overgevoeligheid voor geluiden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 sep 2007 10:55

mystery schreef:Nee, 1 op de 5 mensen zijn hooggevoelig. Je moet ook een groot aantal kenmerken hebben, wil je hooggevoelig zijn. Misschien herkennen veel mensen zich een beetje in de kenmerken en das niet vreemd. Het gaat er ook om in welke mate je de kenmerken herkent.

En hooggevoeligheid is geen ziekte, stoornis of wat dan ook. Het is een eigenschap, een gave, iets heel moois.

Ik herken mezelf in zo'n beetje alle kenmerken :shock: ;) Maar vraag me dus af of ik hooggevoelig ben. Hoe dan ook, of dat nu wel of niet zo is, ik vind namen ergens aan geven eng :mrgreen:

Maar echt mooi kan ik het niet vinden dat ik gek word van geluiden en zo ;)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 19 sep 2007 17:52

rosalie83 schreef:
mystery schreef:Nee, 1 op de 5 mensen zijn hooggevoelig. Je moet ook een groot aantal kenmerken hebben, wil je hooggevoelig zijn. Misschien herkennen veel mensen zich een beetje in de kenmerken en das niet vreemd. Het gaat er ook om in welke mate je de kenmerken herkent.

En hooggevoeligheid is geen ziekte, stoornis of wat dan ook. Het is een eigenschap, een gave, iets heel moois.

Ik herken mezelf in zo'n beetje alle kenmerken :shock: ;) Maar vraag me dus af of ik hooggevoelig ben. Hoe dan ook, of dat nu wel of niet zo is, ik vind namen ergens aan geven eng :mrgreen:

Maar echt mooi kan ik het niet vinden dat ik gek word van geluiden en zo ;)

Je kunt het mooi noemen, maar 't is in ieder geval ook knap lastig.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 20 sep 2007 12:20

Het ís mooi als je het gaat erkennen voor jezelf. Dat je weet wat de kwaliteiten van deze eigenschap zijn. Je kunt bijvoorbeeld meer en dieper genieten van kunst, cultuur, muziek... Je hebt een diep innerlijk leven. Je leeft niet oppervlakkig dus, maar kunt in veel dingen opgaan, het mooie ervan inzien, etc.
Natuurlijk is het soms ook heel lastig. Je moet ermee leren omgaan. Neem rust als je dat nodig hebt, neem tijd voor jezelf alleen als je teveel prikkels hebt, enzovoort. Maar bovenal: geniet van je eigenschap!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 sep 2007 12:32

Dat ik heel diep kan gaan met emoties is inderdaad mooi als het gaat om kunst en muziek en zo, maar ook dan is het niet altijd fijn, omdat je voor jezelf ook voelt dat je diep gaat zeg maar, en dat kost zo veel energie!
Verder leer je er wel mee omgaan wat betreft geluids- en lichtprikkels en dan is het heel simpel; als het te veel wordt gaat een apparaat gewoon uit of ik ga gewoon weg (bijvoorbeeld) :mrgreen:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 20 sep 2007 12:35

rosalie83 schreef:Dat ik heel diep kan gaan met emoties is inderdaad mooi als het gaat om kunst en muziek en zo, maar ook dan is het niet altijd fijn, omdat je voor jezelf ook voelt dat je diep gaat zeg maar, en dat kost zo veel energie!
Verder leer je er wel mee omgaan wat betreft geluids- en lichtprikkels en dan is het heel simpel; als het te veel wordt gaat een apparaat gewoon uit of ik ga gewoon weg (bijvoorbeeld) :mrgreen:

Ja, precies, dat bedoel ik. Ga prikkels uit de weg als je het teveel vindt, maar neem wel gewoon deel aan het dagelijks leven.
Het kost energie, zou je niet kunnen leren om je emoties te reguleren? Ik bedoel, dat je het niet teveel toelaat zodat het minder energie kost?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 sep 2007 12:40

Dat is een kwestie van geen felle lampen in huis hebben en zo! Maar het is de ene keer erger dan de andere keer, en sowieso niet zo erg als ik wel eens hoor van andere mensen, dat ze gewoon echt geen avond op een verjaardag kunnen zitten of zo. Dat lijkt me een ramp. Ik kan wel ook kriebelig worden van geroezemoes, maar dan is even weglopen een optie en dan gaat het ook wel weer.

