opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 aug 2005 22:32

Parsifal schreef:Ik weet niet of wij als Kerk aantrekkelijk moeten zijn. De Heere Zelf had de mooiste boodschap die er is, toch werd Hijzelf veracht en gekruisigd. Zijn eerste volgelingen kregen met vervolgingen te maken. Hoewel ik het met je eens ben dat de Kerk de mooiste boodschap heeft die er is, zal dat niet overal aanslaan. Derek Webb zong ergens: "The Truth is never sexy, you can dress her up like culture, but she will shock them just as well".

Als je Webb gaat citeren kan ik me uiteraard niet stilhouden ;-) Wat me opvalt is dat het aantrekkelijk zijn voor God soms gezien wordt als tegengesteld aan aantrtekkelijk voor de wereld. Je zit dat b.v. bij de eerder genoemde V.d Beek. Dit is echter maar ten dele waar. Wat betreft de inhoud is het waar dat het evangelie aanstoot geeft. Van de andere kant lezen we ook dat de christenen door buitenstaanders hoog geacht werden. En ook wat betreft de vormen is het niet altijd zo dat een vorm die meer aansluit bij de wereld in Gods ogen verwerpelijk zou zijn. Dat veronderstelt nl dat er bepaalde christelijke cultuurvormen zouden (moeten) zijn. De kerk zou een geheel eigen cultuur moeten hebben. Nou is dat in de loop van de tijd weliswaar werkelijkheid geworden, maar bijbels gezien is daarvoor m.i. geen fundament. God vindt iemand die een psalmmelodie gebruikt niet aantrekkelijker dan iemand die een meer moderne melodie gebruikt. Waar we voor dienen te waken is dat de inhoud niet met de vorm wordt aangepast. Want daarin schuilt wel degelijk een gevaar.

Is er niet snel eenzijdigheid en wat als je je liedkeus ook al op de buitenkerkelijken gaat aanpassen in de eredients? Is dat de bedoeling?

Ik geloof niet dat Opwekking bedoelt is als een aanpassing naar buitenkerkelijken. Ik denk dat het 'probleem' veel dieper zit. Die buitenkerkelijke zit nl. gewoon in de kerk. Die buitenkerkelijke zit in mij! Ik bedoel daarmee dat de cultuurvormen van de wereld ook mijn vormen zijn. Ik heb, om het wat zwart-wit te zeggen, veel meer met film en moderne muziek dan met preken en psalmgezang (mind you, ik heb het over de vormen). Als ik mijn geloof wil uiten dan voelt dat natuurlijk als ik dat dmv hedendaagse vormen doe. Ik kan mijn geloof domweg moeilijk uitdrukken met de berijming van 1773 en de tale Kanaans.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 aug 2005 09:47

Klaas schreef:Ik bedoel daarmee dat de cultuurvormen van de wereld ook mijn vormen zijn.

Ik ben het in grote lijnen met je verhaal eens. Mijn dilemma is dat de cultuurvormen van vandaag vaak haaks staan op de vormen die de bijbel leert. Ik bedoel daarmee, concreet, moeten we dan een kerkdienst organiseren a la "Mooi weer de leeuw"? Moet de voorganger de gemeente met vla overgieten?
Het is toch logisch dat een kerk in een niet-christelijke cultuur niet zo maar de oude beproefde gewoonten inruilt voor de heersende vormen ?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 31 aug 2005 10:11

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Ik bedoel daarmee dat de cultuurvormen van de wereld ook mijn vormen zijn.

Ik ben het in grote lijnen met je verhaal eens. Mijn dilemma is dat de cultuurvormen van vandaag vaak haaks staan op de vormen die de bijbel leert. Ik bedoel daarmee, concreet, moeten we dan een kerkdienst organiseren a la "Mooi weer de leeuw"? Moet de voorganger de gemeente met vla overgieten?
Het is toch logisch dat een kerk in een niet-christelijke cultuur niet zo maar de oude beproefde gewoonten inruilt voor de heersende vormen ?

