Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 dec 2005 11:49

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Ik ben de laatste die iets tegen rationele verklaringen heeft. :) Hier werd mi echter niet gevraagd naar een verantwoording van je geloof maar naar de reden waaróm je gelooft. Dat is net iets anders en daar ben ik wel benieuwd naar.

Waarom ik het geloof?
Als ik het heel erg simpel zeg: omdat ik het als geloofwaardig ervaar.
(En dat gaat weer terug op rationele overwegingen, zoals ik hiervoor een voorbeeld gegeven heb. Ik zou nog meer kunnen verzinnen. Daardoor voelt het als iets wat fundament heeft.)

Ik zie dat verschil tussen het waarom en de verantwoording niet, als ik heel eerlijk moet zijn. :?

Het verschil is dat ik bijvoorbeeld in eerste instantie een auto uitkies omdat ik hem er hitsig uit vind zien, terwijl ik dan later die keuze verantwoordt door uit te leggen dat hij financieel ook erg aantrekkelijk is, zuinig rijdt, veilig is, etc etc, zodat die keuze geen hele domme lijkt te zijn. Terwijl dat niet in eerste instantie is waarom ik hem wilde, want dat was vooral door z'n uitstraling.

Het is subtiel, maar ik denk dat het, zeker bij geloof, wel een verschil is.

Je bedoelt dus, dat je in feite in eerste instantie emotioneel voor een geloof kiest, om de fundering vervolgens rationeel te gaan uitbouwen.
Ik herinner mij nog wel, dat ik 6 jaar geleden enorm mijn hoofd zat te breken over de vraag waarom ik christen was, en hoe je moest uitmaken wat je nou moest geloven. Welk geloof waar is, op wereldwijd niveau, met de beide benen midden in deze wereld.
Ik weet ook nog dat mijn broer mij voorhield, dat je hierover je wel het schompers kan redeneren, maar dat je daar nooit achter zult komen door al dat geredeneer. En dat de reden van je geloof in Gods verkiezing ligt. En daar stem ik wel mee in.

Als ik vanuit mijn menselijke ik probeer vast te stellen wat ik zou moeten geloven, dan kan ik slechts tot een agnostisch standpunt komen. Ik weet het nog wel dat ik tot die conclusie kwam.
Wie ben ik immers, om als mens de werkelijkheid te kennen? Menselijkheid wordt gekenmerkt door eindige getallen, beperkte reikwijdte. Wij zijn niet in staat om zelfstandig de hele realiteit te overzien, en die in volledigheid te beoordelen. Bij ons is het altijd: 'Wat niet weet, wat niet deert.'

En tòch geloof ik! Tòch overtuigt de bijbel mij!
Dat is lastig uit te leggen. Daarin zit iets, wat met iemand anders niet te delen valt, denk ik. Want ik kan wel gaan proberen te omschrijven, zo'n beschrijving is maar ten dele. De ander kan niet volledig meevoelen wat ik voelde, vanuit zo'n beschrijving.
Laat ik het desondanks toch proberen het te verwoorden.
Het blote bestaan als mens, op zichzelf terug geworpen, is koud, onzeker makend en angstaanjagend. Alle zin van zo'n bestaan ontbreekt. Want je voelt je ellendig en 'in het bestaan geworpen'. Een gevoel van zinloosheid.
Ik heb echter ook die indrukwekkende bijbel leren kennen. Die bijbel heeft diepe indruk op mij gemaakt. En die gaf mij antwoorden op die existentiële crisis, die ik net beschreven heb. Nee, niet in wetenschappelijke termen van ons denken, maar wel zo dat ik voelde: 'hier spreekt God!' Het deed mij beven binnenin om Hem waar te nemen, zo ontzagwekkend was het. Het deed mij opleven, en verrukt van vreugde zijn, omdat mij mijn plaats in deze wereld duidelijk werd, en ik het weer kon zien als een zinvol geheel. Zo kreeg ik weer vrede met mijn bestaan.

