Jantjes schreef:Nee ben ik inderdaad niet veel geweest, en toen ik er was, je begrijpt het al, een puinhoop. Waarschijnlijk onopgevoede kinderen? Die er thuis ook een potje van maken? Ja, zo komt dat bij mij dan over. Maar ja, misschien weet jij het, kinderen zijn onberekenbaar, vooral als zei met andere in een groepje samen komen, dan krijgen zei en stoere houding t.o.v. elkaar en zo. Maar dit natuurlijk verschijnsel wat kinderen en ook ouderen eigen is (ego gedrag) schijnt in deze topic vreemd te zijn en maak er uit op dat de ouders zichzelf niet kennen als ik dit zegt.
Jij spreekt over 400 jaar geleden, nu spreek over nog langer geleden 2000 jaar, en toen gebeurden er dit: En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten. En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.
Begrepen?
Volgens mij deed die zelfde Heer ooit dit:
13 De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. 14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. 15 Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’ 16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.
(Marcus 10)Als ik je reacties hier zo lees krijg ik het idee dat je kinderen als 'onbeschaafde' mensen ziet die bijgesneden moeten worden.
Ik denk dat je hiermee kinderen onderschat. Kinderen zijn heel erg puur en eerlijk, ook in hun geloof.
Naar mijn ervaring ligt het probleem met omgaan met jeugd niet bij het betrekken van kinderen maar van jongeren...
rosekapje schreef:Daarom vind ik jeugddiensten ook zo belangrijk, ik heb al eerder genoemd 1 jeugdzondag op 52 zondagen ik het jaar vind ik veel te weinig. En spreek me dan niet van dat de dienst voor iedereen is. Dus ook voor de jongeren. Keer het dan om een jeugddienst is net zo goed voor de ouderen als voor de jongeren. Misschien steken jullie er ook wel wat van op als het wat makkelijker gebracht wordt, of over een onderwerp gaat waar de jongeren veelal mee bezig zijn.
Je hebt gelijk. Niemand is te oud om te leren...
Wij hebben 1 x per maand een jeugdgerichte dienst. Jongeren helpen mee bij de voorbereiding van de dienst. Vaak is er een hedendaagse verduidelijking (gelijkenis). Ook wordt er meer opwekking gezongen (al dan niet met band of simpelweg pianobegeleiding).
Ook wordt er vaak aangehaald dat jongeren niet mee willen werken in een jeugddienst, maar ik denk ook dat dat komt, omdat ze dat van jongs af aan niet gewend zijn, als jij nooit voorin de kerk hebt gestaan oid. en je moet op je 15e ineens gaan collecteren kan ik me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Want dat is niet bepaald een lekkere leeftijd om daar mee te beginnen.
Het probleem is dat jongeren te weinig ruimte krijgen en de begeleiding vaak te conservatief (ja ik weet het gevaarlijk woord) en bang is om mensen tegen het zere been te trappen. Vaak is het dat de ouderen iets verzinnen en dat de jongeren dat maar uit moeten voeren. Nieuwtje: dat vertikken jongeren, of ze doen het iig niet van harte.
Geef jongeren de ruimte om met hun eigen talenten de Here te prijzen en eren. Misschien komt dat wat onconventioneel over, maar je zal het zien.
Twee weken geleden stond ik zelf ineens gitaar te spelen (moest in een bandje invallen) in een kerkdienst in Utrecht. Het is zo gaaf om de Here te prijzen met muziek. Of het nou opwekking, hardrock of klassiek is... Zolang het maar tot eer van de Here is.