sprekend beeld en merkteken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 nov 2005 23:22

Schriftgeleerde schreef:Bovendien wijst Christus zelf zo'n gedachtegang (die jij aan mij voorhoudt) af! Lees eens Johannes 8 daarover. En alleen al daarop kun je mij echt niet op een leugen betrappen. Wees wijs en vooral voorzichtig!
Want Bijbels gezien win ik het van je. Niet omdat ik de Bijbel zo goed ken, maar omdat ik meen dat ik een Geestelijk Israëliet ben, in het licht van het Levende Schriftwoord en niet in de duisternis van de dode-letter wet zoals knechten leren. ik ben geen knecht van Christus, maar een vriend. En daarbij speelt de Heilige Geest de belangrijkste rol, niet de Bijbel als een dode-letter boek.

Jij probeert mij leugens op de mauw te spelden dat God Israel verlaten heeft voor de heidenen en dat is pertinent een leugen die tegen de Heilige Schrift ingaat. Die God tot een leugenaar maakt.
Gods Woord is helder: God is trouw ondanks Israels ontrouw.
Maar laat maar zien dat je met de Schrift van mij kan winnen! Bewijs maar met de hele Bijbel dat God Israel verlaten heeft.
De Bijbel is geen doodletter Boek voor mij, maar de dagelijkse Bron waar ik uit put. Jezus is ook mijn Vriend en God is het Middelpunt waar mijn leven om draait. Ja en ik geloof dat de Heilige Geest mij ook leidt. Wie ben jij om daarover te oordelen omdat ik een andere mening heb dan jouw? Daarbij is er geen sprake van een geestelijk Israel noch van geestelijke Joden/Hebreeers. Israel = Israel en dan gaat het over de nakomelingen van Avraham, Yitchak en Yacov. Het raakt mij tot het diepste van mijn ziel als jij ontkend dat God een verbond heeft met Israel.
Heel de Tenach heel het NT getuigt hiervan. En jij ontkend het domweg. Onbegrijpelijk! Jezus = Joods, Messias van Israel. In de eerste plaats kwam Hij voor hen! Jood tussen de Joden, Hij leefde tussen hen en denk jij nu werkelijk dat God die de Joden zo lief heeft hen in de steek laat?
Zijn verbond verbreekt? Een geestelijk Israel opricht? Nee. Wij gelovigen uit de volken worden bij Israel gevoegd lees maar Romeinen 11.
Dit is voor mij een persoonlijke discussie dat mag je best weten. Wie Israel aanraakt raakt Gods oogappel aan. En daar wordt dus ook echt Israel mee bedoelt, niet het geestelijke Israel, maar de Joden/Hebreeers.
In een ander topic hebben we hier ook al uitgebreid over gehad. In zoverre ben ik ook niet van plan te gaan herhalen wat ik al vermeld heb. Maar op grond van Gods Woord durf ik te zeggen dat je een grote leugenaar bent als je Gods Verbond met Israel ontkend en ontkend dat dit Gods uitverkoren volk is waarmee God Zijn plannen met deze wereld op speciale wijzen volvoert. Persoonlijk denk ik dat je daarmee God ook diep kwetst. Vraag Hem daar maar naar Zijn mening, dan zal ik dat ook doen en luisteren naar wat Hij zegt via Zijn Woord tot jouw en mij. Geprezen zij Hij die Israel niet verlaten heeft, daardoor weet ik dat Hij mij ook trouw zal blijven! Geprezen zij Hij voor altijd! Vrede over Israel!

Shalom in Yeshua haMasjiach!

Yael

Hannie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannie » 27 nov 2005 00:14

spacy schreef:En mijn mening over de staat Israël is dat de beloftes en eis die bij het in bezit hebben en gebruik van dit land ooit gedaan zijn, gelden zolang deze wereld zal bestaan. God veranderd immers niet.

Amen (ik bedoel dus dat ik het er mee eens ben).

Yael schreef:Wie Israel aanraakt raakt Gods oogappel aan. En daar wordt dus ook echt Israel mee bedoelt, niet het geestelijke Israel, maar de Joden/Hebreeers.
In een ander topic hebben we hier ook al uitgebreid over gehad. In zoverre ben ik ook niet van plan te gaan herhalen wat ik al vermeld heb. Maar op grond van Gods Woord durf ik te zeggen dat je een grote leugenaar bent als je Gods Verbond met Israel ontkend en ontkend dat dit Gods uitverkoren volk is waarmee God Zijn plannen met deze wereld op speciale wijzen volvoert. Persoonlijk denk ik dat je daarmee God ook diep kwetst. Vraag Hem daar maar naar Zijn mening, dan zal ik dat ook doen en luisteren naar wat Hij zegt via Zijn Woord tot jouw en mij. Geprezen zij Hij die Israel niet verlaten heeft, daardoor weet ik dat Hij mij ook trouw zal blijven! Geprezen zij Hij voor altijd! Vrede over Israel!

Shalom in Yeshua haMasjiach!

Yael

Dat denk ik dus ook. God had een verbond met het volk van Israel. Ze waren aanwezig in menselijke gedaante toen de Thora werd gegeven. Het verbond was dus tussen God en het volk en nageslacht van deze mensen. En het verbond was voor eeuwig. Ik heb nog niets gezien dat dit weerlegt.

Schriftgeleerde schreef:Voordat ik je met een stroom aan Bijbelse bewijzen ga informeren aangaande het feit dat de Joodse Staat nooit meer dat Theocratishe aspect van het OT kan en zal ontvangen, en dat wij als "heidenen"of "Joden" "Greieken" of "Christenen" die Jezus lief hebben samen met de Messianse Joden een Geestelijk Israël vormen, de Reine vrouw van Christus, mag je eerst nog even nadenken over datgene wat ik je hierbij heb gemeld!

