Hoe word ik zalig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2005 17:52

Luther stelde zich dezelfde vraag.

Je hebt gelijk, het moet van God komen.

Maar het antwoord dat Luther op zijn vraag kreeg was niet onzekerheid, het moet gegeven worden en ik moet hopen dat ik het krijg.... maar juist in zekerheid (de rechtvaardige zal uit het geloof leven)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 nov 2005 22:14

Jep, ik ben het met Marnix eens.

Niets, maar dan ook helemaal niets van jezelf voegt ook maar een heel klein beetje toe aan je zaligheid. Maar dat is het punt niet voor ons, dat geloof ik ook niet.

God wil het je geven, krachtens je doop. Hij heeft daar beloofd en heeft gezegd: ik WIL je Heiland zijn! Eigenlijk is zelfs die doop al een stukje uitverkiezing, zeker als je het doopformulier leest, dat zit heel dicht tegen de veronderstelde wedergeboorte aan (dat je zalig bent door je doop). Een eenvoudige blik omhoog, en God MAG je niet meer laten staan. Omdat Hij het in je doop belooft heeft, dat Hij echt een Verlosser voor je wil zijn!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 nov 2005 22:54

Is het met frekje eens, maar ziet de doop niet als de belofte ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2005 15:31

Hoe zie je het dan? En hoe kijk je dan tegen de besnijdenis (in het oude verbond dan he) aan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 nov 2005 15:34

God wil het je geven, krachtens je doop.
ik vermoed dat ik het verkeerd begrepen heb, maar ik zie bijvoorbeeld in de Bijbel vaak dat mensen nadat ze geloven gedoopt worden, de belofte ligt in Jezus Christus, niet in de Doop.

De doop is bedoeld als symbool voor de afwassing van de zonden (zo zie je het in de Bijbel), al dan niet heenwijzend naar de belofte.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 nov 2005 15:59

in de meeste refomatorische kerken wordt het zo geleerd:
stap 1
- bekeer je! (maar ja kan het niet)
- geloof het evanglie (maar dat geloof is een gave)
- open de deuren van je hart (maar God moet het openen hoor)

stap 2
- je moet in de onmogelijkheid gebracht worden
- je moet ervaren dat je niet kan geloven
- ervaren dat je je deuren niet kunt openen

stap 3
- met die onmogelijkheid moet je naar God. (bekeer mij zo zullen wij bekeert zijn)
- bid of je die gave mag ontvangen
- vraag of God je deuren wil openen, je hart wil verbreken

stap 4
- je moet van God horen dat je bij hem hoort
- je moet ervaren dat je het geloof hebt ontvangen om te kunnen geloven
- je moet ervaren dat je deur geopent zijn, en dat Jezus woning is komen maken in jou..

mijn visie (en volgens mij de bijbelse, maar ja wie ben ik (hijwel?))
stap 1
- bekeer je!
- geloof het evangelie!
- open de deuren van je hart!

stap 2
- de Heilige Geest geeft ons de kracht en werkt het verlangen om om te draaien
- Gods Geest geeft je het verlangen om je over te geven in Gods handen
- de Heilige Geest geeft je het besef, en het verlangen om je deuren op te doen zodat Jezus in jou hart woning kan maken.

stap 3
- je bekeert je. (door de kracht van de Geest, ook al beseffen mensen dit later pas)
- je geloof God op Zijn Woord (de heilige Geest geeft je daarvoor de gave)
- je opent de deuren van je hart (Gods geest geeft je die kracht en overgave)

stap 4
- je leest je bijbeltje, en ja hoor daar stuit je op een tekst:
"uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof. Niet uit u, maar het is een gave,
niet uit de werken opdat niemand roeme"
- je gaat beseffen dat het God was die dit verlangen in je heeft gewerkt, en Gods kracht die je tot deze beslissing heeft laten komen.
- je beseft dat er niks te roemen valt in jou kracht, maar in Gods kracht in Zijn genade.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 11 nov 2005 18:19

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2005 13:44

Wat ik uit jouw visie opmaak is dat je pas achteraf ziet dat niets uit jezelf kan komen doordat je op Efeziers 2:8 stuit. Waarom sla jij je zondekennis over? Is dat niet de essentie van het Woord van God? Is dat niet waarom alles draait? Is dat niet waarom Jezus voor ons gestorven is? Hoe kan je pas achteraf zeggen: Och ja.. ik ben zondig, uit mij kon ook niets goeds komen, vandaar dat God mij bekeerde?

