kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2006 21:38

Jantjes schreef:Jij spreekt over 400 jaar geleden, nu spreek over nog langer geleden 2000 jaar, en toen gebeurden er dit: En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten. En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.

Begrepen?

Van geen meter begrepen. Wat hebben kinderen in de kerk die bij een doopvont mogen staan als er een kindje gedoopt wordt in vredesnaam te maken met handelaren in de tempel? Als kinderen komen kijken en betrokken worden bij de doop van een kindje, zijn zij dan niet in een huis van gebed?
Het spijt me, ik kan geen kant uit met wat je hier te berde brengt.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 mei 2006 21:39

Raido schreef:Maar goed dat de kerk geen 'huis van God' is, anders zouden wij nu met karwatsen en zwepen de ouderlingen te lijf moeten gaan.

ik ben (nu pas) blij dat ik laatst niet gekozen ben als diaken met tweetal 8) :D
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 21:42

Misschien weten ze bij Schatjes iets??????????? :D

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 mei 2006 21:46

pol schreef:Misschien weten ze bij Schatjes iets??????????? :D

of ze bij Schatjes iets weten om de eredienst op te 'leuken' bedoel je? :)

(heb je Schatjes daaarnet nog gezien? die etterbakjes die niet wilden slapen :D )
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2006 21:49

Columbus schreef:weet iemand nog meer manieren om kinderen bij de dienst te betrekken?

Ik heb jaren gekerkt in een gemeente waar de kinderen op bankjes zaten voorin de kerk. De dominee had, voordat zij naar de kindernevendienst gingen, altijd een gesprek met die kinderen.
Daarbij moet worden opgelet, vooral als het een grote kerk is, dat het verstaanbaar was. Hij herhaalde dus ook nog even voor de duidelijkheid wat een kind opmerkte, als ze het zeiden zonder microfoon.

In de gemeente waar ik nu ben zijn kinderen altijd betrokken bij o.a. het Advents-en Paasproject van Kind en Zondag.
De kleuters die te groot zijn geworden voor de creche krijgen in een speciale dienst extra aandacht, dat ze nu in de kerk de dienst bijwonen - en naar de kindernevendienst mogen. Daarbij wordt duidelijk verwezen naar de doop en de gemeente wordt nog eens gevraagd, zoals bij de doop, om rond die kinderen en hun ouders te staan bij de opvoeding.

De jonge kinderen komen voldoende aan hun trekken - ik maak me meer zorgen over de jongelui tussen de pakweg 12 en 20 jaar... die zouden ook meer aan bod moeten kunnen komen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 21:51

columbus schreef:
pol schreef:Misschien weten ze bij Schatjes iets??????????? :D

of ze bij Schatjes iets weten om de eredienst op te 'leuken' bedoel je? :)

(heb je Schatjes daaarnet nog gezien? die etterbakjes die niet wilden slapen :D )

ja ze werden onder een kouwe douche gezet, tis wat..... lekker offtopic trouwens.

Maar wel knap als een kind van 2 anderhalf uur stil kan zitten in de kerk!!!! (weer bij de topic

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 mei 2006 21:57

tja, dat is wat, die ouders krijgen van mij de 'koude douche' (van Kassa)

kinderen van 12 tot 20.
toen ik in die leeftijd was sliep ik praktisch altijd onder de kerkdienst. waarom weet ik niet maar ik kon mn aandacht er gewoon niet bijhouden.
de ds schreeuwde hard zat, daar lag het niet aan maar op een gegeven moment raakte het me niet meer.
kan ook niet voorstellen hoe ze mijn aandacht hadden moeten trekken, het was ook een zware gemeente (ogg) er gebeurde nooit iets waardoor de jeugd zoiets had van 'moet je horen wat er nou is gebeurd'of iets van die strekking.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2006 22:02

Onze vorige dominee kreeg altijd te horen dat de preek te moeilijk was. Afgesproken was, dat de jongeren (een keer) de hand mochten opsteken als ze het niet snapten... Dan zou het nader uitgelegd worden. Zo is het inderdaad gebeurd en daarna heeft de dominee echt geprobeerd de preken zo te houden dat ze begrepen konden worden...
Maar toch.... die jongeren worden er te weinig bij betrokken vind ik.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 mei 2006 22:22

aan de ene kant ben ik het me je eens.

Aan de andere kant: ik val ook in de categorie. Al een aantal jaren interreseren mij de kerkdiensten, enkel en alles omdat God in mij is gaan wonen en werken. Sindsdien luister ik met andere oren... en werd ik wel degelijk bij de dienst betrokken.
Regelmatig ben ik met leeftijdsgenoten in gesprek over de kerk, het geloof enz. Ook klagen ze dan over de moeilijke preken, lange diensten (terwijl het op zn langst maar 1,5 uur is). Als ik er dan op door ga... (in de trant van: wat wil je veranderd hebben, wil je meewerken als we ermee bezig gaan, als we het anders zouden doen zou je dan vaker in de kerk komen, enz)
Uit de antwoorden blijkt dan dat een deel van de jongeren gewoon zelf helemaal niet willen. Ook al is het zo aantrekkelijk als wat, en worden ze er nog zo bij betrokken.

