ADHD-ers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 25 jan 2006 10:03

Toch heb ik er best veel moeite mee, hoe vaak en hoe snel de diagnose ADHD gesteld wordt.

Bij mijn dochter is op 5 jarige leeftijd deze diagnose gesteld. En ja, ze had aanmerkelijk veel symptomen van ADHD.

Erfelijkheid... tuurlijk... moeder, oom, 2 tantes, opa, allemaal zelfde symptomen, maar toendertijd geen diagnose ADHD gesteld....moeder-kind binding... ja het klopte allemaal, dus het kon niet anders zijn.

Typisch geval van ADHD. Onderzoeken en onderzoeken... en ja ze kreeg Ritalin voorgeschreven.
Zó dat maakte werkelijk verschil. Je kon precies zien als het tijd was om haar medicijnen in te nemen.

Bijwerkingen? pfff....

slecht eten, niet groeien (heeft wel 4 jaar in dezelfde maat van kleren gezeten)

Sliep 's avonds pas tegen 11 uur

ontzettend bleek gezichtje

altijd buikpijn

en een ontzettend minderwaardigheidscomplex.

Ze was vast niet normaal, want zíj moest medicijnen om zich normaal te kunnen gedragen. Ze hád geen ADHD, ze wílde geen medicijnen.

Na 4 jaar wilde ik over op andere medicijnen, want psychisch vond ik haar er nog slechter aan toe, dan wat de problematiek in de eerste plaats was.

Toen ik de medijnen eenmaal in huis had, begon ik te twijfelen of ik het toch niet eens moest gaan proberen zonder medicijnen, kon mij het nou schelen dat ze zooo druk was enz.. dit maakte haar binnenin kapot.

Ik heb toen de dokter gebeld en gevraagd of ik het mocht proberen, ze had toch al Ritalin afgebouwd, en ik had de andere medicatie toch al in huis, ik kon daar zo weer mee beginnen.

Wat was ze blij dat we stopten, en...... ja ze was iets drukker dan mét medicijnen, maar storend.... nee niet echt... ze leefde helemaal op, kreeg weer kleur op haar wangen, maar het heeft zeker een jaar 2 jaar geduurd voor ze begon te groeien. Eindelijk geen maatje 104 meer voor een kind van 11.

Ze heeft een cursus sociale vaardigheidstraining gevolgd, omdat ze altijd buiten de groep stond op school. Het gaat nu echt goed.

Wel jammer dat ze het stempel nog steeds heeft op school. En ze nog steeds altijd de schuld krijgt als er wordt gepraat in de klas.

Wat is ze daarna nog vaak kwaad geweest dat er gezegd werd dat ze ADHD had. We hebben hard gewerkt aan haar negatieve zelfbeeld, en moeten dat ook blijven doen. Ze weet wie ze is en is daar trots op.

Ze is nu 12 zit in maat 152, heeft een hele grote groeispurt gehad. En zit goed in haar vel.

Mijn vader? heeft de symptomen altijd gehad, en is er niet meer.

Mijn zus is nu 24, vroeger uit huis geplaatst,("moeilijk opvoedbaar") in pleeggezinnen enz.. moet nog veel verwerken, maar gaat de goede kant op.

Mijn zus 21, stelden ze diagnose "borderline" wat ze ook al weer teruggetrokken hebben. Is hard aan het werk met haarzelf.

M'n broer 21.... ook vroeger uit huis geplaatst,("moeilijk opvoedbaar") .... aan de drugs....maar is nu bezig in zichzelf te duiken, problemen te analyseren enz... hij komt er ook!

en ik?.... ik heb ook weinig symptomen over... geen moeite meer met concentreren, beweeg niet meer zo overmatig druk, kan uren rustig zitten, geen gewiebel meer, pff... noem maar op... Veel geanalyseerd en hard aan gewerkt, maar ben dan nu ook 33. Dát wenste ik m'n kind niet toe, om er zo laat pas mee aan de gang te gaan, dan maar nu vast aan het werk.

Nu kom ik dan wél uit een "probleemgezin". Ik geloof dat al die problemen daaruit voortkomen.

En in zekere zin is het ook erfelijk... als je als ouder onverwerkte trauma's of problemen hebt, geef je ze ook vaak onbewust door aan je kinderen.

