Welke eisen stel je aan een relatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 04 mei 2006 12:13

Gaat het hier nog over welke eisen/voorwaarden je stelt, over over de toestemming van God die je wel/niet moet hebben/vragen?

Zullen we beetje bij het onderwerp zelf blijven?
:wink:
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mei 2006 12:32

reform schreef:
Gerdien B. schreef:Aragorn, ik kan je 1 ding verzekeren:

Als God jou Zijn ja of nee laat weten, dan weet je ook zeker dat het van God is.. Daar twijfel je op dat moment niet aan. Later kan de twijfel wel toeslaan, maar op dat moment weet jezeker dat god het is die jou Zijn antwoord geeft.

Waar je wel gelijk in hebt is dat Gods instemming geen garantie is op een goede en lange relatie.

Waarom zou God iets instemmen als hij van te voren weet dat het uit gaat. Om te leren van een relatie ofzo.....

Ja dat kan.

Gods wegen zijn altijd dee beste al snap ik er soms nou echt werkelijk niets van. Dat is vertrouwen op God. Achter Hem aan gaan en Hij zal je dan helpen over alle hindernissen heen die je tegen komt. God volgen is vaak niet de makkelijkste weg.

Ik heb er persoonlijk het volste vertrouwen in dat het goed blijft gaan in onze relatie. God heeft tot nu toe zo sterk laten merken dat het goed is welke weg we nu gaan.

@Dippie:

Ik had 1 eis en die ook voor God neergelegt: Dat de jongen christelijk is en het liefst ook een levende relatie met God heeft.
Als jij God vraagt of Hij duidelijk wil maken of je met die jongen een relatie aan mag gaan en je wilt niet eerder een relatie aan gaan dan dat je zekerheid van God hebt... is dat dan eigenlijk ook niet een eis?

Dus ik ben nog bij het onderwerp ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2006 12:41

Gerdien B. schreef:Gods wegen zijn altijd dee beste al snap ik er soms nou echt werkelijk niets van. Dat is vertrouwen op God. Achter Hem aan gaan en Hij zal je dan helpen over alle hindernissen heen die je tegen komt. God volgen is vaak niet de makkelijkste weg.

Maar nu is het natuurlijk de vraag of het niet zo is dat je altíjd Gods weg gaat, of je je daar nu bewust van bent of niet. Daar kom je aardig bij in de buurt als je aanneemt dat je slechte relaties ook hun bedoeling hebben.

Ik heb er persoonlijk het volste vertrouwen in dat het goed blijft gaan in onze relatie.

Ik ook, wat mijn -volgens deze standaard- godloze relatie betreft. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2006 12:49

Zijn jullie allebei godloos Aragorn? (aan jou mag ik het vragen)

Gerdien: ik heb altijd respect gehad voor mensen die zo bewust met hun relatiekeuze omgaan en niet eerst maar wat proberen, zoals normaal gevonden wordt in deze samenleving. Natuurlijk heb ik wel wat geleerd van mislukte relaties, maar het is echt heel vervelend om een verkering uit te moeten maken. Daar word je alleen maar net zo huiverig als jij van ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2006 12:56

Lalage schreef:Zijn jullie allebei godloos Aragorn? (aan jou mag ik het vragen)

Ja, wat dat betreft zitten we wel op één lijn. Nu klinkt godloos wel best extreem, maar ik bedoel het hier dus vooral in die zin dat we God niet zien als iemand die voor afzonderlijke beslissingen in je leven groen licht moet geven. Wel kun je natuurlijk uit de bijbel wel dingen opmaken over hoe je je leven zou moeten leiden, maar de toepassing daarvan in je leven is iets wat je naar mijn idee zelf moet doen.

Dat wil dus niet zeggen dat je er niet bewust mee omgaat, integendeel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2006 13:03

Wat ik bedoelde: jij bent toch agnost, zij ook? Aan jou mag ik dat wel vragen ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2006 13:15

Oh zo, ja je mag alles vragen hoor. :)

Maarreh, ja, daar zijn we het redelijk over eens (het was dan ook een voorwaarde voor mijn relatie dat we qua geloof enigszins op één lijn zaten, en dat is nog ontopic ook 8) ). Er zijn natuurlijk wel accentverschillen, maar dat maakt voor een agnost niets uit. :P Maar agnosticisme is natuurlijk vrij breed en niet per definitie godloos.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2006 13:19

:) Ik heb gemerkt dat je ook wel naar elkaar toegroeit als je samen geloof beleeft. Ik bedoel: als je eerst naar verschillende kerken ging en dan naar dezelfde, ontwikkel je je in dezelfde richting. Nouja hoeft natuurlijk niet maar als het goed is deel je je filosofieen wel dus dan kan het wel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2006 14:14

Ja, en als je maar een beetje op dezelfde manier denkt (dan hoeft de inhoud van je denken nog niet eens hetzelfde te zijn). Ik moet er niet aan denken om regelmatig kerkendiscussies te voeren en uiteindelijk met pijn en moeite maar een middenweg te kiezen waar je je eigenlijk allebei niet zo bij thuisvoelt, zoals dat nogal eens voorkomt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 mei 2006 16:09

Want als er staat 'trek geen juk aan met een ongelovige' (om maar een voorbeeld te noemen) dan is het toch duidelijk?

