Inenten is een voorbehoedsmiddel, een maatregel om de kans op een bepaalde ziekte te verkleinen.
Allereerst dringt dan de vraag zich op of je maatregelen mag nemen tegen iets dat je misschien helemaal niet krijgt.
Er is een groep mensen die menen dat je die maatregelen niet mag nemen omdat je dan in wil grijpen op de wil van God. Zij laten het geheel over aan God. Zij beroepen zich bijvoorbeeld op de uitzending van de 12 discipelen waar Jezus aangeeft niets uit voorzorg mee te nemen.
Moet je dan niet consequent zijn en deze denkwijze ook niet doorvoeren op veel meer maatregelen die we gewend zijn te nemen?
Neem je dan ook geen enkele verzekering? (Als je fiets gestolen wordt heeft God het misschien wel gewild...)
En wat dan wat betreft verplichte verzekeringen? weigeren? of geen auto rijden?
Geen sloten meer op je deuren?
En neem je dan ook geen paraplu mee als er regen dreigt?
God gaf aan Mozes diverse geboden die tot doel hadden dat men niet ziek werd (hygiëne). Dat zijn toch ook voorzorgsmaatregelen?
Ik geloof niet in een God die mij of iemand ziek wil hebben. Niet na Pasen in ieder geval...
Ik lees van Jezus ook alleen maar dat hij zieken genas. Drie jaar lang trok Hij rond en genas velen. Niet één keer lees ik dat hij iemand ziek maakte.
The solution to a problem lies in finding the Solver...