Evangelisch Stereobeeld.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 11:36

joris schreef:surfer,

het lijkt mij dat ik het daar mee eens ben. Tussen haakjes, bedankt voor je compliment over mijn oppervlakkigheid.

maar nu zou ik graag een antwoord op mjn vraag willen hebben:
Dat gevoel, waarom zijn mesnen daar zo bang voor. Begrijp je dat?

Dat begrijp ik zeker. Lees de volgende woorden uit Mattheüs 7:

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Is mijn geloof wel écht? Ben ik niet als die dwaze bouwer? Zulke vragen kan ik goed begrijpen! Zelfonderzoek is geen slechte zaak! Want: arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? (Jer. 17:9) Daarom, onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. (2 Kor. 13:5) Onderzoek of je geloof echt is? Maak ik van m'n geloof geen Zaligmaker?

Waarom geeft God dan niet gelijk die zekerheid? Dat weet ik niet. Je zou even goed kunnen vragen waarom we niet gelijk volmaakt worden. Waarom pas in de hemel?

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 11:42

maar euh, gelooof je dan niet stiekum meer in je geloof dan in een genadige God? Dat bedoel ik dus met wat ik in topic over bekering schrijf.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 11:50

joris schreef:maar euh, gelooof je dan niet stiekum meer in je geloof dan in een genadige God? Dat bedoel ik dus met wat ik in topic over bekering schrijf.

Kijk, ik zit in een moeilijk parket omdat ik twee, met het verstand niet te combineren, dingen aan elkaar moet praten...

Maarruh, ik ga het proberen... Als je ziet hoe een dwaze bouwer zich heeft bedrogen, hoe voorkom ik zo'n bedrog? Kijk, en dan is de gemeenschap met God heel belangrijk. Het gaat om de Zaligmaker en niet om je geloof. Je zou van het geloof zelfs een wet kunnen maken. Het geloof is echter géén voorwaarde die wij moeten vervullen. Het geloof dat krijg je. Dat belooft de Heere God ook. Dáárop moeten we steunen, op die beloften. Maar de bevindingen zijn wel een belangrijke ondersteuning en m.i. dus onmisbaar.

Hoop dat ik een heel klein beetje duidelijk was...

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 11:56

Kootje, begrijp ik nu dat jij mét mij niet begrijpt waarom mensen niet durven te leven als verloste mensen? als geheiligde zondaren?

Ik vraag het niet voor mijzelf, ik vraag het omdat ik het niet begrijpen kan dat andere mensen het zo moeililjk vinden. En dan vraag ik dus: hebben zij niet onbewust van hun gleoof het geloof gemaakt: geloof jij in je geloof? ja ik geloof wel in mijn geloof. Geloof je in een zaligmakende God? euh,......tja ik weet niet of dat wel zo is. Geloof je dat God van je houdt? .....euh, mijn geloof gelooft dat wel, maar ik weet het nog niet zo net.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 12:15

joris schreef:Kootje, begrijp ik nu dat jij mét mij niet begrijpt waarom mensen niet durven te leven als verloste mensen? als geheiligde zondaren?

Ik vraag het niet voor mijzelf, ik vraag het omdat ik het niet begrijpen kan dat andere mensen het zo moeililjk vinden. En dan vraag ik dus: hebben zij niet onbewust van hun gleoof het geloof gemaakt: geloof jij in je geloof? ja ik geloof wel in mijn geloof. Geloof je in een zaligmakende God? euh,......tja ik weet niet of dat wel zo is. Geloof je dat God van je houdt? .....euh, mijn geloof gelooft dat wel, maar ik weet het nog niet zo net.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat mensen eigenlijk niet mogen twijfelen aangaande God, dat is ongeloof! Aan de andere zijde moet je de twijfelingen niet onderschatten! De satan doet ook zijn best om je de put in te praten. Maar er wordt vaak verkeerd op die twijfelingen gereageerd. Ben je in twijfel? Vlucht naar de Heere Jezus, omhels Hem opnieuw, en wees ervan verzekerd dat alle beloften in Hem ja en amen zijn!
Vergelijk het eens met Petrus, toen hij zijn Meester verloochende. Kun je niet begrijpen dat hij naar buiten ging en bitter weende? Zou de Heere Jezus nu nog met mij van doen willen hebben?
Begrijp je de kinderen Gods in de psalmen niet als zij met vertwijfelingen te kampen hebben? Denk aan Asaf, David etc. Of aan Job: Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts ik bemerk Hem niet. (Job 23:8 ) Maar waar vluchten zij naar toe? Naar de Heere Jezus!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mar 2003 13:13

Joris, het was geen compliment maar kritiek. Ik zeg niet dat je oppervlakkig bent, maar dat je oppervlakkig reageert. Een fundamenteel verschil.

Ik weet zogauw niet waarom mensen niet durven leven als verloste zondaren.

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 00:05

surfer, ik begreep wel dat het kritiek was. Ga ik daar nu niet geweldig mee om? haha. oppervalkkig reageren, ach. Ik kies uit een brei van woorden datgene wat ik interessant vind om op te reageren. En dat doe ik dan op mijn manier. En daar komt vaak een antwoord op, dus waarschijnlijk is de vraagstelling dan zó oppervalkkig dat het begrepen wordt. heeft ook voordelen.

dus de vooroordelen over evangelisch zijn ondertussen opgeruimd?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 24 jul 2003 21:39

Wilko schreef:"Jezus geeft ons allesin het hart, zijn Geest, om voor Hem te kiezen!"

Waar staat dat in de Bijbel? Dit geldt alleen voor Zijn volk.

Dus maar afwachten of je ooit nog eens tot Zijn Volk mag komen te mogen behoren?
Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen, hoe verklaar je zulk soort teksten en waarom kunnen deze teksten in Refo-kringen nooit eens gezegd worden, zonder er direct achter (angstig) te zeggen dat het natuurlijk een eenzijdig Godswerk is? God heeft dat ook niet achter die tekst laten zetten, dus zal dat niet nodig geweest zijn!

Terug naar “Archief”