Aragorn schreef:Ik denk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt als je denkt dat jij het wel 'opgelost' hebt. Ook op jouw redeneringen is van alles aan te merken, alleen dan misschien op een iets hoger niveau dan bij 'dommere' mensen. Zij hebben ook hun argumenten, die misschien iets makkelijker te weerleggen zijn, maar uiteindelijk schiet bij geloof elke rationele verklaring tekort.

'Opgelost' was ook niet helemaal het goede woord. Vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens zette. Maar ik had even geen beter woord.
Je kan ook lezen: Ik weet niet hoe die mensen uit geloof uitleggen/verantwoorden.
In die trant bedoelde ik het.

Maar dat onze rationele vermogens te kort schieten, daarin ben ik het helemaal met je eens. Dat heb ik net ook geïllustreerd. Wij zijn eindige en beperkte mensen, die heel veel dingen niet kunnen bevatten, die bij heel veel dingen niet kunnen komen met de 'armen van onze rede'. Want die armen zijn simpelweg te kort.
Geloven is dan ook meer vertrouwen dan beredeneren. (De latijnse [fidere] en griekse [pisteuein] betekenissen van 'geloven' geven dat ook aan!)

Aragorn schreef:Nu lijk je jezelf een beetje tegen te spreken. Eerst moet alles rationeel verklaard kunnen worden zonder dat geloofsargumenten gebruikt zouden mogen worden omdat het anders dom over zou komen, terwijl nu dat rationele weer gerelativeerd wordt. Dat laatste is niet geheel onterecht natuurlijk, maar het klinkt niet helemaal consistent.

Het gaat er soms paradoxaal aan toe. Dat geef ik gelijk toe. Daarom is het goed dat je doorvraagt. Hopelijk heeft het bovenstaande meer licht geworpen op deze kwestie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor Boekenlezer » 17 dec 2005 11:50

Collateral schreef:
Boekenlezer schreef:Omdat het zo'n radicaal anders geloof is dan andere religies.

Ik heb dit vaker gehoord als argument, maar ik snap niet waarom het 'anders zijn' een zo sterke eigenschap is dat het doorslaggevend is. Bovendien zijn er wel meer religies aan te wijzen die zich onderscheiden van de andere; het traditionele satanisme bijvoorbeeld (Satan wordt vereerd i.p.v. God).

En om de auto-vergelijking even door te trekken: ik zie je geloof als het aankopen van een auto die wat betreft rij-eigenschappen zijn meerdere moet erkennen in andere auto's, maar wel een uniek motorblok heeft. Ook zulke auto's worden uiteraard verkocht, want mensen houden er nu eenmaal van om iets 'speciaals' te hebben. :)

Het gaat er ook om hoe het anders is. En dat heb ik ook proberen duidelijk te maken.
Helaas schieten woorden altijd weer tekort. Woorden zijn slechts woorden, maar het is de kunst ze te begrijpen. En daarin speelt iets anders een rol dan de mechanische rede.

Met alleen onze rede zouden wij als een passieve computer zijn, die geen opdrachten krijgt. Dan zouden we alleen maar kunnen constateren, gegevens registreren, zonder daar de betekenis van te kunnen inzien. Dan zouden we niks voelen en niks willen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 dec 2005 16:20

Boekenlezer schreef:Je bedoelt dus, dat je in feite in eerste instantie emotioneel voor een geloof kiest, om de fundering vervolgens rationeel te gaan uitbouwen.

Dat bedoelde ik inderdaad, vandaar dat ik ook doorvroeg naar die diepere motivatie, het échte waarom.