Of de zonden van de vaderen die bezocht worden aan het derde en vierde lid van degenen die God haten.... Al geloof ik wel dat die vloek verbroken kan worden als kind van God. Want God zal barmhartigheid doen aan duizenden dergenen die Hem liefhebben en Zijn geboden onderhouden.

Misschien begrijp je nu mijn twijfels over het "labeltje" ADHD.

De echte ADHDérs daargelaten. Want die zullen er vast zijn. ik bedoel aan te geven dat er misschien wel velen zijn die dit labeltje krijgen, terwijl er misschien beter eens goed naar de gezinsomstandigheden gekeken moet worden, of dat er gekeken wordt wat er, buiten medicijnen en een label om, nog veel beter gedaan zou kunnen worden.

Harriette
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

jannet

ons meiske van 6

Berichtdoor jannet » 31 jan 2006 22:39

...
Laatst gewijzigd door jannet op 16 jan 2009 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 feb 2006 15:36

een collega van mij weigert hun dochtertje Ritalin te geven, terwijl de school dit graag zou willen, in plaats daarvan zijn ze met een soort hersen/hoofd masage bezig bij haar, wat oa vanwege de persoonlijke en psoitieve aandacht al erg goed schijnt te werken.

De reden is dat Ritalin nogal schadelijke gevolgen heeft/zou hebben ?

Maar mijn broertje heeft er nooit nare bijwerkingen bij gehad, voorzover ik ervan begrepen heb.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 feb 2006 17:03

Art Girl schreef:
Sterretje schreef:Ik denk dat het inderdaad waar is dat er vroeger veel minder op werd gelet. Bij uitzondering werden kinderen 'hogerop' gestuurd.
Nu gebeurd dat veel vaker. Ik was altijd mega druk en onrustig. Maar doordat ik alles wel opving en goede cijfers haalde was het enige wat de leerkracht deed.. me altijd straf geven :roll: Er zijn best wat kenmerken van ADHD die bij mij passen. En ik herken me zelf ook wel in kinderen die ADHD hebben. Maar er zijn ook zaken bij mij die de meeste ADHD'ers niet hebben. Ik kan me in een boek begraven en 3 uur van de wereld zijn. Kan met b.v. fotosplakken e.d. uren achter elkaar geconcentreerd werken. Maar zet me niet aan het leren.. Ik denk dat ik alleen maar cum laude geslaagd ben doordat ik lees en opsla.. Maar het heeft wel eens stresse gekocht omdat er nog honderden pagina's bleven liggen die ik nog moest lezen :mrgreen: Het is denk ik goed dat kinderen er mee leren omgaan. Je leert wel jezelf remmen en grenzen stellen. Want je kunt echt wel eens moe worden van jezelf... en anderen erbij!
Maar het leren accepteren van jezelf is wel het eerste wat je moet doen.
(enne wervelwind.. ik herken me wel heel erg in je pos. punten :oops: )

Ook ik herken mezelf ontzettend in de positieve punten van wervelwind en vooral ook in wat Sterretje vertelt.

Vroeger als kind was ik ontzettend druk. Mn moeder vertelt daar vaak over en standaard is het: ,,Jou moesten we bij wijze van spreken neerknuppelen 's avonds wilde je in bed stappen" en meer van dit soort verhalen.

Door de jaren heen ben ik niet veel veranderd. Ik kan ontzettend druk zijn (al neemt dit langzamerhand iets af), ben ontzettend impulsief en doe ik dingen eerst voor ik nadenk.

De laatste tijd dwing ik mezelf iets te doen als ik een drukke bui heb (soort van afreageren dus). Ik kan, net als Sterretje, in een boek duiken en niets meer horen of zien. Meestal echter ga ik schilderen (vandaar de naam Art Girl :) ) en daar ga ik zo in op, dat ik al het andere om me heen vergeet. Pas als ik tevreden ben met het resultaat, stop ik ermee en bijna altijd is het drukke dan voor even verdwenen.

