Maja de Bij schreef:dominee schreef:Zending bedrijven onder de Joden was het motto vele eeuwen lang toch?
Maar moesten wij Israel niet tot jaloersheid verwekken?
Oei, als we de geschiedenis er een beetje op na slaat zingen we vast allemaal een toontje lager en komen we wellicht toch algemeen uit op het apostolicum met een bede voor Israel.
Ik weet niet precies wat je hier bedoeld, maar wil je een 13e artikel over Israel aan het apostolicum toevoegen?
Iets anders, als je wel voor Israel wilt bidden, maar hun niet Christus wilt verkondigen (want daar draait het om in de zending), wat valt er dan nog te bidden, zonder dat je woorden ijdel worden?
Nee, zeg a.u.b. laten we het apostolicum zo houden, het is het evangelie in notendop toch? Maar het komt uit de christelijke traditie die in de vierde eeuw zijn oorsprong al vergeten was. De apostel Paules schrijft in romeinen 11 vers 17. Indien nu enkele takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geent zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen , beroem u dan niet tegen de takken
vers 29 Want de genade gaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. ( Dat geldt toch Israel? )
Als ik Paulus hier goed lees dan is de gemeente de tak en Israel de stam.
Zending bedrijven in Israel is m.i. als tak roemen tegen de stam.
Ik geloof dat christus gestorven is voor de zonde der wereld en als je hem door geloof mag aannemen heeft hij je macht gegeven om door genade een kind van God te zijn zegt Johannes
Israel heeft het Woord, de Tenach waarin uitgezien wordt naar de messias. Jesaja 53 gaat ook over de lijdende knecht des Heren ( Gaat het hier over Israel of over de messias? ) ff lezen zonder nieuwtestamentische bril s.v.p. )
Ik geloof dat de Messias in Christus gekomen is en wij verwachten toch zijn wederkomst? Het zou mij niet verwonderen als de verwachte komst ( voor Israel) samen valt met de wederkomst ( gemeente ).