Verloven: wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 13 jul 2005 23:32

esra schreef:
Rijnmond schreef:van dale zegt:

ver·´lo·ven

I {onov.ww.}
1 zich met elkaar verloven
II {wk.ww.}
1 zich door trouwbelofte verbinden

als je je verlooft is het dus eigenlijk dat je afspreekt om te gaan trouwen. Zodra je elkaar belooft te trouwen ben je dus eigenlijk al verloofd.

ja das een goeie dus dan zouden mijn vriend en ik nu verloofd zijn omdat we over trouwen gpraat hebben en dat eigenlijk ook willen??? dank je de koekoek!!!!!!!!!!! dat gaat me een beetje ver...

De manier van verloven zoals Rijnmond het schetst, is een beetje te vergelijken met het woord "Engaged" uit het Engelstalig taalgebied. Wanneer een stel elkaar ten huwelijk gevraagd heeft, noemen ze zichzelf "Engaged". Heb jij je vriend al ten huwelijk gevraagd, dan zou je jezelf inderdaad verloofd kunnen noemen. Maar zoals al eerder ter sprake is gekomen in deze discussie; in Nederland is een verloving vooral iets wat je er zelf van maakt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2005 10:05

haha, dan zijn wij al 2,5 jaar verloofd ;) Neh, een vriend van ons zei: Jullie hebben gewoon dikke verkering. Laten we het daar maar op houden.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 jul 2005 10:19

TheEdge schreef:Heb jij je vriend al ten huwelijk gevraagd, dan zou je jezelf inderdaad verloofd kunnen noemen. Maar zoals al eerder ter sprake is gekomen in deze discussie; in Nederland is een verloving vooral iets wat je er zelf van maakt.

Hoe kun je anders verloofd zijn, als je met elkaar nog nooit over trouwen gepraat hebt? :lol: Lijkt me beetje lastig :wink:.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 jul 2005 10:39

Het blijft dus vaag,
Maar ik wil in ieder geval wel verloven met mijn vriendin.
En op de manier zoals het gebruikelijk is bij ons.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 14 jul 2005 13:56

Hydro schreef:Hoe kun je anders verloofd zijn, als je met elkaar nog nooit over trouwen gepraat hebt? :lol: Lijkt me beetje lastig :wink:.

Heheh... tja... maar er is wel groot grijs gebied tussen "ten huwelijk gevraagd zijn en een datum hebben" en "aangeven dat je bij elkaar gaat blijven, maar voorlopig nog niet aan trouwen denken".
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 14 jul 2005 14:22

wij zijn wel verloofd, maar puur voor onszelf. Niet zozeer als een stap richting het huwelijk.... wij zijn op 14-2-2002 verloofd en gaan op 23-9-2005 trouwen....

Leuk voor een feestje/ etentje!!!
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Verloven: wel of niet?

Berichtdoor ehbo-er » 14 jul 2005 20:50

Lalage schreef:
ehbo-er schreef:
Sjaan schreef:Steeds vaker hoor ik van mensen die niet gaan verloven. Ze vinden het een overbodige stap. Wat vinden jullie hiervan?

ik vind dat het hoord dus ik ga als het zo ver is en een vriedin heb natuurlijk ga ik dan verloven 8) :o :D :) :P :mrgreen:

Waarom hoort het? Ik vind lekker van niet ;) Maar jij mag 't doen hoor.
dank je wel hoor
I love Jezus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2005 08:43

Lindal schreef:wij zijn wel verloofd, maar puur voor onszelf. Niet zozeer als een stap richting het huwelijk.... wij zijn op 14-2-2002 verloofd en gaan op 23-9-2005 trouwen....

Leuk voor een feestje/ etentje!!!

wel verloven, maar niet als stap naar het huwelijk. Waarom dan?

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 jul 2005 17:19

TheEdge schreef:
esra schreef:
Rijnmond schreef:van dale zegt:

ver·´lo·ven

I {onov.ww.}
1 zich met elkaar verloven
II {wk.ww.}
1 zich door trouwbelofte verbinden

als je je verlooft is het dus eigenlijk dat je afspreekt om te gaan trouwen. Zodra je elkaar belooft te trouwen ben je dus eigenlijk al verloofd.

ja das een goeie dus dan zouden mijn vriend en ik nu verloofd zijn omdat we over trouwen gpraat hebben en dat eigenlijk ook willen??? dank je de koekoek!!!!!!!!!!! dat gaat me een beetje ver...

De manier van verloven zoals Rijnmond het schetst, is een beetje te vergelijken met het woord "Engaged" uit het Engelstalig taalgebied. Wanneer een stel elkaar ten huwelijk gevraagd heeft, noemen ze zichzelf "Engaged". Heb jij je vriend al ten huwelijk gevraagd, dan zou je jezelf inderdaad verloofd kunnen noemen. Maar zoals al eerder ter sprake is gekomen in deze discussie; in Nederland is een verloving vooral iets wat je er zelf van maakt.

pfoe...........

das een opluchting. we zijn ook pas net bij elkaar, maar praten er wel over. ik schrok al ff :wink:
Afbeelding

Terug naar “Archief”