Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 apr 2005 20:58

The Intolerant Truth schreef:
Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|


Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".


Luther geloof ik dieooit eens zo'n uitspraak heeft gedaan.
Wat mij betreft; laat de psalmenpomp rustig in de kerk staan, ik beleef er genoegen mee.

Retep
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 dec 2004 17:49

Berichtdoor Retep » 12 apr 2005 21:02

André schreef:
Retep schreef:Want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|
Psalm 150 spreek daar anders over:


(...)



Ja idd.... daarom zal Psalm 150 uit de berijming van 1773 wel niet zo vaak gezongen worden in bepaalde kerken denk ik... als het dan over allerlei andere instrumenten dan alleen het orgel gaat, gaat men twijfelen :mrgreen:

Overigens ben ik het wel eens met de opmerking die ook gemaakt werd dat je niet ineens de hele refowereld op z'n kop moet zetten door overal opwekkingsliederen in te voeren. Maar het per definitie radicaal afkeuren van deze liederen vind ik zowieso al te ver gaan. Als kerkenraden in de eredienst voorlopig alleen 1773 willen blijven zingen, oké... die vind ik persoonlijk ook best mooi.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 21:18

Marnix schreef:Waarom kon David in die tijd wel liederen schrijven en zingen we die nog steeds, maar zou het tegenwoordig niet meer mogelijk zijn om liederen te schrjiven over wat Hij deed, over hoe goed en groot God is en over Jezus en de Geest waarin die dingen tot uiting zijn gekomen?

Wel, de liederen die David schreef waren iets beter. Daarnaast zijn ze later ook op iets muzikaal meer verantwoorde wijze getoonzet.
Overigens heb ik niets tegen vernieuwing, maar doe het dan wel goed en verantwoord.
Als ik bijv. de "alles wordt nieuw" liederen vergelijk met de opwekkingsbundels is dat een wereld van verschil. Op 'alles wordt nieuw' heb ik qua melodieën iig niets aan te merken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 23:12

Retep schreef:
André schreef:
Retep schreef:Want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|
Psalm 150 spreek daar anders over:


(...)



Ja idd.... daarom zal Psalm 150 uit de berijming van 1773 wel niet zo vaak gezongen worden in bepaalde kerken denk ik... als het dan over allerlei andere instrumenten dan alleen het orgel gaat, gaat men twijfelen :mrgreen:

Overigens ben ik het wel eens met de opmerking die ook gemaakt werd dat je niet ineens de hele refowereld op z'n kop moet zetten door overal opwekkingsliederen in te voeren. Maar het per definitie radicaal afkeuren van deze liederen vind ik zowieso al te ver gaan. Als kerkenraden in de eredienst voorlopig alleen 1773 willen blijven zingen, oké... die vind ik persoonlijk ook best mooi.


Ik hoorde laatst wel een hele mooie smoes. Iemand zei: Tja, op een orgel zit toch een hendel voor fluit, trompet etc? :D

Jas schreef:Wel, de liederen die David schreef waren iets beter. Daarnaast zijn ze later ook op iets muzikaal meer verantwoorde wijze getoonzet.
Overigens heb ik niets tegen vernieuwing, maar doe het dan wel goed en verantwoord.
Als ik bijv. de "alles wordt nieuw" liederen vergelijk met de opwekkingsbundels is dat een wereld van verschil. Op 'alles wordt nieuw' heb ik qua melodieën iig niets aan te merken.


Tja opwekking is meer voor bandbegeleiding geschreven, op het orgel vind ik het ook niet fantastisch klinken... Maar ik, geen muziekexpert, vind de melodie van psalmen niet veel beter dan melodien van opwekking. En nogmaals, ik ben en voorstander van psalmen... en dat ze van uitstekende kwaliteit zijn ontken ik ook niet... maar als ik mijn favoriete cd 15 jaar lang luister wil ik ook wel eens wat anders. Er zijn genoeg goede andere liederen zoals je terecht opmerkt. Misschien niet zo goed als psalmen maar zeker wel goed... Naast opwekking is er ook nog een heel scala aan liederen. Daar kan ik als grefo wel over meepraten... we hebben de 40 gezangen, de paar honderd goedgekeurde liederen uit het Liedboek voor Kerken, de 90 nieuwe gezangen.... en daar komen er binnenkort weer een stuk of 120 bij. Daarnaast heb je ook nogde E&R-bundel. Keuze zat om de kerkliederendatabase een beetje uit te breiden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 12 apr 2005 23:18

Marnix schreef:Tja opwekking is meer voor bandbegeleiding geschreven, op het orgel vind ik het ook niet fantastisch klinken... Maar ik, geen muziekexpert, vind de melodie van psalmen niet veel beter dan melodien van opwekking.