Hou je pen en potlood maar vast gereed, want ik zal je heel wat Bijbelstudie aanreiken. Ik moet het zelf nog even vlotjes bijeen vergaren, want anders kan ik het qwerty keyboard wel weggooien na je dat bericht te hebben toegestuurt.

Gods zegen en broederlijke groet.

Bewijzen voor de vervangingstheorie moeten blijkbaar nog steeds komen. Bewijzen voor je arrogantie heb je alvast gegeven. (Sorry dat ik het zo zeg, maar jij zegt ook wel eens dingen zo). Mwa, ik heb op jouw advies alvast een pen en potloot gepakt; altijd handig op een digitaal forum :? . Lang leve Eretz Israel :P !
Laatst gewijzigd door Hannie op 27 nov 2005 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Helemaal verkocht!

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 27 nov 2005 11:58

Hallo Yeal,

Dank voor je reactie!

Je schreef:

Jij probeert mij leugens op de mauw te spelden dat God Israel verlaten heeft voor de heidenen

Kijk Yeal, mijn klomp, hij breekt! Je snapt er volgens mij helemaal geen hout van. Wat voor een antwoord is dat nu weer.
Het volk dat uit alle stam, natie, taal en volk voort zal komen in Christus is een Geestelijk Israël

Wat wauwel je toch over "dat Christus de Joden (Israël) verlaten zou hebben". Jullie fixeren je maar op dat stukkie politiek-economisch bepaald landje aan de Middellandse zee.

Als nu ook de Orthodoxe Jood zich -eerst- moet bekeren en Jezus aan moet nemen, om dezelfde Geestelijke aspecten te ervaren en in te groeien, dan is er toch helemaal niets aan de hand.

Gods volk (het Geestelijke Israël) komt toch voort uit alle menselijke geslachten!

Hé hé...Zijn we er nu of niet!

Je moet eens om openbaring door de Heilige Geest vragen en Daniël en Openbaringen bestuderen. (Efeziërs)

Aangaande het feit dat Christus zelf een einde maakte aan de bevoorechte positie van het aardse Israël in de essentie van een Theocratisch voorbeeld voor de wereld, kom ik nog terug! Helaas ga ik vandaag elders!

Hier echter al een kleine voorproefje:

De Verlosser zegt niet Önderzoek de Schriften"(Johannes 5:39) maar Hij vraagt ook "Hoe lest gij" (Lukas 10:26)

Diegene die de welbeproefd ten dienste van God de Schriften bestudeert, wordt beschreven als een äreider die zich niet behoeft te schamen, doch die rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid (2 Tim. 2:15)

Waar ging het nu mis bij het volk Israël van het OT?

De essentie:

De Joden van het volk Israël van het OT maakten de fout om de Schriften niet te bestuderen, in het licht van het zedelijke doel van God, in en het voorbeeld van Christus. Laat dat e ernstige waarschuwing zijn voor de Christenen en Joen van vandaag!

Nu in Bijbelse termen:

En toen zij de Joden alles volbracht hadden wat van Hem geschreven stond...en dat God de belofte, die aan de vaderren geschied is, aan ons, hun kinderen vervuld heft, door Jezus op te wekken (Handelingen 13: 209-33)

Maar waar ging het mis!

Want die te Jeruzalem wonen en hun oversten hebben Hem niet erkend en zij hebben de uitspraken der profeten, die elke Sabat werden voorgehouden, door hun oordeel vervuld. (Handelingen 13:27)

Omdat zij Jezus niet kenden, omdat de Joden niet recht stonden tegenover God, Die Jezus gezonden had-lazen de Joden de profetieën met betrekking tot de komst va de Messias en de vestiging van zijn Koninkrijk, verkeerd. Als zij Jezus Christus als hun Heer hadden aanvaard, zou Hij hen vrij van zonden hebben gemaakt, in een voorbeeld aan de wereld. Ze zouden de kracht hebben ontvangen om leven te leiden en dan zou een Geestelijk (Israël en dus ) onderscheidingsvermogen gekomen zijn om het zedelijke doel van de profetieë te zien.

In Romeinen 2:13 staat exact hetzelfde voor alle mensen, in het zicht om tot eenGerechtvaardigd leven te komen.

Feitelijk heb ik nu alles wel gezegd, maar ik kom er nog op terug.
Bestaat het volk ( op zich) nog, ondanks hun afwijzing van Christus?
Ja! Zijn zij wederom misleid op verkeerde zedelijke normen? Ja!
Want zij hebben zich in het Grote Babylon weer een eigen Staat gevormd.
In plaats van zich te richten op het Geestelijk (Hemelse). De meesten hebben d zedelijke norm weer niet begrepen.

Wees Christus aan de Joden (Nicodemus) maar ook ons op het Geestelijke van de zedelijke norm,die de wet en de profetie (moeten) inhouden voor ee Nieuw Leven en een Nieuw hart? Ja!

Kunnen Joden die zich bekeren ook gewoon het Hemelsrijk bewonen, zoals alle mensen, zonder uitzondering, door Christus ook kunnen groeien? Ja!

Gods zegen en een fijne dag nog!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 nov 2005 13:40

Schriftgeleerde schreef:Hallo Yeal,

Dank voor je reactie!

