slecht slapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mei 2007 18:08

Ik slaap wel vaker slecht. Of naja, slecht...ik heb er eigenlijk niet echt last van. Als ik bijvoorbeeld om twaalf uur slaap, en ik zou tot 8 uur mogen slapen, dan ben ik altijd wel een paar keer wakker geworden.
Ik heb ontdekt, naja, mijn studiegenootjes hebben ontdekt, dat ik een korte remslaap ofzo heb. Dus dat ik amper diep slaap.
Ach, dat zal allemaal wel. Ik heb er nu geen last meer van, omdat ik toch onregelmatig werk en af en toe uit kan slapen. Dan pit ik wel weer bij.

IN tijden van stress is het erger. Dan word ik minimaal elk uur tien minuutjes wakker, en dat is irritant.
Moe ben ik wel vaak overdag ook, maar dat komt ook gewoon omdat ik eigenlijk 9 of 10 uur slaap per nacht nodig heb, en dat red ik maar zelden, zeker niet als ik steeds wakker word.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2007 19:48

Héél af en toe heb ik een nacht dat ik slecht slaap. Hooguit één keer in de 3 maanden ofzo. Verder slaap ik eerder te veel dan te weinig, dus tegenwoordig zet ik ook op vrije dagen m'n wekker rond een uur of half 9. De dagen dat ik eruit moet gaat rond half 5 de wekker. Als ik dan de vrije dagen tot 11 uur blijf liggen, is het verschil zo groot en heb je helemaal geen fatsoenlijk ritme meer. (Ritme is erg belangrijk heb ik gemerkt (Ook wat slapen betreft); Persoonlijk voel ik me veel beter dan :) )

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 24 mei 2007 20:03

Hoe later ik naar bed ga, hoe beter ik er 's ochtends uit kan komen (en voor mij is dat op een gewone werkdag kwart over zes). Als ik echt vroeg naar bed ga, voor mij is dat tegen tien uur of zo, en ik slaap uit, ben ik juist duf als een konijn. Ik word alleen maar chagarijnig van veel slaapuren.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2007 20:07

Debor@ schreef:Hoe later ik naar bed ga, hoe beter ik er 's ochtends uit kan komen (en voor mij is dat op een gewone werkdag kwart over zes). Als ik echt vroeg naar bed ga, voor mij is dat tegen tien uur of zo, en ik slaap uit, ben ik juist duf als een konijn. Ik word alleen maar chagarijnig van veel slaapuren.

Idem 8)

Voornamelijk chago omdat je het idee hebt dat je weer een dag verknoeit hebt door te lang te blijven liggen. Te laat naar bed en extreem vroeg op, breekt me wel op na een paar dagen, dus dat doe ik maar niet teveel.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 24 mei 2007 20:16

Smurffie schreef:Idem 8)
Had niet anders verwacht 8)

Smurffie schreef:Voornamelijk chago omdat je het idee hebt dat je weer een dag verknoeit hebt door te lang te blijven liggen.
Nou, dat niet eens zo zeer, daar dénk ik zelfs nooit aan. Geen idee wat het wel is trouwens... het is voor mij gewoon net zo logisch als het 'laat naar bed gaan, vroeg op breekt op' voor een ander logisch is.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Kraai
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kraai » 29 mei 2007 20:38

Cisca welke medicijnen slik je dan? Want ik heb ook medicijen via de arts maar die werken wel goed. Want ik heb ook heel lang getopt met slapen en van allles geprobeerd maar het hielp niet en nu heb ik wel iets waar ik van slaap. Gelukkig
Soms kun je nog maar één ding doen en dat is BIDDEN

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 14 jun 2007 02:30

Ik heb een hele poos slecht geslapen (wel al zo`n 5 jaar geleden) Ik wist waar het door kwam (veel strees en spanning) maar ging m`n ritme omdraaien. (laat naar bed en steeds later eruit).
Van de huisarts kreeg ik toen voor 1 week een lichte slaaptablet om de vicieuze cirkerl te doorbreken en een paar gesprekken bij een maatsch. werker deden de rest.

Nu in mijn werk (ik ben oncologieverpleegkundige) slikken veel mensen slaaptabletten, maar probeer ik ze ook te helpen door bv. een gesprekje `s nachts, een beker warme melk met honing (in de warme melk zitten slaapverwekkende stofjes, dat is echt waar), een ontspannende voetmassage met lavendelolie, of gewoon wat lavendeldruppels op een zakdoekje ofzo. (sinaasappelolie, of tea tree kan ook)