Omdat het gevaar daarvan is dat we passief worden. Wij kunnen niks doen, God moet het doen. Het gevaar is dan dat we niks gaan doen terwijl we het doordat God het geeft, wel kunnen. Daarmee wordt zondekennis niet overgeslagen.... bekering is je afhankelijk weten van Christus, weten dat je het zelf niet kan, en daarom naar God toe gaan. Dat is de bijbelse oproep die staat, en die ook voor ons geldt. De bijbel roept ons niet op om te wachten dat God ons bekeert, maar we worden opgeroepen ons te bekeren. En dat doet er niks aan af dat God dit mogelijk maakt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2005 13:49

Wat ik uit jouw visie opmaak is dat je pas achteraf ziet dat niets uit jezelf kan komen doordat je op Efeziers 2:8 stuit. Waarom sla jij je zondekennis over? Is dat niet de essentie van het Woord van God? Is dat niet waarom alles draait? Is dat niet waarom Jezus voor ons gestorven is? Hoe kan je pas achteraf zeggen: Och ja.. ik ben zondig, uit mij kon ook niets goeds komen, vandaar dat God mij bekeerde?

Hoeveel zondekennis is er nodig?
- zoveel totdat je genoeg heb om naar Jezus toe te gaan.

Zonder kennis over je zonde ga je niet naar Jezus toe. Want daar heb je niks te zoeken. Er zijn een paar teksten in de bijbel die er op wijzen dat geloof een gave is. Moet je eerst al je zonde kennen voordat je bij Jezus mag komen? Ik geloof dat je zonde niet kan leren kennen buiten Jezus om.

Sla ik de zonde kennis over? Ik zeg alleen dat je niet elke zonde hoeft te kennen voordat je naar Jezus gaat. Als zou je slechts maar 1 zonde kennen, als je maar het besef krijgt ik het Jezus nodig.

Ik ben er van overtuigt dat jij ook nog niet al je zonde kent. Waarom zou jij dat dan wel als voorwaarde stellen voordat je jezelf bekeerd?

Ik zeg dus niet dat je er achteraf pas achter zou komen dat je zondig ben. Maare wel dat je achteraf pas zie hoe zondig je eigenlijk wel niet bent.

8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.

Dit is toch duidelijk.. dat je hier pas achter komt nadat je je hebt bekeerd? Want dan mag je weten, dat het geloof niet uit jou kwam zodat jij niet hoeft te roemen.

de Heilige Geest geeft ons de kracht en werkt het verlangen om om te draaien

Waarom krijgt men dat verlangen? Dat is toch vanwege je zondebesef? De Heilige Geest laat zien wie je bent in jezelf, dat je een Redder nodigt hebt, daaruit komt een verlangen zo de Heere het geeft.

ja.. maare zeg ik dan van niet?

Bij mij komt dit alles over dat je de eerste stap uit jezelf doet. Ik denk dat zelfs de prilste verandering in je leven naar God toe, komt vanuit Hem.

dat doe je ook zelf. en dat moet je ook zelf doen.. Gods opdracht is duidelijk. geloven kan iedereen.
Ga maar eens zitten op je stoel.. Jij vertrouwt je aan je stoel toe. Je gelooft in je stoel. Je vertrouwt er op dat ie blijft staan.
Geloven doe je in je beste vriend, die jou nog nooit bedrogen heeft.

Waarom zou je dan niet op God vertrouwen? Op zijn liefde voor jou?

Jer 31:18: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!

jeremia was zeker nog geen kind van God? Lees de context eens, die gaat niet over het tot geloof komen van iemand.

Klaagliederen 5:21: HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds.

ook dit gaat niet over een bekeringsproces van een persoon..

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 12 nov 2005 14:51

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2005 19:31

Moi Jerryman!

