Niet-christelijk en op refoweb, waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 24 feb 2003 11:34

Maranatha schreef:
chickie schreef:Maar ga eens kijken bij andere kerken en zoek er een waar jij je wel op je gemak voelt. Je zult zien, het helpt....

Lijkt me voor hem niet verstandig, want dan loopt hij tegen dezelfde problemen op. Ik spreek namelijk uit ervaring. Ik zelf heb dezelfde moeilijkheden als hij gehad, op 1 punt na en dat is dat ik God ken zoals Hij is en niet zoals de kerken Hem voorspiegelen. Ik ben wel afgeknapt op alle schijnheilige vroomheid binnen kerken en gemeentes, maar niet op God zelf.

En je bent zelf goed, en anders dan alle andere mensen die naar de kerk gaan?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 feb 2003 11:35

Ik was al lid van refoweb toen ik me nog van alles op de mouw liet spelden. Ofte wel toen ik nog in kerk zat.
Ben er nu na 17 jaar 1 jaar uit gestapt. Ik ga afentoe om vreden thuis te bewaren. Maar wat is er op tegen om hier ex of on kerkelijke te ontvangen? God is liefde jullie zijn Zijn volgelingen dus dat moet ik ervaren. Niet dus. Juist door die mensen wordt je belachelijk gemaakt. Uitgescholden. Dat verbaast me. Is dat dan ook het "volgeling" zijn?

Ik ben het ook met D. Duck eens. Ga je niet naar kerk dan lig je eruit.
Dat was bij Jezus ook zo. Alleen die "gezond" waren daar ging hij heen.
Hij hate onkerkelijke. Tenminste dat merk ik van jullie! Jullie zijn zijn volgelingen!
Maar ik weet beter! God en Zijn Zoon zijn zo niet. Zijn volgelingen vaak wel.

Men wil mij verwijderen dat weet ik nu al. Dat komt omdat ze niet met harde fijten geconfronteerd willen worden. Ze leven in hun eigen wereld.
Staan niet open voor anderen meningen lopen alleen iedereen na met oogkleppen op.

Ik geloof in God maar laat me niks op de mouw spelden! Daarom (deels) ben ik onkerkelijk. Maar ik heb geen hekel aan kerkelijke mensen. Of die mij nou links laten liggen of niet.
Op een gegeven moment word je zo moe van altijd maar met de vinger naar iemand anders (kerkmensen) te wijzen! Wat een ander verkeerd doet, daar heb jij in principe niks mee te maken. Doe zelf het goede en geef het goede voorbeeld :!:

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 24 feb 2003 11:38

Simsonnetje schreef:He ik kom hier om net als de heer D. Duck de mensen eens nat te latten denken over het geloof!
...
En naasten liefde, begrip voor andermans meningen is dat ook niet Jezus volgen?

Om op dat laatste te reageren, volgens mij zie ik Jezus dat NOOIT doen. Kan je een Bijbeltekst aanwijzen waar Hij dit doet? Hij luistert wel naar anderen, maar Hij zal ze er altijd op wijzen dat enkel Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is.

En dan komt de hele wereld maar over je heen als je dit probeert. Jezus zegt: zo wie Vader, moeder of wie dan ook boven Mij liefheeft, die is Mij niet waard...
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 24 feb 2003 11:41

Simson schreef:Men wil mij verwijderen dat weet ik nu al. Dat komt omdat ze niet met harde fijten geconfronteerd willen worden. Ze leven in hun eigen wereld.
Staan niet open voor anderen meningen lopen alleen iedereen na met oogkleppen op.

Als ze je verwijderen maken ze hier een grote fout, ik hoop niet dat ze dat doen.

Maar denk jij nou echt dat het voor iedereen hier geldt dat ze met oogkleppen lopen? ik denk dat ze hier wel komen, maar jullie zeggen meteen dat iedereen behalve jullie mensen die niet meer naar de kerk gaan zo zijn. beetje raar, kan je dat uitleggen?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 feb 2003 12:26

Simson schreef:Men wil mij verwijderen dat weet ik nu al. Dat komt omdat ze niet met harde fijten geconfronteerd willen worden.

Er zijn er meer die dat riepen. Het probleem is dat dat vaak dezelfde
mensen zijn: even langswippen op een forum, flink veel opmerkingen plaatsen waarvan je weet dat je er mensen mee in het harnas jaagt (kwetsend), alleen al door de manier waarop, verder allerlei (puberale) sexueel getinte opmerkingen plaatsen, vervolgens op mensen die normaal en uitgebreid reageren niks meer terug zeggen.
Zulke mensen kunnen soms gemist worden als kiespijn. Alleen al de tijd die het kost alles na te lezen en niet correcte postings te verwijderen of aan te passen.
Deze mensen verdwijnen dan ook vaak vanzelf omdat er niemand meer op wil reageren.
Er wordt alleen verwijderd als er willens en wetens (na enige communicatie over en weer) wordt volhard in het plaatsen op verkeerde wijze.