Helpt ook!
A smile costs nothing, but gives much

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 18 jun 2007 12:28

Ondertussen slaap ik iets beter. Heb examens achter de rug met een goed gevolg, hoef nooit meer naar een HAVOklas (niks negatiefs over havo, maar ik voelde me er niet thuis na 4 jaar VWO) en ga volgend jaar op kamers, dus ben ik thuis weg (dit klinkt wel heel stom, maar volgens m'n mentor ga ik m'n ouders en familie weer waarderen als ik ze minder vaak zie, en daar heeft hij, denk ik, gelijk in) Toch slaap ik nog niet echt goed omdat ik me nu druk zit te maken over hoe het volgend jaar zal gaan op de HU en of ik kan opschieten met m'n huisgenoten en dat soort dingen :oops: Verder slaap ik heel slect als ik weer eens ruzie heb gehad met m'n vader, wat helaas veel voorkomt.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Kraai
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kraai » 18 jun 2007 15:46

Dat is mooi dat je iets beter slaapt meid. Maar als je ruzie heb gehad kan ik me voorstellen dat je bijna niet slaapt. En jammer dat het veel voor komt. En wie weet hoe het word als je het huis uit bent. Meestal word het dan wel beter.
Soms kun je nog maar één ding doen en dat is BIDDEN

André

Berichtdoor André » 22 nov 2007 23:17

Zijn er hier ook mensen die beginnen te 'wennen' aan slaapmedicatie?
Gebruik het nu vanaf begin 2003 dagelijks.
Ik begin weer richting 5 uur slaap te gaan en dat is te weinig voor me.
Misschien is het ook lastig icm met oorsuizen, dat moet eerst weg dat overheersende geluid, voor ik in slaap kan vallen.
Misschien tijd voor een bezoekje aan m'n huisarts, ze is er 3 dec. weer.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 nov 2007 04:06

Mijn vader slaapt ook vaak heel slecht. Soms wekenlang nog geen 2 uur per nacht (zoiets heet gewoon tegen een burn-out aan zitten, maar volgens hem is dat onzin). Een dag voor we op vakantie gingen wilde mijn moeder persé dat hij goed zou slapen omdat hij anders in slaap zou vallen tijdens het lange stuk rijden (mijn moeder kan niet in het donker rijden, dus hij moest het zelf doen). Ze had aan de dokter om maar 2 slaaptabeletten gevraagd. maar hij kreeg het echt niet.
Waar halen jullie dan slaapmedicatie vandaan?

Ik heb gemerkt dat het echt waar is dat ik 10 uur per nacht nodig heb. In weken dat ik geen vroege diensten heb, of gewoon maar 1 ofzo, voel ik me heerlijk uitgeslapen. Maar dan slaap ik ook echt uit tot een uur of 10, half 11 Dan gaat het goed.
Vreselijk zeg, als je 10 uur nodig hebt. Moet ik eigenlijk om half 9 naar bed als ik om half 7 dr uit moet. Tja dat doe ik toch echt niet.

maar je kunt zeker wel wennen aan slaapmedicatie, André. Daarom wordt er vaak geprobeerd af te bouwen bij mensen op mijn werk, zodat ze er niet 'verslaafd' aan raken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 nov 2007 12:32

MissF: toch fijn om te horen dat meer mensen veel slaap nodig hebben. Ik slaap het liefste een uur of 9 per nacht (soms langer als ik uit mag slapen). In ons nieuwe huis is minder achtergrondgeluid dan waar we eerst woonden en dat maakt dat het oorsuizen (wat Andre ook heeft) extra opvalt. Het is dan best wel hard! Gelukkig ben ik altijd zo moe dat ik toch wel in slaap val, maar irritant blijft het wel.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 nov 2007 12:38

Werd vanmorgen om 03:18 van de hond die voor de deur zat te huilen. Had hem gisteravond om 20:00 uitgelaten en dacht dat hij daar wel mee de nacht doorkon. Ben ik in het holst van de nacht toch nog maar even gaan lopen met hem.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 23 nov 2007 12:55

Heb ook een tijdje slaapmedicatie gehad.
Maar nooit langere periodes dan 2 weken achter elkaar,
anders zou je verslaafd er aan raken.
En MissF, wel gewoon bij de huisarts voorgeschreven gekregen,
maar je krijgt het idd niet zomaar.

Heb ook een tijdje expres m'n slaaptijden steeds een uur verschoven,
zodat ik op gegeven moment 's nachts wakker moest zijn,
en overdag slapen. Als je dat steeds wat verschuifd, zit je uiteindelijk weer goed. :)
Maar goed, na een weekje zat het al weer fout, alle moeite voor niets.:/

Pas toen ik medicatie voor m'n schildklier kreeg, en (dus) niet meer depressief was,
ben ik weer goed gaan slapen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 23 nov 2007 21:57

Onze zoon (5) kon nooit in slaap komen. Sinds hij melatonine van de dokter heeft gekregen slaapt hij als een roos. Dit is ook gewoon bij een drogist te halen. Dus als je een keer een slaaptablet nodig hebt is dat een uitkomst.

Terug naar “Archief”