Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 23 mei 2005 23:44

twee kamelen, te betalen in 5 termijnen... maar erg on-topic is het allemaal niet :(
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2005 07:30

Shiva schreef:als we nou gewoon weer gaan uithuwelijken dan zijn we van het hele probleem af.... misschien is dat wel wat God wil??


En waar is dat een reactie op?
Trouwens in de tijd van de Bijbel was dat ook zoals God het wilde.
Dus waarom niet?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2005 08:42

Ik denk dat dat in onze cultuur niet meer zou kunnen. Onze gemeenschappen zijn helaas niet meer zo hecht. Ik ben wel benieuwd wat m'n ouders hadden uitgezocht voor me, maar kan me er ook weinig bij voorstellen. Het zou iig niet Borkdude zijn geworden, haha ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2005 11:30

Lalage schreef:Ik denk dat dat in onze cultuur niet meer zou kunnen. Onze gemeenschappen zijn helaas niet meer zo hecht.

Waarom helaas? Ik zou er niet aan moeten denken in zo'n hechte gemeenschap te moeten levn. :)

Gebruikersavatar
knufgup
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 feb 2005 14:42
Locatie: ROTTERDAM !!! / Bennekom
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 24 mei 2005 11:31

Aragorn schreef:
Lalage schreef:Ik denk dat dat in onze cultuur niet meer zou kunnen. Onze gemeenschappen zijn helaas niet meer zo hecht.

Waarom helaas? Ik zou er niet aan moeten denken in zo'n hechte gemeenschap te moeten levn. :)


idd, geef mij maar vrijheid! 8)
life is fragile, handle with prayer

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 24 mei 2005 13:30

We gaan van het onderwerp af :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 13:34

Seks, weer een zoveelste discussie.
Ja, ik heb seks gehad. Ja, ik vond het lekker. En nee, ik heb geen spijt.

Ik heb er respect voor als iemand bepaalde grenzen stelt (bijvoorbeeld door het geloof dat men aanhangt) maar heb zelf niet zozeer moeite met seks. Ik geloof in een gelijkwaardige geestelijke EN lichamelijke groei. Natuurlijk, het een gaat wel eens sneller dan het ander, maar het behoort m.i. gelijk te komen binnen een bepaalde tijd.

Ik geloof dat iedereen moet handelen naar het eigen geweten en naar wat hij/zij kan verantwoorden tegenover of de God waar hij/zij in gelooft of de mensen waar hij/zij mee omgaat of wat dan ook.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 13:35

Trouwens, door al die discussies (elke keer maar weer) krijg ik het idee dat refo's eigenlijk zwaar seksueel gefrustreerd zijn en daarom die frustratie uiten in een seks-topic op een 'verantwoord' forum, maar ik zal het uiteraard bij het verkeerde eind hebben.

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 13:43

Ik heb hier zelf een hele studie over gedaan.
Zeer boeiend om te doen.
Als je hem wilt ontvangen moet je me maar even mailen, voor de mensen die echt willen weten hoe het zit en gehoorzaam willen zijn aan de bijbel.

De conclusie is dat Gods weg is om geen sex voor het huwelijk te hebben, maar ook is het Gods weg niet om 4 jaar of langer verkering te hebben. In de tijd van de bijbel trouwden ze veel sneller.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 13:45

Misschien moet je er even bij vermelden dat dit jouw interpretatie van de bijbel is naar aanleiding van je studie. Het is nogal arrogant om te stellen dat jij (dankzij je studie) de waarheid in pacht hebt en die wel wil meedelen aan hen die ECHT willen weten hoe het zit...

annvisser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 apr 2005 20:51

Re: Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

Berichtdoor annvisser » 24 mei 2005 13:46

Javaca schreef:De meeste topics draaien hier omheen/offtopic op uit. Daarom hier een apart topic hiervoor.

Waarom wil je zelf wel of geen seks voor het huwelijk?

