Doel van de samenkomsten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 14:38

hijwel schreef:
Marnix schreef:Als een dominee een goede bijbelse boodschap op een wat luchtige manier kan brengen, met af en toe eens een grapje tussendoor bijvoorbeeld, dan heb ik daar helemaal geen problemen mee. Ik snap niet dat het allemaal megaserieus moet.... dat humor in de kerk niet schijnt te kunnen.... Waarom eigenlijk niet? Waarom zou het altijd maar zo strak en serieus moeten zijn en is een grapje tijdens de preek zo erg?

geweldig humor!

spreuken 17:22 Een vrolijk hart bevordert een goede gezondheid,
een sombere geest verzwakt het lichaam.

spreuken 15:30 Een lachend gezicht verblijdt het hart,
een goed bericht verkwikt het lichaam.

top humor in de bijbel:
Hand 26,29
En Paulus zeide: Ik zou God wel willen bidden, dat èn spoedig èn voorgoed, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien.

:mrgreen:

In 1 Timotheus 5:23 zegt Paulus ineens tegen Timotheus:
"Je moet af en toe eens een wijntje drinken, met die slechte maag van jou".

ook salomo had geweldige humor:
22 Schoonheid bij een vrouw zonder verstand
is een gouden ring in de snuit van een varken.

1 Koningen 18:25-29 Toen het middaguur aanbrak, begon Elia hen te honen: ‘Roep zo hard u kunt! Hij is toch een god? Hij heeft zeker iets anders te doen. Ik denk dat hij zich even moest afzonderen. Is hij soms op reis gegaan? Misschien slaapt hij, en moet u hem wekken!’"

sarcasme.. (ook humor?)

ach ja als de bijbel. het gezond vindt dan vindt ik het ook gezond :wink:

Dat is allemaal wel zo, maar in de kerk moet de weg der zaligheid verkondigd worden. En zo'n blijde boodschap is het voor onwedergeborenen niet dat ze dood zijn in zonde en misdaden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 10 jun 2005 14:58

Wel een blijde boodschap dat Jezus ook voor hen aan het kruis gegaan is!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jun 2005 15:21

De vraag die er is denk ik, is meer:
waarom kom JIJ in de kerk?

Dat was nou net de vraag die ik bewust niet stelde :mrgreen:

Ik wilde graag loskomen wat jij en ik willen of vinden en kijken wat de bijbel zegt. Stel dat iemand op jouw vraag zegt: "Omdat ik het gezellig vind om m'n vrienden daar te ontmoeten" of "omdat ik moet". Je weet dan wel waarom die persoon naar de kerk komt, maar wat je niet weet of de opgegeven reden bijbels is. Vandaar dat ik vraag wat nou bijbels gezien het doel is van de samenkomsten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jun 2005 15:26

jas schreef:Dat is allemaal wel zo, maar in de kerk moet de weg der zaligheid verkondigd worden. En zo'n blijde boodschap is het voor onwedergeborenen niet dat ze dood zijn in zonde en misdaden.

de kerk moet een ontmoetingsplaats zijn voor kinderen van God. Niet in de eerste plaats een evangelisatie post..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2005 16:14

MissF schreef:De vraag die er is denk ik, is meer:
waarom kom JIJ in de kerk?
In mijn woonplaats is er een groot aanbod van verschillende kerken.
Gergem in Ned
Oud gergem
Gergem
PKN, Hervormd GB
PKN, Hervormd Conff
PKN, Hervormd midd-Orth
PKN ger. kerk
Katholieke kerk

