Scheiden...?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2003 13:59

kootje schreef:Denk dat je hiermee een goeie aankaart. Trouwen op basis van uiterlijk (leuk snoetje, mooie ogen, etc.) is nogal in.

Dat lijkt me stug!
Maar je weet toch nooit zeker of een huwelijk goed zal lopen? Of ben ik nu te negatief...

Ik ben het wel eens met wat hierboven is gezegd, dat scheiden alleen mag in extreme situaties zoals mishandeling. In geval van overspel staat de bijbel het toe, maar als iemand een keer vreemd is gegaan, vind ik dat je het huwelijk nog best wel een kans kunt geven.

Over als je man/vrouw geen christen (meer) is, dan denk ik dat je door gebed heel wat kunt bereiken. Ik heb een boek gelezen over een vrouw die moslim was en christen werd, zij bleef getrouwd met haar moslim-man. Doordat ze bad voor haar man, werd hun huwelijk een tijd na haar bekering toch nog dragelijk. Ze ziet haar man zoals Jezus hem ziet, daarom lukt het haar om te vechten voor haar huwelijk.
Ik ken ook een ander verhaal van een vrouw die met een niet-christen getrouwd was (ik weet niet of ze voor haar huwelijk al christen was of niet) en dat huwelijk is wel kapot gegaan.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 mar 2003 14:03

Paulus spreekt daar ook over, Lalage, over vrouwen met een ongelovige man. In tegenstelling tot vrouwen met een gelovige man, raadt hij JUIST deze vrouwen aan dat ze beter bij hun man kunnen blijven, om de mannen toch iets van de liefde van Christus te laten zien.

Ik weet niet precies waar het staat overigens. Als ik wat meer tijd had, had ik onderstaande link even gebruikt om te zoeken..
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 14:10

Lalage schreef:
kootje schreef:Denk dat je hiermee een goeie aankaart. Trouwen op basis van uiterlijk (leuk snoetje, mooie ogen, etc.) is nogal in.

Dat lijkt me stug!
Maar je weet toch nooit zeker of een huwelijk goed zal lopen? Of ben ik nu te negatief...

Ik ben het wel eens met wat hierboven is gezegd, dat scheiden alleen mag in extreme situaties zoals mishandeling. In geval van overspel staat de bijbel het toe, maar als iemand een keer vreemd is gegaan, vind ik dat je het huwelijk nog best wel een kans kunt geven.

Over als je man/vrouw geen christen (meer) is, dan denk ik dat je door gebed heel wat kunt bereiken. Ik heb een boek gelezen over een vrouw die moslim was en christen werd, zij bleef getrouwd met haar moslim-man. Doordat ze bad voor haar man, werd hun huwelijk een tijd na haar bekering toch nog dragelijk. Ze ziet haar man zoals Jezus hem ziet, daarom lukt het haar om te vechten voor haar huwelijk.
Ik ken ook een ander verhaal van een vrouw die met een niet-christen getrouwd was (ik weet niet of ze voor haar huwelijk al christen was of niet) en dat huwelijk is wel kapot gegaan.

Ik bedoel alleen te zeggen dat verkeringstijd bedoeld is om elkaar beter te leren kennen en dat dat dan ook gedaan moet worden. Je weet idd niet of een huwelijk goed zal lopen, maar als je elkaar goed kent, er een wederzijdse liefde is, die niet alleen op uiterlijk is gebaseerd, kunnen er veel problemen voorkomen worden. (Tussen haakjes: ik ben vrijgezel, heb geen ervaring met deze situaties, dus ik bekijk het misschien vanuit een andere invalshoek...)

Wat vreemd gaan betreft. Het kan wel de druppel zijn. Als het al langer niet botert... Maarre, ik ben het wel eens met je dat je wel vergevingsgezind moet zijn, en dan speelt wat ik al eerder zei: als de persoon in kwestie spijt betuigt, is het al stukken makkelijker. Maar wat vind jij? Als iemand niet laat zien spijt er van te hebben, wat dan? Nog een kans geven?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2003 14:13

Als die persoon er geen spijt van heeft? Dan kan hij het elk moment weer doen en dan zou ik inderdaad ook voor scheiding kiezen. Trouw zijn aan iemand die niet trouw is aan jou... tja ik denk dat er weinig mensen zijn die die gave hebben.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 14:15

Lalage schreef:Als die persoon er geen spijt van heeft? Dan kan hij het elk moment weer doen en dan zou ik inderdaad ook voor scheiding kiezen. Trouw zijn aan iemand die niet trouw is aan jou... tja ik denk dat er weinig mensen zijn die die gave hebben.

Ja, Jezus had die gave. Hij was dan wel Mens. Maarre, Hosea trouwde ook met een hoer. (was wel bevel van God, maar toch)
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 14:51

Wat mij dus opvalt: scheiden wordt over het algemeen veroordeeld. Maar wat doen jullie dan zoals in de hamvraag van deze topic, laten jullie die mensen vallen of steek je nog een handje uit?
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Terug naar “Archief”