Wat jij nu zegt is natuurlijk overdreven. Je kunt ook wat nieuwere vormen zoeken die recht doen aan het kerk-zijn en ook open staan voor de mensen-buiten-de-kerk. Oftewel die wellicht wat laagdrempeliger zijn voor de buitenkerkelijken...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 aug 2005 11:21

Maja schreef:Mijn dilemma is dat de cultuurvormen van vandaag vaak haaks staan op de vormen die de bijbel leert. Ik bedoel daarmee, concreet, moeten we dan een kerkdienst organiseren a la "Mooi weer de leeuw"? Moet de voorganger de gemeente met vla overgieten?

Wow, van opwekkingsliederen naar vla gieten. Ik neem aan dat je zelf ook inziet dat je nu appels met broccoli vergelijkt?

Los daarvan, ik ben bang dat ik mijn punt niet helemaal duidelijk gemaakt heb. Als ik stel dat de cultuurvormen van de wereld eigen zijn aan veel kerkbezoekers dan bedoel ik daarmee dat het m.i. noodzakelijk is dat deze mensen de ruimte krijgen om hun geloof te uiten middels vormen die hen eigen zijn. Het gaat me er dus niet om de diensten aantrekkelijk voor buitenkerkelijken te maken door 'werelds' vermaak te gaan bieden. Het gaat me om de mogelijkheid om je geloof te uiten op een manier die voor jou natuurlijk is. Vanuit dat oogpunt ben ik dan ook niet bang voor De Leeuw achtige taferelen. Dat heeft immers niets te maken met het uiten van je liefde voor God?

Het inruilen van vormen zou onlogisch zijn. Ik vind het echter evengoed onlogisch dat veel kerken me dwingen mijn geloof te beleven middels vormen die niet de mijne zijn. Het instandhouden van een kerkelijke cultuur is niet onze roeping. Ik meende dat Vd Beek het daar ook wel mee eens was ;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 31 aug 2005 11:25

Maja de Bij schreef:Ik ben het in grote lijnen met je verhaal eens. Mijn dilemma is dat de cultuurvormen van vandaag vaak haaks staan op de vormen die de bijbel leert. Ik bedoel daarmee, concreet, moeten we dan een kerkdienst organiseren a la "Mooi weer de leeuw"? Moet de voorganger de gemeente met vla overgieten?

Ik dacht, dat het over Opwekking ging?? Is de muzikale vorm van de opwekkingsliedjes in strijd met de bijbel? Als je me de overeenkomst met "de leeuw" kunt uitleggen, dan zal ik je de overeenkomst tussen een stoel en een olifant uitleggen!
The Lord is the Potter, not Harry!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2005 13:04

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Dat heb je niet nodig. De schat zit hem niet in de taal maar in de inhoud, en als je vormen verandert, verandert de inhoud niet.

Was het maar waar zou ik haast denken. Ik heb nu bij een aantal gemeentes meegemaakt dat er werd geexperimenteerd met de eredienst en de liturgie. En ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat de oorzaak hiervoor lag in het feit dat mensen zich onbehaaglijk voelden bij de (gereformeerde) prediking. Het veranderen van de liturgie heeft in die gemeenten slechts de leegloop doen versnellen.

Gelukkig ken ik ook een hoop voorbeelden waarbji dat niet het geval was. En waar baseer je op dat de gereformeerde prediking het probleem was? Als dat het probleem zou zijn, waarom zouden ze dan de liturgie veranderen? Dat heeft dan toch helemaal geen zin? Zelf ben ik oko voorstander van veranderingen... en dat heeft niets met de inhoud te maken.... maar puur met vormen, kerkcultuur etc. En ik merk in mijn kerk dat dat daar ook zo is. Mensen willen de inhoud niet veranderen maar puur de vormen.