En tòch geloof ik! Tòch overtuigt de bijbel mij!
Dat is lastig uit te leggen. Daarin zit iets, wat met iemand anders niet te delen valt, denk ik. Want ik kan wel gaan proberen te omschrijven, zo'n beschrijving is maar ten dele. De ander kan niet volledig meevoelen wat ik voelde, vanuit zo'n beschrijving.
Laat ik het desondanks toch proberen het te verwoorden.
Het blote bestaan als mens, op zichzelf terug geworpen, is koud, onzeker makend en angstaanjagend. Alle zin van zo'n bestaan ontbreekt. Want je voelt je ellendig en 'in het bestaan geworpen'. Een gevoel van zinloosheid.
Ik heb echter ook die indrukwekkende bijbel leren kennen. Die bijbel heeft diepe indruk op mij gemaakt. En die gaf mij antwoorden op die existentiële crisis, die ik net beschreven heb. Nee, niet in wetenschappelijke termen van ons denken, maar wel zo dat ik voelde: 'hier spreekt God!' Het deed mij beven binnenin om Hem waar te nemen, zo ontzagwekkend was het. Het deed mij opleven, en verrukt van vreugde zijn, omdat mij mijn plaats in deze wereld duidelijk werd, en ik het weer kon zien als een zinvol geheel. Zo kreeg ik weer vrede met mijn bestaan.

Dit was waar ik benieuwd naar was ja, bedankt voor je antwoord. :)

'Opgelost' was ook niet helemaal het goede woord. Vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens zette. Maar ik had even geen beter woord.
Je kan ook lezen: Ik weet niet hoe die mensen uit geloof uitleggen/verantwoorden.
In die trant bedoelde ik het.

Ik denk dat die mensen ook minder de behoefte hebben om het rationeel te verantwoorden omdat ze sowieso minder met dat soort vragen bezig zijn en sneller genoeg hebben aan hun eigen spirituele ervaring.

Nu lijk je jezelf een beetje tegen te spreken. Eerst moet alles rationeel verklaard kunnen worden zonder dat geloofsargumenten gebruikt zouden mogen worden omdat het anders dom over zou komen, terwijl nu dat rationele weer gerelativeerd wordt. Dat laatste is niet geheel onterecht natuurlijk, maar het klinkt niet helemaal consistent.

Het gaat er soms paradoxaal aan toe. Dat geef ik gelijk toe. Daarom is het goed dat je doorvraagt. Hopelijk heeft het bovenstaande meer licht geworpen op deze kwestie.

Het waarom van je geloof is me nu wel duidelijker ja. Ik kon me al niet voorstellen dat je op grond van die argumenten bent gaan geloven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 dec 2005 11:08

esra schreef:
kurtyo schreef:Ik geloof niet in de christelijke God, of de god van een van de andere religies, al sluit ik niet al te veel uit. Maar gelovig ben ik wel. Waarom? Omdat ik dus niet geloof in een toevallige samenloop van omstandigheden etc. (noem alle cliché-redenen maar op).

okey vraagje, hoe kun je niet in de christelijke god geloven en wel in "geen toeval", en wat bepaald je godsbeeld dan wel?

Is het niet een beetje arrogant om te denken dat de christelijke god de enige zou kunnen zijn die 'het toeval' uitsluit? Wat mijn godsbeeld bepaalt? Wat ik zie, wat ik ervaar en merk. Wat ik als logisch ervaar, etc.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 19 dec 2005 17:02

kurtyo schreef:
esra schreef:
kurtyo schreef:Ik geloof niet in de christelijke God, of de god van een van de andere religies, al sluit ik niet al te veel uit. Maar gelovig ben ik wel. Waarom? Omdat ik dus niet geloof in een toevallige samenloop van omstandigheden etc. (noem alle cliché-redenen maar op).

okey vraagje, hoe kun je niet in de christelijke god geloven en wel in "geen toeval", en wat bepaald je godsbeeld dan wel?

Is het niet een beetje arrogant om te denken dat de christelijke god de enige zou kunnen zijn die 'het toeval' uitsluit? Wat mijn godsbeeld bepaalt? Wat ik zie, wat ik ervaar en merk. Wat ik als logisch ervaar, etc.

arrogant. wel ik zal t nog erger maken. ik geloof dat onze god de enige god is, de andere "goden" zijn geen goden. en jezus is zijn zoon die voor onze zonden gestorven is.

zoals t ergens in de bijbel staat "ik ben de weg de waarheid en het leven, en niemand komt tot de vader dan door mij."