Gelukkig geeft een deel ook andere antwoorden...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 26 mei 2006 22:27

Daarom vind ik jeugddiensten ook zo belangrijk, ik heb al eerder genoemd 1 jeugdzondag op 52 zondagen ik het jaar vind ik veel te weinig. En spreek me dan niet van dat de dienst voor iedereen is. Dus ook voor de jongeren. Keer het dan om een jeugddienst is net zo goed voor de ouderen als voor de jongeren. Misschien steken jullie er ook wel wat van op als het wat makkelijker gebracht wordt, of over een onderwerp gaat waar de jongeren veelal mee bezig zijn.

Ook wordt er vaak aangehaald dat jongeren niet mee willen werken in een jeugddienst, maar ik denk ook dat dat komt, omdat ze dat van jongs af aan niet gewend zijn, als jij nooit voorin de kerk hebt gestaan oid. en je moet op je 15e ineens gaan collecteren kan ik me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Want dat is niet bepaald een lekkere leeftijd om daar mee te beginnen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 mei 2006 22:48

ligt eraan hoe het kind/de jongere zelf is. Ik heb nooit bij een doopvont gestaan, had er nooit "behoefte" aan ook.((niet dat ik er specifiek op tegen ben) Ligt dus aan hoe het kind is.

Als jongeren het anders willen, moeten ze ook zelf gaan meedenken en meedoen. Anders zijn ze de bekende stuurlui aan wal
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 mei 2006 23:16

Jantjes schreef:Nee ben ik inderdaad niet veel geweest, en toen ik er was, je begrijpt het al, een puinhoop. Waarschijnlijk onopgevoede kinderen? Die er thuis ook een potje van maken? Ja, zo komt dat bij mij dan over. Maar ja, misschien weet jij het, kinderen zijn onberekenbaar, vooral als zei met andere in een groepje samen komen, dan krijgen zei en stoere houding t.o.v. elkaar en zo. Maar dit natuurlijk verschijnsel wat kinderen en ook ouderen eigen is (ego gedrag) schijnt in deze topic vreemd te zijn en maak er uit op dat de ouders zichzelf niet kennen als ik dit zegt.

Jij spreekt over 400 jaar geleden, nu spreek over nog langer geleden 2000 jaar, en toen gebeurden er dit: En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten. En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.

Begrepen?

Volgens mij deed die zelfde Heer ooit dit:

13 De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. 14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 15 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’ 16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.
(Marcus 10)

Als ik je reacties hier zo lees krijg ik het idee dat je kinderen als 'onbeschaafde' mensen ziet die bijgesneden moeten worden.
Ik denk dat je hiermee kinderen onderschat. Kinderen zijn heel erg puur en eerlijk, ook in hun geloof.

Naar mijn ervaring ligt het probleem met omgaan met jeugd niet bij het betrekken van kinderen maar van jongeren...

rosekapje schreef:Daarom vind ik jeugddiensten ook zo belangrijk, ik heb al eerder genoemd 1 jeugdzondag op 52 zondagen ik het jaar vind ik veel te weinig. En spreek me dan niet van dat de dienst voor iedereen is. Dus ook voor de jongeren. Keer het dan om een jeugddienst is net zo goed voor de ouderen als voor de jongeren. Misschien steken jullie er ook wel wat van op als het wat makkelijker gebracht wordt, of over een onderwerp gaat waar de jongeren veelal mee bezig zijn.

Je hebt gelijk. Niemand is te oud om te leren...
Wij hebben 1 x per maand een jeugdgerichte dienst. Jongeren helpen mee bij de voorbereiding van de dienst. Vaak is er een hedendaagse verduidelijking (gelijkenis). Ook wordt er meer opwekking gezongen (al dan niet met band of simpelweg pianobegeleiding).

Ook wordt er vaak aangehaald dat jongeren niet mee willen werken in een jeugddienst, maar ik denk ook dat dat komt, omdat ze dat van jongs af aan niet gewend zijn, als jij nooit voorin de kerk hebt gestaan oid. en je moet op je 15e ineens gaan collecteren kan ik me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Want dat is niet bepaald een lekkere leeftijd om daar mee te beginnen.

Het probleem is dat jongeren te weinig ruimte krijgen en de begeleiding vaak te conservatief (ja ik weet het gevaarlijk woord) en bang is om mensen tegen het zere been te trappen. Vaak is het dat de ouderen iets verzinnen en dat de jongeren dat maar uit moeten voeren. Nieuwtje: dat vertikken jongeren, of ze doen het iig niet van harte.

