De tekst uit Mat 17 is inderdaad het moeilijkst, want al die andere wonderen die hebben we wel zien gebeuren, maar deze niet.Collateral schreef:Het is wel degelijk letterlijk bedoeld. Ik hoef niet te zien dat gelovigen bergen gaan verplaatsen - dat heb ik al een paar keer gezegd, en Napoleon zegt dat ook treffend - maar ze zouden het moeten kunnen, zoals ook Petrus over water kon lopen.Cathy schreef:Hier geef je zelf al aan dat het ws niet letterlijk is bedoeld. Het lijkt me nogal wat problemen geven als alle gelovigen zich opeens zouden gaan uitleven op bergen. :)* Mattheüs 17:19,20: "Toen kwamen de discipelen tot Jezus alleen, en zeiden: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen? En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."
Uit deze teksten is duidelijk te concluderen dat iemand met het geringste geloof volgens Jezus al tot grootse daden in staat is. Nu vraag ik me af: wat is daar tegenwoordig nog van terug te vinden? Is het christendom van tegenwoordig (of eigenlijk al meer dan een millennium lang) niet een grote farce?
Zelf vind ik deze dingen ook vaak moeilijk, ook al geloofik ze heel zeker. Ik heb zelf genezingen gezien (een arts die erbij was zei tegen mij: dit is niet zomaar iets).
Volgens mij is het inderdaad mogelijk om een berg te verzetten, maar het gaat erom waar het geloof zich op richt: op het mogelijk zijn of op de wil & macht van God. Als men zich verdiept in bijv. gebedsgenezing komen altijd een paar dingen boven drijven:
(1) wil van God
(2) kennen van de wil van God
(3) geloof van de persoon die de actie verricht (bijv. bidt)
(4) ander machten
Er zijn er nog meer te noemen. Ja, het is mogelijk dat bergen verzet worden. Voor zover mij bekend is dit tot nu toe nog niet de wil van God geweest. Als het wel de wil van God is, kan het zijn dat wij te kort schieten. Want God kan het zelf doen, Hij heeft ons niet nodig, maar wil graag door ons heen werken.
Kijk naar die zieke jongen die de disciplen niet konden genezen. Het lijkt erop dat God wel wilde dat deze jongen genas (want Jezus) genas hem, maar door het beperkte geloof van de discipelen gebeurde dat niet. Het was dus wel Gods wil, maar het gebeurde eerst toch niet!
En kijk naar Petrus: die had genoeg geloof om op het water te lopen, maar toen hij dat even deed, en op de geloven lette, ging zijn geloof naar de haaien. Dus ook al heeft iemand geloof genoeg voor iets, als hij/zij iets moet gaan doen of aan het doen is, kan het toch mislukken als het geloof niet blijft zoals het zou moeten.
Er is iemand die een boek met 50 (!) redenen heeft geschreven waarom iemand niet geneest. Hij zegt zelf: en vaak weet ik het ook niet, maar ik heb wel heel veel mensen wel zien genezen. Dus, ik begrijp heel veel teksten niet, maar een paar wel.
De geloofwaardigheid van het christendom hangt niet af van deze paar teksten, maar van het geheel: en daarom komen nog steeds mensen tot geloof, omdat ze ondekken dat Jezus de Echte is. En dat is nieuw topic. (maar ik begrijp je twijfel wel).