over arrogant gesproken, maar wel de waarheid. :mrgreen:
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 19 dec 2005 17:05

oh ja en over de startvraag van de topicstarter denbk ik nog steeds na

erg interessant je eigen geloofsleven onder de loep nemen

gr
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2005 18:32

arrogant. wel ik zal t nog erger maken. ik geloof dat onze god de enige god is, de andere "goden" zijn geen goden. en jezus is zijn zoon die voor onze zonden gestorven is.
Dat geloof ik ook, maar waarom zouden wij nou juist aan de goede tak zitten van de oergodsdienst (Elohim)?
zoals t ergens in de bijbel staat "ik ben de weg de waarheid en het leven, en niemand komt tot de vader dan door mij."
Waarom zou de Bijbel de waarheid in pacht hebben? En waarom zou bijvoorbeeld de Koran, de geschriften van een aantal sekten zoals die van de Esseen of de Gnostische boeken geen gelijk hebben?

over arrogant gesproken, maar wel de waarheid.
En dat is mijn punt... geloven wij niet in een schijn/deelwaarheid?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 dec 2005 11:33

Ik geloof niet dat de bijbel onfeilbaar is, het is een boek, geschreven door diverse mensen. Ja, er is sprake van samenhang, maar het blijft een boek geschreven door mensen. Dat het een geïnspireerd boek zou zijn is slechts een aanname en niet te bewijzen.
Ik heb ook moeite met diverse belangrijke punten van het christelijk geloof... Met name het belangrijkste punt, namelijk Jezus CHRISTUS (christelijk) als zoon van God zien...

Ik geloof niet in een toevallige samenloop van omstandigheden, dit staat echter niet gelijk aan het geloof in de christelijke God. Ik denk zelf dat God slechts een verzinsel is van mensen om dingen te kunnen verklaren die niet te verklaren zijn. Dingen die hoger gaan dan de gedachtewereld van de mens (ja ik geloof in hogere machten). Het goede werd m.i. omschreven als God en het kwade als Satan. Met andere woorden: de hogere machten kregen een personificatie.

Heb jij (Esra) buiten de bijbel nog een andere reden om te geloven? (Anders vind ik het vrij mager als ik eerlijk ben.)

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 16:25

is het ook. ik heb er een aantal dagen over nagedacht en ben tot een antwoord gekomen, dat nog wel met honderden redenen is uit te breiden.

een aantal jaar geleden ging het met mij zeer slect. ik heb toen geprobeerd om een eind aan mijn leven te maken. dat lukte niet. God gield mij tegen om te sterven. ik zag al bloed en toen zij de Heer tegen mij: hohohoho, jij bent nog lang niet klaar met leven. ik heb nog meer voor je in peto. mijn plan met jou is nog niet klaar" ik geloof omdat god mij liet zien dat hij van me houdt, genoeg om me te laten leven.

hij houdt van me, dat liet hij al zien door 2000 jaar gelden voor me te lijden en te sterven. volgens mij is er genoeg bewijs dat jezus geleeft heeft en gestorven is en de bijbel zegt me dat hij voor mijn zonden gestorven is. dat vind ik heel bijzonder. ik beschouw mezelf als een tolerant mens, maar om nou te zeggen dat ik zou sterven voor alle mensen, ook voor de mensen die mij pijn hebben gedaan, wel dat zou ik niet kunnen. "vader, vergeef hen, ze weten niet wat ze doen" een zin die voor mij voor alle tijden en plaatsen is. niet alleen toen, maar bij alles sindsdien. de heer zegt volgens mij nog elke dag, elk uur, elke minuut en seconde "vader, vergeef hen, ze weten niet wat ze doen" dat is bijzonder. ik ken geen ander mens die dat ooit gedaan heeft.

en voor mij is de bijbel het meest logisch. niks wat er in staat is al eens echt door archeologen of andere wetenschappers onderuit gehaald dat t niet klopte. ja wel geprobeerd, maar nooit echt gelkt. het is allemaal zo logisch het sluit op elkaar aan.

ik geloof omdat ik het geloof in een liefdevolle god en heer nodig heb.

ik geloof omdat het leven anders voor mij geen zin zou hebben. waarom zouden we anders leven. om te sterven???? om voor anderen iets te betekenen??? waarom heeft de aarde anders nut???? ik kan nu eenmaal niet leven met de gedachte dat dingen geen nut zouden hebben, voor mij heeft alles nut. (al zie ik niet van alles het nut in :wink: )

denk eens na. als we zouden leven om enkel en alleen te sterven, waarom zouden we dan geboren zijn???

ik geloof omdat ik niet kan inzien dat dit alles, deze schitterende aarde en wereld met al haar verschillende kleuren en facetten, zomaar ontstaan is uit een knal. daar moet meer achter zitten. en de enige god die me het antwoord heeft gegeven is de god die ik aanbid. de god van abraham isaak en jakob en de vader van mij Heer jezus Christus.

mijn geloof is niet vanzelfsprekend, geloof me... :wink: maar ondanks alle pijn en al het verdriet heeft er 1 iemand mijn hele leven al het gevoel gegeven dat hij van me hield en er voor me is!!! ik geloof ook niet elke dag even veel. soms is het meer, soms twijfel ik, soms ben ik boos. maar vaak ben ik in jubelstemming. dat er een god is die zoveel van me houdt.

en dat geloof ik

waarom???

nou daarom!!!
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 16:33

Raido schreef:
Dat geloof ik ook, maar waarom zouden wij nou juist aan de goede tak zitten van de oergodsdienst (Elohim)?
Waarom zou de Bijbel de waarheid in pacht hebben? En waarom zou bijvoorbeeld de Koran, de geschriften van een aantal sekten zoals die van de Esseen of de Gnostische boeken geen gelijk hebben?

over arrogant gesproken, maar wel de waarheid.
En dat is mijn punt... geloven wij niet in een schijn/deelwaarheid?

t klinkt misschien heel belerend, maar zo bedoel ik het niet

lees de bijbel en bid elke dag.

een stom en simpel kinderliedje met een waarheid....

lees de rest in het licht van de bijbel. er zullen best citaten uit de koraan en dergelijke zijn die zo in de bijbel zouden kunnen staan, vergeet niet dat ze dat niet staan en dat als de heer ze erin zou willen hebben ze er wel in zouden staan.

en over die oergodsdienst, wel ik denk dat we de goede kant op zijn gegaan. en waarom??? wel zelfs al in het oude testament kun je de god van liefde en vergeveing overal terugvinden. zelfs als zijn volk hem tioenduizend keer verlaten zou hebben zou hij ze zijn blijven achtervolgend, dat doet hij vandaag de dag nog. we zeggen wel eens dat we in een wereld van geweld leven. dat is ook zo. kijk eens om je heen naar de kernen van andere godsdiensten!!!! die van ons (dat klinkt wel heen erg, maar t is wel zo) is en blijft liefde in kern. er zijn mensen die dat anders opvatten (de inquesitie bvb) maar in weze blijft het een kern van liefde.

die kern van liefde kan ik nergens anders terugvinden, de koran, het hindoeisme, het boedisme en ga zo maar door. nergens anders vind ik een man die voveel voor alle mensen overhad dat hij voor ze wilde sterven. lijden en sterven, een verschrikkelijke dood. en hij had het voor ons tegen.

waarom denk ik dat wij het bij het goede eind hebben??? omdat wij Christus hebben.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 16:42

kurtyo schreef:Ik geloof niet dat de bijbel onfeilbaar is, het is een boek, geschreven door diverse mensen. Ja, er is sprake van samenhang, maar het blijft een boek geschreven door mensen. Dat het een geïnspireerd boek zou zijn is slechts een aanname en niet te bewijzen.
Ik heb ook moeite met diverse belangrijke punten van het christelijk geloof... Met name het belangrijkste punt, namelijk Jezus CHRISTUS (christelijk) als zoon van God zien...

Ik geloof niet in een toevallige samenloop van omstandigheden, dit staat echter niet gelijk aan het geloof in de christelijke God. Ik denk zelf dat God slechts een verzinsel is van mensen om dingen te kunnen verklaren die niet te verklaren zijn. Dingen die hoger gaan dan de gedachtewereld van de mens (ja ik geloof in hogere machten). Het goede werd m.i. omschreven als God en het kwade als Satan. Met andere woorden: de hogere machten kregen een personificatie.