André

Berichtdoor André » 20 sep 2007 14:08

Te veel prikkels, afhankelijk van de duur en het soort prikkel zijn ze in meer of mindere mate te doen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 sep 2007 15:05

mystery schreef:Het ís mooi als je het gaat erkennen voor jezelf. Dat je weet wat de kwaliteiten van deze eigenschap zijn. Je kunt bijvoorbeeld meer en dieper genieten van kunst, cultuur, muziek... Je hebt een diep innerlijk leven. Je leeft niet oppervlakkig dus, maar kunt in veel dingen opgaan, het mooie ervan inzien, etc.
Natuurlijk is het soms ook heel lastig. Je moet ermee leren omgaan. Neem rust als je dat nodig hebt, neem tijd voor jezelf alleen als je teveel prikkels hebt, enzovoort. Maar bovenal: geniet van je eigenschap!

Daar kan ik wel enigzins mee instemmen.
Al houd ik niet van kunst, cultuur en muziek (kan wel spelen), maar dat is persoonlijk.
Meer van de natuur.

De kenmerken, op pagina 3 en 4, herken ik veel van.
Maar hoogbegaafd met betrekking bijv. tot goed kunnen studeren,
dat heb ik zeker niet, want dat kostte mij heel veel moeite.
Wel hoor ik, bij tijd en wijle, ieder geluidje.
's Nachts de afzuiginstallatie.
(Ik heb nu een andere schakelaar ingebouwd, zodat die uit kan.)
En als kinderen buiten spelen denk je soms, weest toch stil.
Maar dat is niet redelijk, kinderen mogen spelen, en moeten zich een beetje kunnen uiten.
Dus dan ga ik wat anders doen.
Gelukkig is het in deze buurt meestal stil.

Voldoende rust kan ik niet missen.
Misschien is dat iets wat hierbij hoort, daar heb ik nog nooit over nagedacht.
Ook vind ik straling en electromagnetische velden (http://www.who.int/docstore/peh-emf/publications/facts_press/dfact/dfs182.html) niet behaaglijk.
En probeer ik zo weinig mogelijk apparaten met trafo's of zenders te gebruiken.
Ook geen TL-verlichting, dat irriteert.

Bij het doorlezen van dit onderwerp las ik ergens dat iemand last had van hoge pieptonen.
Zoiets heb ik ook wel eens, na een drukke dag.
En suizen in het oor, constant.
's Morgens is het er niet, en met rust hersteld het.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 sep 2007 10:22

Rolf: die pieptonen en/of ruis kunnen inderdaad verergeren door stress en drukte en verminderen door rust en ontspanning. Ik heb er momenteel helaas wel veel last van, maar moet ermee leren leven. Overigens ben ik totaal niet hoogsensitief ;)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 sep 2007 10:26

Rolf schreef:Maar hoogbegaafd met betrekking bijv. tot goed kunnen studeren,
dat heb ik zeker niet, want dat kostte mij heel veel moeite.

Dat heeft hier ook niets mee te maken. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat hoogsensitiviteit op zich een 'gave'/begaafdheid is/kan zijn.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 sep 2007 14:36

Lalage schreef:Rolf: die pieptonen en/of ruis kunnen inderdaad verergeren door stress en drukte en verminderen door rust en ontspanning. Ik heb er momenteel helaas wel veel last van, maar moet ermee leren leven. Overigens ben ik totaal niet hoogsensitief ;)

Als dat langdurig is, zou het dan geen schade geven?
Ik probeer de mogelijkheden tot herstel te benutten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 sep 2007 14:48

