belijdenis en heilig avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 31 mar 2005 10:18

wouw mensen, wat een hulp krijg ik hierbij deze vragen!!! :D
Alleen waar blijven de CGK-ers en de OGG-ers? Willen ze hier misschien niet op antwoorden : :?: :roll:
Kom op, ook jouw antwoord kan mij misschien wel helpen,
schroom niet om hierop iets te antwoorden!!!
debbie

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mar 2005 10:21

FWIW, ik ben een tijdlang lid van de CGK geweest...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 13 apr 2005 09:31

zo gevraagd aan de dominee en met de wijkouderling over gehad, weet nu het verschil.
Wij in de CGK en nog andere kerken hebben 3 vragen om te beantwoorden:
nl: 1. Je stemt mee in je doop.
2. je aanvaard de leer van de kerk.
3. je belijd je persoonlijk geloof.

bij de OGG en GG en GG in Ned, enz. belijd je alleen deze vragen:
1. je stemt mee in je doop
2. je aanvaard de leer van de kerk als de waarheid.

vr. debbie

reageren mag altijd, graag alsjeblieft!!!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 apr 2005 10:41

debbie schreef:zo gevraagd aan de dominee en met de wijkouderling over gehad, weet nu het verschil.
Wij in de CGK en nog andere kerken hebben 3 vragen om te beantwoorden:
nl: 1. Je stemt mee in je doop.
2. je aanvaard de leer van de kerk.
3. je belijd je persoonlijk geloof.

bij de OGG en GG en GG in Ned, enz. belijd je alleen deze vragen:
1. je stemt mee in je doop
2. je aanvaard de leer van de kerk als de waarheid.

vr. debbie

reageren mag altijd, graag alsjeblieft!!!!

Al eerder heb ik de vragen van Voetius geplaatst. Hier komen ze weer:
Voetius schreef:Belijdenisvragen "Voetius" :

Vr. 1. Verklaart gij de leer onzer kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomend met de Heilige Schrift ?

Vr. 2. Belooft gij, door de genade Gods, in de belijdenis der zaligmakende
leer, volstandig te zullen blijven en daarnaar te zullen leven en sterven?

Vr. 3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdenis met goede werken te zullen versieren ?

Vr. 4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke
tucht zult onderwerpen, indien het gebeurde (hetwelk God verhoede), dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan ?

Hier blijkt toch uit dat het ook een belijdenis van het geloof is. Toch? De vragen van Voetius worden bij ons in de GG gesteld. Dus zie ik het verschil met de CGK op dit punt even nog niet.

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 13 apr 2005 18:17

PeterD schreef:Hier blijkt toch uit dat het ook een belijdenis van het geloof is. Toch? De vragen van Voetius worden bij ons in de GG gesteld. Dus zie ik het verschil met de CGK op dit punt even nog niet.

De Vragen van Voetius worden idd gesteld in de GG maar er wordt wel zeg maar een kanttekening bij geplaatst en die komt erop neer dat je niet per se zeker hoeft te zijn van een persoonlijk geloof maar dat je wel bij de kerk wilt blijven. Dat vind ik echt met twee maten meten maar ja hoe krijg je dit er weer uit? Is echt erin gegroeid helaas in de GG. Gelukkig is er in onze gemeente geen sprake van automatisme.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 apr 2005 18:35

Haha ....hier een oudgergemmer!

Oook bij ons die vragen en er word idd gevraagd of je ze eerlijk wil behandelen!!!! En antwoorden dus!

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 13 apr 2005 18:59

Nou ja ik denk dat het hele probleem een beetje ontstaan is omdat zo veel mensen in GG kring en verder vaak zich Christus niet durven toeeigenen en daardoor is misschien weer de gedachte ontstaan dat je het maar niet te scherp moet stellen anders doet er nooit iemand van de twijfelaars belijdenis... Maar ja ongeloof is nog altijd zonde...
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 apr 2005 12:12

Ik heb een paar weken geleden belijdenis gedaan, maar het is niet een gewoonte om zomaar, na de cathegisatie, op belijdeniscath te gaan. (naja, in de gemeente waar ik nu lid van ben dan). Maar...als je belijdenis gaat doen, dan ga je (zij het niet automatisch hoor) daarna WEl aan het Avondmaal.
Het Avondmaal is voor 'degenen die vermoeid en belast zijn'. Voor de zondaar dus! Voor jou! Niet voor bekeerden, of voor mensen die het allemaal zo geod weten, nee, voor de zondaren. Maar wel, voor de zondaren die hun zonden belijden!
Op de aannemingsavond met mijn 'mede-belijdenis-doeners' kwam deze cathegismus naar voren:
Antwoord 75:
Alzo, dat Christus mij en alle gelovigen tot Zijn gedachtenis van dit brood te eten en van deze drinkbeker te drinken BEVOLEN heeft....