Hoe sta je tegenover anderen die dit wel/niet doen.


Waarom wil ik het zelf niet..
Het was niet niks wat daar in Kortinthe gebeurde (zie 1 kor. 6:12-20)
Er werd maar wat aangerommeld op seksueel gebied. Onze moderne soapseries zijn er niets bij. Daarom maakt Paulus er zoveel werk van om duidelijk te maken dat je lichaam een tempel van de heilige Geest is, een woonplaats voor God dus. Wat ik, maar ook jij, daar voor boodschap aan hebt?? Nou dit, je lijf is niet om zomaar te grabbel te gooien, je lichaam is een geschenk, een geschenk om zuinig op te zijn, om rein te bewaren. Een tempel tot eer van God..

Just do it, dat zeggen de bladen. Maar de Schepper van seksualiteit heeft een ander plan: een driestappenplan lees je in Genesis 2. De Heere gaat niet over een nacht ijs zogezegd. Je kunt dan een lichaam hebben dat klaar is om gemeenschap te hebben, maar er moeten meer stappen gezet worden.. !! Verlaten en aanhangen, en dan pas eenwording.. Seksualiteit is niet los verkrijgbaar. De band met de ouders wordt losgemaakt en daar komt iets nieuws voor in de plaats, de huwelijksband. Pas na dit proces is de tijd rijp. Alleen het huwelijk is een veilige plaats..

Zo denk ik er over..

Hoe ik over anderen denk die het wel doen..
Ik veroordeel ze niet, dat mag ik ook niet, maar ik zal ze zeker waarschuwen en ze een plaats in mijn gebed geven!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2005 13:59

over het lang verkering hebben: Ik ben blij dat ik nog niet getrouwd ben hoor. Laat mij nog maar even zelf doen ;)

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 14:08

kurtyo schreef:Misschien moet je er even bij vermelden dat dit jouw interpretatie van de bijbel is naar aanleiding van je studie. Het is nogal arrogant om te stellen dat jij (dankzij je studie) de waarheid in pacht hebt en die wel wil meedelen aan hen die ECHT willen weten hoe het zit...


Ik lees net mijn reactie nog een keer door, en, idd, sorry, het komt over alsof ik alle waarheid in pacht heb. Mijn excuses hiervoor. Helaas heb ik dat zelf niet, maar ik geloof wel dat de bijbel dat heeft.

Laat ik het anders zeggen: Ik geloof dat de bijbel er vrij duidelijk over is. Ik heb studie gedaan naar wat de bijbel erover zegt en hoe die tekst (met het driestappenplan) bedoelt wordt. Ik geloof dat ik daarin wel de waarheid ontdekt heb, ook al wilde ik die op dat moment absoluut niet ontdekken.

Wat ik bedoelde met mensen die het ECHT willen weten is niet een aanval op enig iemand hier, maar meer een spreken vanuit ervaring. Je kunt hier namelijk ook bijbelstudies over doen om maar te proberen te ontdekken dat dat waar je mee bezig bent (sex voor het huwelijk) goed te praten. Dat deed ik eerst wel namelijk. Dan zul je de echte waarheid mi ook niet ontdekken, omdat je dat niet wilt. Tot ik er op een gegeven moment echt neit omheen kon; God is heel duidelijk.

(ik zal proberen in het vervolg minder kort door de bocht te zijn, tell me when I am!)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 14:23

Ik geloof niet dat God zo duidelijk is. Net zo min als de bijbel...

Ik geloof namelijk dat men wel seks mag hebben voor het huwelijk, en vanuit d ebijbel weet ik dit niet echt te weerleggen...

André

Berichtdoor André » 24 mei 2005 14:27

kurtyo schreef:Ik geloof niet dat God zo duidelijk is. Net zo min als de bijbel...
Misschien komt dat omdat je geen waarde hecht aan wat er in de bijbel staat geschreven?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 86 gasten