Ik moet zeggen dat we het helemaal met elkaar eens zijn.. Ik geloof ook dat wij van nature God niet zoeken. Niemand!
Zoas ook in de bijbel staat:
"er is niemand die God zoekt, ook niet 1".

En als we Hem wel zoeken dan komt dat omdat God in ons werkt of Gods liefde ons trekt. (ook al kunnen wij dat helemaal niet door hebben, en denken we dat we zelf op zoek zijn)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 12 nov 2005 20:24

hijwel schreef:

Hoeveel zondekennis is er nodig?
- zoveel totdat je genoeg heb om naar Jezus toe te gaan.

Dit vind ik altijd een heel mooi voorbeeld. Ooit hoorde ik een verhaal van iemand die die vraag eens had of die persoon genoeg zondekennis had. De ouderling beantwoordde die vraag met: hoeveel procent heb je al?
Zo zie je.... het is gewoon niet mogelijk om 'genoeg' zondekennis te krijgen, zoals hijwel zegt, ook al is dat van slechts 1 zonde.

Vraag ook NOOIT om zondekennis, een vrouw die dat had gedaan wenste later dat ze dat nooit had moeten doen. God liet haar duizenden zonden concreet zien...
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 12 nov 2005 23:15

*inactive*

ialink

De doop (wedergeboorte) als zaligmakend

Berichtdoor ialink » 20 feb 2006 15:22

Okey je vraag is eenvoudig maar het antwoord zeerzekr niet. Ik heb hier zeer veel over nagedacht en gediscusieerd op verschillende fora en ben tot de volgende theorie gekomen waarbij ik twee uitgangspunten hanteer:
- Jezus is de weg de waarheid en het leven
- De bijbel is van kaft tot kaft Gods woord behoudens vertaalfouten.

Hopende een en ander te verduidelijken

De doop
Inleiding
Op voorhand een paar dingen. Ik ben beslist niet tegen kinderdoop alleen heeft het niet de waarde zoals omschreven in romeinen 6 (eenwording in sterven, begravenis en opstanding van jezus). Ten tweede heb ik een normaal christelijk verloop gedefinieerd maar ik gebruik bewust het woord notrmaal omdat geen christelijke wandel gelijk is. God is sowieso niet in hokjes en vakjes te vatten. Zelfs scheiden kan Gods wil zijn zoals ik in liefde boven alles beschrijf. Voel je vooral niet aangevallen door dit normale verloop (iemand deed dit wel namelijk). Heb je jezus aangenomen en leef je vanuit zijn liefde dan wordt je wedergeboren op enig momentdan ben je wedergeboren en dan geldt marcus 16:16 (wie geloven en gedoopt zijn worden gered). Daar zijn geen uitzonderingen op geloof ik en je mag dan dus 100% zeker zijn van je redding. tot zover dfe inleiding.
Wanneer dopen?
Om te beginnen wanneer dopen Het schrift is heel duidelijk Bekeerd u en laat u dopen [Luc 3:7-9, Han 2:38, Han 13:24];. Op het moment dat je je oprecht van je zonden wilt bekeren en dat aan God belijd en Jezus aanneemt als plaatsvervangend offer zegt God okey nu ben je klaar om te mogen groeien in geloof. Het schrift zegt niet gelooft en laat u dopen!! Het is ook lang niet altijd zo dat er meteen een groot geloof is. In uitzonderlijke gevallen natuurlijk wel (b.v. bij genezing maar ook dan is het geloof heel beperkt omdat God zoveel meer is dan een geneesheer [Ex 15:26, Dt 7:15, Spr 4:20-22]). Uit deze teksten blijkt trouwens ook een verband tussen het navolgen van Gods woord en genezing. Dopen behoort in de regel aan het begin van een geestelijk leven te gebeuren. Ik wil nogmaals wil benadrukken dat we niet de indruk moeten hebben dat we God in hokjes kunnen vatten. Eenieder heeft een unieke wandel met Jezus en we kunnen op zijn hoogst trachten basisprincipes uit de bijbel halen als gereedschappen die nodig zijn om te groeien in geloof. Kijken we naar het King james dan staat er baptism of repentence. Repentence als afgeleid van to repent wat belijden is naar aanleiding van berouw denk ik daar gemakshalve maar even bij omdat je anders niet gaat belijden. Een conclusie zou kunnen zijn dat als je door de wet geleerd hebt wat zonde is en je wilt je daarvan bekeren en Jezus aannemen als verzoenoffer dat je dan al gedoopt wordt nog voordat het zich heeft geuit in daden van liefde. De misdadiger aan het kruis had immers nog niks goeds gedaan maar toch zei jezus dat hij heden met hem in het paradijs zou zijn. Ook zegt het schrift dat wie de naam van de heer aanroept gred zal worden. Dat is dus ook als we op ons sterfbed liggen en er ook geen sprake kan zijn van daden van liefde
Bijbelse onderbouwing
Bijbels gezien kent God de volgende kenmerken aan de doop (Voor onderbouwende bijbelstudie zie bijbelstudie over dopen):
· belijden van zonden [Math 3:6, Han 13:24];
· teken van nieuw leven [Math 3:11, Mar 1:4, Luc 3:3];
· voorloper van doop met de heilige geest [Math 3:13-17, Han 2:38 ];
· volgt op nieuw leven (getoond door daden ofwel bekering) [Luc 3:7-9, Han 2:38, Han 13:24];
· vergeving van zonden [Mar 1:4, Luc 3:3, Han 2:38, Han 22:16, Gal 3:27,
Kol 3:12];
· je mag na afloop absolute zeker zijn van je redding ] [Mar 16:16, 1 Pet 3:20-22] (niet nodig want dat is louter op grond van geloof; met de kanttekening dat het een levend geloof moet zijn [Jak 2:14-26];
· eenwording met Jezus in zijn sterven, begrafenis en opstanding [Rom 6:3-6, Rom 7:4, Gal 2:19-20, Kol 2:12].