Het is Yael :!:

Je schreef:

Jij probeert mij leugens op de mauw te spelden dat God Israel verlaten heeft voor de heidenen

Kijk Yeal, mijn klomp, hij breekt! Je snapt er volgens mij helemaal geen hout van. Wat voor een antwoord is dat nu weer.
Het volk dat uit alle stam, natie, taal en volk voort zal komen in Christus is een Geestelijk Israël

Jij snapt niet wat mijn punt is. Dat is jammer. Er geen geestelijk Israel.
Nergens in de Bijbel wordt er gesproken over een geestelijk Israel.
Ik ben benieuwd op welke Bijbelgedeelten je dit baseert. Wij zijn een twee eenheid met Israel, de Joden en de niet Joden, dat betekend niet dat wij (de niet-Joden) Israels unieke plaats hebben ingenomen zoals je wel suggereerd.

Wat wauwel je toch over "dat Christus de Joden (Israël) verlaten zou hebben". Jullie fixeren je maar op dat stukkie politiek-economisch bepaald landje aan de Middellandse zee.

Weer mis. Over de hele wereld leven en zijn er Joden die nog in de diaspora leven en niet in Israel hun eigen staat. Om welke reden dan ook, omdat ze anti Zionistisch zijn of whatever. Ik had het over God niet specifiek over de Messias. Het land Israel is beloofd en gegeven aan de Joden. Als je het echt wil, wil ik de Schriftplaatsen voor je opzoeken.

Als nu ook de Orthodoxe Jood zich -eerst- moet bekeren en Jezus aan moet nemen, om dezelfde Geestelijke aspecten te ervaren en in te groeien, dan is er toch helemaal niets aan de hand.
Gods volk (het Geestelijke Israël) komt toch voort uit alle menselijke geslachten!

Jezus is de Weg ja, ook voor de Joden, verder ben ik niet bevoegt over hen te oordelen, in welke verhouding zij in hun persoonlijk leven staan tot God.
Nogmaals er is geen sprake van een geestelijk Israel. Je doet daarmee te kort aan Gods Woord.

Hé hé...Zijn we er nu of niet!

Nee mij overtuig je niet.

Je moet eens om openbaring door de Heilige Geest vragen

Wat denk jij nou, dat ik dit allemaal uit mn mauw loop te schudden? Ik weet dat ik zonder Hem niks van Zijn Woord begrijp.

Maleachi 3 vrs 6 Want Ik, de HEERE, word niet veranderd; daarom zijt gij, o kinderen Jakobs! niet verteerd.
(en die kinderen Jakobs = Israel.)

en Daniël en Openbaringen bestuderen. (Efeziërs)

De Bijbel moet je als een geheel zien en niet als een stel losse Boeken, als je de eenheid niet ziet, dan heb je een probleem.

Aangaande het feit dat Christus zelf een einde maakte aan de bevoorechte positie van het aardse Israël in de essentie van een Theocratisch voorbeeld voor de wereld, kom ik nog terug! Helaas ga ik vandaag elders!

We zijn medeburgers, geen vervangers.

Waar ging het nu mis bij het volk Israël van het OT?

De essentie:

De Joden van het volk Israël van het OT maakten de fout om de Schriften niet te bestuderen, in het licht van het zedelijke doel van God, in en het voorbeeld van Christus. Laat dat e ernstige waarschuwing zijn voor de Christenen en Joen van vandaag!

De Messias was er niet eens dus hoe konden ze Zijn voorbeeld volgen?
Verder raad ik je aan eens de Tenach te gaan bestuderen. Misschien dat we dan pas verder kunnen praten.

Maar waar ging het mis!

Want die te Jeruzalem wonen en hun oversten hebben Hem niet erkend en zij hebben de uitspraken der profeten, die elke Sabat werden voorgehouden, door hun oordeel vervuld. (Handelingen 13:27)

http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/11.html

Omdat zij Jezus niet kenden, omdat de Joden niet recht stonden tegenover God, Die Jezus gezonden had-lazen de Joden de profetieën met betrekking tot de komst va de Messias en de vestiging van zijn Koninkrijk, verkeerd. Als zij Jezus Christus als hun Heer hadden aanvaard, zou Hij hen vrij van zonden hebben gemaakt, in een voorbeeld aan de wereld. Ze zouden de kracht hebben ontvangen om leven te leiden en dan zou een Geestelijk (Israël en dus ) onderscheidingsvermogen gekomen zijn om het zedelijke doel van de profetieë te zien.

Jij weet het beter dan God he. Zie nogmaals Romeinen 11.

Feitelijk heb ik nu alles wel gezegd, maar ik kom er nog op terug.
Bestaat het volk ( op zich) nog, ondanks hun afwijzing van Christus?
Ja!

Door Gods genade ja en omdat er altijd nog een gelovig overblijfsel is in de Messias. (Messiasbelijdende Joden).

Zijn zij wederom misleid op verkeerde zedelijke normen? Ja!
Want zij hebben zich in het Grote Babylon weer een eigen Staat gevormd.
In plaats van zich te richten op het Geestelijk (Hemelse). De meesten hebben d zedelijke norm weer niet begrepen.

Zo zo dus jij ziet de vervulling van de profetie zo? (Ezechiel 36 tot 38 )

Wees Christus aan de Joden (Nicodemus) maar ook ons op het Geestelijke van de zedelijke norm,die de wet en de profetie (moeten) inhouden voor ee Nieuw Leven en een Nieuw hart? Ja!

Heeft niets met het onderwerp te maken.

Kunnen Joden die zich bekeren ook gewoon het Hemelsrijk bewonen, zoals alle mensen, zonder uitzondering, door Christus ook kunnen groeien? Ja!

Waarom zouden zij daarvan buitengesloten zijn?

Jij ook Gods zegen!

Yael

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 27 nov 2005 16:48

Schriftgeleerde,
Met je laatste bericht ben ik het van harte eens, volkomen bijbels!