Heb jij (Esra) buiten de bijbel nog een andere reden om te geloven? (Anders vind ik het vrij mager als ik eerlijk ben.)

ja en daar ligt denk ik het hele probleem. je ziet de bijbel niet als het onfeilbare boek van god en je vind het moeilijk om jezus als zoon van god te zien.

ik ben erg kritisch, dat weet ik zelf ook wel. maar zelfs de bijbel heb ik nooit als boek onderuit kunnen halen. dat is ook niet een rede. ik heb nog niks gevonden dat elkaar tegenspreekt.

ik gebruik de bijbel nu ff als bron...

openbaringen 1. vers 1 en 2.
Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2005 18:10

ik ben erg kritisch, dat weet ik zelf ook wel. maar zelfs de bijbel heb ik nooit als boek onderuit kunnen halen. dat is ook niet een rede. ik heb nog niks gevonden dat elkaar tegenspreekt.

Hoe ga je om met : Ik ben een God van Oorlog versus Ik ben een God van Vrede?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 dec 2005 18:53

esra schreef:is het ook. ik heb er een aantal dagen over nagedacht en ben tot een antwoord gekomen, dat nog wel met honderden redenen is uit te breiden.

Je gaat er in ieder geval serieus mee om. ;)

een aantal jaar geleden ging het met mij zeer slect. ik heb toen geprobeerd om een eind aan mijn leven te maken. dat lukte niet. God gield mij tegen om te sterven. ik zag al bloed en toen zij de Heer tegen mij: hohohoho, jij bent nog lang niet klaar met leven. ik heb nog meer voor je in peto. mijn plan met jou is nog niet klaar" ik geloof omdat god mij liet zien dat hij van me houdt, genoeg om me te laten leven.

Waarom heb ik dan niet zo'n ervaring? Ik heb ook behoorlijk nare periodes gekend, in extreme vorm zelfs, in eerste instantie dacht ik ook dat God in mijn leven ingegrepen had. Dit bleek na verloop van een illusie te zijn. Ben jij daar niet bang voor?

hij houdt van me, dat liet hij al zien door 2000 jaar gelden voor me te lijden en te sterven. volgens mij is er genoeg bewijs dat jezus geleeft heeft en gestorven is en de bijbel zegt me dat hij voor mijn zonden gestorven is. dat vind ik heel bijzonder.

Er is genoeg bewijs om te geloven dat Jezus geleefd heeft en gestorven is. Dat hij opgestaan is, daar is minder bewijs voor. Evenals er aan zijn god-zijn getwijfeld kan worden. (Omdat dit geen feiten zijn.) En ik geloof niet dat hij voor mij en mijn zonden gestorven en opgestaan is, of ik heb daar in ieder geval heel erg veel moeite mee.

ik beschouw mezelf als een tolerant mens, maar om nou te zeggen dat ik zou sterven voor alle mensen, ook voor de mensen die mij pijn hebben gedaan, wel dat zou ik niet kunnen.

Dat heeft niet zoveel met tolerantie te maken. ;) Ik zou ook niet zo opofferingsgezind zijn. En Jezus kon ook niet veel anders, hij werd veroordeeld tot de doodstraf. Dat hij door de hel is gegaan etc., dat is een geloof en geen feit.

en voor mij is de bijbel het meest logisch. niks wat er in staat is al eens echt door archeologen of andere wetenschappers onderuit gehaald dat t niet klopte.

De geschiedkundige dingen uit de bijbel zijn ook niet onderuit te halen. Aan heel veel andere zaken kan getwijfeld worden, deze zijn ook onmogelijk onderuit te halen daar het om een geloof gaat.

ja wel geprobeerd, maar nooit echt gelkt. het is allemaal zo logisch het sluit op elkaar aan.

Ik vind het niet logisch, ik vind dat er ook heel veel tegenstrijdigheden in de bijbel staan. Collateral kan je daar ook nog wel het een en ander over vertellen. (Hij weet daar een paar mooie voorbeelden van te noemen.)

ik geloof omdat ik het geloof in een liefdevolle god en heer nodig heb.

