarom dan niet met de 70 jaarweken?
Daniël 9:27
Het gaat hier om de vorst die een verbond zal sluiten met de Joodse staat, voor de duur van 7 jaar. Dit loopt na 3,5 jaar al fout (zie ook openbaring 13, matth 24:15) en uiteindelijk zal het land verwoest worden en begint de dag des HEEREN (Zacharias, Ezechiël en Joël, Matthéüs 24 en 25) de joden zullen tot bekering komen op de dag van de verwoesting van Jeruzalem. Dat is aan het einde van de 70e week.