Dus als men jou zou willen verwijderen (hoelang zit je er al?) zou je aan het voorgaande beeld moeten voldoen? Doe je dat niet? Dan ben je nog steeds welkom.
Er wordt dus niet geselecteerd op kerkelijke achtergrond, het hebben van geen kerkelijke achtergrond of wat dan ook.

De fout die gauw gemaakt wordt is de volgende: men komt naar eigen zeggen om Christenen eens te laten zien wat het echte leven is, hoe "dom" ze zijn etc etc, en dat vaak op een agressieve, eenzijdige manier. Wanneer andersom wordt geprobeerd om eens een tegenwerping te maken is dat vaak uit den boze, en erggggg opdringerig.

Als ze je verwijderen maken ze hier een grote fout, ik hoop niet dat ze dat doen.

Tot op heden dus niet. Hierboven heb ik aangegeven hoe dat meestal in zijn werk gaat. Simson zit hier al heel wat langer. Blijkbaar voelt hij zich toch nog steeds enigszins welkom of op zn gemak.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 19:50

rutgernation schreef:En je bent zelf goed, en anders dan alle andere mensen die naar de kerk gaan?

Dat maak jij ervan en ik heb dat niet geschreven. Ik weet drommels goed dat ik niet goed ben. Ik kan zo een waslijst opnoemen, waarom ik niet behouden kan worden op basis van goede werken.
Laatst gewijzigd door Maranatha op 24 feb 2003 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Simson

Berichtdoor Simson » 24 feb 2003 22:04

Maranatha schreef:
Lijkt me voor hem niet verstandig, want dan loopt hij tegen dezelfde problemen op. Ik spreek namelijk uit ervaring. Ik zelf heb dezelfde moeilijkheden als hij gehad, op 1 punt na en dat is dat ik God ken zoals Hij is en niet zoals de kerken Hem voorspiegelen. Ik ben wel afgeknapt op alle schijnheilige vroomheid binnen kerken en gemeentes, maar niet op God zelf.

He vind ik heel goed van je!
Mensen lopen Jezus vaak voor bij naar mijn mening.
Want:
Waarom ruzie in kerken? Over dit en dat? Als je Jezus volg en het meent doe je dat niet want dat zou HIJ ook niet doen!
Als je het HOOFDOEL uit het oog verliest ga je je bekommeren over klijne dingen! Iedereen weet wat ik met kleine dingen bedoel.
Heer, HEER, HEERE, Here of mischien wel Hero!
Wat is dat toch in kerk verdeeldheid enzo.
Lees de Bijbel en je merk dat zelfs JEZUS niet uit kerk gestapt is Hij zocht ook geen ruzie!
Dus degen die zeggen dat ze Hem volgen,
laat maar wat zien ook in je dagelijks leven!

Mzzl,
Simsonnetje

Simson

Berichtdoor Simson » 24 feb 2003 22:07

chickie schreef:Maar ga eens kijken bij andere kerken en zoek er een waar jij je wel op je gemak voelt. Je zult zien, het helpt....

Is dat de oplossing? Dominees achterna lopen omdat je het zo "lekker" vind in hun dienst?

Sorry maar snap ik niet. En dan nog iets. Naar andere kerk is net zoiets als stoppen met kerk. Dat heb ik dus ook maar gedaan. Ik ken D. Ducks oude kerk. Ben ooit daar ook geweest.
Veder nog even geen reactie van mijn kant.
Mzzl,
Simson

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Pesten met regeltjes / kijk eens in een andere gemeente

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2003 17:01

Hee effe tussendoor, ik vind het wel cool dat D.Duck zijn/haar mening geeft. Het zou nog wel leuker zijn als hij/zij meer bijval had gekregen.

Maar nu effe een reactie:

D.Duck schreef:ik wil best zeggen waarom ik een hekel aan de kerk heb
deze 2 redenen
het feit dat als je niet doet wat de kerk vind je eruit leg
alle regeltjes en tradieties die door mensen zijn verzonnen en waar je je aan moet houden

Je bent niet de eerste.
Jezus had het ook steeds aan de stok met die Farizeeen die allerlei eigen regeltjes bedacht hadden. Ze werden notabene een keer kwaad omdat hij op sabbat een kerel genas die al 30 jaar niet kon lopen....!

God is er niet om je met een hele hoop regels te pesten. Het gaat er niet om dat je nooit dronken bent, dat je trouw bent aan 1 partner, of op zondag niet werkt. Maar het zijn wel adviezen om jou het leven makkelijker en overzichtelijker te maken. En ze helpen je om de belangrijkste regel "Heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles" beter in de praktijk te brengen.

Staar je niet blind op wat de kerkgangers van jouw kerk doen. En ga, ookal schreef je dat je dat niet wilde, toch eens met een vriend/vriendin in een andere kerk kijken. En hoe mensen daar bezig zijn om hun geloof in praktijk te brengen. Want misschien is jouw gemeente inderdaad wel fout bezig! In de bijbel zijn er ook voorbeelden van gemeentes die NIET de wil van God doen. Of die op bepaalde punten heel fout bezig zijn. Lees maar eens de eerste hoofdstukken van Openbaring. Voorbeelden genoeg.

