Berichtdoor try » 07 jun 2006 21:33
Waarom haken jongeren af? Ik denk, dat het antwoord even duidelijk als pijnlijk is. En omdat dat antwoord zo pijnlijk is, wordt het in de kerk nooit volop ter sprake gebracht, uitgesproken of zelfs maar in overweging genomen. Eindeloos wordt om de hete brij heen gedraaid. Een paar positieve puntjes moeten steeds weer het antwoord op die vraag aan het zicht onttrekken. Kerkmensen, die de kerk besturen en die er al een lang leven in de kerk op hebben zitten, zijn over het algemeen emotioneel verbonden aan hun kerk. En daarmee ook aan alle gewoonten, eigenaardigheden, gebruiken en geschiedenissen die er mee samenhangt. men is er geboren, gedoopt, getrouwd. Men heeft er kinderen opgevoed, ten doop gehouden. men is er aan het Avondmaal gegaan. Wellicht heeft men dierbaren vanuit de kerk begraven. Men heeft er geloofd, gezongen, gevierd en getreurd. En, wat nog wel eens vergeten wordt: men heeft aan de kerk vaak ook een bepaalde status ontleend. Men is er misschien ambtsdrager geweest en men heeft daarvoor waardering ontvangen. Vrijwilligerswerk biedt de mogelijkheid om zowel de kerk alsook de eigen persoon zin en betekenis te geven. Men heeft een carriere kunnen maken als kerkmens.
Geen wonder, dat deze generaties, die de kerk hebben opgebouwd en op dit moment ook in hun bezit hebben, geen enkel belang hebben in negatieve verhalen over jongeren die afhaken. Het komt bij de doorgewinterde kerkganger, die bepaalt hoe het er in de kerk aan toe gaat, gewoon niet op, dat de kerk voor sommigen van "hun" mensen geen enkele betekenis meer heeft. Daarom blijft de kerk zo angstvallig en hardnekkig gehuld in stilzwijgen en probeert ze de golf aan kerkverlating te sussen met voorbeeldje van hier en daar geslaagde diaconale of pastorale projectjes. Het moet de indruk wkken, dat het allemaal meevalt. Maar die indruk wordt vooral geboren in de harten en hoofden van mensen, die belang hebben bij een positief beeld van de toekomst van de kerk.
Maar nu dan het antwoord op de vraag, waarom jongeren massal afhaken:
Eenvoudig: jongeren zien de kerk als één van de vele manieren, waarop mensen iets willen maken van hun leven. En voor hun vaders, moeders, opa's oma's kan dat heel goed de kerk zijn. Dat vinden ze fijn. Daar hebben ze wat aan...nou best toch?
Jongeren kennen echter tal van alternatieven voor zingeving en betekenisgeving. En daar horen heel nadrukkelijk ook religieuze mogeijkheden bij. Echt, jongeren weten heus wel hoe de kerkelijke markt in elkaar zit. Je kunt kicken op stilte, meditatie en rust. Maar je kunt ook uit je bol gaan bij evangelischen of zo. Mar ook je eigen muziek is belangrijk. Je eigen levenskeus. Je eigen "ding". iets is goed, echt, bruikbaar en daarom relevant, wanneer het je een goed gevoel geeftof wanneer het iets goeds met je doet. Voor iedereen is dat anders. En dat is ook heel logisch, omdat iedereen anders is.
Heel belangrijk is wel of iets nu werkt of niet. Met andere woorden: is het een beetje concreet. Werkt het.
En dan haken jongeren af bij datgene, wat werkt voor oudere kerkgangers. Het werkt niet voor hen. De muziek werkt niet. De preek werkt niet. De boodschap werkt niet. Vaak werkt alleen nog de vriendenkring uit de kerk. Maar die eredienst? ... nee!
Ten diepste is het natuurlijk een oordeel over de werkelijkheid van het christelijke geloof. Is het echt waar, dat je een gelukkiger mens wordt door de kerk? Kom je echt krachtiger en gelukkiger, beter en opgeknapt uit de kerk? Nee.
Het blijkt aan alle kanten een niet-werkende formule te zijn. Al die werkelijkheden van God, Christus en de Heilige Geest, van zondebesef, troost, verzoening, vrede, liefde, verlossing en toekomst klinken natuurlijk prachtig, maar wat merk ik er concreet van?...Niks!
Dus...wegwezen. Hiermee voelt een jongere zich helemaal niet blasfemisch of zondig. Hij vindt het eerder vanzelfsprekend en logisch. Als iets niet werkt heeft het geen functie en verspil je je tijd er aan. De behoefte blijft natuurlijk, maar het moet kennelijk elders gehaald worden.
Sorry,...see you.
En overigens...niemand houdt jongeren tegen. Ze zijn veel mobieler en meer geinformeerd dan ouderen. Ze kunnen in een korter tijdsbestek veel meer te weten komen en sneller keuzes maken. Ze zijn aangewezen op zichzelf. Dat lijkt een soort eenzaamheid, maar tegelijkertijd worden ze door opvoeding, educatie, studie en vaardigheidstrainingen ook klaargestoomd om zo snel en zelfstandig in de wereld te kunnen leven. Ze zijn namelijk ook n staat om hun eigennetwerken te maken. Mensen elders dan in de kerk te ontmoetene en antwoorden elders dan in de kerk te krijgen. Jongeren zijn goed geinformeerd, kritisch, vaardig en in staat om de kerk los te laten vanuit het zelfbewustzijn, dat ze op andere plekken ook een goed, zinvol en hoogstaand leven kunnen opbouwen. Die werkelijkheid kunnen ze heel concreet vormgeven. De kerk is niet per sé nodig.
Ze zijn in staat en ook bereid om hun eigen leven te maken. Inclusief de manier waarop ze omgaan met de grote levensvragen. En dat is een heel pijnlijke boodschap voor de kerk. In feite zijn jongeren geemancipeerd, vrij van een opgedrongen wijze van vragen stellen, leven, geloven en antwoorden ontvangen.
try