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 27 nov 2005 20:12

Yael,

Nogmaals er is geen sprake van een geestelijk Israel. Je doet daarmee te kort aan Gods Woord.

En er was een mens uit de Farizeën, genaamd Nikodemus, een overste der Joden.
2 Die kwam tot Jezus bij nacht, en zeide tot hem: Rabbi, wij weten, dat gij zijt een leeraar van God gekomen; want niemand kan de tekenen doen, die gij doet, zo God niet met hem is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Tenzij iemand op nieuw geboren worde, kan hij het rijk Gods niet zien.
4 Nikodemus zeide tot hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij ook wederom in den moederschoot ingaan en geboren worden?5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij in het rijk Gods niet komen.6 Wat uit vlees geboren wordt, dat is vlees, en wat uit den Geest geboren wordt, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat ik u gezegd heb: Gij moet op nieuw geboren worden.8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn suizen wel, maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heengaat. Alzo is ieder, die uit den Geest geboren is.9 Nikodemus antwoordde en zeide tot hem: Hoe kan dit geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een meester in Israël, en weet dit niet?11 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Wij spreken hetgeen wij weten, en getuigen wat wij gezien hebben, en gij neemt onze getuigenis niet aan.
12 Gelooft gij niet, als ik u aardse dingen zeg, hoe zult gij geloven, indien ik u hemelse dingen zou zeggen?13 En niemand is ten hemel opgevaren dan die uit den hemel nedergekomen is, namelijk des Mensen Zoon, die in den hemel is.
14 En gelijk Mozes in de woestijn een slang verhoogd heeft, alzo moet des Mensen Zoon verhoogd worden,
15 opdat allen, die in hem geloven, niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben.
16 Want alzo heeft God de wereld liefgehad, dat hij zijnen eengeboren Zoon gegeven heeft, opdat allen, die in hem geloven, niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben.
17 Want God heeft zijnen Zoon niet in de wereld gezonden, opdat hij de wereld oordelen zou, maar opdat de wereld door hem zalig zou worden.
18 Wie in hem gelooft, die wordt niet geoordeeld; maar wie niet gelooft, die is alreeds geoordeeld, want hij gelooft niet in den naam van den eengeboren Zoon Gods.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, maar de mensen beminden de duisternis meer dan het licht; want hunne werken waren boos.
20 Want wie kwaad doet, die haat het licht, en komt niet tot het licht, opdat zijne werken niet bestraft worden;
21 maar wie de waarheid doet, die komt tot het licht, opdat zijne werken openbaar worden, want zij zijn in God gedaan.
22 Daarna kwam Jezus en zijne jongeren in het land van Judéa, en onthield zich aldaar met hen, en doopte.
23 En Johannes doopte ook nog te Enon nabij Salim, omdat aldaar veel water was; en zij kwamen daarheen en lieten zich dopen.
24 Want Johannes was nog niet in de gevangenis geworpen.
25 Toen ontstond er ene twistvraag onder de jongeren van Johannes met een Jood over de reiniging;
26 en zij kwamen tot Johannes en zeiden tot hem: Rabbi, die bij u was over den Jordaan, van wien gij getuigenis gaaft, zie, die doopt, en iedereen komt tot hem.27 Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan niets nemen, zo het hem niet uit den hemel gegeven wordt.28 Gij zelve zijt mijne getuigen, dat ik gezegd heb: Ik ben de Christus niet, maar ben Vóór hem uitgezonden.
29 Wie de bruid heeft, die is de bruidegom; maar de vriend des bruidegoms staat en hoort hem aan, en verblijdt zich zeer over de stem des bruidegoms. Deze mijne blijdschap is nu vervuld.
30 Hij moet wassen, maar ik moet afnemen.
31 Die van boven komt, is boven alles. Wie van de aarde is, die is van de aarde en spreekt van de aarde. Die uit den hemel komt is boven allen.
32 En hij getuigt wat hij gezien en gehoord heeft, en zijne getuigenis neemt niemand aan.
33 Maar wie haar aanneemt, die bezegelt dat God waarachtig is;
34 want hij, dien God gezonden heeft, die spreekt Gods woorden; want God geeft den Geest niet met mate.35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft hem alles in zijne hand gegeven.
36 Wie in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar wie den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Zo Yael, hier zie je dus heel duidelijk dat Jezus Christus aan Nicodemus duidelijk maakt dat Zijn Israël een Geestelijk Israël moet zijn ( gericht op het toekomstige rijk, dat door de Geest gods geleid wordt en niet door de Farizeesche of Schriftuurlijke dode-letter-wet). Er staat zelfs bij dat door de Doop, eerst het bewijs van de liefde voor God aangetoond moet worden voordatmen met de Heilige Geest gedoopt kan worden.

Heeft Jezus het nu over een Farizeesche, Schriftuurlijk Israël, of wijst Hij hier duidelijk op het (gemiste) Geestelijke aspect dat Israël nodig heeft!

Waar nu wijst Jezus de Joden nog veder op het Geestelijk aspect van ZIjn Dienstwerk, dus op een Geestelijk Israël.

Johannes 6:63:

63 De Geest is het, die levend maakt; het vlees heeft geen nut. De woorden, die ik tot u spreek, zijn geest en leven.

Wat betekent nu het laatste voor een volk (Geestelijk) Israël.

Leven is een synoniem voor het "koninkrijk Gods" en bestaat dus uit het volk Israël dat Geestelijk is toegerust (voorbereid) op het Hemels Koninkrijk. Immers hun aards-gericht -farizeesche-schriftuurlijk dode-letter hart- moet bekeerd worden, afgestemd op de Geestelijke aspecten van die hemelse constitutie.