Normaal christelijk verloop

Dit alles in achting nemende kom ik tot het volgende normale verloop van een christelijk leven.:
1. Jezus richt het woord tot je door een christen of door het levende woord of een openbaring of visioen.
2. Je neemt het woord aan en sluit het in je hart
3. Beter je leven en toon dit door daden van liefde
4. Belijdt je zonden
5. Laat je dopen onder aanroeping van Jezus
6. Je zonden worden vergeven
7. Je wordt gedoopt met de heilige geest (met doop bedoel ik wedergeboorte zoals bewerkt door Jezus Christus)
8. Je mag zeker zijn van je redding (Heilige geest getuigd hiervan) [mar 16:16, 1 Kor 1:8, Ps 91:14-16]
9. Je gaat uit liefde leven naar Gods geboden en treedt uiteindelijk het hemelse koninkrijk op aarde binnen.
10. na je dood ga je de hemel binnen en heb je het eeuwige leven.

Hieruit kun je ook concluderen dat babydoop niet de normale gang van zaken is immers kan een baby deze de eerste vijf stappen niet doorlopen hebben. Dus gebruikelijk was bekeringsdoop toendertijd en Jezus nu dezelfde is als vroeger [Heb 13:8].

Wat is de doop?
Wat betekent dit nu feitelijk. Hiervoor gebruik ik weer Mar 16:16 waaruit blijkt dat het belangrijk is voor je redding maar niet noodzakelijk. Zonder doop is er geen absolute zekerheid dat je gered wordt maar het kan wel. Er staat dat als we niet geloven dat we gestraft worden. Hier kom ik in mijn vierde brief op terug. Blijkbaar is het zonder doop moeilijker [mc 16:16]. De doop staat symbool voor eenwording met Jezus in zijn dood, begrafenis en opstanding. Daarbij staat niet dat het een moment is en dat geloof ik ook niet. Dit beschrijf ik in gelijkenissen. Het schrift zegt dat we Jezus als kledingstuk hebben getrokken. We omarmen met beide armen het verzoenoffer en maken het ons voor eens en voor altijd eigen en sterft onze zondige natuur ofwel het vlees [Rom 6:11]. Kunnen we dan niet meer zondigen? Weldegelijk. Het vlees heeft jarenlang de geest beschreven en om alle invloeden van dit vlees af te kunnen leggen moeten we vernieuwd worden in ons denken [Ps 51:12, Rom 12:2, 2 Kor 4:16, Ef 4:23, Tit 3:5] door vanuit de geest alles van het vlees te overschrijven. Daarmee breken we zodanig de macht van de satan over ons dat Jezus als het ware en volmacht heeft gekregen over ons leven en heeft de dood geen macht meer over ons als wij een zijn geworden met Christus in de doop [Han 2:24, Rom 6:9]. Wat we ook doen God zal ervoor zorgen dat je altijd weer bij hem terugkomt en dat we op de laatste dag opgewekt worden [Joh 6 37-40].