Dat is eigenlijk helemaal niet zo duidelijk, want wat versta jij onder een 'ongelovige'? Dat is nogal een breed begrip, net erna vanuit welk oogpunt je het bekijkt; Ben je zwaar kerkelijk en wordt je verliefd op een evangelisch iemand, dan is hij/zij 'ongelovig' of beleidt iig niet de 'waarachtige leer' (volgens bijv. ogg, gergem.)

En dan krijg je idd dit probleem;

Ik moet er niet aan denken om regelmatig kerkendiscussies te voeren en uiteindelijk met pijn en moeite maar een middenweg te kiezen waar je je eigenlijk allebei niet zo bij thuisvoelt, zoals dat nogal eens voorkomt.

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben hoor, evangelisch of niet, whatever..maar er zijn genoeg mensen die daar wel moeite mee hebben, met name ouders :?

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 04 mei 2006 18:04

Smurffie schreef:
Want als er staat 'trek geen juk aan met een ongelovige' (om maar een voorbeeld te noemen) dan is het toch duidelijk?

Dat is eigenlijk helemaal niet zo duidelijk, want wat versta jij onder een 'ongelovige'? Dat is nogal een breed begrip, net erna vanuit welk oogpunt je het bekijkt; Ben je zwaar kerkelijk en wordt je verliefd op een evangelisch iemand, dan is hij/zij 'ongelovig' of beleidt iig niet de 'waarachtige leer' (volgens bijv. ogg, gergem.)

Ik snap wat je bedoelt. Het ene geloof is het andere niet.
Het enige antwoord hierop is: een ongelovige is iemand die niet gelooft zoals dat in de bijbel beschreven staat.
Tenminste, zo zie ik geloof. (ik ga maar even van mijn eigen situatie uit, anders is het helemaal niet meer te overzien :wink: )
En wat staat er dan in de bijbel? geloof in Jezus Christus en je zult zalig zijn (ik citeer even uit de losse pols). Dus als iemand dat gelooft is hij gelovig en als hij dat niet gelooft is hij niet gelovig.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 mei 2006 18:47

Gerdien B. schreef:Aragorn, ik kan je 1 ding verzekeren:

Als God jou Zijn ja of nee laat weten, dan weet je ook zeker dat het van God is.. Daar twijfel je op dat moment niet aan. Later kan de twijfel wel toeslaan, maar op dat moment weet jezeker dat god het is die jou Zijn antwoord geeft.

Inderdaad, dat heb ik ook mogen ondervinden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2006 14:20

Eisen aan mijn relatie hm...

Ik wilde wel perse een vriend die een relatie had met God. Want dan pas zou hij snappen dat hij niet nummer 1 in mijn leven zou kunnen worden.
En heel diep van binnen had ik het ook fijn gevonden als hij van 'dezelfde' kerk zou zijn als ik. (goed gemikt, zelfde kerk, zelfde gemeente ;) )
Verder stellen wij niet bijzonder veel eisen aan onze relatie.
In het begin zeiden we heel duidelijk:' Gewoon nog vaak met eigen vrienden en vriendinnen optrekken, zonder de ander erbij, niet naar familie enzo. Ik voelde me nog echt jong (19), en voor hem was het ook echt ff een grote stap, na 3 jaar van vrijgezel zijn.
Maar dat is ons allemaal niet gelukt. ;) We komen bij elkaars vrienden en vriendinnen, al hebben we allebei eens in de zoveel tijd een mannen of meiden dag ;)
En zijn familie heb ik allemaal gezien, en hij de mijne ook. Ach, dat groeit zo denk ik :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 mei 2006 17:20

Aragorn schreef:
Gerdien B. schreef:Gods wegen zijn altijd dee beste al snap ik er soms nou echt werkelijk niets van. Dat is vertrouwen op God. Achter Hem aan gaan en Hij zal je dan helpen over alle hindernissen heen die je tegen komt. God volgen is vaak niet de makkelijkste weg.

Maar nu is het natuurlijk de vraag of het niet zo is dat je altíjd Gods weg gaat, of je je daar nu bewust van bent of niet. Daar kom je aardig bij in de buurt als je aanneemt dat je slechte relaties ook hun bedoeling hebben.

Ik geloof niet dat je per difinitie altijd Gods weg gaat. Maar als je niet Gods weg gaat, dan nog kan God wel de weg zo sturen dat je toch weer de goede richting uit gaat.

Ik heb er persoonlijk het volste vertrouwen in dat het goed blijft gaan in onze relatie.

Ik ook, wat mijn -volgens deze standaard- godloze relatie betreft. :wink:[/quote][/quote]
Ik zeg ook niet dat je daar alleen het vertrouwen in hebt als je weet dat God met je relatie instemt ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 26 jun 2006 15:38

Nouw ik heb ook wel dingen hoor waarvan ik denk.. dat wil ik liever niet, en dat liever wel! maar dat komt omdat ik al een relatie gehad hebt, en daarom denk ik nu... die dingen die daarin fout gingen.. wil ik nu dus niet!

mijn ex was heel oncker en had geen eigen mening..
en hij was ook niet zo slim..
daar erger ik me dan gewoon aan! hij luisterde naar mij, en grappen die ik vertelde moest ik 3x uitleggen voor hij het snapte..

dus het is goed om van te voren te weten wat je wel/niet wil :wink:
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Terug naar “Archief”