Precies dus zoals Jezus aan Nicodemus voorhoudt. Israël is wel Israël, maar het houdt vast aan menselijke geboden e wetten, niet aan de Geestelijk van het Hemelse Rijk. De Joden verlangenook nar ee gelijke koning als alle andere staten om hun heen. Ze begrijpen de zedelijke normen van dat Hemels-Geestelijk inwoningniet.

Als dus nu Leven een synoniem is vor "het Koninkrijk God"zoals Johannes 6:63 ons leert, en daarbij de Geest (-elijke toestand van ons hart) daarbij een rol speelt, wat is er dan mis met het Geestelijke Israël Yael.

Okay: Leven is dus een synoniem vor "het koninkrijk Gods"(Markus 9:45-47) en Mathheus 18:9); .......in het Koninkrijk van de Genade schenkt Jezus Geestelijk leven. In het Koninkrijk der heerliijkheid geeft Jezus eeuwig leven. Door Zijn Geest regeert Christus nu in elk hart
dat zich op aarde aan Hem onderwerpt.

Laten we dus nu even kijken waar Jezus nu op dat Geestelijke Israël wijst:

Collo. 1:13,26 en 27 Coll 3:4 1Joh. 3:14; 5:11-14. Joh. 3:3-7 en Filip. 320; Hebr.12:23 en Efez. 2:6.

Het Koninkrijk komt dus pas naderbij als we Zijn Geest aannemen, erkennen en na gaan leven. Het Geestelijke Israël = de Reine Vrouw= de Bruid van Christus. Dat is wat Hij aan Nicodemus mededeelde. Want Hij zegt zelfs dat Hij aan de oprechtheid van Nicodemus aangaande de leer, twijfelt omdat het niet het voorbeeld van het (Geestelijke-) Israël voldoet!

Wat staat er nu in de preken van Paulus aangaande het Geestelijk Israël (Handelingen 20:25; 28:23-32)

De proifetieën aangaande het volk en rijk van de Messias.

De profetieën én dus het volk van Christus worden nu voorgesteld als dat zij NU geestelijk vervuld, maar men moet de op ervaring berustende kennis van de inwonende Christus bezitten om hun vervulling in het heden ten volle op prijs te kunnen stellen.

Dat was dus exact wat Christus aan Nicodemus duidelijk wildemaken.
We weten dat Nicodemus die boodchap begreep en dat het van hem heel wat opoffering vroeg. Hij verloor alles wat hij bezat, maar een eeuwig leven had deze grote Godsman, er voor in de plaats gekregen.

In Johannes 3 legt Christus dus gewoon uit dat Zijn volk Israël een Geestelijke wedergeborenheid moets ervaren.
DE als we deze bijzondere kennis, zeker ook aangaande die van Nicodemus aan ons hart vervullen, want daarom haal ik die telekns weer aan, dan zien we het volgende gebeuren.

De Heer Jezus wil regeren te midden van Zijn volk "Israël" te miden van een volk dat Hem in hun hart dragen.Een Christus-Geestelijk Israël, naar het voorbeeld dat Hij Zelf gaf van Zijn Vaders Rijk. (Gal.1:12 en Ef. 3:3)

De profetie van het OT verklaren overduidelijk dat God de Vader - de Heilige Israëls- "op Sion"regeert, en dat door zijn Aanwezigheid en kracht de vijanden van (het Geestelijk-) Israël zullen worden verslagen en het (Geestelijk-) Israël op de fundamenten van Gods wet en Getuigenis in de profetie, zal overwinnen. (Psalm 2:1-9 / Joël 2:1 en 15:32 ; 3:15-21 Obadja 17 en Micha 4:2-7 maar ook Ezechiël 39:7)

Jesaja zegt duidelijk dat: Als de vijand zal komen gelijk een stroom, zal de Geest des Heren de banier tegen hem oprichten. "Maar als Verloser komt Hij voor Sion en voor wie zich in Jacob van ovdetreding bekeren, luidt het woord des Heren (Jes. 59:18-21) In Efeziers 2:12 wordt gesproken over het "burgerrecht Israëls"voor de heidenen

Heidenen die "deelachtig worden"aan het "Israëls Gods

Als nu Christus een volk oproept uit: alle taal, natie,volk en stam dan is het natuurlijk onmogelijk dat zij ongeestelijk deel kunnen zijn van een Hemels Rijk. Van het Israëls Gods.

Ik heb u gezegd: door Geest en Leven (Joh. 6:63)

Dus Yael, gefeliciteerd met je verjaardag, maar maak mij nu niet wijs dat Gods volk geen Geestelijk Israël is. Maak mij niets wijs! En bewijs het tegendeel aan Bijbelse voorbeelden! Waarbij Christus dat bevestigd dus!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 nov 2005 20:32

[url=http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=verbond&step=-1&qall=1&qids=fffffffffffffffffffffff&idq=38&id37=1&id35=1&pos=0&set=10&lang=nl&q1=1&idp1=38]Gods Verbond met Israel in de Bijbel *klik*
[/url]

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 nov 2005 20:37

*Grom* :x ik plaatste perongeluk het bericht dat was niet de bedoeling.

Maar goed als Jezus tegen de Tenach ingaat, dan bewijst Hij dat Hij niet de Messias is en niet van God gezonden is. Aangezien ik dit dus niet geloof dat dat waar is denk ik dat jij Hem gewoon verkeerd interpreteerd.
Dat is jouw probleem niet het mijne. Ik heb genoeg gezegt over dit onderwerp. Voor mij staat als een paal boven water wat al vermeld heb.
En dat God dat telkens ook bevestigt betekend voor mij dat ik op de goede weg zit en ik dus geen zin heb weer terug te gaan naar de vervangingsleer of wat er ook op moge lijken.
Vergeet trouwens niet dat Jezus in gesprek met Nicodemus een interne Joodse discussie hield wat helemaal geen grond geeft tot het ''geestelijke Israel'' denken...