Kwalitatief gezien zit opwekking nou echt niet altijd goed in elkaar ;) Neem bijv. 548.. hart van aanbidding. Heel mooi lied in het engels, dus ook naar het nederlands, wel opdezelfde wijs, dus in de nederlandse versie zitten best wel wat hoppen om de tekst nog een beetje in de muziek te proppen.
Lekker vaag verhaal.. maar ik bedoel dus.. het loopt niet altijd zo vloeiend ;) Maar dat wil dus niet zeggen dat ik opwekking fout vind, k hou alleen wel erg van kwalitatief goeie muziek :)

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 00:18

Er is veel te veel keus tegenwoordig. Dat is in alles, ook bij kerkliederen. Maar ja ook dat hoort bij de consumptiecultuur. Lekker shoppen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 13 apr 2005 00:26

jas schreef:Er is veel te veel keus tegenwoordig. Dat is in alles, ook bij kerkliederen. Maar ja ook dat hoort bij de consumptiecultuur. Lekker shoppen.
Hoe bedoel je dat, omdat er teveel keus is kan ik geen keus maken?

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 00:28

PeterD schreef:
The Intolerant Truth schreef:
Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|


Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".


Luther geloof ik dieooit eens zo'n uitspraak heeft gedaan.
Wat mij betreft; laat de psalmenpomp rustig in de kerk staan, ik beleef er genoegen mee.

Het was Calvijn die het orgel satans fluitenkast noemde. Luther was juist voor veel muziek in de kerk. Bach stond bijv. volledig in de Lutherse traditie.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 00:32

André schreef:
jas schreef:Er is veel te veel keus tegenwoordig. Dat is in alles, ook bij kerkliederen. Maar ja ook dat hoort bij de consumptiecultuur. Lekker shoppen.
Hoe bedoel je dat, omdat er teveel keus is kan ik geen keus maken?

Ja op den duur komt het daar wel op neer. Er komt een gigantische hoeveelheid kerk"muziek" op ons af. Daar zit echt een hoop bagger tussen maar ook heel mooie dingen. Door de grote hoeveelheid wordt het niet alleen moeilijk om te kiezen maar ook om aan de wensen van elke individuele kerkganger tegemoet te komen. Met 150 psalmen komt iedereen wel aan de beurt. Het liedboek is zelfs nog geen probleem en herbergt een schat aan fantastische kerkmuziek in zich. Maar ik denk dat we zo stilaan al boven de 1000 kerkliederen zitten. Dat is overvoering zonder dat ooit van verzadiging sprake zal zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2005 09:04

jas schreef:
PeterD schreef:
The Intolerant Truth schreef:
Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|


Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".


Luther geloof ik dieooit eens zo'n uitspraak heeft gedaan.
Wat mij betreft; laat de psalmenpomp rustig in de kerk staan, ik beleef er genoegen mee.

Het was Calvijn die het orgel satans fluitenkast noemde. Luther was juist voor veel muziek in de kerk. Bach stond bijv. volledig in de Lutherse traditie.

