GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2005 14:50

Dus je legt belijdenis af van je geloof.

Geloofsbelijdenis van de kerkleer afleggen vind ik zinloos... wat is dan het verschil tussen belijdend lid en niet belijdend lid? En sowieso, waar komt dat dan vandaan?

Volgens mij is het puur een gevolg van de Nadere Reformatie..... waarbij men in de knoei kwam omdat als belijdenis geloofsbelijdenis was, je te makkelijk zalig kon worden en aan het avondmaal zou kunnen... dat paste niet in het uberbevindelijke denken waardoor men maar er van heeft gemaakt dat je alleen belijdenis van kerkleer doet.... en heeft men dit losgekoppeld van evt. aangaan bij avondmaal etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2005 18:09

Raido schreef:GKV en GerGem zijn qua leer echt heel close met elkaar, ik denk alleen dat de uitwerking van de leer anders is (haten van de wereld, definitie van de wereld, bijvertalingen, gezangen, psalmberijmingen).

Maar op een heel wezenlijk punt is er een groot verschil: verbondsvisie!
En dat is een leeronderwerp met enorm veel invloed. Die visie bepaalt je hele kijk op de gemeente en het geestelijke leven.

Even memoreren hoe het ook weer allemaal zat.
Ger. Gem.: Er zijn 2 verbonden, nl. het werkverbond en het genadeverbond. Je wordt in het werkverbond geboren, en als je bekeerd wordt, ga je over in het genadeverbond. (Overeenkomstig de Nadere Reformatie.)
Er is onderscheid tussen het erf en het wezen van het verbond.
De onbekeerde kinderen zijn op het erf van het verbond.
Het wezen van het verbond betreft alleen de uitverkorenen. (Zo heeft ds. G.H. Kersten dat uitgewerkt zijn Gerformeerde Dogmatiek).
Zelfbeproeving houdt in: ben je ware gelovige of niet? Heb je de kenmerken van de ware gelovigen (droefheid over de zonde en verslagenheid van hart, hartelijke wil om naar Gods geboden te leven)? Zo ja, dan behoor je tot het wezen van het genadeverbond, en behoor je tot de uitverkorenen. (In de praktijk komt daar vaak nog bij: kun je bij jezelf een diepe weg aanwijzen van schuldontdekking, en een moment waarop God heel direct tegen jou zei dat de schuld vergeven is en dat Christus jouw zaligmaker is? Op een nogal mystieke manier.) De zelfbeproeving is dan beschouwelijk van aard, en gericht op de "stand van de ziel".
GKV: in de GKV hebben ze het in principe slechts over één verbond, wat je inderdaad nader zou kunnen aanduiden als het genadeverbond. Alle gemeenteleden delen even werkelijk in dat verbond. Het is te vergelijken met het al of niet iemands zoon/dochter zijn: dat ben je of ben je niet, er is geen tussentoestand of gradatie. Alleen maakt het wel verschil hoe je verbondskind bent. Je kunt ongelovig zijn, en dan ben je een ongehoorzaam verbondskind, ongehoorzaam aan Gods verbond en aan de eis tot geloof en bekering. Als je gelovig bent, ben je gehoorzaam aan Gods verbond en de eis tot geloof en bekering.
Zelfbeproeving houdt in: leef je als verbondskind gehoorzaam aan Gods verbond? Dat houdt niet in: zondeloos leven. Maar: leven in geloof en bekering. (Ook hier die drie punten van zelfbeproeving (ellende-verlossing-dankbaarheid): droefheid over de zonde en het haten daarvan, geloof je dat je zonden vergeven zijn door Christus?, het hartelijke voornemen om naar Gods geboden te leven). De zelfbeproeving is dan meer op de levenspraktijk gericht.

De verbondsleer van de Ger. Gem. is in feite een verlengde van hoe dat tijdens de Nadere Reformatie ontstond. Vooral Voetius heeft daarin een belangrijke rol gespeeld, met zijn denken over de uitverkiezing.
Typisch voor de Ger. Gem. - niet alleen, maar o.a. - is ook dat je een soort van kerk binnen de kerk krijgt. Dan gaat het over de kerk en de Kerk, de uitwendige zichtbare kerk en de onzichtbare kerk. De uitwendige zichtbare kerk is de kerk zoals we die zien, met 'schapen en bokken'. De onzichtbare Kerk is echter de kring van de uitverkorenen. Alleen voor hen is het avondmaal.
Die verbondsleer van ds. G.H. Kersten heeft de Ger. Gem. in Ned. ook. Alleen redeneert die radicaler vanuit de uitverkiezing, vooral door toedoen van dr. C. Steenblok. (Dr. C. Steenblok hanteerde een stricte logica, die duidelijk losgegroeid was van de Bijbel: het aanbod van genade in de prediking is alleen voor de uitverkorenen. Voor niet-uitverkorenen valt er eigenlijk niets te zeggen, ook al komen zij trouw naar de kerk en zo. Zij vormen slechts brandhout voor de hel, zo heb ik eens gelezen dat dat in die kringen wel zo werd aangeduid.)
Aan de GKV is dit vreemd, dat geredeneer over de kerk en de Kerk. J. Kamphuis noemde de wijze van hanteren van de leer van de uitverkiezing zoals dr. C. Steenblok dat deed, de dood van de gemeente! Hij sprak van reden tot dankbaarheid dat de Ger. Gem. in 1953 een grens heeft getrokken door die visie af te wijzen.
In de visie van de GKV heb je gewoon de zichtbare, concrete kerk, en dat is de kerk. Ieder kerklid is verbondskind, en deelt dus in de verantwoordelijkheden van het verbond dat God eenzijdig gesloten heeft. Voor ieder geldt de oproep tot geloof en bekering. Wie ongelovig is binnen de kerk, is niet minder verbondskind, maar zal delen in de vloek van het verbond als hij zich niet bekeert.
Als ik dit zo op een rijtje zet, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de gereformeerd-vrijgemaakte verbondsvisie een gemeente met een sterkere samenhang tot gevolg heeft.

De Bijbel eens aan het woord laten over Gods verbond is natuurlijk ook niet oninteressant. Doe ik alleen niet hier, want dan gaat het wel erg lang worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 18:23

Dus eigenlijk helemaal niet zoveel verschillend met wat Kuyper zie over de veronderstelde wedergeboorte, iedereen is wedergeboren alleen hebben ze dat niet door..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2005 18:28

Marnix schreef:Dus je legt belijdenis af van je geloof.

Geloofsbelijdenis van de kerkleer afleggen vind ik zinloos... wat is dan het verschil tussen belijdend lid en niet belijdend lid? En sowieso, waar komt dat dan vandaan?

Volgens mij is het puur een gevolg van de Nadere Reformatie..... waarbij men in de knoei kwam omdat als belijdenis geloofsbelijdenis was, je te makkelijk zalig kon worden en aan het avondmaal zou kunnen... dat paste niet in het uberbevindelijke denken waardoor men maar er van heeft gemaakt dat je alleen belijdenis van kerkleer doet.... en heeft men dit losgekoppeld van evt. aangaan bij avondmaal etc.

Geloofsbelijdenis heeft natuurlijk ook met de kerkleer te maken, maar het is een onderdeel daarvan. Geloofsbelijdenis doe je van je geloof, waarvan de leer inderdaad een onderdeel is, maar het betreft ook het leven.
Maar om bekering los te koppelen van geloofsbelijdenis is denk ik wel iets wat in de Nadere Reformatie gegroeid is. Typisch voor die tijd is dat het cartesianisme veel invloed had, een denken waarin de verbinding tussen object en subject weg was. (Res cogitans, res extensa: het denkende voorwerp, nl. de geest, het ruimteinnemende ding, nl. alle materie.) Door die invloed werd het in de kerk ook steeds moeilijker om de overbrugging te maken tussen het object (het feit dat Jezus Christus de eeuwige straf gedragen heeft) en het subject (dat dat werk van Christus ook voor mij persoonlijk geldt). De Nadere Reformatoren probeerden die kloof te overbruggen door duidelijk te maken wat de kenmerken van de ware gelovigen zijn. Zo maakten zij 'checklisten' aan de hand waarvan je kon controleren of je tot de ware gelovigen behoorde of niet, en die werden steeds langer. Gevolg: de kerkmens is dan enorm veel met zichzelf bezig, en heeft het afgeleerd om op te zien naar de God van het verbond met zijn volstrekt betrouwbare beloften en daarop te vertrouwen. De kerk als verbondsgemeenschap raakt dan uit beeld. Bij Wilhelmus Schortinghuis is dat het sterkste het geval. Zijn boek Het innige christendom (innig = inwendig, innerlijk) is zelfs onder censuur gekomen omdat het zo extreem introvert was. Men vond dat te extreem worden.

In hedendaags Reformatorisch Nederland zie je een verschil in de houding t.a.v. W. Schortinghuis.
Iemand als ds. C. Harinck ziet hem als een uitloper van de Nadere Reformatie, die bepaalde lijnen te ver doortrok, en ontspoorde.
In de Ger. Gem. in Ned. echter ziet men W. Schortinghuis wel voor vol aan. Zo herinner ik mij dat toen L.M.P. Scholten het eens over boekencensuur had, dat hij zei dat dat ook wel eens onterecht toegepast was, nl. op Het innige christendom van W. Schortinghuis.

Maar die scheiding tussen geloof en leven, waarbij belijdenis doen dan vooral de leer zou betreffen, komt dus doordat je als belijdenisdoende de bevindelijke kenmerken niet zou (hoeven te) hebben. (Ik meen mij te herinneren dat in het formulier voor belijdenis doen echter wel gevraagd wordt naar het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 18:33

Maar die scheiding tussen geloof en leven, waarbij belijdenis doen dan vooral de leer zou betreffen, komt dus doordat je als belijdenisdoende de bevindelijke kenmerken niet zou (hoeven te) hebben. (Ik meen mij te herinneren dat in het formulier voor belijdenis doen echter wel gevraagd wordt naar het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid!)

Formulier?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2005 18:42

Raido schreef:Dus eigenlijk helemaal niet zoveel verschillend met wat Kuyper zie over de veronderstelde wedergeboorte, iedereen is wedergeboren alleen hebben ze dat niet door..

Die verbondsleer van de GKV is nou juist een radicale breuk met A. Kuyper.
Er zijn juist overeenkomsten aan te wijzen tussen G.H. Kersten en A. Kuyper (sic!):
- De staat van de dopeling is tot grond van de doop gemaakt. Komt het in het leven van de dopeling nooit tot geloof en bekering, dan is de doop feitelijk ongeldig, d.w.z.: de dopeling deelt dan niet in het verbond wat immers het terrein van de uitverkorenen is.
- Beide zijn in hun denken over verbond en doop sterk beïnvloed door de Nadere Reformatie.
Ik heb in Terdege eens gelezen dat zowel Kuyper als Kersten zich baseerden op A. Comrie. En ook dat Kuyper de scholastiek van de Nadere Reformatie zag als het hoogtepunt in de geschiedenis van de gereformeerde theologie. (Dat laatste in Een eeuwig verbond van J. Kamphuis.)

Het is dus hetzelfde ontwerp, alleen is de inhoud van de veronderstelling negatief t.o.v. elkaar:
- A. Kuyper veronderstelt het positieve: wedergeboren zijn.
- G.H. Kersten veronderstelt het negatieve: niet wedergeboren zijn. (Ik heb die leer wel eens horen noemen: de leer van de veronderstelde niet-wedergeboorte.)
Om die reden schrijft J. Kamphuis in Een eeuwig verbond dat de overgang die veel mensen vroeger maakten van de Gereformeerde Kerken van A. Kuyper naar de Gereformeerde Gemeenten helemaal niet zo'n grote overgang is als dat het wel lijkt, en dat dat dus helemaal zo vreemd niet is.

Wat echter wel het geval zou kunnen zijn, is: dat de sfeer van de leer van de veronderstelde wedergeboorte nog niet weg was met het afwijzen van Kuypers leer. Nl. dat die kritische zelfbeproeving nogal ondersneeuwde.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2005 18:44

Boekenlezer schreef:Voor ieder geldt de oproep tot geloof en bekering. Wie ongelovig is binnen de kerk, is niet minder verbondskind, maar zal delen in de vloek van het verbond als hij zich niet bekeert.
Precies een tucht uit liefde is ook een onderdeel waar je ja opzegt tijdens je geloofsbelijdenis, anders zou de GKV er misschien als een losgeslagen zooitje vanaf komen waar alles kan en mag, enzo.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2005 18:45

Raido schreef:

Formulier?

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescription=download&intItemID=21
Tsjonge, die is wel erg kort! Ik dacht dat die veel langer was. Het eerste stuk van de ellende zie ik er zo niet bij staan, maar wel die twee andere. Het gaat inderdaad over leer en leven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 18:48

Boekenlezer schreef:
Raido schreef:

Formulier?

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescription=download&intItemID=21
Tsjonge, die is wel erg kort! Ik dacht dat die veel langer was. Het eerste stuk van de ellende zie ik er zo niet bij staan, maar wel die twee andere. Het gaat inderdaad over leer en leven.
Hm ja, dat ook maar ik dacht je een formulier had over de belijdenis binnen de Ger.Gem..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2005 18:53

André schreef:
Boekenlezer schreef:Voor ieder geldt de oproep tot geloof en bekering. Wie ongelovig is binnen de kerk, is niet minder verbondskind, maar zal delen in de vloek van het verbond als hij zich niet bekeert.
Precies een tucht uit liefde is ook een onderdeel waar je ja opzegt tijdens je geloofsbelijdenis, anders zou de GKV er misschien als een losgeslagen zooitje vanaf komen waar alles kan en mag, enzo.

Die vloek van het verbond is dus de eeuwige ondergang met een verzwaard oordeel omdat je binnen het verbond viel.
In Deuteronomium 28 kom je de zegen en de vloek van Gods verbond uitgebreid tegen. (Lang hoofdstuk! Waarbij 4 keer zo lang over de vloek gesproken wordt. Zo bezien is die grote donderpreek die ds. A. Bac (Ger. Gem.) eens hield bij iemands begrafenis op de begraafplaats, waarbij hij heel erg waarschuwde, en dat het op een eeuwigheid aanloopt, zo raar nog niet, bedenk ik nu.)
Blijkbaar wordt dit ontwerp nog wel heel wat vaker toegepast, want in 1 Koningen 9:1-9 kwam ik het gisteravond ook duidelijk tegen. En dan in de verzen 4-9.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2005 19:01

In bevindelijk-gereformeerde kringen wordt ook gesproken over zegen en vloek. Alleen vraag ik mij af: heet het daar ook zegen en vloek van het verbond?
Want die functie heeft het namelijk wel heel duidelijk in Deuteronomium. Deuteronomium is namelijk nadrukkelijk een verbondsdocument. Die vorm heeft het heel duidelijk: het komt overeen met verbondsdocumenten van een vorst aan een onderworpen volk, die gangbaar waren in de tijd van Mozes. Ook daarin stond een uitgebreide herhaling van de geschiedenis, wetten en voorschriften, en beloning in geval van gehoorzaamheid, en straf in geval van ongehoorzaamheid.

Zo eens een vraagje wat nu bij mij opkomt.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 aug 2005 19:37

och als dat het verschil is tussen de verbondsleer?

'always look at the bright side of life' denk ik dan maar :)
ben blij dat men het bij ons dan ook vaker over de zegen dan over de vloek heeft.
Maar reken maar dat het laatste wel genoemd wordt hoor.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2005 10:35

Boekenlezer, ik denk dat het verschil wat je bovenaan de pagina uitlegt niet zo heel groot is. Inderdaad ,de GKV kent niet een werkverbond en een genadeverbond of zo. Op zich niet zo vreemd want de Bijbel spreekt hier volgens mij ook niet over. Als ik even kijk naar Abraham, dan sloot God een verbond met Hem zijn gezin / knechten etc.

Volgens mij is deze leer over 2 verbonden weer ontstaan omdat je anders wel erg gemakkelijk in dat verbond zou komen....

De GKV ontkent de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper... toch kent de GKV absoluut geen verbondsautomatisme. Het valt samen met de belofte en de eis... en de keuze van God en de keuze van mensen. Als gedoopte sluit God een verbond met je, maar als je niets met die eis doet keer je God de rug toe. Dat doet niks af aan dat verbond maar wel aan redding (belofte)

In beide kerken is doop niet voldoende maaris geloof / wedergeboorte nodig.

Er wordt alleen ontkend dat er een tweede verbond zou zijn, waar je als kind niet of misschien niet bij zou horen. Het verbond is het verbond, er zijn niet meerdere verbonden, als kind hoor je bij dat verbond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2005 18:15

Het lijkt mij dat jullie bedoelen: de theorie is wel anders, maar in de praktijk maakt dat eigenlijk niet zoveel uit.
Nou betwijfel ik dat. Ik citeer J. Kamphuis:

Waneer we ervan uitgaan dat we in het Verbond van de genade, het eeuwige Verbond hebben te doen met de werkelijkheid die heel ons leven omsluit en bepaalt, dan zal het ons opvallen dat bij alle verschil van gevoelen tussen de strijdende partijen er grote overeenstemming aanwezig bleek op één punt, dat we hier nl. met een zaak van fundamenteel belang hebben te doen.

(J. Kamphuis, Een eeuwig verbond, Haarlem 1984, blz. 15)

Zelf ben ik ook van mening dat je niet kunt zeggen: "Gereformeerd-vrijgemaakte verbondsleer = verbondsautomatisme". Dat laatste is een simplisme, wat je nogal vanuit bevindelijk-gereformeerde kring lijkt te horen. En ook vanuit evangelische en baptistische hoek. Maar binnen bevindelijk-gereformeerde hoek lijkt de denkfout dan te zijn: "genadeverbond = alleen maar zegen". (Ik heb eens het boek gelezen van G. Roos: Méér dan een belofte) Ja, als je het zó bekijkt, dan zou je inderdaad als dopeling die onmiddelijk in dat verbond deelt, makkelijk binnen zijn. Maar dat kan ik niet rijmen met hoe ik de verbondsleer in het Oude Testament - en dan vooral Deuteronomium - heb leren kennen. Dan lijkt de gereformeerd-vrijgemaakte verbondsleer daar naar mijn idee stukken meer op.
Volgens mij mankeert er dus niet zo veel aan die gereformeerd-vrijgemaakte verbondsleer, zo is mijn indruk. Nee, ik heb nog niet de theoloog K. Schilder - om slechts één voorbeeld te noemen - op dit punt helemaal doorgespit. Maar dit is mijn indruk vanuit mijn studie tot nu toe.
Wel denk ik dat er in het verleden in de GKV wel eens dingen zijn ondergesneeuwd, die wel bij de leer inclusief waren, maar die in de praktijk te weinig aandacht kregen. Vroeger was er in de GKV gewoon veel aandacht voor de leer van de kerk en de zekerheid van Gods verbond en zo, maar voor de kritische zelfbeproeving was minder aandacht. (Over het heden wil ik nu niet gaan oordelen.)
Ik denk dat er in de GKV nog steeds wel mensen zijn die veel te makkelijk in hun levensstijl zijn. Echter, dat hoeft nog geen verbondsautomatisme te zijn. (Mijn gedachten gaan op dit moment uit naar dit bericht.) Dat kan ook genadeautomatisme, of vergevingsautomatisme zijn. Datgene wat Pieter daar in dat bericht noemt, zou ik eerder zo noemen, dan verbondsautomatisme. Die mensen beroepen zich immers niet op Gods verbonds, maar op zijn vergeving. Het lijkt er wel op, alsof zij de vraag van Paulus in Romeinen 6:1 gretig zouden beantwoorden met 'jahááá, zeker!'

Best mogelijk dat er in de GKV in het verleden sprake was van verbondsautomatisme. (Er zijn best gereformeerd-vrijgemaakten die dat toegeven.) Maar in het Israël van de Bijbel was het er ook al, als je het mij vraagt. Johannes waarschuwt daartegen in Mattheüs 3:9. Hij zegt daar niet dat de farizeeën en saduceeën geen kinderen van Abraham zijn, maar dat ze dat niet kunnen gebruiken als een grond waardoor het met hen wel automatisch goed zit. Wat het beslissende verschil wèl is, zegt hij in het vers ervoor, 3:8.

André

Berichtdoor André » 26 aug 2005 18:29

Wat Pieter beschrijft over een avondje stappen en dan denken van mahw, dat gaat wel weer goed.
Ik denk dat dit niet speciaal vrijgemaakt is, zelf denk ik dat dit onder ieder kerkgenootschap leeft.
Soms heb ik m.b.t. dit soort 'hobby's' ook wel eens het woord 'randkerkelijk/rand christenen' horen vallen.
Ik denk dat die genen die het aangaan bijzonder goed weten waar het dan overgaat. 8)

Terug naar “Archief”