hoe ver mag kritiek op de predikers bij de jongerendag gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 22:30

Nee jas, evangelische gedachten afkraken is uit den boze :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2005 22:37

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:
gert-jan schreef:wees blij dat jongeren in een samenleving als deze nog geinteresseerd zijn in het woord van God. Iets als de EO-jongerendag is gewoon uniek.

Wees als dominee wijzer en zie er het positieve van in. Kijk ook eens naar dingen die niet in je straatje passen. Wat doet het er toe op welke manier jongeren bereikt worden, als ze maar bereikt worden!! En dat zoiets dan met een wat oppervlakkige preek en ander soort muziek gebeurd so what?

Jongeren worden erdoor aangegrepen en dat is het belangrijkste de Geest werkt!!!

Ik zie het als een vorm van godslastering hoe bepaalde mensen in de Ger Gem hiermee omgaan. Laat hen eens meegaan in hun tijd en niet alleen maar bij dingen blijven die in hun eigen straatje passen!!

Ik zie die hele eo jongerendag als godslastering. als het niet zo aantrekkelijk werd gemaakt dat het in ieders straatje past, (muziek) zou er niet zoveel interesse zijn. Het gaat helemaal niet om God maar om de entourage en dagje uit.

Onzin... jammer dat je het evangelie op vormen die in jou ogen te modern zouden zijn, gaat veroordelen. Voor de zoveelste keer wijs ik op Paulus op de Areopagus.

En ik vind het Godslastering dat je Gods werk afdoet als satanswerk, omdat jij die vormen niet zo fijn vindt als conservatief christen. God moet werken zoals jij het graag wil en hoort en anders trap je dat gerust de grond in.

Ach ik geef een zelfde reactie terug als wat gert-jan deed. Die deed de visie van de ger. gezindte immers ook af als godslastering? Heeft hij daar dan het alleenrecht op?

Aha..... dus jij vindt het geoorloofd dit af te kraken omdat anderen ook dingen die jou aanspreken afkraken? Indien iemand u op de wang slaat, sla terug, heb uw vrienden lief maar wees vijandig tegenover uw vijanden? :)

Welkom terug trouwens, ik heb je gemist ;) :mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 12 aug 2005 00:34

De eo jongerendag is er nu eenmaal gewoon...
En het is ook al 30 jaar een succes, en helaas zijn er altijd mensen die dat de eo niet gunnen...
En natuurlijk kan de eo ook elk jaar de bondsdag afkraken maar dat doen ze ook niet...
Dus waarom wel elk jaar zoveel kritiek op de eojd.....
Elk jaar word daar gepredikt tegen 30.000 jongeren!
Elk jaar bekeren zich honderden mensen...
Daar moeten we geen kritiek op hebben dat moeten we steunen!
Denk je dat Jezus als Hij predikte tegen duizende mensen, het vertelde in moeilijke woorden?
Nee integendeel... De mensen konden Hem volgen, Hij is/was duidelijk...
Zo duidelijk zelfs dat wij het 2000 jaar later nog kunnen begrijpen...

En is Hij niet ons grote voorbeeld...
En als er verder zulke slechte dingen gebeuren in stadions, dan moeten we daar voor bidden...
Dan moeten we aan God vragen of wij een lichtje mogen zijn...
En zo moeten we ook proberen te leven, als een reflektor van Het Licht....
We moeten de liefde en grootheid reflecteren naar de samenleving, en dat is wat er o.a gebeurt op de eojd.

Ik hoop en bid dat dit grootse evenement nog jaren door mag gaan, en op een eigentijdse manier mag reflecteren.

try

Berichtdoor try » 12 aug 2005 10:03

Wat ik jas hoor zeggen is natuurlijk een echo van wat zijn voorgangers zeggen. Leidinggevenden in orthodoxe kringen hebben jarenlang op de gevaren gewezen van de EOJD.

Toch ben ik niet zo onder de indruk van jas' opmerkingen over de EOJD, juist omdat ik er zoveel napraten in herken.

