Gaven van de geest: Wonderen doen, tongentaal enzovoort...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mar 2003 12:40

Ik heb niet heel de discussie gelezen (alleen de laatste bladzij), dus ik weet niet of mijn opmerking al eerder gemaakt is.

Als je 1 korinthe 12 (of 14) leest dan geeft Paulus daar een heel duidelijke handleiding hoe je om moet gaan met het spreken in tongen. Hij veroordeelt het niet, maar hij zegt wel dat er een uitlegger bij moet zijn. Dus niet met elkaar in tongen gaan spreken...
Daarnaast moeten we 1 kor 13 niet vergeten. Dat staat mijns inziens niet toevallig tussen hfdst 12&14 in. Het draait in het evangelie om de liefde voor Christus, en in Hem voor God, en om liefde voor de naaste. We kunnen van alles en nogwat aan gaven van de Geest hebben, zonder de liefde zijn we NIETS.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 mar 2003 13:42

TheKeimpe schreef:Ik heb niet heel de discussie gelezen (alleen de laatste bladzij), dus ik weet niet of mijn opmerking al eerder gemaakt is.

Als je 1 korinthe 12 (of 14) leest dan geeft Paulus daar een heel duidelijke handleiding hoe je om moet gaan met het spreken in tongen. Hij veroordeelt het niet, maar hij zegt wel dat er een uitlegger bij moet zijn. Dus niet met elkaar in tongen gaan spreken...
Daarnaast moeten we 1 kor 13 niet vergeten. Dat staat mijns inziens niet toevallig tussen hfdst 12&14 in. Het draait in het evangelie om de liefde voor Christus, en in Hem voor God, en om liefde voor de naaste. We kunnen van alles en nogwat aan gaven van de Geest hebben, zonder de liefde zijn we NIETS.

Maar aan de andere kant uit je de liefde door de gaven... (zie ook Efeze 4) volgens mij zijn ze niet echt los te koppelen. Daarmee blijf je wel een punt hebben!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mar 2003 13:50

Maar aan de andere kant uit je de liefde door de gaven... (zie ook Efeze 4) volgens mij zijn ze niet echt los te koppelen.

Dat was ook geenszins mijn bedoeling, maar het staat in 1 Kor 13 zo heel concreet dat alles zonder liefde niets is. Andersom is het ook een grote verschraling als we het enkel op liefde houden en de rest vergeten. Zie daarvoor ook Galaten 5:22:
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2003 16:08

Ik wil toch onderscheidt maken tussen het geloven in God, die zich duidelijk geopenbaard heeft, of het geloven in mensen die beweren dat ze in tongetaal spreken. Mensen kunnen zoveel beweren, en er wordt niet voor niets gewaarschuwd in de Bijbel voor vele die zullen zeggen dat ze in de naam van Jezus spreken maar het niet doen.
Daarom is tongetaal niet wenselijk omdat het niet te kontroleren is of het wel uit de Geest is.
Maar als iemand preekt en de Bijbel uitlegt kan ik dat toetsen aan de Bijbel die ik zelf kan lezen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mar 2003 22:01

joepie schreef:Ik wil toch onderscheidt maken tussen het geloven in God, die zich duidelijk geopenbaard heeft, of het geloven in mensen die beweren dat ze in tongetaal spreken. Mensen kunnen zoveel beweren, en er wordt niet voor niets gewaarschuwd in de Bijbel voor vele die zullen zeggen dat ze in de naam van Jezus spreken maar het niet doen.
Daarom is tongetaal niet wenselijk omdat het niet te kontroleren is of het wel uit de Geest is.
Maar als iemand preekt en de Bijbel uitlegt kan ik dat toetsen aan de Bijbel die ik zelf kan lezen.

Maar iemand hoeft toch ook niet tegen JOU te spreken? Het gaat toch om God aanbidden in tongen? Ik was zondag nog in een kerk, waar ik een vrouw heel blij hoorde vertellen dat ze, toen ze de afgelopen week kringgebed deed met twee vriendinnen, voor het eerst van haar leven ineens overging in tongen.

Ik kom tijdens kringgebed overigens meestal dermate moeilijk uit mijn woorden, dat het voor mijn medebidders volgens mij ook al half hebreeuws is wat ik uitkraam, maar dat geheel terzijde... *grijns*
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mar 2003 09:14

Wie was er om het uit te leggen? Het lijkt wel of het in tongen spreken een vereiste is om als goed gelovige aangeduidt te worden. En dat is Toch niet juist. Kijk maar wat Paulus over tonge taal zegt:

Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. 14 Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand. 16 Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt. 17 Want gij dankt wel goed, doch de ander wordt er niet door gesticht. 18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.

En voor mij geld vooral vers 19.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 11 mar 2003 19:16

joepie schreef:Wie was er om het uit te leggen? Het lijkt wel of het in tongen spreken een vereiste is om als goed gelovige aangeduidt te worden. En dat is Toch niet juist. Kijk maar wat Paulus over tonge taal zegt:

Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. 14 Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand. 16 Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt. 17 Want gij dankt wel goed, doch de ander wordt er niet door gesticht. 18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.

En voor mij geld vooral vers 19.

Het gaat bij jou om de opzet van het spreken in tongen, denk ik. Als je het in de kerk spreekt als profetie, dan dient het zeker uitgelegd te worden. Maar moet dit a la minute? Is het direct slecht als het niet direct uitgelegd wordt? Of heeft het dan geen nut?
Als je het naar God toe spreekt hoeft het niet uitgelegd te worden. En daar zit het 'm in.
Wat als nu heel de gemeente in tongen tot God spreekt? Dan stichten zij zichzelf staat er geschreven.
In tongen spreken kan ook thuis of ergenst anders, het hoeft niet altijd hardop te zijn, zou ook niet goed zijn bijv. in de trein ofzo. Maar er staat geschreven dat het ook een geestelijk wapen is. Onderschat 't niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2003 08:54

Als het niet direct uitgelegt wordt heeft het dus geen nut.
Er staat zelfs dat je verstand onvruchtbaar blijkt.
En dat de gemeent geen amen kan uitspreken.

Terug naar “Archief”