Gelijkenissen van de doop
Worden we door moeilijkheden overspoeld worden [1 Pet 3: 20-22] dan kan het zijn dat als we niet gedoopt zijn we geen stand houden en ons geloof voorgoed afzweren. Dit is een overigens een hele vrije interpretatie. De juiste moeten we denk ik als volgt zien. God wil ons reinigen door ons helemaal te hullen in te omgeven met zuiverend water. Om dit te kunnen hebben we eerst Christus (ark) als bescherming nodig. Christus aantrekken als kledingstuk [Gal 3:27, Ef 4:24] is een tweede voorbeeld wat symbool staat voor bescherming tegen het verterende vuur waarin we ook gedoopt worden om onze zondige natuur te doen sterven zonder dat we geheel verloren gaan.

Het volk Israel heeft ook nog een heenwijzing naar de doop. Ze moesten eerst 40 jaar door de woestijn voordat de oude generatie dood was (sterven oude natuur; het vlees) en de nieuwe mens was geboren (opstanding). Maar eenmaal aangkomen in hget beloofde land (Vergeving van zonden door het water en doop in HG) moest nog wel het land veroverd worden (wordt veranderd in uw denken en schrijven van gods wetten in ons hart).
Van deze gelijkenis leren we dat het afsterven van de zonmdige natuur ook een proces is. Dit is ook verder bijbels te verklaren omdat Jezus zegt dat wie zijn kruis niet opneemt is mij niet waardig [Mat 10:38]. Dit impliceert een lijdensweg naar het sterven (kruisigen). We mogen gelukkig weten dat het juk zacht is en de last licht [Mat 11:30]. En daar komt bij dat wij gelijk jezus geholpen worden bij het dragen van ons kruis maar dan door christus zelf. Het woord wordt ook als Louter gezien en verheugen het hart [PS 19:9].

Waarlijk vrij zijn
Wil je echt wandelen in de volheid des levens zoals God deze voor eenieder bedoeld heeft dan is het door de doop dat we altijd in de overwinning zullen staan als we een geloof hebben dat zich uit in daden van liefde [Gal 5:6]. Met volheids des levens bedoel ik het hemelse koninkrijk op aarde en de volheid des levens zoals Johannes zegt in Joh 8:31-32. Vrijheid door het kennen van de waarheid zegt hij. We zijn geneigd om dan alleen Jezus te denken die immers de waarheid is [Joh 14:6]. Mijn redenatie is als volgt. Jezus is ook het vleesgeworden woord [****]. Dus de waarheid kennen betekent hier ook het woord kennen; de volle waarheid. Immers zegt Lucas dat niks verborgen zal zijn [Luc 8:17]. Het lezen van de bijbel helpt ons bij het waarlijk vrij worden. Het getal 6 staat voor bevrijding in mijn optiek. Het is dan ook geen toeval dat de bijbel 66 boeken heeft. Dit koninkrijk komen we niet zomaar binnen [Gal 5:19-21]. Daarvoor zullen me met heel ons hart, ziel en alle inzet van onze krachten [Luc 10:27] Jezus moeten blijven zoeken in liefde en dat tot uiting laten komen op alle vlakken van ons leven [Gal 5:22-26].