Een tijd geleden is er bij een zeer naast familielid (die enorm op mij lijkt) ADHD geconstateerd. En iedereen zegt: ,,Dat heeft ze van jou." Ikzelf ben nooit getest op ADHD en zal dit ook niet doen. Ik heb mezelf nu geaccepteerd zoals ik ben. Toen ik verkering kreeg, heb ik me een tijd erg onzeker gevoeld. Nu ben ik hier helemaal overheen en gaat het fantastisch.

In m'n omgeving noemen ze me vaak "jonge hond", vanwege mijn drukte, enthousiasme en energie. Mij doet het niets. Ik ben zoals ik ben, en ik vind mezelf goed zoals ik ben. Ik ben ik en daar ben ik gewoon blij mee!

Dit kerken ik wel.
Ben ook nooit getest op adhd. Ben actief, niet hyperactief.
Wordt wel af en toe gek van mezelf. Dan haal ik mezelf in.
Ben makkelijk 'op te fokken' (niet agressief, vroeger als klein kind kon ik dat wel worden). Maar vaak ben ik ook heel erg rustig. Vaak is het maar net hoeveel energie je er in stopt.

Veel van de voordelen die Wervelwind opnoemde kom je ook tegen bij HSP.

Het stickertje ADHD wordt tegenwoordig erg snel op drukke kinderen geplakt. Terwijl het misschien nieteens waar is. Ritalin wordt erg snel voorgeschreven. Een tijd geleden was er een keer een reportage in Nova over dat onderwerp. Kinderarts Jan Kimpen waarschuwde daar voor het te snel voorschrijven van Ritalin.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 06 feb 2006 21:43

nee, waarschijnlijk asperger of mischien pdd-nos
maar dat hoort net als adhd en add in het autistisch spectrum!

dus mag ik mee doen :wink:

mondriaan

(s of zullen we een ruimer topic maken)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 16 mar 2006 18:31

Harriette schreef:
spacy schreef:uit mijn familie kan ik concluderen dat ADHD echt niet uit probleem gezinnen afkomstig is, anders moest ik echt een complete probleem familie hebben :P

Het is gewoon een erfelijke aandoening.

mijn opa heeft ADHD
2 ooms hebben ADHD
(ikzelf volgens mij in lichte mate)
mijn broertje
4 neefjes

als je dit linkt naar de 2 vorige antwoorden....?? En.....een hele familie van ADHD (bij ons ook) medunkt geen pretje....?

In minstens 50% van de gevallen heb je gewoon AD(H)D omdat het in je familie zit. Een erfelijkheidskwestie dus.

In de overige gevallen denkt men dat je als ADHD-er de aanleg voor ADHD al had, maar dat je opvoeding enzo meespeelt in of je het krijgt of niet.

Je kunt niet puur ADHD krijgen doordat je uit een probleemgezin komt. Je krijgt alleen ADHD als je daar aanleg voor hebt.

Je kan wel druk zijn ofzo, en uit een probleemgezin komen, maar dat wil niet zeggen dat je ADHD hebt!

Bedankt voor alle reacties trouwens, ik ben hier een tijd niet geweest, maar het is heel interessant om alles te lezen! :)
the most important things in life are not things

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 30 mar 2006 20:28

spacy schreef:een collega van mij weigert hun dochtertje Ritalin te geven, terwijl de school dit graag zou willen, in plaats daarvan zijn ze met een soort hersen/hoofd masage bezig bij haar, wat oa vanwege de persoonlijke en psoitieve aandacht al erg goed schijnt te werken.

Maar mijn broertje heeft er nooit nare bijwerkingen bij gehad, voorzover ik ervan begrepen heb.

Ik heb zelf ADHD (ADD) whatever... ik gebruik zelf ook ritalin.
Het is voor zover ik weet niet schadelijk. Ik gebruik het vooral om me beter te kunnen concentreren. Veel kinderen (ook volwassenen) met ADHD leren/werken op een lager niveau. Vaak omdat de concentratiegrens snel bereikt is... korte spanningsboog. Met ritalin kun je dit tegengaan en zorgen dat je goed mee kunt komen met de "rest". Op deze manier heb je zo min mogelijk last van je handcap (want dat is het in feite).
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 30 mar 2006 20:52

Teh Smiem schreef:
spacy schreef:een collega van mij weigert hun dochtertje Ritalin te geven, terwijl de school dit graag zou willen, in plaats daarvan zijn ze met een soort hersen/hoofd masage bezig bij haar, wat oa vanwege de persoonlijke en psoitieve aandacht al erg goed schijnt te werken.

