Collateral schreef:Dus ze dachten: 'Laten we eens lekker van de verboden vrucht gaan eten, want daar worden we slechter van'? Dat is absurd - niemand zou dat doen - en bovendien klopt het niet met Genesis 3:6: "En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze ..."
Ze dachten dat ze er beter van werden omdat dat Satan dat had verteld. De boom zag er idd goed uit/lekker uit, maar dat betekent niet dat het goed (niet schadelijk) was.
Collateral schreef:De slang zei echter: "Gijlieden zult den dood niet sterven; Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad."
Dat geloofden Adam en Eva, anders hadden ze niet van de vrucht gegeten. De slang heeft hen bedrogen.
Klopt!
Collateral schreef:Het zijn verschillende interpretaties van de term 'moreel besef'. Als Adam en Eva moreel besef hadden gehad volgens beide interpretaties zouden ze nooit gezondigd hebben omdat ze dan geweten zouden hebben dat het hen zou schaden. Jezus voldeed aan beide interpretaties van 'moreel besef'. Kon (de mens) Jezus zondigen?
Als mens had hij de mogelijkheid om te zondigen. Maar omdat hij ook God was, kon hij niet zondigen. De 2 naturen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Omdat de 2 naturen in een persoon verbonden zijn, kon Jezus niet zondigen. Voorbeeldje om het iets duidelijker te maken:
Je hebt een dwarsfluit die gemaakt is van zilver, zilver wordt door H2S (waterstofsulfide) zwart. Als je een rhodiumlaagje aanbrengt op de fluit kan hij niet meer zwart worden, omdat rhodium door H2S niet wordt aangetast. De fluit blijft uit 2 bestanddelen bestaan. De beschermlaag (rhodium) is de goddelijke natuur.
Collateral schreef:De drogreden die ik noemde zit hem overigens niet in de interpretatie van 'moreel besef', maar in het verwarren van 'of iemand kwaad kan doen' en 'of iemand kwaad kan doen' op verschillende niveaus. Goed lezen.
Ik moest het ook minstens 5 keer lezen voor ik het met me verstand een beetje kon begrijpen

Normaal lees ik toch wat makkelijker lectuur (wielerrevue, VI). Ik hoop dat ik nu wel ben ingegaan op wat je bedoelde.