Rolf schreef:
Lalage schreef:Rolf: die pieptonen en/of ruis kunnen inderdaad verergeren door stress en drukte en verminderen door rust en ontspanning. Ik heb er momenteel helaas wel veel last van, maar moet ermee leren leven. Overigens ben ik totaal niet hoogsensitief ;)

Ik denk dat het eerder zelf schade is, die tonen komen toch ergens vandaan. Maar vraag me niet waarom de ene persoon die schade wel heeft en de ander niet, het komt niet altijd door te harde concerten.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 sep 2007 15:24

Dat ervaar ik iets anders.
Ik heb het idee dat als het langdurig is, de gevoeligheid kan verminderen.
En dat wil ik niet graag verliezen.
Op dit moment suist mijn oor constant.
In het verleden wat het altijd zo, dat na een paar dagen van rust,
geestelijk ontspannende bezigheden, bijv. knutselen, het herstelde.
Er gaan ook seintjes aan vooraf, eerst drukte, dan hoofdpijn, en dan enigzins vermindering van concentratie.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 23 sep 2007 11:36

Lalage schreef:
Rolf schreef:

Ik denk dat het eerder zelf schade is, die tonen komen toch ergens vandaan. Maar vraag me niet waarom de ene persoon die schade wel heeft en de ander niet, het komt niet altijd door te harde concerten.
Het is schade inderdaad.

Er zijn verschillende soorten piepjes, en je noemt ze allemaal "tinnitus". Je kunt ze indelen in frequentie, pulserend, continu, met- / zonder aanleiding. Dus dat wordt:
a) hoogfrequent, continu, zonder aanleiding
b) hoogfrequent, continu, met aanleiding
c) laagfrequent, pulserend, zonder/met aanleiding
d) laagfrequent, continue, zonder aanleiding
e) gemengd

Er zijn megaveel oorzaken bekend. De belangrijkste voor deze thread zijn:
1. naar aanleiding van hard geluid
2. spontaan
3. je eigen hartslag
4. etc etc etc etc

Een beetje logisch nadenken geeft je al een idee hoe welke soort tinnitus kan ontstaan. Hieronder de uitleg.

1. Naar aanleiding van hard geluid (disco/mp3 speler/rumoerig werk/etc) kan je een hoogfrequente continue piep in je oor overhouden. Het harde geluid zorgt voor een aantal dingen.
Ten eerste spant er een klein spiertje in je oor aan als een reflex op het harde geluid wat je hoort (via geluid => trommelvlies => gehoorbeentjes => perilymfe => basaalmembraan => binnenste haarcellen => gehoorzenuw (N VIII) => hersenstam => aangezichtszenuw (N VII) => spiertje (m.stapedius). Dit spiertje trekt aan een gehoorsbeentje, waardoor de hele gehoorbeenketen minder beweeglijk is. Uiteindelijk hoor je dus minder omdat dat spiertje aangespannen is. Dit is een tijdelijk effect. Na verloop van uren ontspant dat spiertje weer. Dit is duidelijk een bescherming van je oor tegen hard geluid.
Ten tweede zijn de haarcellen in je slakkenhuis overbelast door het harde geluid. Nu zijn er verschillende theorien waardoor er dan een piep kan ontstaan (alleen theorien, want we kunnen niet bij een levend mens die klaagt over een piep in zijn slakkenhuis kijken wat er nu precies gebeurt). Het zou kunnen dat de buitenste haarcellen overbelast zijn en ongecontroleerd afvuren. Hierdoor denken de binnenste haarcellen dat er geluid versterkt wordt, en geven aan de hersenen een signaal door dat er geluid is. Ook kan het zijn dat de samenstelling van het tectorieel membraan (het membraan waarin de haartjes vastzitten) veranderd is, waardoor het nog een beetje "natrilt" en zorgt voor bewegende haartjes, wat dus voor een signaal zorgt wat je vervolgens hoort als een piep. We weten het niet zeker.

