Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 jun 2006 12:33

L'être extraterrestre schreef:Ik weet niet wat er allemaal al is gezegd, maar om mijn mening even te geven:

Regels zijn de dood van sommige dingen. Maar ik hecht ook heel veel waarde aan regels, ze zijn niet voor niets gegeven.

Maar het is zo makkelijk om de fouten van een ander aan te wijzen, kijk ook eens naar jezelf!

Ik heb vanaf ik jong ben op reformatorische scholen gezeten, en iedereen geloofd dat zijn kerk de ware is. Ik ook, tot ik eens na ging denken. Ware kerk? Ware kerk? Waar slaat dat op? Dat zou betekenen dat er maar een paar christenen echt bekeerd zijn, alleen die paar gaan naar de hemel, alleen die paar hebben het ware geloof, de rest is verdoemd. Zo denken veel kerk er over. Maar, verschillende mensen, verschillende meningen. Iedereen geloofd dat zijn mening de juiste is, soms willen we die maar wat al te graag opdringen aan een ander. Is het niet beter om het geloof te verspreiden onder ongelovigen dan om elkaar te betwisten met: kom naar mijn kerk, jouw geloof is slecht? Denk je ook niet, dat ieder mens dat bekeerd is, zijn eigen juiste weg vind met God? En dat bekeren ook zo'n begrip is. In de GG vinden ze dat als je station a, b en c hebt doorlopen, dat je dan bekeerd bent, en de kerkenraad beweerd dat te kunnen zien. Bij het andere uiterste, de evangelische gemeente, ben je bekeerd als je zegt: Ik geloof dat Jezus bestaat. Levensgroot verschil, zijn ze beide fout? Ik weet het niet. Ik geloof dat overal een kern van waarheid in zit, dat je niet een ander jouw regeltjes op moet leggen. Ald je bekeerd bent, ga je vanzelf Gods wegen wel volgen, sturen mag altijd, advies is altijd welkom, maar ga geen banden leggen bij volwassen mensen. Ik geloof, dat ook een moslim die geloofd in Jezus, dus bekeerd is in de hemel komt. Dat is niet aan mij om dat te beoordelen, gelukkig dat ik die zorg niet heb, daar heb ik een hemelse, almachtige, Vader voor.

Ik ben het met je eens. Bij ons (maar dat is plaatslijk) denkt Gereformeerd Vrijgemaakt dat ze uitverkoren zijn, hoewel ik het niet altijd met hun regels eens ben. We hebben één God, één Almachtige Vader. Iedereen die gelooft in Hem en Zijn regels leeft zal behouden worden. Kort gezegd: Het Bijbels geloof!
Zoals Paulus al aangeeft in zijn brief aan de gemeente van Korinthe:
1 Korinthe 1 vanaf vers 11
11 Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

En daar kan ik alleen maar AMEN op zeggen :)

L'être extraterrestre schreef:Is dit een beetje on-topic? Ben niet zo heel handig in on-topic reageren...
Zolang het bij het onderwerp blijft en niet een andere discussie gaat openen in het onderwerp (bijzaken en/of iets anders) :wink:
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 jun 2006 13:19

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:En waar kom je uiteindelijk terecht? Nou, bij Gerdien B. want daar mag je niet in een ijzeren-ros rijden op zondag.

Welnu, ik heb er geen enkel probleem mee om bij Gerdien B. uit te komen.

Ik deel Raido's betoog inzake de ongeschreven tradities, waarbij ik de kanttekening maak dat in het Bijbelboek Tobit wel degelijk een verwijzing naar de H. Drievuldigheid staat. Dit vinden wij terug in Tobit 12 vers 6. Dat de reformatoren dit en andere boeken uit de Bijbel hebben gesmeten, was wellicht niet altijd zinvol...
In Tobit 12 vers 6 staat: En ga heen in vrede.

Wat bedoel je met dat daar H. Drievuldigheid staat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jun 2006 13:39

Dat de reformatoren dit en andere boeken uit de Bijbel hebben gesmeten, was wellicht niet altijd zinvol...
Ze waren al door een Joods concilie verworpen rond 100/200 na Christus.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2006 14:00

Juist ja, maar door de catholica en de orhodoxie zijn ze gehandhaafd. Wat de Joden dan doen, is kerkelijk gezien minder relevant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jun 2006 14:33

Optimatus schreef:Juist ja, maar door de catholica en de orhodoxie zijn ze gehandhaafd. Wat de Joden dan doen, is kerkelijk gezien minder relevant.
Klopt, om hun dwalingen te kunnen ondersteunen. We zijn een continuering van het Jodendom en die geschriften waar stuk voor stuk Oud-Testamentische apocriefen en zijn verworpen op basis van de historiciteit of authenciteit..

Als men dat verwerpt, waar wij uitvoort kwamen (toen eigenlijk nog samen min of meer) waarom zouden wij ze dan als onderdeel van de Canon zien ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2006 22:22

Raido schreef:
Optimatus schreef:Juist ja, maar door de catholica en de orhodoxie zijn ze gehandhaafd. Wat de Joden dan doen, is kerkelijk gezien minder relevant.
Klopt, om hun dwalingen te kunnen ondersteunen. We zijn een continuering van het Jodendom en die geschriften waar stuk voor stuk Oud-Testamentische apocriefen en zijn verworpen op basis van de historiciteit of authenciteit..

