Moderator: Moderafo's
Ik vind het een te hoog knuffelbeergehalte hebben, je komt dan alleen op de 'pappa'manier tot Hem terwijl Hij zoveel meer is. Net als mensen die God Liefde noemen en Hem dan zo aanspreken. O, Liefde dat U in ons hart mag komen (God is Liefde, maar nog veel meer).Er is niks mis mee om God papa te noemen. Je kunt God papa noemen en tegelijk vol eerbied en respect zijn.
Als hij jou vader is, waarom noem je hem dan papa. Dat is uiteraard gewoon een keuze van je, ik vind God echter wel wat complexer dan een vader (een mens).Mijn aardse vader noem ik trouwens nos steeds papa of pa, want dat is hij. Onze relatie is wel veranderd omdat ik zelf volwassen ben en kinderen heb maar hij blijft mijn vader.
Ik heb geen enkel probleem met het zien van God als een Vader (bedenk echter wel dat deze term gegeven is door de Zoon van God), God heeft ons zijn naam gegeven..Een goed boek hierover is: Het vaderhart van God van Floyd McClung.
Het beschrijft heel mooi en duidelijk Gods vaderhart voor ons en wat dat precies inhoud en waarom mensen er vaak problemen mee hebben God zo te zien.
Daarbij was het Jezus, door de Geest van YHWH die 'Abba' zegt, Jezus was de eengeboren zoon van de Vader, Jezus had een iets andere relatie met de Vader dan dat wij dat hebben. Jezus zegt Abba tegen zijn Vader, en dat doet Hij ook door ons.
Jezus was God, Hij had recht om God de Vader, Pappa te noemen (als je het woord Abba ziet als ons woord Pappa, wat ik niet doe).Hoe sta je dan tegenover Jezus zelf die in schril contrast met ons mensen God wel Pappa noemt en het ons door Zijn Geest ook laat roepen?
Dat is bij mij de Vaderkant, niet de Pappakant.Neen mijn vriend het noemen van God als Pappa geeft juist aan dat je ook die geweldige kant van Hem hebt leren kennen en wat belangrijker is juist respecteert als zijnde Pappa. Dit is juist ons grote voorrecht dat de wereld niet kent.
God de Pappa der Pappa's noemen vind ik wel het ultieme voorbeeld van een soort van Knuffelbeer-gehalte. Sorry, God is voor Mij geen Pappa.Voor hen blijft God een verterend vuur maar voor ons is Hij in Zijn Zoon ook een Pappa der Pappa's.
In mijn Bijbel staat Abba, Vader, niet Pappa: Vader. Abba betekend Vader (je zou dus i.p.v de , dat is kunnen lezen). Jezus noemde zijn Vader Abba, niet vreemd toch?Het is Zijn Geest die ons laat zeggen: ABBA Vader (Pappa) dat staat toch ook in jou bijbel mijn broeder?
In mijn Bijbel wordt het helemaal niet vertaald. Daar staat: Abba, Vader. Zoals je weet is Abba Aramees en de rest geschreven in het Grieks, in mijn Bijbel staan de meeste Aramese uitspraken niet vertaald, met daarachter de verklaring.Dat zijn jou woorden. Jij weet net zo goed als ik dat ABBA Niet vertaald wordt met Vader maar met Pappa.
Ik vind het twijfelachtig of daar staat dat Zijn Geest de Vader aanspreekt als Pappa. Naar mijn overtuiging staat daar gewoon dat je door de Geest God als Vader erkent (en aanspreekt).Wat moet ik hier nog verder aan toevoegen. Als de bijbel zo duidelijk zegt in romeinen dat Zijn Geest ons Pappa doet zeggen.
Het spijt me Raido maar dit staat voor mij dus echt niet meer ter discussie.
Onze God is voor de ongelovigen een verterend vuur maar voor allen die gewassen zijn in het dierbare bloed van het Lam is Hij ook een Pappa.
En Hij wil in Christus ook jou Pappa zijn of je daar nu aan wil of niet.
Zie maar. En de Geest zijde: wie oren heeft om te horen die hoort.
Het spijt me Raido maar dit staat voor mij dus echt niet meer ter discussie.
Onze God is voor de ongelovigen een verterend vuur maar voor allen die gewassen zijn in het dierbare bloed van het Lam is Hij ook een Vader.
En Hij wil in Christus ook jou Vader zijn of je daar nu aan wil of niet.
Zie maar. En de Geest zijde: wie oren heeft om te horen die hoort.
Spreek jij mij met U aan of vergeet je de bronvermelding?Als je opnieuw geboren wordt, wordt je deel van het gezin van God. Met heel wat broers en zussen. En met de allerhoogste God als Vader. In Romeinen 8:15 staat: U hebt een Geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! Dat brengt God heel dichtbij, dat woordje ‘Abba’. Misschien weten we dat Abba een Aramees woord is dat pappa betekent. Weet u waar dat woord vandaan komt?
En ik krijg dus echt buikkrampgevoelens van het woordje Pappa, voor mij staat dat een volwassen relatie met God in de weg.Ik prijs God de Vader en lieve Pappa dat ik dat mag zeggen en dat Zijn Geest het ons kinderen Gods in de mond ligt. Hierin is het behouden zijn. Door opnieuw te zijn geboren tot Zonen (en dochters) Gods die weten dat ze een Pappa in de hemel hebben die Zijn Zoon Jezus zond.
Dat neemt niemand ons ooit meer af.
Dat vind ik wat vergezocht, of wat; wel heel erg ver gezocht. Abba lijkt op Pappa en Daddy? Ik vind het ook wel op Allah lijken.Daarom lijkt het woord pappa in alle talen zo op elkaar. Zoals een kleine baby in zijn wiegje ligt, en tevreden brabbelt als het gezicht van zijn vader of moeder verschijnt. Zo mogen wij God aanspreken. Vol rust. Vol vertrouwen. Abba.
Maar niet kinderachtig in aanspraak van een Almachtige God. Het worden als kinderen doelt op het vertrouwen en in God.Gij moet worden als de kinderen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten