Moderator: Moderafo's
Zijn er meer van dergelijke vormen van overleg?
Optimatus schreef:Dan heb ik hier een aantal vragen:
Waar zie jij "geen ontzag voor de Schrift, de kerk, de presbyteriale orde, het verbond, het ambt, de ambtseed, de belijdenis, het alleenrecht van de gereformeerde religie, het huwelijk en de geschiedenis," zoals je schreef? Dat is mij niet duidelijk, beste Stojca, vandaar dat ik er op dit moment niet verder op in durf te gaan, ten einde je bijdrage niet uit haar verband te rukken.
Met open oren en ogen wachtende op een reactie op mijn lange bijdrage en vriendelijk groetend,
Erik
Rijnmond schreef:Allereerst Erik, wil ik je bedanken voor je lovende woorden. En je bereidheid het gesprek met mee aan te gaan. Voor sommigen komt het wellicht vreemd over dat ik met al mijn critiek toch gebleven ben, ik niet anders zeggen dan dat dit in eerste instantie komt daardat ik de Hervomde gemeente te Katwijk lief heb. En ik probeer deze Hervormde gemeente nog steeds zo te zien zoals was (en eigenlijk ook is). Maar dit terzijde.
Dat je op plaatselijk niveau gewoon blijft wat je was - met je eigen specifieke identiteit. Zoals het in feite altijd geweest is binnen de Hervormde Kerk.
Erik schreef:Dan heb ik hier een aantal vragen:
Waar zie jij "geen ontzag voor de Schrift, de kerk, de presbyteriale orde, het verbond, het ambt, de ambtseed, de belijdenis, het alleenrecht van de gereformeerde religie, het huwelijk en de geschiedenis," zoals je schreef? Dat is mij niet duidelijk, beste Stojca, vandaar dat ik er op dit moment niet verder op in durf te gaan, ten einde je bijdrage niet uit haar verband te rukken.
Omega schreef:Als alle bondsgemeenten hun rug recht hadden gehouden, was er nu geen PKN in deze vorm geweest en had de HHK niet bestaan.
Of misschien heeft hier -en dat vind ik dan nog zorgelijker- ook wel klein-kerkelijke politiek een rol gespeeld, doordat men de geit en de kool wilde sparen in de hoop op een mislukking van SOW. Ik kan dat allemaal niet goed inschatten, maar het verdient zeker geen schoonheidsprijs.
Die prijs hebben trouwens volgens mij ook de leidslieden van de HHK niet verdiend, door hun gemeenten voor te houden dat de bezittingen en registers de plaatselijke gemeenten toekwamen.
Omega schreef:Immers, als de scheppingsorde wordt losgelaten, is het einde zoek en is de huidige status quo slechts een stilte voor de storm en uitstel van executie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten