Ervaring zondekennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 aug 2005 18:57

Ik bedoel als je eenmaal verlost bent hoef je toch niet meer in de ellende te duiken? Als je uit de ellende getrokken bent dan mag je toch staan in de verlossing en leven in dankbaarheid?
Je ziet het dus als een traject... eerst ellende, dan verlossing en dan vrijheid blijheid..

Voel je dan niet als jij zondigd, dat je een spijker in Gods Zoons handen slaat? en heb je daar pijn bij? dat is ook ellende.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 19:05

Raido schreef:Je ziet het dus als een traject... eerst ellende, dan verlossing en dan vrijheid blijheid..

Je moet het zien als 'ellende-verlossing-dankbaarheid' in een gesloten cirkel, zodat je steeds weer van voren af aan begint, maar steeds dieper.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 23 aug 2005 19:11

caprice schreef:
Raido schreef:Je ziet het dus als een traject... eerst ellende, dan verlossing en dan vrijheid blijheid..

Je moet het zien als 'ellende-verlossing-dankbaarheid' in een gesloten cirkel, zodat je steeds weer van voren af aan begint, maar steeds dieper.

Ja zoiets bedoel ik. of niet? kweet niet hoe ik het uit moet leggen.... :(

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 19:13

marina87 schreef:
caprice schreef:

Ja zoiets bedoel ik. of niet? kweet niet hoe ik het uit moet leggen.... :(

Zoiets als op een schroef. Als je die bekijkt zie je het schroefdraad steeds verder naar beneden gaan.

Jammer dat ik het niet kan tekenen hier. :?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 23 aug 2005 19:17

Ik ga steeds meer de Liefde van God zien. Ik krijg steeds diepere verwondering wat Jezus voor mij gedaan heeft. HIJ wordt groter en ik kleiner. JA!! zo is het! :idea:

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 19:24

marina87 schreef:Ik ga steeds meer de Liefde van God zien. Ik krijg steeds diepere verwondering wat Jezus voor mij gedaan heeft. HIJ wordt groter en ik kleiner. JA!! zo is het! :idea:

Precies.

Johannes de Doper zei het ook al: Hij moet wassen, en ik moet minder worden. De ontdekking gaat door, en hoe meer slechtigheden wij leren, en hoe meer ons hart opengelegd wordt en de duisternis openbaar komt, hoe groter het wonder wordt, en hoe schoner Zijn gedaante en heerlijkheid wordt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 aug 2005 10:07

Raido schreef:
Ik bedoel als je eenmaal verlost bent hoef je toch niet meer in de ellende te duiken? Als je uit de ellende getrokken bent dan mag je toch staan in de verlossing en leven in dankbaarheid?
Je ziet het dus als een traject... eerst ellende, dan verlossing en dan vrijheid blijheid..

Voel je dan niet als jij zondigd, dat je een spijker in Gods Zoons handen slaat? en heb je daar pijn bij? dat is ook ellende.

Ja ik voel pijn als ik zondig, want ik wil dat niet. Maar ik hoef me door die zonde niet in de ellende te laten drukken. Je mag weten dat je verlost ben.

24 Wie zal mij, (ellendig) ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 God zij gedankt, door Jezus Christus, onze Heer.

ik bedoel dus zo, ik kan me wel elendig voelen, maar het is dom om in die ellende te blijven hangen.. Want je mag weten dat Jezus je van die zonde wil verlossen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 aug 2005 10:11

caprice schreef:Zoiets als op een schroef. Als je die bekijkt zie je het schroefdraad steeds verder naar beneden gaan.

Jammer dat ik het niet kan tekenen hier. :?

zelf denk ik dat dit best een "vleeselijke" manier is van leven met God.
Ik denk dat we ons moeten leiden door de Geest. Niet zelf vechten tegen de zonde, maar Jezus in ons laten vechten tegen de zonde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 12:38

Ik denk dat we ons moeten leiden door de Geest. Niet zelf vechten tegen de zonde, maar Jezus in ons laten vechten tegen de zonde.
Als jij vecht tegen de zonden, vecht je samen met Jezus tegen de zonden.. vanuit je zelf doe je dat namelijk..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 aug 2005 13:17

Raido schreef:
Als jij vecht tegen de zonden, vecht je samen met Jezus tegen de zonden.. vanuit je zelf doe je dat namelijk..

Ik heb zelf gevochten tegen de zonde, proberen elke keer weer opnieuw. Daardoor kwam ik in de circel "ik wil het wel maar ik kan het niet enz (rom 7). Mijn belangrijkste ondekking was galaten 2:20.. Niet meer ik maar Christus Leef in mij.

Aleen Hij kan in mij de zonde overwinnen, het enige wat ik moet doen is me er aan toegeven. Of het overgeven.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 24 aug 2005 19:47

Johnny99 schreef:
Dreamster schreef:Ok, sorry...maar als ik het zo las over zondekennis ervaring van de refowebbers die hebben gereageerd zag ik toch echt een weten van het zondig zijn! Ik weet ook dat we geneigd zijn onze zonden niet te zien. Ik ook, soms voel ik me trots als ik lang heb gebeden maar een halve minuut later voel ik me weer zo klein. Ik ken dat gedicht, ik vind hem wel mooi, maar er zijn zoveel van zulke verzen, en zoveel gedichten, en boeken, en noem maar op. Weet je als je zoiets leest dan wel meteen dat je zondig ben? En WANNEER doe je een zonde? Want de een zegt: dit mg niet, de ander: dat mag niet...en dan weet ik het soms niet meer. WAT IS DE WAARHEID....en HOE WORDT IK VERLOST VaN MIJN ZONDEN? Het lijkt me zinvoller als je me daarop een antwoord kan geven, want ik ben een zondaar, dat weet ik, en soms voel ik het ook, maar nog niet genoeg blijkbaar

Wanneer doe je zonde? Als jouw gedachten, woorden en werken niet gericht zijn op de eer van God? Of als je zijn geboden overtreedt? Dat is teveel om op te noemen.

Jouw laatste zin, dat is zonde denk ik. Je denkt dat je niet genoeg ellendekennis hebt? Nu doe je God alleen nog maar meer verdriet, door zo te praten. Ik heb geprobeerd een aantal posts geleden, om duidelijk te maken dat je nooit genoeg hebt. Het is geen voorwaarde.
Weet je wanneer je genoeg hebt? Als je Christus nodig hebt.

Op jouw uitroep 'wat is waarheid' is niet echt een zinvol antwoord te geven. Ofja, toch wel: God is waarheid (Deuteronomium 32:4).
Misschien geeft de bovenstaande link wel een antwoord op jouw vraag 'Hoe wordt ik verlost van mijn zonden', en anders verwijs ik je naar andere topics.

Weet je wie die vraag ook stelde? De stokbewaarder. Zie Handelingen 16:31 en 32
Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

En weet je, bij die stokbewaarder was er een aardbeving nodig (vers 26), en jij vraagt het zonder aardbeving.

Heel veel dank je wel....dit troost me wel! Daarom zei ik, schrijf zelf een gedicht :wink: Maar ok! Ik bedoelde niet met te weinig zondekennis, dat God het te weinig vind, maar dat het te weinig is voor een zodanige angst dat ik blijf zoeken en bidden tot God het vergeeft!! Dat bedoelde ik!
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

caprice

Berichtdoor caprice » 24 aug 2005 21:11

Ik las in het boekje 'Echt geloven' van ds. P. van Ruitenburg het volgende over hoeveel ellendekennis een mens nodig heeft, blz. 30:

Hoe diep?
Hoeveel ellendekennis we nodig hebben? Zoveel als nodig is om aan de voeten van Christus gebracht te worden. We hoeven niet dieper ontdekt te worden! De wet moet ons zo hard slaan als nodig is om ons daar te brengen waar wij midden in de dood liggen en het leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken. Als we daar zijn gebracht is onze ellendekennis diep genoeg. We hoeven niet lager te komen dan aan de voeten van Christus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2005 22:22

Nogmaals: het gaat hier om eigen ervaringen, zoals de topicstarter duidelijk aangaf. Ga dus niet steeds lopen citeren, tenzij je er een toelichting bij geeft!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 aug 2005 09:59

caprice schreef:Ik las in het boekje 'Echt geloven' van ds. P. van Ruitenburg het volgende over hoeveel ellendekennis een mens nodig heeft, blz. 30:

Hoe diep?
Hoeveel ellendekennis we nodig hebben? Zoveel als nodig is om aan de voeten van Christus gebracht te worden. We hoeven niet dieper ontdekt te worden! De wet moet ons zo hard slaan als nodig is om ons daar te brengen waar wij midden in de dood liggen en het leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken. Als we daar zijn gebracht is onze ellendekennis diep genoeg. We hoeven niet lager te komen dan aan de voeten van Christus.

En...ben je dan geslaagd als zondaar? :?
.....de wet moet ons zo hard slaan..........de wet is geen stok om te slaan, maar een staf om te gààn....om maar eens een oude wijsheid te citeren.

Ik denk dat we ons moeten laten leiden door de Geest. Niet zelf vechten tegen de zonde, maar Jezus in ons laten vechten tegen de zonde.

En dit vind ik een 'nieuwe' wijsheid :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2005 10:15

Wat ik nog wel even wil zeggen: Schuld is bedoeld om je naar Jezus toe te leiden, niets anders! Richt je dus op Jezus en niet op je zonden, Hij kan je bevrijden. En dat had ik vanochtend weer even heel hard nodig...

Terug naar “Archief”