Fatalisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 14 feb 2003 08:57

Corne van 't Hof schreef:
'Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.' (2 Petr. 3: 16)

Wat bedoel je hiermee. Die GGiN'ers zijn wel degelijk geleerd. Je lezen hele dogmatieken door. Je weten dogmatisch heel goed hoe alles in elkaar zit. Ook in de kerkgeschiedenis zijn ze best aardig thuis. Ze weten beter hoe de affaire '53 in elkaar zit dan gergem'ers. Maar het komt helaas niet verder dan het hooft, ze hebben ook niet de ambitie dat het verder komt.

Daarom ook. Daarmee geef je zelf al aan dat er niets, maar dan ook niets begrepen wordt van het Evangelie. Het Evangelie is: KOM, en niet: WACHT. Dat is volgens mij wel een wezenlijke verdraaiing.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 feb 2003 17:26

komt er nog een reactie of kan dit topic gesloten worden?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 17 feb 2003 22:19

Zijn al je vragen al beantwoord dan Corne?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 10:39

Ik ben nog steeds wel benieuwd hoe Gods Woord ingang kan vinden in hun harde, al Gods pijlen afwerende met een systeem, hart

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 10:42

Ik ben nog steeds wel benieuwd hoe Gods Woord ingang kan vinden in hun harde, al Gods pijlen afwerende met een systeem, hart
Het antwoord staat in Jakobus 5:16:

Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 10:49

Ik kan wel hart gaan bidden voor hen, dat doe ik ook soms wel, maar als ik zie dat de een na de ander uit de zware kerken overleid en in de advertentie lees 'heilige de Heere de roepstem aan ons aller hart' en gewoon verder blijft leven in hun passieve godsdienst. Dan denk ik wel eens, wat moet er van terecht komen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 10:51

Dan denk ik wel eens, wat moet er van terecht komen.
jij moet niet voor een ander denken, jij moet voor een ander bidden!
Dat 'heilige de Heere etc.' vind ik trouwens ook een ontzettend loze kreet.

Pinkeltje

Berichtdoor Pinkeltje » 18 feb 2003 18:35

Hoi allemaal!

Als nieuwe gebruiker van dit forum zat ik eens een beetje door de topics te bladeren, maar toen ik hier kwam werd ik wel wat verdrietig. Volgens mij is hier toch een wat scheef beeld van de Geref. Gem. in Nederland ontstaan.
Dat prediking over de uitverkiezing gelijk staat aan fatalisme bijvoorbeeld. Dat begrijp ik een beetje uit jullie verhaal. Het zou zo zijn dat in de Ger.Gem in Ned zo veel over de uitverkiezing worden gepreekt, dat mensen er onderuitgezakt bij gaan zitten met de armen over elkaar, van och mocht het nog eens staan te gebueren... alsof je er zelf niets mee te maken hebt. Toch denk ik niet dat dit juist is.
Feit is dat de mens niets aan zijn zaligheid kan doen, omdat hij nou eenmaal zo verdorven is. Maar een ander feit is dat de mens wel goed geschapen is, zodat hij God op een goede manier groot kon maken. Het feit dat wij het nu niet meer kunnen ontslaat ons niet van de plicht het toch te moeten kunnen. Dit klinkt heel lastig en tegenstrijdig, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Nu is dat wat ik hier zeg volgens mij ook het idee in de Ger.Gem in Ned. en dus niet zo maar van nou ik zie het wel, als God het wil gebeurt het wel.
Om dit alles ben ik een beetje verdireitg, dat de Geref.Gem. in Ned. zo afgeschilderd wordt, terwijl dat echt niet allemaal zo is. Verder zijn er nog wat dingen, bijvoorbeeld dat het een sekte gneoemd wordt, heel jammer, maar misschien over die andere dingetjes later meer, als ik tijd heb en jullie nog zin hebben om te reageren.

Met vriendelijke groet,
Pinkeltje

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 feb 2003 20:56

Ik heb niet alle voorgaande berichten gelezen, maar zo denk ik erover.

Uitverkiezen is weer een onderwerp wat van ondergeschikt belang tot hoofdzaak is gemaakt. Iemand leesde (waarschijnlijk weer een theoloog of zo iets) en zie uitverkiezing. Hee uitverkiezing laten we er teksten bij zoeken en er een mooi verhaal van maken en hopla er was weer een dwaalleer ontstaan.

Dat Israel het uitverkoren volk van God is kwam door het geloof van Abraham. Een mens is uitverkoren op het moment dat hij zich bekeert tot God. Niet hoe hij geleeft heeft maar zijn bekering is de basis van dat hij een uitverkorenen wordt.
Corne richt je op wat je als onderschrift gebruikt:

Zoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid en alle andere dingen zullen u toegeworpen worden.