Geef jongeren de ruimte om met hun eigen talenten de Here te prijzen en eren. Misschien komt dat wat onconventioneel over, maar je zal het zien.

Twee weken geleden stond ik zelf ineens gitaar te spelen (moest in een bandje invallen) in een kerkdienst in Utrecht. Het is zo gaaf om de Here te prijzen met muziek. Of het nou opwekking, hardrock of klassiek is... Zolang het maar tot eer van de Here is.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mei 2006 07:15

Javaca schreef:Het probleem is dat jongeren te weinig ruimte krijgen en de begeleiding vaak te conservatief (ja ik weet het gevaarlijk woord) en bang is om mensen tegen het zere been te trappen. Vaak is het dat de ouderen iets verzinnen en dat de jongeren dat maar uit moeten voeren. Nieuwtje: dat vertikken jongeren, of ze doen het iig niet van harte.

Geef jongeren de ruimte om met hun eigen talenten de Here te prijzen en eren. Misschien komt dat wat onconventioneel over, maar je zal het zien.

Ik moet zeggen dat dát bij ons niet het geval is. Als er jeugddiensten zijn, zijn de jongeren er niet alleen bij betrokken, ze hebben ook de ideeën ervoor aangedragen. Zo hadden wij vorig jaar een keer een jeugddienst met als onderwerp: "even googelen" (wat de echt ouderen die geen verstand van de pc hebben, gezien werd als goochelen, dus zeg maar even Hans Kazan spelen).
Maar aan het einde van de dienst waren ook de senioren geraakt door de eerlijkheid, door de originele manier waarop toch de Boodschap gebracht werd. Het kán wel en heel veel jongeren zijn er dan heel erg bij betrokken!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2006 09:02

Er wordt hier in dit topic nogal een uitglijder gemaakt in sentiment of overgevoeligheid en werkelijkheid of realiteit.

Natuurlijk moet je kinderen betrekken bij de eredienst, maar laat dat niet ten kosten gaan van die eredienst zelf. Kinderen moet sus en zo, dit en dat, allerlei voorstellen worden hier gedaan, zodat het kind meer in de belangstelling komt dan de eredienst, vooral met de doop. Die eredienst wordt op deze wijzen een spot, smaad, belediging en een oneerdienst omdat ouders bezig zijn met bijzaken wat de hoofdzaak niet is. De opvoeding van het kind moet in de eerste plaats thuis gebeuren en niet in de eredienst. Als kinderen zeggen dat zei er niet veel van begrijpen, ligt dat niet aan die kinderen, dominee of kerkenraad maar aan de ouders! want die moeten die kinderen opvoeden!

Toen ik kind was, heb ik ook onder het woord van een dominee gezeten die zeer tot zeermoeilijk was voor kinderen. Hij had veel titels, zoals Prof. Dr. Ir. die hij niet wilde gebruiken hij was dominee meer niet. Mijn vader begreep dat de dominee niet makkelijk was en zei tegen mij, hier heb je een papiertje en potlood en probeer maar een woordje op te schrijven wat je niet begrijpt, al is het er maar ééntje. Nou, ik krabbelen op dat papier en bij thuiskomst lag mijn vader het op een kinderlijke wijze uit. Hij keek wel op het papiertje wat ik opgekrabbeld had, maar hij begreep al van te voren wat voor een kind moeilijk was.

Tevens berijden hij ons voor op de volgende preek s’avonds, in de catechismus preken, want je wist van te voren welke zondag uit de catechismus aan de beurt was. Kijk, als ouders dat nu doen voor hun kleintjes, kunnen zei gewoon naast hun vader en moeder blijven zitten, hoeft er ook niets veranderd te worden en wordt het voor dominee en kerkenraad ook een stuk makkelijker. Krijg je ook niet zoveel van deze mensen die overspannen raken, doordat de ouders als maar verwijzen naar zaken die veranderd moeten worden en de kerk de schuld geven, omdat het moeilijk is.

Geeft dan eeuwig’ eer
Onzen God en HEER;
Klimt op Sion, toont
Eerbied, waar Hij woont,
Waar Zijn heiligheid
Haren glans verspreidt:
Heilig toch en t’ eren
Is de HEER der heren.

Als wij samen U aanbidden
en vol eerbied voor U staan,
daalt uw Geest neer in ons midden;
raak ons allen aan.
Als wij Jezus' naam belijden
als de enige die redt.
Toon uw majesteit en glorie,
dat is ons gebed.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 mei 2006 09:44

Beste Jantjes, deze topic gaat over het betrekken van kinderen in de EREdienst..
Weet je als ik zonder gevoel een eredienst bezoek, dan kan ik net zo goed niet in de kerk gaan zitten.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”