Wanneer doopt Jezus ons en wanneer waterdoop?
Wedergeboren worden gebeurt op het moment dat men gedoopt wordt [Rom 6:1-9]. We moeten alleen niet denken dat dit onlosmakelijk is verbonden met de waterdoop. De relatie word in Romeinen wel gelegd maar Liefde boven alles en God wil mensen deze doop (geestelijk doop resulterend in eenwording met Christus) zeker niet onthouden en veelal volgt de doop kort nadat men tot geloof is gekomen. Mensen denken vaak dat ze eerst zeker moeten zijn van hun geloof voordat ze gedoopt kunnen worden maar niks is minder waar. Het is de doop der bekering en mag dan ook zondermeer volgen als men zich oprecht wil bekeren en al helemaal als dit zich uit in daden van liefde. Vaak hebben mensen de Heilige geest ook al en dan is er natuurlijk helemaal geen belemmering.

Waarom waterdoop?
Waarom dan dopen als we zijn wedergeboren, de heilige geest hebben ontvangen en onze zonden zijn vergeven? De doop is ook een getuigenis die twee dingen bewerkt. Ten eerste wordt door een getuigenis de hele gemeente opgebouwd. Ten tweede helpt het openbaar belijden bij jezelf vergeven heb ik aan den lijve ondervonden. In Jak 5:15-16 wordt dit duidelijk gemaakt. Bidden tot God om vergeving lijdt tot vergeving van God [1 Joh 1:9] maar belijden aan medechristenen bewerkt de genezing (jezelf vergeven) van de innerlijke verwonding toegebracht door de zonde indien gepaard met gebed voor genezing.

De doop bijbels gezien
Bijbels gezien wil ik de doop als volgt duidelijk maken. Paulus zegt dat we gestorven zijn voor de wet [Gal 2:19-20, Rom 8:1-11] en daarmee Christus volledig omarmd hebben door samen met hem op te staan [Rom 6:1-9] en de heilige geest te ontvangen die de vernieuwing van de geest kan bewerkstelligen zoals eerder genoemd. Bijbels gezien is het een mens betaamd maar 1 maal te sterven [****] en dat is bij de doop. Omgekeerd betekend dit dat als we niet gedoopt zijn we nog leven onder de wet. Leven we onder de wet dan zullen we voor iedere zonde vergeving (bedekking van de zonde) moeten vragen. Immers kan de duivel ons anders gaan aanklagen en de zonde gebruiken als ingang. Ouweneel: “Zonde is een voet tussen de deur voor de duivel”. Leven we dan in vrijheid?? Beslist niet. De wet openbaart in ons de zonde en als die zonde volgroeid is baart ze dood. De wet is niet bij machte om ware vrijheid te bewerkstelligen. We zullen dus gedoopt moeten worden om ervoor te zorgen dat we sterven voor de wet en gaan leven voor Christus. Kan de duivel ons dan niet meer pakken op Zonde?? Beslist wel. Echter het verschil is dat we met de heilige geest de potentie hebben om een geest te maken zonder dat daar nog dingen van het oude vlees inzitten. Dat is ook onderdeel van waarlijk vrij zijn. Vrij van het vlees en zijn invloeden. God heeft alle touwtjes in handen en het begin van de opvoeding is begonnen. God zal niet meer toelaten dan wij als mens aankunnen [1 Kor 10:13]. Dit is ook de reden dat god belooft dat als we geloven en gedoopt zijn we gered worden [mar 16:16]. We zullen hoe dan ook terugkomen bij Christus. Dan wel door te geloven (uitend in daden van liefde [joh 3:16, Joh 6 28-29, Rom 1:16-17]) in dit leven dan wel door de straf te accepteren die Christus ons opgelegd als we niet tot geloof zijn gekomen [mar 16:16]. Dit leg ik uit in mijn vierde brief. De wet heeft tot doel het leren wat zonde is [rom 3:20, Rom 7:7] en is heilig en als we gedoopt zijn zal het leven naar Gods geboden ons leiden naar het hemelse koninkrijk op aarde. Immers zegt het schrift dat wie God lief heeft zal leven naar zijn geboden [Joh 14:15, Joh 14:23, Gal 5:6]]

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 feb 2006 16:28

Gelieve hier geen discussie over de doop te houden, maar wel over de vraag: "hoe word ik zalig?". Tevens ben ik niet zo blij met knip en plakacties van je eigen werk van andere fora.
Graag ontopic verder.
Laatst gewijzigd door elbert op 20 feb 2006 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”