Klaas schreef:Als je Webb gaat citeren kan ik me uiteraard niet stilhouden Wat me opvalt is dat het aantrekkelijk zijn voor God soms gezien wordt als tegengesteld aan aantrtekkelijk voor de wereld. Je zit dat b.v. bij de eerder genoemde V.d Beek. Dit is echter maar ten dele waar. Wat betreft de inhoud is het waar dat het evangelie aanstoot geeft. Van de andere kant lezen we ook dat de christenen door buitenstaanders hoog geacht werden. En ook wat betreft de vormen is het niet altijd zo dat een vorm die meer aansluit bij de wereld in Gods ogen verwerpelijk zou zijn. Dat veronderstelt nl dat er bepaalde christelijke cultuurvormen zouden (moeten) zijn. De kerk zou een geheel eigen cultuur moeten hebben. Nou is dat in de loop van de tijd weliswaar werkelijkheid geworden, maar bijbels gezien is daarvoor m.i. geen fundament. God vindt iemand die een psalmmelodie gebruikt niet aantrekkelijker dan iemand die een meer moderne melodie gebruikt. Waar we voor dienen te waken is dat de inhoud niet met de vorm wordt aangepast. Want daarin schuilt wel degelijk een gevaar.

Je ziet in de bijbel dat vormen niet aanstotelijk waren...... maar alleen de inhoud. Paulus vertelt op de Areopagus over het evangelie en mensen luisteren aandachtig.... op het moment dat hij vertelt over de opstanding van de doden nemen mensen er aanstoot aan. Dat de inhoud niet door iedereen als aantrekkelijk wordt gezien en mensen daar aanstoot aan nemen, dat geeft de bijbel aan. Maar dat vormen, de wereldvreemde cultuur ook al een barriere voor mensen is om die boodschap te horen, dat mensen daardoor worden afgestoten, daarvan zegt de bijbel niet dat dit normaal is. Ook niet zo vreemd want dan wordt het niet aantrekkelijk zijn onze eigen schuld.

U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, (1 Petrus 2:7)

Maja de Bij schreef:

Ik ben het met Klaas eens. Zo ervaar ik dat ook. Ik leef in het jaar 2005. Ik leef in de cultuur van 2005, ik praat in de taal van 2005. En als ik dan in de kerk kom moet ik helemaal omschakelen, heel anders gaan praten (zingen) en zo... Heel onnatuurlijk.... net alsof ik in 2 gescheiden werelden leef. Terwijl ik gewoon christen in deze wereld wil zijn... Alleen de omschakeling op zondag klopt dan niet.

Verder, Maja, moet je niet gelijk met karikaturen en overtrokken beelden komen. De bijbel leert geen cultuurvormen. Als je de bijbel leest zie je dat de vormen van de Torah heel anders zijn dan de vormen van de eerste gemeenten in het NT. Muziekinstrumenten, taal... het verandert gewoon.... want God is geen God van een bepaalde cultuur. God is een God van het verleden, het heden en de toekomst. Een God die ook niet aan een bepaalde cultuur gebonden is of een bepaalde cultuur de voorkeur geeft. God is altijd dezelfde, hoe verschillend culturen en vormen ook zijn. Daarom mogen we, net als in de Bijbel, gewopon met de cultuur van de tijd meegaan, zolang dit niet tegen God ingaat. We mogen gewoon van deze tijd zijn en in de taal van deze tijd en met muziekinstrumenten van deze tijd, met preekvormen van deze tijd etc.

He tis dan helemaal niet zo logisch dat we ons vastklampen aan vormen van het verleden en oude beproefde gewoonten. We koken toch ook niet meer op een houtvuurtje omdat ze dat 400 jaar geleden deden en dat toen goed ging en we dus niet hoeven te veranderen?

Peter L schreef:
Maja de Bij schreef:Ik ben het in grote lijnen met je verhaal eens. Mijn dilemma is dat de cultuurvormen van vandaag vaak haaks staan op de vormen die de bijbel leert. Ik bedoel daarmee, concreet, moeten we dan een kerkdienst organiseren a la "Mooi weer de leeuw"? Moet de voorganger de gemeente met vla overgieten?

Ik dacht, dat het over Opwekking ging?? Is de muzikale vorm van de opwekkingsliedjes in strijd met de bijbel? Als je me de overeenkomst met "de leeuw" kunt uitleggen, dan zal ik je de overeenkomst tussen een stoel en een olifant uitleggen!

Nee, dat is het niet. Het feit dat mensen denken dat dit wel zo is, dat mensen Opwekkingsmuziek oneerbiedig vinden en niet tot eer van God, geeft dan ook wel aan hoe vastgeroest ze in bepaalde vormen zitten :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 aug 2005 14:34

Klaas schreef:Vanuit dat oogpunt ben ik dan ook niet bang voor De Leeuw achtige taferelen. Dat heeft immers niets te maken met het uiten van je liefde voor God?

