Marnix, even voor de duidelijkheid, ik heb (nog) geen belijdenis gedaan. Mag je er gewoon vanuit gaan dat je het Goddelijk recht hebt, omdat Jezus ervoor geleden heeft?
Ik vind de hele term "Goddelijk recht" een beetje vreemd. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Jezus offerde zichzelf op, stierf aan het kruis, om onze zonden te dragen. Omdat Hij dat deed mag iedereen die in Hem gelooft zeker zijn van zijn redding. Dankzij Hem kunnen we ook weer bij God komen, omdat Hij onze zonden droeg en we dus voor God a;s zonder schuld zijn. De formulering is dan: Je hebt dankzij Jezus het voorrecht om kind van God te mogen zijn. Dat kan je aannemen of niet. Jezus maakte het mogelijk om weer bij God te komen. Dan kan je 2 dingen doen:
1. Naar God toegaan nu Jezus dat mogelijk heeft gemaakt
2. Blijven zitten en zeggen: God moet maar naar mij toe komen (terwijl Hij dat door Jezus al deed)
Het recht heb je al. Alleen, maar je daar ook gebruik van? De verloren zoon had ook niks aan zijn zoonsrecht toen hij ver van huis was. Maar toen hij terug thuis kwam sloot zijn Vader hem ondanks het verleden van de zoon hem in de armen, want hij was zijn kind. Maar die zoon moest wel terug naar huis.
Is het dan zo dat iedereen die belijdenis heeft gedaan (en gedoopt is) naar het avondmaal mag gaan?
Als je gelooft dat Jezus stierf aan het kruis en de zonden vand e wereld op zich nam (en dat staat letterlijk in de bijbel), dan mag je aan het avondmaal ja.
Je hebt wel gelijk dat ik misschien teveel verwacht, dat ik heel concreet en duidelijk persoonlijk geroepen wil zijn en daardoor Zijn roep die Hij al lang gegeven heeft 'verwaarloos'.
Dat is inderdaad het grote probleem. God heeft je al duidelijk geroepen, Hij heeft je alles gegeven, zelfs zijn Zoon. Hij geeft je de bijbel, vol met oproepen om naar Hem toe te gaan. Maar jij verwacht een of andere bijzondere roeping... en God zegt: Geloof nou maar. Wat als er geen bijzondere roeping of zo komt? De bijbel gerandeert die nergens.