Ik heb zelf ADHD (ADD) whatever... ik gebruik zelf ook ritalin.
Het is voor zover ik weet niet schadelijk. Ik gebruik het vooral om me beter te kunnen concentreren. Veel kinderen (ook volwassenen) met ADHD leren/werken op een lager niveau. Vaak omdat de concentratiegrens snel bereikt is... korte spanningsboog. Met ritalin kun je dit tegengaan en zorgen dat je goed mee kunt komen met de "rest". Op deze manier heb je zo min mogelijk last van je handcap (want dat is het in feite).

Hoi, ik ben zelf leerkracht met 3 kinderen met pdd-nos en twee daarvan met combi ADHD.... Geloof me... ik merk het duidelijk als de kinderen het ritalin zijn vergeten in te nemen.
Ik ben natuurlijk niet degene die over de medicijnen gaat, maar ik adviseer meestal om de kinderen 's ochtends iets meer te geven, en 's middags wat minder. 's middags mogen kids best wat drukker zijn, wat geeft he? Als ze met de belangrijke vakken zich maar kunnen concentreren. Het ventje in mijn klas kreeg eerst nooit z'n werk af... nu 3 maanden later zit hij in het plusgroepje rekenen, komt toe aan het extra rekenwerk... een vooruitgang die niet te maken heeft met het ritalin... wat dat is het zelfde gebleven... Ik denk dat adhd'ers gewoon structuur nodig hebben!!! (en tja....druk zullen ze blijven, als het maar niet storend is!)
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 30 mar 2006 21:00

een combinatie van beide.
De ene ADHD-er is de andere niet.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 31 mar 2006 10:26

Teh Smiem schreef:een combinatie van beide.

klopt, er is dag en nacht verschil........

net zoals ieder mens verschillend is.
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Marcos
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marcos » 04 jul 2006 00:58

Helemaal mee eens!

jopidopi schreef:Hoi, ik ben zelf leerkracht met 3 kinderen met pdd-nos en twee daarvan met combi ADHD.... Geloof me... ik merk het duidelijk als de kinderen het ritalin zijn vergeten in te nemen.
Ik ben natuurlijk niet degene die over de medicijnen gaat, maar ik adviseer meestal om de kinderen 's ochtends iets meer te geven, en 's middags wat minder. 's middags mogen kids best wat drukker zijn, wat geeft he? Als ze met de belangrijke vakken zich maar kunnen concentreren. Het ventje in mijn klas kreeg eerst nooit z'n werk af... nu 3 maanden later zit hij in het plusgroepje rekenen, komt toe aan het extra rekenwerk... een vooruitgang die niet te maken heeft met het ritalin... wat dat is het zelfde gebleven... Ik denk dat adhd'ers gewoon structuur nodig hebben!!! (en tja....druk zullen ze blijven, als het maar niet storend is!)

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Veel mensen hebben zoiets van: 'o, ze zijn nog niet rustig genoeg, de ritalin zal wel hoger gedoseerd moeten worden'. Maar verder zijn o.a. structuur en een prikkelarme omgeving minstens zo belangrijk!

Maar hoe kun je eigenlijk adviseren 's morgens iets meer te geven als jij, zoals je zelf zegt, niet degene bent die over de medicijnen gaat?? De arts schrijft dit voor en daar kan uiteraard niet (zelf!) aan gesleuteld worden!

Misschien interessant om te weten: Een jaar geleden is 'de zeemeeuw' opgericht, een christelijke organisatie die werkt zonder wachtlijsten waar kinderen met ADHD en autistische stoornissen met logeerweekenden en vakanties mee kunnen. Informatie kun je vinden op www.de-zeemeeuw.net. Zelf ga ik mee als begeleider, dus kan je ook een hoop informatie geven

syntaxerror

Berichtdoor syntaxerror » 08 jul 2006 19:54

Teh Smiem schreef:een combinatie van beide.

of je komt erachter dat je geen ADHD'er bent, maar een ADD'er! zoals ik!

Terug naar “Archief”