Wat ik uit jouw visie opmaak is dat je pas achteraf ziet dat niets uit jezelf kan komen doordat je op Efeziers 2:8 stuit. Waarom sla jij je zondekennis over? Is dat niet de essentie van het Woord van God? Is dat niet waarom alles draait? Is dat niet waarom Jezus voor ons gestorven is? Hoe kan je pas achteraf zeggen: Och ja.. ik ben zondig, uit mij kon ook niets goeds komen, vandaar dat God mij bekeerde?
Hoeveel zondekennis is er nodig?
- zoveel totdat je genoeg heb om naar Jezus toe te gaan.
Zonder kennis over je zonde ga je niet naar Jezus toe. Want daar heb je niks te zoeken. Er zijn een paar teksten in de bijbel die er op wijzen dat geloof een gave is. Moet je eerst al je zonde kennen voordat je bij Jezus mag komen? Ik geloof dat je zonde niet kan leren kennen buiten Jezus om.
Sla ik de zonde kennis over? Ik zeg alleen dat je niet elke zonde hoeft te kennen voordat je naar Jezus gaat. Als zou je slechts maar 1 zonde kennen, als je maar het besef krijgt ik het Jezus nodig.
Ik ben er van overtuigt dat jij ook nog niet al je zonde kent. Waarom zou jij dat dan wel als voorwaarde stellen voordat je jezelf bekeerd?
Ik zeg dus niet dat je er achteraf pas achter zou komen dat je zondig ben. Maare wel dat je achteraf pas zie hoe zondig je eigenlijk wel niet bent.
8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.
Dit is toch duidelijk.. dat je hier pas achter komt nadat je je hebt bekeerd? Want dan mag je weten, dat het geloof niet uit jou kwam zodat jij niet hoeft te roemen.
de Heilige Geest geeft ons de kracht en werkt het verlangen om om te draaien
Waarom krijgt men dat verlangen? Dat is toch vanwege je zondebesef? De Heilige Geest laat zien wie je bent in jezelf, dat je een Redder nodigt hebt, daaruit komt een verlangen zo de Heere het geeft.
ja.. maare zeg ik dan van niet?
Bij mij komt dit alles over dat je de eerste stap uit jezelf doet. Ik denk dat zelfs de prilste verandering in je leven naar God toe, komt vanuit Hem.
dat doe je ook zelf. en dat moet je ook zelf doen.. Gods opdracht is duidelijk. geloven kan iedereen.
Ga maar eens zitten op je stoel.. Jij vertrouwt je aan je stoel toe. Je gelooft in je stoel. Je vertrouwt er op dat ie blijft staan.
Geloven doe je in je beste vriend, die jou nog nooit bedrogen heeft.
Waarom zou je dan niet op God vertrouwen? Op zijn liefde voor jou?
Jer 31:18: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
jeremia was zeker nog geen kind van God? Lees de context eens, die gaat niet over het tot geloof komen van iemand.
Klaagliederen 5:21: HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds.
ook dit gaat niet over een bekeringsproces van een persoon..