Als men dat verwerpt, waar wij uitvoort kwamen (toen eigenlijk nog samen min of meer) waarom zouden wij ze dan als onderdeel van de Canon zien ;)

Daar ben ik het dus niet mee eens. Immers, de deutrokanonieke boeken zijn alleen in het Grieks overgeleverd, de Hebreeuwse versie is verloren gegaan, maar dat maakt de authenticiteit niet minder.

Verder vind ik een directe vermelding van de H. Drievuldigheid eerder een waarheid dan een dwaling. Het was een grote fout van de Reformatoren om het boek Tobith uit de Bijbel te kegelen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 jun 2006 08:43

Verder vind ik een directe vermelding van de H. Drievuldigheid eerder een waarheid dan een dwaling. Het was een grote fout van de Reformatoren om het boek Tobith uit de Bijbel te kegelen.
Als ik het boek Tobith lees, komt mij meer de ‘oprechtheid’ van Tobith openbaar dan de H. Drievuldigheid.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2006 09:12

Ze volgden het Joodse concilie daarin en wierpen deze boeken met een mannelijke wegwerping weg.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jun 2006 09:34

En begingen daarmee dezelfde miskleun als dat joodse concilie. "Gezegend zij de heilige Drievuldigheid en de Eenheid die ongedeeld is" Tobit 12:6 (oudere vertaling).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2006 09:48

Optimatus schreef:En begingen daarmee dezelfde miskleun als dat joodse concilie. "Gezegend zij de heilige Drievuldigheid en de Eenheid die ongedeeld is" Tobit 12:6 (oudere vertaling).
:roll: De Joden hebben die boeken niet voor Jan met de korte achternaam verworpen, ze twijfelden ten zeerste aan de waarheid in die geschriften of deze écht gebeurd waren. Het zijn inderdaad fantastische verhalen, en ik moet eerlijk zijn soms is er meer lering uit te halen dan uit de Bijbel zelf.

Wat niet wil zeggen dat ze écht gebeurd zijn (dit is overigens ook mogelijk met het boek Job). En ja ik vind het ook wel een beetje jammer dat de protestantse canon afwijkt van de katholieke canon.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 10:26

Annemieke86 schreef: ben het met je eens. Bij ons (maar dat is plaatslijk) denkt Gereformeerd Vrijgemaakt dat ze uitverkoren zijn, hoewel ik het niet altijd met hun regels eens ben. We hebben één God, één Almachtige Vader. Iedereen die gelooft in Hem en Zijn regels leeft zal behouden worden. Kort gezegd: Het Bijbels geloof!

Huh... ff een zijspoortje in, want bij deze opmerking heb ik wat vraagtekens. Volgens mij kan je niet in een kerkverband denken zoals jij doet: "Gereformeerd Vrijgemaakt denkt dat ze uitverkoren zijn". Bedoel je dat er veel meer mensen in dat kerkverband denken dat ze kinderen van God zijn, dat de meesten in de gemeente aan het avondmaal aangaan enzo? Volgens mij denkt in de GKV dat wie gelooft in Hem en naar zijn regels leeft inderdaad behouden wordt... ook in andere kerkverbanden bijv. :)

En met welke regels van hen ben je het niet eens? Ben ik wel benieuwd naar :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 14 jun 2006 11:08

Marnix schreef:
Annemieke86 schreef: ben het met je eens. Bij ons (maar dat is plaatslijk) denkt Gereformeerd Vrijgemaakt dat ze uitverkoren zijn, hoewel ik het niet altijd met hun regels eens ben. We hebben één God, één Almachtige Vader. Iedereen die gelooft in Hem en Zijn regels leeft zal behouden worden. Kort gezegd: Het Bijbels geloof!

Huh... ff een zijspoortje in, want bij deze opmerking heb ik wat vraagtekens. Volgens mij kan je niet in een kerkverband denken zoals jij doet: "Gereformeerd Vrijgemaakt denkt dat ze uitverkoren zijn". Bedoel je dat er veel meer mensen in dat kerkverband denken dat ze kinderen van God zijn, dat de meesten in de gemeente aan het avondmaal aangaan enzo? Volgens mij denkt in de GKV dat wie gelooft in Hem en naar zijn regels leeft inderdaad behouden wordt... ook in andere kerkverbanden bijv. :)

En met welke regels van hen ben je het niet eens? Ben ik wel benieuwd naar :)

Je kunt niet in een kerkverband denken, wel in termen. Mag ik zo onbeleefd zijn om de gemiddelde refo te bestempelen als hypocriet? Refo's zijn mensen die vaak zwaar kerken, zich aan alle mogelijke regeltjes houden, en ondertussen andere mensen de kerk uit roddelen. Daar kan ik echt van kotsen, ben je dan christelijk, met al je regels? Je moet die regels niet houden omdat je alleen door die regels in de hemel komt, je moet ze houden omdat jij geloofd dat God dat zo wil, en omdat je God wil dienen met die regels. En liever een regel te veel dan een regel te weinig. Tenzij de regels je gaan beperken in je geloof is er niet zoveel mis mee. Maar wanneer gebeurd dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 11:42

Ook dat is generaliseren, hoewel het soms klopt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 jun 2006 12:29

Marnix schreef:Ook dat is generaliseren, hoewel het soms klopt.

Je begint het te leren |:)| :P

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 14 jun 2006 12:40

Hangt er vanaf, ik vind dat de omschrijving die ik geef een omschrijving van refo's is :wink: Iets anders is geen refo:P

Terug naar “Archief”