Gegroet!
Laatst gewijzigd door Yael op 27 nov 2005 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 nov 2005 20:38

Rene Z schreef:Schriftgeleerde,
Met je laatste bericht ben ik het van harte eens, volkomen bijbels!

Dat laatste valt nog te bezien.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 28 nov 2005 06:05

Beste Yael,

Je schreef:

Vergeet trouwens niet dat Jezus in gesprek met Nicodemus een interne Joodse discussie hield wat helemaal geen grond geeft tot het ''geestelijke Israel'' denken...

Ongeloofelijk: Horende doof en ziende blind!

Ik zal de ondergang van het OT Israël als volgt omschrijven:

Jezus schrijft het volgende over Israël van het OT, als hij de vijgeboom daarbij toepast aangaande de vruchtbaarheid of het -juist- afsterven daarvan:

De vijgeboom die vervloekt werd was een sprekend voorbeeld van de, voorspelde, ondergang van het Theocratische Israël. De onvruchtbare boom die met zijn aanmatigdende bladertooit praalde voor de ogen van Christus, was een zinnebeeld van het Joodse volk. De Heiland wilde zijn discipelen duidelijk maken wat de oorzaak en zekerheid van Israëls ondergang waren. Daarom gebruikte Christus deze boom die Hij bepaalde morele eigenschappen gaf en gebruikte hem om een goddelijke waarheid te verduidelijken. De Joden waren duidelijk onderscheiden van alle andere volkeren door hun voorgewende trouw aan God de Vader. Zij waren echter verdorven door de liefde voor de wereld en winstbejag.Zij gingen prat op hun kenis, maar wisten niets van Gods eisen en waren vol huichelarij. De Joodse godsdient ontbrak het aan liefde en Goddelijke weldadigheid.Als zij Gods wet hadden onderhouden naar de Geest Gods dan zouden zij het zelfde onbaatzuchtige werk kunnen doen dat Christus deed. Maar liefde voor God en de mensen werd verduisterd door eigen trots en zelfvoldaanheid. Door te weigeren zegeningen en de Geestelijk waarheid van een Hemels Rijk door te geven aan de mensen op aarde, ontvingen ook zij de zegeningen en de Geestelijke waarheid van Gods wet -ook- niet meer.(geldt ook voor ons zie:Efeziërs 4:30)

In Hosea 13:9 maakt God aan het OT Israël bekend dat Hij Israël de zegeningen en Theocratische kracht zal ontnemen:

"[color=brown]O Israël, het is uw verderf" [/color]

Begrijp Yael en Rene Z dat deze warschuwing geldt voor alle tijden, en voor alle mensen die voorwenden Christus'getuigen te zijn en deel hebben aan het Geestelijk Israë. Niet iederee die zegt Here Here zal het Koninkrijk ook daadwerkelijk be-erven.

Gods zegen en groet

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 28 nov 2005 06:09

Ja Yael, God zal inderdaad een Verbond oprichten, zolang Israël daarin wl samenwerken. Als we de Genade en Gods liefde daarbij niet toepassen ( de wet en het Getuigensi) dan heeft het Verbond geen zin. Soms verbreekt God de Verbonden wel eens. OT -NT. Of niet soms.

Werden alle mensen gered, toen Noach 120 jaar lang het Verbond bekend makte aan de mensheid? Neen! Zij wezen het Verbond af!

En zo is het met Israël gegaan en zo zal het met de afvallige kerk ook gaan. Aan het einde van de tijd zullen er tegenstanders zijn: bokken en zij die God wet wel Geestelijk aanvaarden: schapen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2005 10:37

Geen moment had ik gedacht dat ik nog eens naast Yael zou komen te staan anders dan in onze voorliefde voor katten.

Welnu, spittend door de lappen tekst van Boudewijn, rijst bij mij de vraag: heb je al die teksten zelf verzonnen of van internet geplukt? In het laatste geval zou ik graag de bronvermelding zien ten einde een en ander na te kunnen trekken.

I. De Bijbel als dode letter

Yael schreef:

Gods trouw is niet afhankelijk van Israel! God had een verbond met Abraham en zijn nageslacht via Izaak gesloten. Hij heeft Israel niet in de steek gelaten, jij kan beweren van wel, maar dat is een pertinente leugen die je met de Bijbel niet kunt onderbouwen.

Boudewijn antwoordde:

We zullen zien Yeal, want ik denk dat God de Vader, in het voorbeeld van Christus, een verbond met alle mensen kan hebben, opdat zij allen een Getuigenis van Christus kunnen worden en niet van Abraham. Want Abraham is gestorven en Christus is opgestaan, in het voorbeeld van alle mensen die gestorven zijn.

Bovendien wijst Christus zelf zo'n gedachtegang (die jij aan mij voorhoudt) af! Lees eens Johannes 8 daarover. En alleen al daarop kun je mij echt niet op een leugen betrappen. Wees wijs en vooral voorzichtig!
Want Bijbels gezien win ik het van je. Niet omdat ik de Bijbel zo goed ken, maar omdat ik meen dat ik een Geestelijk Israëliet ben, in het licht van het Levende Schriftwoord en niet in de duisternis van de dode-letter wet zoals knechten leren. ik ben geen knecht van Christus, maar een vriend. En daarbij speelt de Heilige Geest de belangrijkste rol, niet de Bijbel als een dode-letter boek.

