Jas schreef:Maar het kerkelijk goed overgieten met een werelds sausje is geen vernieuwing, dat is verloedering.
Ik vind dit geen juiste weergave van de zaken. Allereerst is dat kerkelijke goed waar jij over spreekt een door de kerk toegeëigend goed.
De geneefse melodieën waren echt niet wezenlijk anders dan de toenmalige ‘populaire’ muziek. Datzelfde geldt ook voor de manier waarop de Joden hun psalmen gezongen hebben maar ook voor b.v. de muziek van Bach. Er bestaat niet zoiets als muziek die in zichzelf heilig of anders is.
Jas schreef:Ik zou nooit en te nimmer naar een popconcert gaan, en dan zal ik zeker in de kerk naar die zooi moeten luisteren? Geen haar op mn hoofd die daar aan denkt.
Als je popmuziek an sich al afkeurt lijkt me de discussie over het gebruik van deze muziekstijl voor Psalmen tamelijk overbodig, nietwaar?
Jas schreef:Pop is per definitie oppervlakkige muziek, geschikt voor luchtige thema's.
En waar baseer je dat op?
Jas schreef:Psalmen hebben van zichzelf een zekere plechtigheid, eerbied, ernst,
Er is weinig bekend over de oorspronkelijke uitvoering van de Psalmen, maar als dat ook maar enigszins lijkt op de Joodse muziek zoals we die nu kennen blijft er van bovenstaande bewering weinig over. Daarnaast, waarom zou je eerbied en ernst niet met popmuziek kunnen uitdrukken.
Fraternoster schreef:Populaire muziek is niet geschikt om een psalm te toonzetten
Want?
Als ik jullie reacties zo overzie dan lijkt het me vooral een kwestie van smaak. Popmuziek is niet jullie muziek en je kunt je dan ook niet voorstellen dat God ermee geprezen kan worden. Dat kan gebeuren. Over smaak valt niet te twisten. Wat ik kwalijker vind is dat er uit jullie standpunten weinig missionaire bewogenheid spreekt. Paulus was de Grieken een Griek, maar je moet er toch niet aan denken dat wij de Nederlanders een Nederlanders zouden moeten zijn….
Klaas