Deze reden snap ik niet helemaal.

ik geloof omdat het leven anders voor mij geen zin zou hebben. waarom zouden we anders leven. om te sterven???? om voor anderen iets te betekenen??? waarom heeft de aarde anders nut???? ik kan nu eenmaal niet leven met de gedachte dat dingen geen nut zouden hebben, voor mij heeft alles nut. (al zie ik niet van alles het nut in :wink: )

Ik geloof niet dat het leven zonder religieuze overtuiging zinloos is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn broer: hij gelooft in niets (ik wel) en om nou te zeggen dat hij een zinloos bestaan heeft? No way... Mijn zus gelooft wel, en zij heeft evenmin een zinloos bestaan... Dus dat hangt daar niet vanaf... Dat is heel persoonlijk: jij wel, ik niet (zo iets).

denk eens na. als we zouden leven om enkel en alleen te sterven, waarom zouden we dan geboren zijn???

Daar zijn de nodige argumenten voor te noemen. Maar wie zegt dat we alleen geboren zijn om te sterven? Ik niet.

ik geloof omdat ik niet kan inzien dat dit alles, deze schitterende aarde en wereld met al haar verschillende kleuren en facetten, zomaar ontstaan is uit een knal. daar moet meer achter zitten. en de enige god die me het antwoord heeft gegeven is de god die ik aanbid. de god van abraham isaak en jakob en de vader van mij Heer jezus Christus.

Met het eerste deel van dit stukje tekst ben ik het eens, met het tweede niet.

mijn geloof is niet vanzelfsprekend, geloof me... :wink: maar ondanks alle pijn en al het verdriet heeft er 1 iemand mijn hele leven al het gevoel gegeven dat hij van me hield en er voor me is!!! ik geloof ook niet elke dag even veel. soms is het meer, soms twijfel ik, soms ben ik boos. maar vaak ben ik in jubelstemming. dat er een god is die zoveel van me houdt.

Het komt wel vanzelfsprekend over...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 dec 2005 18:56

esra schreef:ja en daar ligt denk ik het hele probleem. je ziet de bijbel niet als het onfeilbare boek van god en je vind het moeilijk om jezus als zoon van god te zien.

Hmhm, duidelijk. (Of het een probleem is weet ik niet, ik zie dat niet zo...)

Anderen wel, ik ook. Dat jij zegt dat dit geen goede argumenten zijn zegt ook iets over jou. Jij zou het waarschijnlijk toch niet willen aannemen als de bijbel onderuit gehaald zou worden/wordt. Er is genoeg tegen de bijbel in te brengen.

ik gebruik de bijbel nu ff als bron...

openbaringen 1. vers 1 en 2.
Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.

Bron oke, maar een autoriteit is het niet voor mij.

wessel
Verkenner
Verkenner

Waarom geloof jij in God ?

Berichtdoor wessel » 21 dec 2005 20:50

Hoi, ik ben nieuw op dit forum, en mogelijk kan ik een bijdrage leveren.
Ja, ik geloof in God. Als ik zeg dat ik geloof in God dan bedoel ik dat ik geloof dat Hij bestaat en dat Hij mij oneindig liefheeft.!!
En verder dat ik Hem liefheb, dus zijn liefde wil beantwoorden.
We hebben een relatie.Ik probeer te leven naar het grote en eerste Gebod:God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

Maar waarom geloof ik in God? Ik zou bijna zeggen omdat ik niet anders kan.
Ik ben nu 53, maar toen ik 20 was had ik al voor Hem gekozen en had me laten dopen.
Veel later, heb ik Hem de rug toegekeerd, maar ik kwam er nooit helemaal los van (Ps 139)
En na veel verdriet en strijd, heb ik mij opnieuw aan hem overgegeven.
God heeft recht op mij, en nu ik "er doorheen " ben dien ik hem
met blijdschap, hoewel er zeker af en toe flinke strijd is

Met vriendelijke groet, Jaap Wessel
Ik ben iemand die van dialoog houdt.
Wij hebben elkaar veel te bieden.

Terug naar “Archief”