Marnix schreef:Het is dan helemaal niet zo logisch dat we ons vastklampen aan vormen van het verleden en oude beproefde gewoonten. We koken toch ook niet meer op een houtvuurtje omdat ze dat 400 jaar geleden deden en dat toen goed ging en we dus niet hoeven te veranderen?

Als ik hier roep dat ik al die vernieuwingen met gemengde gevoelens gade sla, dan zit ik vastgeroest, loop 400 jaar achter en eet aangebrand eten. Nou, en dan word ook ik modern, ik kies voor een aantrekkelijke kerk met moderne vormen en -ja hoor- weer niet goed, want dat heeft niets met de liefde voor God te maken en ik moet geen karikatuur van de kerk maken.
Ik geloof niet dat mijn voorbeeld een karikatuur is. Dat jullie dat (gelukkig) niet willen geeft aan dat de vorm en de cultuur voor jullie net zo belangrijk -en eigenlijk ook gedateerd- is als bij mij. Dus wat jullie doen is slechts het ene (gereformeerde) cultuurtje voor het andere (evangelische) inwisselen.
Afijn, jullie hebben me nog niet over de streep. :D

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 31 aug 2005 14:51

Maja de Bij schreef:Als ik hier roep dat ik al die vernieuwingen met gemengde gevoelens gade sla, dan zit ik vastgeroest, loop 400 jaar achter en eet aangebrand eten. Nou, en dan word ook ik modern, ik kies voor een aantrekkelijke kerk met moderne vormen en -ja hoor- weer niet goed, want dat heeft niets met de liefde voor God te maken en ik moet geen karikatuur van de kerk maken.
Ik geloof niet dat mijn voorbeeld een karikatuur is. Dat jullie dat (gelukkig) niet willen geeft aan dat de vorm en de cultuur voor jullie net zo belangrijk -en eigenlijk ook gedateerd- is als bij mij. Dus wat jullie doen is slechts het ene (gereformeerde) cultuurtje voor het andere (evangelische) inwisselen.
Afijn, jullie hebben me nog niet over de streep. :D

Inderdaad, het is een ruil, maar niet zo zeer gereformeerd/evangelisch, maar gedateerd/actueel. Als je Opwekking niet gereformeerd genoeg vindt, kan ik daar inkomen. Maar dan gaat het weer over inhoud en het ging in de meeste posts toch meer om de vraag of we moeten vasthouden aan de oude vormen.

Beste Maja, 2000 christendom kent vele cultuurveranderingen. Leg mij nu eens uit, waarom de cultuur van pakweg de 16e eeuw tot en met de negentiende eeuw (want uit die periode stammen de meeste traditionele kerkliederen) de geëigende cultuur is voor de kerk. Als hedendaagse muziek niet goed is, was muziek van voor de 16e eeuw dat dan ook niet? Het is toch volslagen willekeur om een bepaalde cultuur en stijl als beter geschikt te bestempelen voor de kerk?
Hoe zit het dan met kerken in andere werelddelen? Moeten de christenen in Japan, Afrika, Latijns-Amerika dan ook onze traditionele kerkliederen gaan zingen? Moeten de swingende zwarte kerken in de VS dan maar hun liederen inruilen voor hele-noten-psalmen, omdat die "beter zijn voor de eredienst"? Zo nee, dan maakt het toch niet uit? En dan is het toch logisch om een vorm te kiezen, die aansluit bij de plaatselijk actuele cultuur, zodat de kerk optimaal kan communiceren?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 aug 2005 14:59

Peter L schreef:Het is toch volslagen willekeur om een bepaalde cultuur en stijl als beter geschikt te bestempelen voor de kerk?

Juist! :D

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2005 15:11

Klaas schreef:
Parsifal schreef:Ik weet niet of wij als Kerk aantrekkelijk moeten zijn. De Heere Zelf had de mooiste boodschap die er is, toch werd Hijzelf veracht en gekruisigd. Zijn eerste volgelingen kregen met vervolgingen te maken. Hoewel ik het met je eens ben dat de Kerk de mooiste boodschap heeft die er is, zal dat niet overal aanslaan. Derek Webb zong ergens: "The Truth is never sexy, you can dress her up like culture, but she will shock them just as well".