Zo zie je maar hoe verschillend die respectabele oude theologen konden denken, en dat ook zij hun betrekkelijke kanten hadden. Wie zal vandaag nog zeggen dat het orgel satans fluitenkast is?
Ik heb wel eens de indruk dat Calvijn als dé grote theoloog wordt gezien bij ons. Dat de Bijbel weliswaar de grootste autoriteit heeft i.i.g. formeel, maar dat Calvijn daarbij dan de grootste co-autoriteit is, dé autoriteit in bijbeluitleg. Ik wordt toch wel eens erg geïnteresseerd in dat boek Why I am not a calvinist van Jerry L. Walls en Joseph R. Dongell. Gewoon om de andere kant van Calvijn ook eens te leren kennen. Misschien is het wel een onzinboek en helpt het me niks verder, maar dat kan ik pas zeggen als ik het eens gelezen heb. Het kan dus ook zijn dat het een geweldige eye-opener is.
Op zich heb ik best respect voor Calvijn. Ik heb zijn De Geestelijke honger eens gelezen, een prachtige preek over Jesaja 55:1. Geweldig! Daar wil ik dus niks van af doen, maar ik wil hem wel als een gewoon mens blijven zien. Ik vraag me een beetje af of de gereformeerde gezindte dat wel echt doet.
In de laatste Terdege zei ds. A. Moerkerken over iemand uit de geschiedenis van het oranjehuis dat hij helaas geen calvinist was. Dan gaat het bij mij toch een beetje kriebelen. Dat geeft mij het gevoel alsof calvinist zijn op hetzelfde niveau staat als het erkennen van het schriftgezag. Met alle respect voor Calvijn, maar dan krijg ik toch een beetje behoefte aan een persoonlijke kritische herweging van Calvijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 00:56

jas schreef:Er is veel te veel keus tegenwoordig. Dat is in alles, ook bij kerkliederen. Maar ja ook dat hoort bij de consumptiecultuur. Lekker shoppen.


Zing de Here een nieuw lied. Als je liederen maakt om God mee te eren en daar een brede selectie van liederen voor hebt heeft dat niets met consumentisme te maken. Je mag God loven met nieuwe liederen... en je mag Hem ook loven met oude liederen. Je mag je problemen bij Hem voorleggen of je zonde belijden... met oude liederen en met nieuwe liederen.

Als het om het eren van God gaat is er als het goed is nooit sprake van "overvoering"

En je kan zelf ook leren door liederen, ze kunnen ook jezelf sterken, een boodschap voor je hebben. Is het consumentisme als je op die manier liederen zingt? Daar kunnen nieuwe liederen denk ik zeker bij helpen... Ik ken heel veel psalmen uit mijn hoofd, weet al precies wat er staat... Nieuwe liederen die gebaseerd zijn op bijbelteksten zijn vaak ook leerzaam voor me.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 07:49

Marnix schreef:Zing de Here een nieuw lied. Als je liederen maakt om God mee te eren en daar een brede selectie van liederen voor hebt heeft dat niets met consumentisme te maken. Je mag God loven met nieuwe liederen... en je mag Hem ook loven met oude liederen. Je mag je problemen bij Hem voorleggen of je zonde belijden... met oude liederen en met nieuwe liederen.

Ja het punt is nou net dat ik er grote twijfels over heb of God hier idd door geloofd wordt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 08:22

Voor mij hoeven er ook niet zo nodig nieuwe liederen bij in de kerk.
In de Vrijgemaakte kerk zijn ze nogal voor vernieuwingen.
En het grappige is dat ze er nu oude gezangen bij doen om te vernieuwen ;-) Er moest in de tachtiger jaren (dacht ik) nodig gezorgt worden dat de psalmen opnieuw in de hedendaagse taal zouden vernieuwd worden. Want in de taal waarin ze stonden konden we ze echt niet meer zingen (vond men) Dus we kregen een nieuwe berijming.
Toen moesten er meer liederen komen om te zingen.
Komt een commissie die dat dan eens mooi gaat uitzoeken.
En wat doen ze? Ze halen gezangen in de kerk met taal die nog ouder was dan de psalmen die wij zo nodig in hedendaagse taal moesten overzetten. Zitten we weer met woorden als: gebenedijd,enz in de kerkliederen. Soms vraag ik me wel eens af : wat zitten er voor dombo's in die commissie's.

Het gevaar van te grote hoeveelheid aan te zingen liederen in de kerk is: dat er veel liederen zijn die niemand kan zingen. Omdat men de melodie niet kent. Wij kwamen eens in de CGK en daar zongen ze uit het liedboek voor de kerken. Van al de gezangen die er in die dienst gezongen werden, zong het grootste gedeelte van de gemeente niet mee.
Nu kunnen wij allemaal noten lezen, dus zingen we op die manier wel mee.
Maar na de preek zei de predikant zelf al: Gemeente ik weet dat we weer een onbekend gezang gaan zingen maar ik vind hem mooi bij de preek aansluiten. Vervolgens zongen we met een klein groepje het gezang.
Ik denk dat je dan niet meer van het samen zingen tot Gods lof kunt spreken. Dan mis je duidelijk je doel.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 apr 2005 08:38

PeterD schreef:
The Intolerant Truth schreef:
Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|


Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".