Als je 'n tip wilt: Lees de bijbelboeken Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes weer eens. Verdiep je in wat Jezus deed in zijn leven. Dat je niet hypocriet wil worden begrijp ik. Maar wil je zo worden als Hij?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Dode en levende kerken

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2003 17:17

Simson schreef:

Is dat de oplossing? Dominees achterna lopen omdat je het zo "lekker" vind in hun dienst?
Sorry maar snap ik niet. En dan nog iets. Naar andere kerk is net zoiets als stoppen met kerk.

Het kan een oplossing zijn, ja. Maar niet, zoals je terecht opmerkt, als de reden is dat de diensten er zo lekker zijn, en dat je zo lekker met de liederen mee kunt swingen (ofzo).

Een goede gemeente moet, mijns inziens, elkaar stimuleren in het geloof, elkaar opbouwen, en helpen om in de gemeente talenten te ontwikkelen en kennis over te dragen. En, bovenal, God centraal hebben staan. Maar niet iedere gemeente is een goede gemeente. Als iedereen zeurt dat het zo slecht gaat, mensen alleen op zondag naar de kerk gaan en totaal geen interesse tonen in mensen buiten hun eigen vriendenkringetje, niemand naar bijbelstudies en werkgroepen gaat, dan is dat een kerk met een dood geloof. En iets wat dood is, kan geen leven meer voortbrengen.

Als je in zo'n dode kerk zit kun je twee dingen doen:
* de kerk verlaten en een levende gemeente zoeken
* de kerk weer geestelijk opbouwen

Maar voor dat laatste heb je een erg sterk geloof nodig. En Gods hulp.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 25 feb 2003 17:27

Toch is dat laatste wel de juiste weg, mijns inziens. Natuurlijk is het de weg van de minste weerstand om dan maar te vertrekken, maar we zijn toch geroepen om getuigen te zijn, op de plaats waar we staan? En dan word je een roepende in de woestijn, en dan kost je gemeente meer dan wat hij oplevert, maar het is wel voldoen aan je roeping!

Maar misschien is het wel moeilijk als je helemaal geen geloof hebt, of als je daar heel sterk aan twijfelt. Dan is het misschien toch weer beter om weg te gaan naar een plaats waar het Woord wel leeft.

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 17:35

DenKTenk schreef:

Toch is dat laatste wel de juiste weg, mijns inziens. Natuurlijk is het de weg van de minste weerstand om dan maar te vertrekken, maar we zijn toch geroepen om getuigen te zijn, op de plaats waar we staan? En dan word je een roepende in de woestijn, en dan kost je gemeente meer dan wat hij oplevert, maar het is wel voldoen aan je roeping!

Maar misschien is het wel moeilijk als je helemaal geen geloof hebt, of als je daar heel sterk aan twijfelt. Dan is het misschien toch weer beter om weg te gaan naar een plaats waar het Woord wel leeft.

He,
je moet nog even weten dat zulke mensen die dat doen door de gemeente leden met de nek aangeken worden!
Ze zeggen dan VERZET DE OUDE PALEN NIET!
En ga zo maar door dus is moeilijker dan je denkt.
Die het bij ons heeft geprobeert is er min of meer uitgezet!
Mzzl,
Simson

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 25 feb 2003 17:38

Hoi,

dat beaam ik, dat het heel moeilijk is! Daarom schreef ik ook dat je een roepende in de woestijn wordt.
Maar als ik denk aan de gelijkenis van de talenten, dan is het beter om te woekeren met je talent, dan om het te begraven. Het is onze roeping om bezig te zijn met het geestelijk welzijn van onze omgeving/gemeente. Niet dat we het van ons geploeter moeten verwachten, maar we moeten ons werk doen in afhankelijkheid van Hem, ondanks alles!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 18:19

ik had vroeger ook een hekel aan kerkgang :oops:
Trouwens, nog steeds eigenlijk wel. Lange kerkdiensten, waarin dominees steeds weer hetzelfde zeggen. Waarom kunnen ze niet wat korter en krachtiger preken. En bij een (groot) aantal lijkt het dat ze niet weten waarover ze praten :?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 feb 2003 22:48

surfer schreef:ik had vroeger ook een hekel aan kerkgang :oops:
Trouwens, nog steeds eigenlijk wel. Lange kerkdiensten, waarin dominees steeds weer hetzelfde zeggen. Waarom kunnen ze niet wat korter en krachtiger preken. En bij een (groot) aantal lijkt het dat ze niet weten waarover ze praten :?

Zoek een andere kerk. In de kerk van mijn ouders wordt gemiddeld 20 minuten gepreekt. In de katholieke kerk doen ze nog veel korter (maar de preken die ik daar heb gehoord waren nogal vaag, zo van: wees lief voor je naaste).

Terug naar “Archief”