Als je Webb gaat citeren kan ik me uiteraard niet stilhouden ;-) Wat me opvalt is dat het aantrekkelijk zijn voor God soms gezien wordt als tegengesteld aan aantrtekkelijk voor de wereld. Je zit dat b.v. bij de eerder genoemde V.d Beek. Dit is echter maar ten dele waar. Wat betreft de inhoud is het waar dat het evangelie aanstoot geeft. Van de andere kant lezen we ook dat de christenen door buitenstaanders hoog geacht werden. En ook wat betreft de vormen is het niet altijd zo dat een vorm die meer aansluit bij de wereld in Gods ogen verwerpelijk zou zijn. Dat veronderstelt nl dat er bepaalde christelijke cultuurvormen zouden (moeten) zijn. De kerk zou een geheel eigen cultuur moeten hebben. Nou is dat in de loop van de tijd weliswaar werkelijkheid geworden, maar bijbels gezien is daarvoor m.i. geen fundament. God vindt iemand die een psalmmelodie gebruikt niet aantrekkelijker dan iemand die een meer moderne melodie gebruikt. Waar we voor dienen te waken is dat de inhoud niet met de vorm wordt aangepast. Want daarin schuilt wel degelijk een gevaar.

Is er niet snel eenzijdigheid en wat als je je liedkeus ook al op de buitenkerkelijken gaat aanpassen in de eredients? Is dat de bedoeling?

Ik geloof niet dat Opwekking bedoelt is als een aanpassing naar buitenkerkelijken. Ik denk dat het 'probleem' veel dieper zit. Die buitenkerkelijke zit nl. gewoon in de kerk. Die buitenkerkelijke zit in mij! Ik bedoel daarmee dat de cultuurvormen van de wereld ook mijn vormen zijn. Ik heb, om het wat zwart-wit te zeggen, veel meer met film en moderne muziek dan met preken en psalmgezang (mind you, ik heb het over de vormen). Als ik mijn geloof wil uiten dan voelt dat natuurlijk als ik dat dmv hedendaagse vormen doe. Ik kan mijn geloof domweg moeilijk uitdrukken met de berijming van 1773 en de tale Kanaans.

Ik geloof dat we niet eens zo veel van mening verschillen. De tegenstelling tussen voor God aantrekkelijk zijn en voor de buitenwereld aantrekkelijk zijn heb ik nergens willen maken. Ze staan niet lijnrecht tegenover elkaar wat vormen betreft, maar begin wel met het belangrijkste en dat is voor God aantrekkelijk zijn. Ga niet het voor de buitenwereld aantrekkelijk zijn als een apart doel zien wat soms ten koste mag gaan van het eerste doel.

Met je tweede alinea kan ik eigenlijk wel meegaan, zeker als je dat combineert met de laatste zin van je eerste alinea. Als de inhoud aan de vorm wordt aangepast gaat het mis (en zo is het ook in de door ons zo geroemde gereformeerde traditie genoeg mis gegaan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 31 aug 2005 15:34

Marnix schreef:
Dreamster schreef:Ik voel me door lofpsalmen (zoals psalm 136) en opwekking vaak heel dicht bij God!!!! HEt maakt me zo blij en dankbaar! En et laat me meer beseffen dat God bestaat. Niet dat ik de ernst er niet van in wil zien. Maar ik voel et gwoon zo!