Luther geloof ik dieooit eens zo'n uitspraak heeft gedaan.
Wat mij betreft; laat de psalmenpomp rustig in de kerk staan, ik beleef er genoegen mee.


Ach er staat ook ergens in de Psalmen "Kom nu met zang en roert de SNAREN" en zo staan er nog aardig wat in genoemd. Alles bij elkaar een leuk bandje :lol:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 11:54

jas schreef:
Marnix schreef:Zing de Here een nieuw lied. Als je liederen maakt om God mee te eren en daar een brede selectie van liederen voor hebt heeft dat niets met consumentisme te maken. Je mag God loven met nieuwe liederen... en je mag Hem ook loven met oude liederen. Je mag je problemen bij Hem voorleggen of je zonde belijden... met oude liederen en met nieuwe liederen.

Ja het punt is nou net dat ik er grote twijfels over heb of God hier idd door geloofd wordt.


Ik kan je bevstigen dat dat regelmatig zeker het geval is.

Waarom zou Hij niet door nieuwe liederen die over Zijn grootheid zingen, geloofd worden?

Joepie schreef:Voor mij hoeven er ook niet zo nodig nieuwe liederen bij in de kerk.
In de Vrijgemaakte kerk zijn ze nogal voor vernieuwingen.
En het grappige is dat ze er nu oude gezangen bij doen om te vernieuwen Er moest in de tachtiger jaren (dacht ik) nodig gezorgt worden dat de psalmen opnieuw in de hedendaagse taal zouden vernieuwd worden. Want in de taal waarin ze stonden konden we ze echt niet meer zingen (vond men) Dus we kregen een nieuwe berijming.
Toen moesten er meer liederen komen om te zingen.
Komt een commissie die dat dan eens mooi gaat uitzoeken.
En wat doen ze? Ze halen gezangen in de kerk met taal die nog ouder was dan de psalmen die wij zo nodig in hedendaagse taal moesten overzetten. Zitten we weer met woorden als: gebenedijd,enz in de kerkliederen. Soms vraag ik me wel eens af : wat zitten er voor dombo's in die commissie's.


Ach, maak je niet dik..... Het liedboek voor kerken kent inderdaad wel een hoop oude gezangen. Maar inmiddels zijn de 90 gezangen ook toegevoegd, en daar komen binnenkort nog eens 120 gezangen bij. En dat zijn echt wel redelijk nieuwe liederen... en nog makkelijk te zingen ook. Nu gaan de bloemen nog dood, Abraham Abraham, Laat de kinderen tot mij komen etc. Daarnaast oudere opwekking en zo die heel bekend zijn "Machtig God, sterke rots, Samen in de naam van Jezus, Groot is uw trouw etc. Bijna alle liederen zijn zowel bij kinderen als volwassenen bekend en prima te zingen.


Het gevaar van te grote hoeveelheid aan te zingen liederen in de kerk is: dat er veel liederen zijn die niemand kan zingen. Omdat men de melodie niet kent. Wij kwamen eens in de CGK en daar zongen ze uit het liedboek voor de kerken. Van al de gezangen die er in die dienst gezongen werden, zong het grootste gedeelte van de gemeente niet mee.
Nu kunnen wij allemaal noten lezen, dus zingen we op die manier wel mee.
Maar na de preek zei de predikant zelf al: Gemeente ik weet dat we weer een onbekend gezang gaan zingen maar ik vind hem mooi bij de preek aansluiten. Vervolgens zongen we met een klein groepje het gezang.
Ik denk dat je dan niet meer van het samen zingen tot Gods lof kunt spreken. Dan mis je duidelijk je doel.


Tja, gewoon doorgaan, dan leer je de gezangen zo kennen... Bij ons in de kerk wordt een onbekend lied altijd voorgespeeld en vaak voor de dienst ook even aan de gemeente aangeleerd. Op die manier ken je ze zo. En sowieso worden uit het liedboek vaak de bekendere liederen gezongen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 98 gasten