Waarop ik antwoord:

Het is natuurlijk een vooringenomen standpunt van Boudewijn om te beweren dat hij het Bijbels gezin wint. Immers, hij kent Yael hoogstwaarschijnlijk niet en kan op geen enkele wijze empirisch nagaan hoeveel Woordkennis Yael bezit, temeer omdat kennis nauwelijks meetbaar is.

Boudewijn beweert een geestelijke Israeliet te zijn. Op het Apostelconcilie is besloten dat nieuwe christenen niet eerst joods hoefden te worden(Handelingen 15). Men zou zich inderdaad geestelijk tot Israel kunnen rekenen, maar die rekent met oogkleppen op: Christus is niet alleen voor Israel gestorven en verrezen.

Vervolgens gaat onze Boudewijn verder:

En nu verder:

Dank voor je uitgebeidde antwoord. Het maakt mij niet uit of er wel of geen Joodse Staat is. Het is een feit en ik denk dat ik voldoende aspecten aangegeven heb op grond waarvoor die Staat er moest komen.
Je doet alsof de nationale Staat Israël een andere dan wereldse rol speelt voor God, maar dat is onjuist. Het feit dat ik hier aangeef dat Christus het Nieuwe Testament instelde, omdat de Joden (op enkele na) Christus voorbeeld m.b.t. dat Hij het Geestelijke aspect voor hen openbaardde en van hen verwachtte. Zij weigerden te doen wat Christus hen wilde Openbaren. Zij wilde niet het Geestelijk voorbeeld-volk in de wereld zijn.
Israël als Theocratische Staat in deze wereld heeft afgedaan.

Waarop men zich afvragen kan: waar komt de wijsheid van Boudewijn vandaan dat hij kan beweren dat Israel als theocratische staat in deze wereld zou hebben afgedaan. Immers, een theocratische staat - God regeert! - kan zekerlijk democratisch georganiseerd zijn. Kerkenraden - de regering der ambten - kennen ook een meerderheidsbesluit, gelijk ook synodes. Democratie - meeste stemmen gelden - en de regering Gods sluiten elkaar niet per definitie uit.

Maar Boudewijn ging voort en sprak:

Zelfs volop in de tijd dat Farizeen en Schriftgeleerde Gods Geestelijke aspecten van aanbidding en voorbeeld-volk vor de wereld afwezen, liet Jezus persoonlijk aan Nicodemus weten dat hij helemaal geen Leraar Israël was en slechts door Geest en water, inzicht kon verkrijgen en een waarlijke leraar kon worden.

zie ook:Romeinen 2:13

Conclusie:

Ik begrijp hieruit dat Boudewijn met de Tien Geboden zijn voeten probeert schoon te vegen.

Maar Boudewijn verklaart:

Wel Yeal als dat een feit is, een lange tijd voordat God de Vader wel een ende moets maken aan de Theocratische staat, vertelt Christus aan Nicodemus, wat hij mist: Een veranderd hart!

Waaruit maar één gevolgtrekking mogelijk is:

Boudewijn ontkent Gods almacht. Immers, de Vader moet helemaal niets en is in geen enkel opzicht afhankelijk van menselijk handelen. Op diverse plaatsen lezen wij in de Bijbel, vooral in de boeken der profeten, dat er wordt opgeroepen te leven naar Gods geboden. Doet men dit niet, dan is de consequentie voor de zondaar. Maar Boudewijn lijkt dit anders te zien. Menselijke zonden NOPEN de Drieënig God tot dingen. Neen, absoluut niet. Des Heren almacht is niet gekoppeld aan wie dan ook.

Maar Boudewijn sprak verder:

En als dus Joden vandaag de dag, evenals alle andere mensen, en speciaal Christenen, weigeren hun hart te veranderen, naar het beeld van Christus en de constitutie van dat Hemelse Geestelijke Rijk, dan kiest men voor een andere constitutie, Jood, Griek of Heiden!

Jezus wijst nu op een Hemelse berg Sion en een Hemels Jeruzalem. Elk mens die Christus waarlijk aanneemt op de geboden in Steen (de Stenen tafelen dus) krijgt zicht én profetisch inzicht, aangaande hetgeen in de wereld gebeurd en wat de toekomstige beloften inhouden voor het Hemels Jeruzalem en de uiteindelijk nieuwe aardse Staat, die bevolkt zal worden dor het Geestelijke -volk- Israël

Het is Jezus die "huizen bouwt" voor alle verlosten. Israël als naam voor een verlost volk is eigendom van God. Maar als een volk zegt dat het Hem navolgt en niet doet, dan wordt het gewoonweg afgewezen.
God is de Vader over ons, niet de Engelse regering of een op hol geslagen Christen die de verlossing in of op de wereld ziet, zxoals ook Rome leert.

En daar was-ie weer:

Het complot dat de Rooms-Katholieke Kerk weer overal achter zou zitten. De Britse regering is een werktuig Gods - de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt uit dat God "vorsten, politiën en overheden" over volkeren aanstelt. Over het Britse volk is dus de Britse regering gesteld.

En Boudewijn verwijst naar Johannes 8.

Lees een Johannes 8, daar staat op grond waarvan een volk verloren kan gaan. Daar zeggen de Joden dat zij Abraham als hun vader zien en niet Christus. En daar nu Yeal ga je dus met je posting mis.

Maar hij verstaat het hoofdstuk toch niet helemaal goed, want...