En in al die gemeentes is het anders. Bijna geen een van die gemeentes zou samen kunnen. Dan krijg je ruzie enzo. Dus wordt het zo gelaten. (behalve de ger kerk en de midd orth, die zijn samen gegaan sinds de PKN).
Nu weet ik zo ongeveer in bijna al die kerken hoe het eraan toe gaat.
En ik blijf toch in 'mijn gemeente'. De PKN Herv GB. Waarom?
Niet omdat ik de uiterlijkheden, het zingen enzo zo geweldig vindt, want dat IS het niet. Mij trekken meer de gezangen en de opwekkingsliederen, en die zingen wij niet.
Ook vind ik het soms erg vaag dat ik in de kerk opeens een rok aan heb (omdat iedereen dat heeft en omdat mn mede christenen daar dat op prijs stellen).
Maar als ik in die andere gemeentes kom, kan ik me niet helemaal vinden in de preken, en kan ik er wel lekker in mijn broek lopen en opwekking zingen...
Dus kom ik in de kerk: inderdaad: om de preek. Want daaruit kunnen we leven. Echt niet om die psalmen of hoedjes of rokjes of juist niet. Eigenlijk heeft dat er amper iets mee te maken.
Maarja, als je daar wel voor naar een kerk gaat, dan moet je idd een andere gemeente opzoeken....

Dus waarom ga je naar een kerk? Om alles lekker te veranderen? Om alles te moderniseren? Ik persoonlijk niet... (oke, zo af en toe proberen we er wel modernisering doorheen te duwen, maargoed ;) )

Hm ik zie het probleem niet zo. Natuurlijk kom je niet in de kerk voor rokjes en zo... kom je om te luisteren naar de dominee, om samen te zingen... Maar het feit dat je om die reden naar de kerk gaat wil niet zeggen dat je niks zou willen verbeteren.... Aan vormen bijvoorbeeld zodat het lekkerder luisteren is naar een preek, zodat er meer blijft hangen.... en aan zaken als het dragen van kleding omdat het toch invloed hebt op hoe je naar de kerk gaat. Ik bedoel, je kan in een rok naar de preek luisteren en in een broek. In beide gevallen luister je naar en leer je van de preek... maar ik kan me nog wel goed voorstellen dat je graag zou willen dat je er in een broek zou kunnen zitten want die draag je misschien wel liever :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2005 16:17

jas schreef:
hijwel schreef:
Marnix schreef:Als een dominee een goede bijbelse boodschap op een wat luchtige manier kan brengen, met af en toe eens een grapje tussendoor bijvoorbeeld, dan heb ik daar helemaal geen problemen mee. Ik snap niet dat het allemaal megaserieus moet.... dat humor in de kerk niet schijnt te kunnen.... Waarom eigenlijk niet? Waarom zou het altijd maar zo strak en serieus moeten zijn en is een grapje tijdens de preek zo erg?

geweldig humor!

spreuken 17:22 Een vrolijk hart bevordert een goede gezondheid,
een sombere geest verzwakt het lichaam.

spreuken 15:30 Een lachend gezicht verblijdt het hart,
een goed bericht verkwikt het lichaam.

top humor in de bijbel:
Hand 26,29
En Paulus zeide: Ik zou God wel willen bidden, dat èn spoedig èn voorgoed, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien.

In 1 Timotheus 5:23 zegt Paulus ineens tegen Timotheus:
"Je moet af en toe eens een wijntje drinken, met die slechte maag van jou".

ook salomo had geweldige humor:
22 Schoonheid bij een vrouw zonder verstand
is een gouden ring in de snuit van een varken.

1 Koningen 18:25-29 Toen het middaguur aanbrak, begon Elia hen te honen: ‘Roep zo hard u kunt! Hij is toch een god? Hij heeft zeker iets anders te doen. Ik denk dat hij zich even moest afzonderen. Is hij soms op reis gegaan? Misschien slaapt hij, en moet u hem wekken!’"

sarcasme.. (ook humor?)

ach ja als de bijbel. het gezond vindt dan vindt ik het ook gezond :wink:

Dat is allemaal wel zo, maar in de kerk moet de weg der zaligheid verkondigd worden. En zo'n blijde boodschap is het voor onwedergeborenen niet dat ze dood zijn in zonde en misdaden.

