meschianza schreef:Ik baal er van dat ik niet eerst de oorsprong der soorten kon lenen bij de bieb. Ik sla nu het grootste gedeelte van de evolutie over.
De afstamming van de mens, Charles Darwin. Deel1 H1: De bewijzen voor de afstamming van de mens van een lagere vorm. Wat mij is wijsgemaakt, kort samengevat:
[color=darkblue]Mijn opmerkingen hierbij
A: Ik vind het behoorlijk dapper om al van bewijzen te spreken. Ik noem het liever argumenten.
Tegenwoordig worden dit gerelativeerd tot bewijzende argumenten (argumenten die aangevoerd worden om iets te bewijzen), maar in de 19e eeuw noemde men dit gewoon bewijzen ... Het taalgebruik is tegenwoordig doorspekt van politieke correctheid, maar dat was in de 19e eeuw toen Darwin schreef, zeker niet het geval. Dus je zult nog wel meer tenenkrullende taal tegenkomen als je daar op let; vergelijk het maar met het woord 'slaven' in de Staten Vertaling ...
meschianza schreef:Met veel tamtam wordt er in de media op zeer zeldzame momenten een gevonden schedel getoond die met een btje fantasie in het evolutiegedeelte aapmens zou passen. Maar hoe kan je in vredesnaam aan de hand van een schedel de zachtere delen, maar vooral de intelligentie inschatten.
Er bestaan goede correlatie tussen herseninhoud van een soort en de intelligentie van een soort. De mens heeft zo'n groot hoofd, ondanks dat het nadelig is in de zin van meenemen, omdat het voordeel, de hogere intelligentie 'zwaarder weegt' ...
Wat betreft die Neanderthalers, de bewijzen nu zijn veel uitgebreider dan die in 1978.
meschianza schreef:B: Dat een embryo uiterlijk erg op elkaar lijken vind ik een slap argument. Nou en? Het gaat toch om de informatie die in de cellen en genen aanwezig zijn, die het organisme maken tot wat het is?
De mens is meer dan genetica

anders zouden eeneiige tweelingen niet unieke mensen zijn
Met de embryo's wordt o.a. bedoelt dat mensen een staart ontwikkelen tijdens de embryogenese (let op de positie van de benen t.o.v. de ruggewervel rond week 5). Heb jij een goede verklaring waaom mensen een staart ontwikkelen die ze weer kwijt worden
meschianza schreef:Dat geld ook voor het bijna gelijke structuur tussen aap en mens. Misschien stel ik het nu erg simpel, maar een kunstenaar kan met dezelfde materialen, met dezelfde ondergrond en opzet, een rococo voorstelling of een totaal ander:een surrealistische beeltenis maken. Dan zeg ik toch ook niet dat hij eerst de technieken van de rococo nodig had om tot de surrealistische stijl te komen? Okee, ik geef toe dat het een zwak voorbeeld is, maar dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk dat Darwin bedoelt dat een aap in biologisch opzicht meer op een mens lijkt dan op andere zoogdieren, en zeker dan op reptielen, amfibieen en vissen ...
meschianza schreef:C: wat de rudimenten betreft, dat klinkt wel indrukwekkend. Toch is het voor mij geen bewijs.
Het is een bewijzend argument, geen sluitend bewijs op zichzelf, maar een deel van de argumentatie die je bij elkaar moet optellen, en dan naar de best mogelijke verklaring moet zoeken ...
Het woordje toeval dat je gebruikt, is iets waar Darwin zich sterk tegen verzet in zijn conclusies (hoofdstuk 21).
Succes met verder lezen