Hoe je die mensen kan bereiken weet ik niet.
Bidden en liefde geven aan hen opdat zij zien is het enige wat ik kan antwoorden, voor de rest geef God de eer!!
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 19 feb 2003 09:03

Mijn excuses Pinkeltje, misschien heb ik het iets te hard uitgedrukt...
Maar er staat toch echt -volgens mij- in de beginselen van de GGiN dat de wet moet worden gepredikt aan alle mensen en het Evangelie puur alleen aan boetvaardigen. Een voorwaardelijke prediking dus.
Er wordt dus hier een excuus gecreeerd om Jezus niet aan te nemen. Want, als je niet boetvaardig bent, mag je Jezus niet aannemen.
Wat het gevolg hiervan is, moge duidelijk zijn...

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 13:58

groenrondballetje schreef:
DenKTenk schreef:
GRB schreef:(1) wie wordt door die verkiezende God uitverkozen ?
DT: (1) Dat weet ik niet, ik kan Gods gedachtengang niet narekenen
Hoe kun je een uitverkiezingsleer toepassen als je niet weet wie er wordt uitverkoren, of waar je dat aan kunt herkennen, of wat je ervoor moet doen, of hoe je iemand kunt helpen uitverkoren te worden ...

GRB, je kan iemand niet helpen uitverkoren te worden, je kan jezelf niet uitverkiezen. Een citaat wat ik hier op RW gelezen heb, wat aangeeft hoe ik het ook zie (citaat van Spurgeon geloof ik, Calvin?): Als je gelooft dan BEN je uitverkoren.

Jezus vroeg ons om te evangeliseren; waarom :?: :!:
TheKeimpe schreef:John,
Jezus vraagt ons te evangeliseren zeg je. Ja, God werkt door ons! Hij vraagt het aan ons, en wij volgen Zijn wil als we daar gehoor aan geven.
Wij mogen Zijn Naam uitdragen, we mogen mensen het evangelie brengen, maar uiteindelijk is het toch God die Zijn zegen geeft?

Ik stelde mijn vraag ter overdenking:
waarom zou Jezus ons vragen om te evangeliseren als alles al is voorbestemd ...
(a) Je gelooft Jezus niet in deze, maar alles is voorbestemd.
(b) Je gelooft Jezus ook in deze, dus kan niet alles voorbestemd zijn ...
(c) ....

Wellicht ten overvloede: Ik ga voor antwoord B, of eigenlijk voor Jezus.
John

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 14:09

groenrondballetje schreef:(c) ....

C) Je gelooft in Jezus en alles is voorbestemd.

Verkiezing en verantwoordelijkheid zijn als twee spoorstaven waarop de trein van de prediking van het evangelie (aanbod van genade) rijdt. Laat je de spoorstaven uiteen in in elkaar lopen, ontspoort de trein.

Rudolf

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 19 feb 2003 16:38

Rader schreef:
C) Je gelooft in Jezus en alles is voorbestemd.

Verkiezing en verantwoordelijkheid zijn als twee spoorstaven waarop de trein van de prediking van het evangelie (aanbod van genade) rijdt. Laat je de spoorstaven uiteen in in elkaar lopen, ontspoort de trein.

Als alles toch van te voren vast staat, vertel mij dan eens waarom Jezus moest sterven? Alleen voor degenen die van te voren waren uitgekozen om behouden te zijn?
Neem bv het volgende bekende stuk. Daar wordt met geen woord over de uitverkiezing gesproken. Als het van belang was stond het erbij.

Joh. 3 16-18
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Het hele probleem met uitverkiezing ligt naar mijn mening dat het woord uitverkiezing verkeerd ge-interpreteerd wordt. Men kijkt ernaar vanuit een standpunt dat God een kieskeurig God is, van jij wel en jij niet.
Nee, mijn mening is dat iemand uitverkoren is als hij zich bekeerd heeft van zijn zondeloze weg en niet op basis van selectie.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 16:50

Maranatha,

De uitverkiezing moet blijven staan. De dordtse leerregels schrijven heel mooi daarover.
Het wonder van de uitverkiezing is dat je bekeerd kan worden.
De uitverkiezing is ook een troost voor christenen, omdat je bekering zeker is bij God vandaan.
Christen in de christenreis van Bunyan ziet voor op het poortje staan "komt allen tot Mij" en achterop ziet hij "Uitverkiezing".

De mens heeft de plicht zich te bekeren en moet daar alles aan doen en tegelijk blijft het Gods werk. Werkt u zelfs zaligheid met vrezen en beven, want het is God die in u werkt het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Wij moeten die twee dingen niet met ons mensenverstand bij elkaar proberen te brengen.

Rudolf

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 16:56

Maranatha,

Wat is uitverkiezing volgens jou dan?

Rudolf

Terug naar “Archief”