Hoe oneens je het ook bent met leidinggevenden van zgn. 'zware kerken', een ding blijft echter wel altijd herkenbaar: ze zijn niet voor niets leidinggevenden. Dat betekent, dat ze een zekere mate van inzicht, overzicht hebben en ook wat taktischer, strategischer en helderder kunnen denken, dat de mensen waarover ze de leiding hebben (zoals jas cum suis).

Mijn mening is, dat de leidinggevenden over enige tijd zullen ontdekken en erkennen, dat de cultuur, waar de EOJD zich van bedient eigenlijk ook een in eigen kring aanwezige cultuur is. Eenvoudig gezegd: EO-jongeren lijken eigenlijk heel veel op bv. Ger.Gem.jongeren. Zolang men nog niet onder zijn strenge opvoeders uit kan, blijkt dat nog niet zo erg, maar eenmaal in de leeftijd van +16 (en zeker wanneer jongeren gaan studeren) is er één en dezelfde jongerencultuur. Laat dat nou net de leeftijd zijn van de doelgroep van de EOJD!!

De leidinggevenden zullen niet anders kunnen dan dit inzien en erkennen. De kritiek op de EOJD zal verstommen (op enkele hardnekkige niet goed geinformeerde enclaves na) en ook jas zal in overeenstemming met zijn leidinggevenden veel milder worden.

Vrienden, het is ten aanzien van jas dus een kwestie van tijd. Hij is nu eenmaal ongelukkigerwijs geboren in een wat behoudende en afwachtende cultuur, maar de geschiedenis leert, dat elke belangrijke culturele ontwikkeling vroeg of laat toch ook in deze subcultuur gevolgd wordt.

try

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2005 13:43

Dat het een kwestie van tijd is geloof ik zeker. Maar ik hoop dat het zo snel gaat als jij aangeeft. Maar ik geloof zeker dat er een tijd zal komen dat iedereen Gods werk volledig zal erkennen... en zullen inzien dat God ook daar aan het werk was. Wanneer het zover is? Het kan morgen zijn... het kan nog heel lang duren... Afwachten maar dus :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 aug 2005 11:09

Marnix schreef:Dat het een kwestie van tijd is geloof ik zeker. Maar ik hoop dat het zo snel gaat als jij aangeeft. Maar ik geloof zeker dat er een tijd zal komen dat iedereen Gods werk volledig zal erkennen... en zullen inzien dat God ook daar aan het werk was. Wanneer het zover is? Het kan morgen zijn... het kan nog heel lang duren... Afwachten maar dus :)

Inderdaad, de tijd zal het wel leren. Op dit moment is er voor mij niet veel reden erg triomfantelijk te doen over de EO. Het lijkt wel of men zich daar drukker maakt om de verpakking dan de inhoud. Dat geldt overigens voor mij vooral voor de programma's die ik zie en hoor. Op de jongerendag ben ik niet geweest. De enige die ik nog eens een bijbel zie open doen is ds. Van de Veer. Voor de rest is het koekoek-eenzang met de andere omroepen, vanwege de kijkcijfers denk ik.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 aug 2005 11:24

*eens*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2005 12:44

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Dat het een kwestie van tijd is geloof ik zeker. Maar ik hoop dat het zo snel gaat als jij aangeeft. Maar ik geloof zeker dat er een tijd zal komen dat iedereen Gods werk volledig zal erkennen... en zullen inzien dat God ook daar aan het werk was. Wanneer het zover is? Het kan morgen zijn... het kan nog heel lang duren... Afwachten maar dus :)

Inderdaad, de tijd zal het wel leren. Op dit moment is er voor mij niet veel reden erg triomfantelijk te doen over de EO. Het lijkt wel of men zich daar drukker maakt om de verpakking dan de inhoud. Dat geldt overigens voor mij vooral voor de programma's die ik zie en hoor. Op de jongerendag ben ik niet geweest. De enige die ik nog eens een bijbel zie open doen is ds. Van de Veer. Voor de rest is het koekoek-eenzang met de andere omroepen, vanwege de kijkcijfers denk ik.

