frekje schreef:Ik spreek even vanuit een neutraal standpunt: het werd volgens mij vroeger ook al gedaan (denk aan het kruis waar Jezus aan hing, eigenlijk moest daar Barabbas hangen). Ik zou niet inzien waarom het dan ineens afgeschaft is die doodstraf.
Er werder vroeger wel meer dingen gedaan die we nu niet meer doen en andersom...things change...
Ja, maar denk je ooit dat je het voor elkaar krijgt om die mensen levenslang te geven? Ze zijn dan toch zo weer vrij en volgens mij geeft het ook een grotere voldoening als men de dader straft (voor het slachtoffer dan). Maar ik ben er iig niet voor om zomaar meteen iemand de doodstraft te geven, ik wil dan wel 100% bewijs, en het moet een zeer zwaar delict zijn geweest.
Natuurlijk is het mogelijk om iemand levenslang weg te zetten...zie niet echt het probleem ofzo. Misschien gefet de doodstraf wel grotere voldoening maar daar mag een rechter zich niet door laten leiden natuurlijk...En 100% bewijs heb je bijna nooit...of iemand moet op heterdaad betrapt worden als het ff kan door meerdere getuigen...hoe vaak komt dat voor?
Denk je niet dat dat afschrikt, zo'n doodstraf? Volgens mij ligt dat psychisch nog verder hoor!
Het is nooit bewezend dat de doodstraf afschrikwekkend werkt. Landen met de doodstraf hebben ook geen lagere misdaadcijfers als landen die wle de doodstraf hebben...dat gaat dus niet op.