Dat is toch heel wat: bevolen.

Het is niet zo dat dus iedereen maar aan moet gaan. Maar als jij weet hebt van je zonden, en je weet dat Jezus voor jouw zonden stierf, en als jij beseft dat je vergeving nodig hebt, dan is het Heilig Avondmaal voor jou!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 15 apr 2005 19:42

Ik heb ook net belijdenis gedaan en ja gezegd op de vragen van Voetius. Heel lang heb ik gedubt (?) om het te doen om deze reden: Het Avondmaal. Bij ons in de kerk is het niet de gewoonte aan te gaan en ik heb wel het verlangen om aan te gaan en hoop dat ook te doen tzt. Dat het echter niet de gewoonte is in onze kerk betekent niet doordat ik ja zei op de vragen van Voetius dat ik dat een goede gewoonte vind. Want dat is natuurlijk niet zo: vanuit de vroege christelijke kerk leren we wel anders. Ik ben dan ook van mening wat in dit forum ook al aan de orde kwam dat belijdenis zonder levend geloof niet mogelijk is, juist niet doordat ook die vraag van de goede werken ertussen staat. Hierop kan dus alleen antwoord worden gegeven vanuit een waar zaligmakend geloof (en ik moet nu al zeggen dat ik er beschamend weinig van terecht breng!)

Toen ik echter mijn ja woord zei heb ik dat bewust dus van mijn geloof in MIJN God gedaan! En om die te belijden heb ik dat in mijn kerkverband gedaan, waren er echter betere gewoontes dan zou ik het heel fijn hebben gevonden want ik zie als Een BERG tegen avondmaal op en verlang er ook naar! Want: ik ga dan als ongeveer eerste jongere ofzo...en iedereen gaat altijd in het zwart! Maar dat mag niet baten: ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt! Gods zegen..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 21:30

Mooie reactie.

Ik hoop dat jij wat aan het avondmaal hebt.

Ik hoop dat je de moed hebt om aan te gaan, want inderdaad, het is een opdracht van Christus... laat je dus niet weerhouden door wat de kerk zegt maar laat je leiden door wat Christus van je vraagt!

Wat zou Hij doen? Zou Hij aan het avondmaal gaan? En zo ja, zou Hij dan in het zwart gaan? Dat mensen in het zwart aangaan vind ik persoonlijk erg vreemd. Je gedenkt dat Jezus stierf.... maar ook dat Hij weer opstond. Het is vreselijk wat Hij heeft moeten doormaken maar tegelijk is dat ook de blijde boodschap van het evangelie. Het is een soort van tegenstrijdigheid. Gedenk en geloof dat het lichaam van onze Here Jezus Christus is vergoten (zwart) tot een velkomen verzoening van al onze zonden (wit)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 18 apr 2005 11:03

Ik ben het helemaal met je reactie eens, het is Christus opdracht, ik hoop dat ik dan ook de moed heb. Maar vooral het laatste gedeelte van je antwoord, hoe komen ze erbij he dat je zwart gekleed moet gaan. Lastig al die tradities. Persoonlijk vind ik wit ook veel mooier, gewassen door het bloed van het lam. Maar ik denk dat zij het werpen op dit gedeelte van het Avondmaalsformulier: we betuigen dat we midden in de dood liggen. Maar zeker weet ik dat niet, ik ga dr nog wel eens wat navragen maar als ik erom vraag geven ze vaak eenvoud als antwoord. Zwart vind men eenvoudiger dan kleuren. Ook op catechisatie hadden we het er eens over en toen zei onze dominee dat ook. Ik vroeg hem om Bijbels bewijs tegen felle of gekleiurde kleding maar die had hij niet. Maar goed, ik ga me dr niet door laten weerhouden want dat zou Jezus idd ook niet hebben gedaan Bedankt

Terug naar “Archief”