... in Johannes 8:37a staat (in de NBG-vertaling):
"Ik weet, dat gij Abrahams nageslacht zijt;"

En onze schriftgeleerde - o welk een naam - wil toch niet tegen de Schrift indruisen, ten einde de Heer niet na te volgen en "gewoonweg afgewezen." te worden?

Doch Boudewijn nam zijn toetsenbord en sprak:

Niet Abraham is de verlosser en is uit de dood opgerezen, in het zelfde voorbeeld voor ons, maar Christus! Abraham was slechts een duidend voorbeeld van het karakter van Christus (zoals trouwens ook Petrus was) e inderdaad ook voor ons, daardoor kon en volk groeien.

Wij kunnen ook een bekeerd hart hebben opdat wij een getuigenis van Christus zijn, maar daarmee zijn wij nog niet de Verlosser zelf, want wij sterven allemaal en dan -eerst nog- het oordeel, maar door het Getuigenis van Christus waarbij we de we en dat getuigenis in relatie met elkaar verbonden, in onze Geest aan de wereld voorhouden, kan er ook een volk groeien! Gaat heen en maakt al de volkeren tot Mijn discipelen...of niet soms.

Maar hij begon uit te wijden over zaken waar we tot dan toe niet over spraken.

Immers, niemand beweert dat Abraham de verlosser van wie dan ook is. Waarom hij dan deze bewering doet, is mij een raadsel.

Maar Yael mocht niet juichen over Israel:

Dus juich én niet te vroeg over de Joden en hun nationale Staat van vandaag en juich vooral niet tevroeg in het algemeen, want als de 4 engelen van Openbaring 7 de winden loslaten, omdat Christus daartoe het teken zal geven, dan kan er geen enkele mens meer verlost worden, omdat Christus weet (van de Vader) dat niemand meer zich zal laten redden.

Vandaar de oproep in Openbaring 14: Gaat uit van haar opdat gij geen deel hebt aan haar plagen (van het Grote Babylon)

Als de nationale Staat Israël nog werkelijk de Theocratische kracht van Gods wegen zou kunnen ontvangen dan zou er wel hebben gestaan in

Openbaring 14

Maar Boudewijn beging een blunder en leek zich op de troon Gods te willen zetten door te bepalen wat er wellicht nog in de Bijbel geschreven had kunnen worden.

Want de naam Israel komt in het hele hoofdstuk niet eens voort. Wel de waarschuwing, zich niet met de Romeinse barbarij (zoals de circusspelen en andere decadentie) in te laten. Want het Romeinse Rome, het Rome van de keizers, vooral van de excessieve Nero en Calligula, dat Rome wordt bedoeld met het grote Babylon. Het grote Babylon is gevallen voor decadentie en ontcivilisatie, maar de Rooms-Katholieke Kerk - hoewel deze ook geteisterd is door decadentie, denk maar aan de Borgia-paus Alexander VI - is de Rooms-Katholieke Kerk niet het beest, maar een kerk die nogal eens is bezocht door dwalingen.

Maar Boudewijn wil dat wij uitgaan...

Gaat uit van haar en vlucht allemaal naar de nationale Staat Israël -die ik voor u nog een keertje heb opgericht en verzamel u bij de berg Sions. Je vergeet dat overigens dat de kennis van de profetie als in de getuigenis van Christus niet in een slag is bereikt. Wij groeien door de Rechtvaardiging naar de Heiliging tot de Verheerlijking.
Ook als wij gedoopt zijn in Christus, en door handoplegging de Heilige Geest hebben ontvangen (aangenomen) dan duurt het nog enige tijd, voordat we in staat zijn om te verkondigen in het Getuigenis van Christus.
Wij moeten namelijk net zo groeien als Christus groeide door de Heilige Geest geleid.

Petrus spreekt in Handelingen 15:16a:

"Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weder opbouwen," (citerend Amos 9:11a).

Helaas trok Boudewijn een vreemde parallel:

Iemand met een langdurige en intensieve operatie aan de benen, kan ondanks zijn opgeslagen kennis, meestal niet direct -meer- lopen maar moet revalideren. Zo moeten zij die dus een Nieuw Leven zijn begonnen, een Nieuw Hart hebben ontvangen, eerst nog revaliederen tot de maatstaf van de werkelijke mens-zijn, namelijk lijken op God.

Back to basic. Terug naar het begin, de tijd van het Paradijs!

Maar hij vergist zich deerlijk. Want een mens mag dan wel revalidatie nodig hebben bij ziekten, God bedient zich van bekering: dit is een keerpunt. God heeft geen revalidatiecentra nodig, God gaat Zijn eigen weg, niet gehinderd door wie dan ook.

Boudewijn laat zien dat hij twijfelt aan Gods almacht. Hij heeft in diverse stukken gemeld dat God iets moest. Neen, God moet niets. God DOET iets, onafhankelijk van welk schepsel dan ook. Des Heren almacht gaat het al te boven. Boudewijn noemt zich een schriftgeleerde, maar heeft zich geopenbaard als een charlatan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 nov 2005 14:17

Optimatus schreef: Boudewijn laat zien dat hij twijfelt aan Gods almacht. Hij heeft in diverse stukken gemeld dat God iets moest. Neen, God moet niets. God DOET iets, onafhankelijk van welk schepsel dan ook. Des Heren almacht gaat het al te boven. Boudewijn noemt zich een schriftgeleerde, maar heeft zich geopenbaard als een charlatan.

=D> =D> Dat is een volstrekt juiste conclusie.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 nov 2005 16:11

Geen moment had ik gedacht dat ik nog eens naast Yael zou komen te staan anders dan in onze voorliefde voor katten.

Ja Optimatus het kan verkeren! 8)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 28 nov 2005 16:54

Doe ik mee!

Terug naar “Archief”