2. Sla ik eventjes over. Men weet het namelijk niet. Voorlopig is "psychisch" ook een belangrijke factor. De ziekte van Meniere is ook een bekende "oorzaak" van spontane tinnitus, maar daarbij moet je ook aanvalsgewijs last hebben van een verminderd gehoor (ook meetbaar middels een hoortest), en duizeligheid.

3. De grote bloedvaten (halsslagaders) lopen inderdaad binnen enkele millimeters van je binnenoor. Bij een groot aantal mensen is het zo dat ze hun eigen hartslag kunnen horen als een laagfrequent pulserend geluid. Je kunt daar niets aan doen. Ja, je zou dat bloedvat kunnen afsluiten, maar dan krijgen je hersenen ook geen bloed meer, en dan ben je halfzijdig verlamd of dood. Maar dan ben je wel van je piep af.
- update - zie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Voor de duidelijkheid: een snelle of langzame bloedsomloop in je hersen-bloedvaten heeft niets te maken met tinnitus. Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan (o.a. UMC Nijmegen - unpublished) naar de invloed van de hersenvaten (posterior inferior cerebellar artery) die direct naast de gehoorszenuw liggen, en daar kwam uit dat de ligging van deze arterie naast de gehoorszenuw geen bal uitmaakt.
zie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Verder nog:
De haarcellen in je binnenoor zijn zeer gevoelig. Het klopt natuurlijk wel dat je "maar" een gehoorsbereik hebt tussen 20 en 40.000 Hz en dat dat varieert met de leeftijd (kinderen horen beter dan oude mensen, maar dat wist iedereen al). Maar een hard ultrasoon (hoger dan 20.000 Hz) kan wel degelijk je oor beschadigen.

UMTS of andere straling is nooit bewezen als oorzaak van tinnitus. Er is inderdaad wel literatuur over dit onderwerp, maar het bekende dubbel-blind gerandomiseerd onderzoek is nooit uitgevoerd omdat dit ethisch onacceptabel is. (je gaat geen mensen bewust blootstellen aan straling die misschien schadelijk kan zijn). Dus zal dit voorlopig wel een discussiepuntje blijven. De onderzoeken uit Scandinavie zijn bevolkingsonderzoeken om uit te zoeken of op bepaalde plekken meer problemen voorkomen dan elders. Ofschoon er inderdaad meer problemen kunnen voorkomen waar er meer straling is, is het veel te kort door de bocht om te zeggen dat straling meteen de oorzaak van die problemen is. (maar het wordt natuurlijk wel waarschijnlijker...). Het "opwarmen van het oor"- verhaal is wel gewoon onzin. De opwarming door straling kan nooit meer zijn dan tienden van graden. Dan zou dus iedereen die richting warme landen vliegt bij aankomst last moeten hebben van oorsuisen!

Verder kan iedereen wel de "diagnose" stellen van "schade door straling", maar in Nederland is het gelukkig nog steeds een arts (met een echte medische opleiding) die echte diagnoses mag stellen. Met betrekking tot tinnitus vind ik dat alleen een KNO-arts zoiets mag zeggen. Hoe het in Duitsland zit weet ik niet.

Bron

Ik heb deze piep in mijn oor ook, wwaarschijnlijk door het beschadigen van de gewrichtjes in mijn oor door mijn reuma. En ik word er helemaal gek van als ik er op ga letten. Er is mee te leven, maar het kost de nodige inspanning.

Mensen die hard kauwen, hard ademen, op de tafel tikken, kunnen mij super ergeren. Maar ook hoor ik heel vaak dingen die andere mensen niet horen. Als het geluid van de tv uit staat, piept hij (Met het geluid aan ook wel maar dat hoor je minder), geluid van een camerabeeld (is ook op een tc), allemaal van die heel hoge geluiden die ik wél hoor, en volwassenen niet. Mijn gehoor is verder overigens uitstekend.

Ik zou wensen dat er iets aan die piep gedaan kon worden, maar helaas.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2007 20:10

Yep tinnitus... maar ik heb geen last van eetgeluiden ;)

Terug naar “Archief”