Gitaartopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 04 apr 2006 19:55

wel gaaf als je er zoveel hebt. maar dan moet je ze natuurlijk wel kwijt kunne. op een gegeven moment weet je niet meer uit welke gitaar je moet kiezen! :lol:

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 04 apr 2006 19:58

khad trouwens nog ff een vraagje over een gitaar:

Mn broertje wil heel graag electrische gitaar spelen (ik vind het stiekum ook weleen beetje leuk :wink: ) maar het mag niet van mn ouders omdat ze dat ze veel herrie vinden maken. Is dat echt zo of kan je ook zacht op een electrische gitaar spelen? Volgens mn broertje kan je de vertrerkers zacht zetten ofzo? is dat zo?

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 04 apr 2006 20:07

Je kan idd zacht spelen.
Sterker nog, ik speel electrische gitaar in het holst van de nacht als iedereen hier in huis slaapt. Akoestisch moet ik dat niet proberen.

Een groot misverstand over electrische gitaren is dat ze ALTIJD hard klinken. Dit is helemaal niet zo. Je hebt kleine versterkertjes voor thuisgebruik, meestal kun je hier ook een koptelefoon op inpluggen.
Verder bestaan er kleine koptelefoonversterkertjes.

De herrie waar je ouders het over hebben is waarschijnlijk de scheur, die je er ook bij kan gebruiken. Veel ouders weten dit niet te waarderen.

Met kleine versterkertjes (tot 15w) heb je genoeg om op een normaal volume thuis te oefenen.

Als je de electrische gitaar niet inplugt heb je een zachter geluid dan een akoestische. De electrische gitaar heeft namelijk geen klankkast, het is een plank met snaren.

Je hebt ze in alle soorten en maten.
Hier zie je bijvoorbeeld de Marshall uit de jaren '60. Die dingen gaan tot 150w buizenpower en hebben twee speakerkasten met 4 12 inch speakers. Dit geeft een geluidsverplaatsing waarbij je zelf praktisch weggeblazen wordt (ja dit heb ik weleens uit kunnen proberen, gave ervaring :mrgreen: )
Afbeelding

En hier de kleine Smokey amp. Jaja, ingebouwd in een sigarettenpakje. :D
Afbeelding

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 apr 2006 12:01

Woei, kunstig allemaal hoor! d:)b

Maar ehm, zo'n grote verzameling..allemensen :shock: :)

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 05 apr 2006 15:52

He badankt voor je antwoord ik zal proberen mn ouders te overtuigen maar ik vrees dat het niet gaat lukken! :wink:

Ouders zijn soms erg halsstarrig :wink:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 apr 2006 17:07

Laat ze mij anders maar mailen of bellen.

Kan alles haarfijn uitleggen.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Pientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pientje » 08 apr 2006 16:56

Ik probeer tegenwoordig ook een beetje gitaar te spelen op die van mijn moeder, maar het lukt nog niet zo erg!! Hebben jullie misschien tips om akoorden te leren spelen?
Noten lukt wel, want daar hebben wij een lesboek van, maar noten spelen op een gitaar is een beetje saai.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 apr 2006 18:24

Pientje schreef:Ik probeer tegenwoordig ook een beetje gitaar te spelen op die van mijn moeder, maar het lukt nog niet zo erg!! Hebben jullie misschien tips om akoorden te leren spelen?
Noten lukt wel, want daar hebben wij een lesboek van, maar noten spelen op een gitaar is een beetje saai.

Daarom ben ik er mee gekapt, noten zijn écht saai :shock:
Ik wilde gewoon kunnen raggen op dat ding, maar er is nooit iets van gekomen dan een paar akoorden. Misschien, ooit... :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2006 19:40

Wat let je? Begin vanavond nog!

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 08 apr 2006 20:12

Gewoon
E, Em, A, Am, C, D, G

(achterin de YFC bundel staan akkoorden...)

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2006 21:00

En anders: http://chordfind.com/

*probeert zichzelf ondertussen Pearl Jam - Yellow Ledbetter eigen te maken*
Laatst gewijzigd door Aragorn op 10 apr 2006 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Pientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pientje » 10 apr 2006 12:26

Ik heb gisteren de hele dag gitaar gespeeld, ff grepe opgezocht enz. en tging steeds beter :D !! Ik heb alleen nu wel een beetje nzere duim, maar dat komt wel weer goed :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2006 14:39

Ik ben me nu overigens een beetje aan het oriënteren op effecten voor m'n electrische gitaar en denk dat ik het beste maar kan beginnen met een distortion. Weet iemand welke merken/types aan te raden zijn als redelijk beginnend gitarist?

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 10 apr 2006 15:10

De eerste vraag: Wat wil je spelen?
Waar wil je spelen? Thuis, optredens?
Hoe veel scheur wil je? Lichte crunch, overdrive of een muur waar je tegenaan kunt leunen?

Ik heb een simpele recht toe recht aan Boss DS-2 dit scheurt lekker.

Je hebt ook de DS-1 die is wat zachter (eerste kanaal van de DS2).
Verder heeft boss een aardige verzameling. De Metaldistortion zou ik niet nemen, dat is een rotding.

Deze kosten tussen de 59 en 79 euro nieuw.

Een erg lekkere distortion is de Proco RAT. Deze wordt ondermeer door Pink Floyd gebruikt.

Als je wat meer de kant van Hendrix op wilt kun je een Fuzz overwegen. Dunlop Fuzzface, EHX BIG MUFF.

De MUFF wordt ook gebruikt door bijv. de Peppers.

Een absolute topper vind ik de Visual Sound Jekyll & Hide Distortion-overdrive. Echt een superding, maar wel wat duurder.

Als je goedkoop uit wilt proberen moet je eens kijken naar de Behringer pedaaltjes. Die dingen kosten 20 euro en zijn leuk om mee te experimenteren. De distortions zijn niet super, maar de tremolo, tubeoverdrive, bluesoverdrive, equalizer, phaser en chorus kunnen er aardig mee door.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2006 15:23

Javaca schreef:De eerste vraag: Wat wil je spelen?
Waar wil je spelen? Thuis, optredens?
Hoe veel scheur wil je? Lichte crunch, overdrive of een muur waar je tegenaan kunt leunen?

Ik speel nu alleen nog maar thuis, maar toekomstige ambities liggen wel richting optreden, alhoewel dat nog wel even zal duren. :) Qua geluid moet het een beetje gruizig zijn, wel fijn ruig, maar ook weer geen metal. Ik zat net op de site van Boss te kijken en daar kun je ze testen. De DS-1 zou dan ongeveer zijn wat ik wil hebben, die klinkt net wat zwaarder dan de DS-2 (turbo I en II).

Overigens heeft mijn versterker (Marshall MG10CD, klein maar fijn!) al wel een ingebouwde overdrive, heeft het dan nog veel zin om eventueel een gecombineerde distortion/overdrive te nemen?

Als je goedkoop uit wilt proberen moet je eens kijken naar de Behringer pedaaltjes. Die dingen kosten 20 euro en zijn leuk om mee te experimenteren. De distortions zijn niet super, maar de tremolo, tubeoverdrive, bluesoverdrive, equalizer, phaser en chorus kunnen er aardig mee door.

Ah, die zal ik ook eens checken dan. Alhoewel ik liever gelijk goed spul koop dan dat ik het over een jaar weer zou moeten vervangen omdat het niet voldoet.

Wat vind jij trouwens van grote gecombineerde pedalen als de Boos GT-8 of ME-50? Kenners zijn volgens mij over het algemeen niet zo positief over dat soort dingen..

Verder, thanx voor de info! d:)b

Terug naar “Archief”