Wat bedoel je met "niet dat ik de ernst er niet van in wil zien"? Dat stukje begrijp ik niet. Zou je dat kunnen toelichten? :)

Dat je dat zo voelt is prima.... en er niks mis met Hem grootmaken door lospsalmen en opwekking hoor :D

God prijzen mag altijd :)

Dat ik alleen maar van lof en vrolijkheid hou...en niet wil denken dat God meer is als iemand om te aanbidden. Neem de boetpsalmen bijvoorbeeld, ik vind de tekst wel mooi, maar ik vind muziek niet iets om treurig mee te doen, muziek vind ik voor vrolijke teksten, lof, aanbidding, of gewoon vrolijk zijn. Bidden is voor ernstigere dingen...maar dat is mijn mening :D
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2005 15:40

Maja schreef:Als ik hier roep dat ik al die vernieuwingen met gemengde gevoelens gade sla, dan zit ik vastgeroest, loop 400 jaar achter en eet aangebrand eten. Nou, en dan word ook ik modern, ik kies voor een aantrekkelijke kerk met moderne vormen en -ja hoor- weer niet goed, want dat heeft niets met de liefde voor God te maken en ik moet geen karikatuur van de kerk maken.
Afijn, jullie hebben me nog niet over de streep.

Maja, ik had het over mensen die, als ze christenen moderne praiseliederen onder begeleiding van band horen zingen zeggen: Dat is niet tot Gods eer. Als mensen dat denken zitten ze vastgeroest. Het feit dat jij zegt dat een aantrekkelijke kerk met moederne vormen niets met de liefde voor God te maken heeft, klopt er volgens mij iets al niet helemaal. Ik ken genoeg moderne kerken waar de mensen vol zijn van Gods liefde en waar van de kerk zeker geen karikatuur wordtgemaakt.

Je kan zeggen wat je wil, maar op de punten die hier worden besproken is de evangelische kerk een voorbeeld voor traditionele kerken. Evangelische kerken hebben niet zoveel kerkhistorie en houden niet zo vast aan tradities... en wat zie je daar? Een gemeente die begrijpelijker is voor jongeren, kinderen, niet christenen bijvoorbeeld dan veel traditionele kerken.... en je ziet ook het gevolg. Als je kijkt naar kerkverlating onder bijvoorbeeld jongeren, en het aantal nieuwe leden dat ze uit niet-gelovigen krijgen, zijn de cijfers veel positiever dan in veel traditionele kerken. In mijn kerk zie ik al zelden een niet-gelovige zitten, niemand die er blijkbaar ook maar over denkt om eens iemand mee te nemen. En misschien wel beter ook, zolang het allemaal in een cultuur gebeurt die niet van deze tijd is.... Maar van een paar honderd jaar geleden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2005 15:43

Maja de Bij schreef:
Peter L schreef:Het is toch volslagen willekeur om een bepaalde cultuur en stijl als beter geschikt te bestempelen voor de kerk?

Niet mee eens. Culturen verschillen per plaats en zo.... maar ik denk dat de kerk gewoon wat taal, muziek en zo met gewone cultuur mee zou moeten gaan.... we zijn als kerk als het goed is niet van de wereld, maar wel IN de wereld. En dat mist vaak.... we zijn wereldvreemd... en staan ver van de wereld af... in plaats van er middenin.... jammer, want dan zouden veel meer mensen het licht dat we uitstralen kunnen zien.

Wij zijn het licht.... van de WERELD..... waarom gaan we ons daar dan van verwijderen en in een reservaat midden in de rimboe, waar niemand komt, zitten?
Laatst gewijzigd door Marnix op 31 aug 2005 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 31 aug 2005 15:46

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:

Niet mee eens. Culturen verschillen per plaats en zo.... maar ik denk dat de kerk gewoon wat taal, muziek en zo met gewone cultuur mee zou moeten gaan.... we zijn als kerk als het goed is niet van de wereld, maar wel IN de wereld. En dat mist vaak.... we zijn wereldvreemd... en staan ver van de wereld af... in plaats van er middenin.... jammer, want dan zouden veel meer mensen het licht dat we uitstralen kunnen zien.

Wij zijn het licht.... van de WERELD..... waarom gaan we ons daar dan van verwijderen en in een reservaat midden in de rtimboe, waar niemand komt, zitten?

Klopt, we leven in een veel te beschermde omgeving. Je bent dan veeel vatbaarder voor de invloeden van 'die grote, zondige wereld'. (eigen ervaring)
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2005 17:14

Inderdaad.... juist omdat we op zondag en in ons gelofsleven daar vaak zo ontzettend ver vandaan blijven staa. Je zegt wijze dingen op je jonge leeftijd ;)

Terug naar “Archief”