Hehe.... en toch staat in de bijbel: Evangelie. Blijde boodschap. Waarom als de boodschap niet mooi is? Omdat de bijbel een andere invalshoek kiest. Het evangelie houdt in dat we inderdaad van onszelf zondig zijn en verloren gaan maar dat we daarvan gered kunnen worden!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 10 jun 2005 18:39

Wel een blijde boodschap dat Jezus ook voor hen aan het kruis gegaan is!

Is dat nieuw of zo, dat Christus is gekruisigd en gestorven en opgestaan voor de onwedergeborenen?
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 jun 2005 18:43

Johnny99 schreef:Is dat nieuw of zo, dat Christus is gekruisigd en gestorven en opgestaan voor de onwedergeborenen?

Nee hoor, Romeinen 5:8
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 18:55

naomi schreef:Wel een blijde boodschap dat Jezus ook voor hen aan het kruis gegaan is!

Dat is nog maar de vraag. Jezus is geen wegwerpartikel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 18:56

Marnix schreef:
jas schreef:Dat is allemaal wel zo, maar in de kerk moet de weg der zaligheid verkondigd worden. En zo'n blijde boodschap is het voor onwedergeborenen niet dat ze dood zijn in zonde en misdaden.

Hehe.... en toch staat in de bijbel: Evangelie. Blijde boodschap. Waarom als de boodschap niet mooi is? Omdat de bijbel een andere invalshoek kiest. Het evangelie houdt in dat we inderdaad van onszelf zondig zijn en verloren gaan maar dat we daarvan gered kunnen worden!

Dat is niet de invalshoek die de Bijbel kiest, dat is de invalshoek die jij kiest. En daar klopt nou eenmaal niet veel van, want je komt maar met een halve boodschap.
Laatst gewijzigd door jas op 10 jun 2005 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 10 jun 2005 18:57

Ik heb het idee dat het evangelie bij jou niet zo breed ligt?
Volgens mij staat er heel duidelijk in de bijbel dat Jezus voor zondaren, voor de wereld, gestorven en opgestaan is en dat iedereen die in Hem geloofd niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 19:05

naomi schreef:Ik heb het idee dat het evangelie bij jou niet zo breed ligt?
Volgens mij staat er heel duidelijk in de bijbel dat Jezus voor zondaren, voor de wereld, gestorven en opgestaan is en dat iedereen die in Hem geloofd niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft?

Dat klopt. Maar een onwedergeborene is toch geen gelovige?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 19:06

hijwel schreef:

de kerk moet een ontmoetingsplaats zijn voor kinderen van God. Niet in de eerste plaats een evangelisatie post..

Dat is een labadistische opvatting, een kerk alleen voor ware gelovigen.
Dat is echter geheel onbijbels. Want de Heere Jezus heeft ons zelf verschillende vergelijkingen voorgehouden om dat te weerleggen. Bijv. het visnet met goede en kwade vissen, de akker met graan en onkruid.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 10 jun 2005 19:08

Maar volgens mij is Jezus juist in eerste instantie gestorven voor de ongelovigen, de zondaren....
Ik heb het idee dat iedereen die niet geloofd in jou ogen meteen al naar de hel gaat. Ik denk dat wanneer je dat tegen iemand zegt, je als het ware vast een vloek uitspreekt over diens leven.
Ik denk dat het juist belangrijk is dat de ongelovigen de weg naar God leren kennen. Volgens mij is daar een opdracht voor de gelovigen..
En ja, idd, als je niet geloofd en je gaat dood kom je ook in de hel, maar zolang ze nog niet dood zijn....

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 jun 2005 19:15

naomi schreef:Ik heb het idee dat iedereen die niet geloofd in jou ogen meteen al naar de hel gaat. Ik denk dat wanneer je dat tegen iemand zegt, je als het ware vast een vloek uitspreekt over diens leven.

Dat doet de Heere Jezus toch ook in Johannes 3:18?
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Het is Evangelie wordt niet vrijblijvend verkondigd. Het is een blijde boodschap, maar alleen voor die gelooft. Daarom is evangelisatie ook zo belangrijk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”