Dat je je om sommige dingen wat zorgen maakt kan ik me voorstellen.... Maar dat ze zich puur om de verpakking druk maken slaat nergens op. Verpakking is belangrijk.... maar volgens mij maak je deze constatering puur omdat de verpakking inderdaad wel de aandacht krijgt... maar zie je ondertussen andere dingen die ook de aandacht krijgen niet. Als je alleen van de Veer maar een bijbel open ziet doen moet je toch beter gaan kijken :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 aug 2005 16:07

Marnix schreef:maar volgens mij maak je deze constatering puur omdat de verpakking inderdaad wel de aandacht krijgt... maar zie je ondertussen andere dingen die ook de aandacht krijgen niet. Als je alleen van de Veer maar een bijbel open ziet doen moet je toch beter gaan kijken :)

Nou, dan pak ik even de Visie erbij.
Misschien zie ik een programma over het hoofd, maar ik zie niet een (1) programma de komende week gepland staan, met een evangelisch "bekeert u" thema. Het zijn hoofdzakelijk quizen en relatie-programma's. Er is inderdaad wel iets veranderd bij de EO, maar of het een verbetering is...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2005 20:02

Omdat de Visie is voor christenen?

Verder klinkt in veel series het evangelie zeker wel.... en als je het commentaar aan het begin en eind even leest en ook de getuigenissen van christenen klinkt straalt dat een hoop uit en wordt er over God verteld!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 aug 2005 22:27

Misschien zie ik een programma over het hoofd, maar ik zie niet een (1) programma de komende week gepland staan, met een evangelisch "bekeert u" thema. Het zijn hoofdzakelijk quizen en relatie-programma's. Er is inderdaad wel iets veranderd bij de EO, maar of het een verbetering is...

Ik heb niet gecheckt of het zo is maar ik kan het me voorstellen. Laten we elkaar echter geen mietje noemen: toen de EO nog geregeld programma's met een "bekeert u" thema uitzond was de kritiek op de EOJD ook niet van de lucht....

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2005 23:19

Juist :)

ik vraag me af of elke dag een bekeer-u-programma voor de ongelovigen zo goed werkt :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 aug 2005 09:23

Is dat zo heel erg relevant?
De apostel Paulus was overigens ook iemand die maar doorging met z'n boodschap aan de man te brengen. Tijdig of ontijdig, dat maakte hem niet uit (2 Tim. 4:2). En hij bleef maar evangeliseren, van de vroege morgen tot de avond toe (Hand. 28:23).
Ze zullen hem wel een lastig mannetje hebben gevonden, die Paulus. ;)

Het is volgens mij helemaal niet zo erg als mensen de EO maar een christelijke, onaangepaste omroep vinden.
Met onaangepast bedoel ik dan uiteraard de boodschap en de tijden/gelegenheden waarop die verkondigd wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 16 aug 2005 09:45

Als je graag een omroep wilt die zulke dingen uitzend zal je misschien wat meer geld moeten sponsoren...
Nu zij er al enkele duizende euro's tekort...
De eo heeft prachtige programma's en altijd komen er aspecten van Jezus liefde voor ons in terug....
Je kan wel een bekeert u programma maken... maar een hele lijst met zulke programma's zal niet bekeken worden...
Er staat in de bijbel dat we een licht moeten zijn... Er staat niet dat we moeten preken... En als ik vergelijk met andere omroepen is de eo een lichtend licht en een zoutend zout...
Mensen die zoveel kritiek hebben op de eo, moeten is bij zichzelf eens te raden gaan hoeveel liefde van God zij zelf reflecteren...
En als jullie het allemaal beter kunnen houd dan eens refo forum jongerendag, misschien dat de eo wil sponsoren :P

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 aug 2005 10:21

Er staat in de bijbel dat we een licht moeten zijn... Er staat niet dat we moeten preken... En als ik vergelijk met andere omroepen is de eo een lichtend licht en een zoutend zout...

er staat ook een oproep verkondig het evangelie aan alle creaturen, dus wel preken :wink:

we hebben de topic titel hoe ver mag je gaan op kritiek op sprekers van de jongerendag, als je dat hebt krijg je gelijk vele mensen over je heen, maar hoe vaak krijg ik en vele andere op dit forum mensen over zich heen omdat wij een andere mening hebben over bepaalde dingen en die kritiek mag wel ver gaan. is het niet met 2 maten meten wat we in en met deze topic doen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”