BEU

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 23:11

André schreef:
jas schreef:Je kunt het krijgen zoals je het wilt.
Okay, mag het dan iets minder Rotterdams?

Nee. Ik ben nog netjes. Ik gebruik sterretjes. Degene waar ik op reageer deed dat niet. Maar dat is je wellicht niet opgevallen. Geeft niet hoor.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 mar 2005 23:21

En dan ook al die ***gitaren en ***drumstellen en ***keyboards.

Dat zou ik nou niet doen. Drie-sterren spul is toch van aardige kwaliteit. Zet het dan op Marktplaats ;-)

Zonder gekheid nu.

Javaca,

Ik herken me voor een deel wel in wat je zegt. Ik denk dat er (op z'n minst) twee dingen spelen. Allereerst lijkt het me dat je gewoon teveel doet. Eigenlijk geef je dat zelf ook al aan. Zelfs al zou je het allemaal fantastisch vinden dan zou je dit gewoon niet vol kunnen houden. De oplossing is (in theorie) dan ook heel simpel: minder doen. Of je dan echt alle kerkelijke dingen opzij moet zetten of dat je ook andere dingen zou moeten afstoten kan ik niet voor je bepalen. Kun je niet een soort compromis zoeken? Spreek met jezelf of bij voorkeur met een ander een bepaalde tijdsduur (ik denk aan een maand of 4 tot 6) af waarin je een bepaald soort activiteit(en) laat schieten. Probeer eerst b.v. je kerkelijke activiteiten een tijd op te zeggen en daarna je hobby's. Door een bepaalde tijd af te spreken voorkom je dat je in 1 van beide blijft hangen. Bespreek na afloop van deze periodes met iemand hoe je dit nu ervaren hebt. Wellicht kun je dan ook zinniger dingen zeggen over de oorzaak van je beu-voelen. Heeft het gewoon met het druk-zijn an sich te maken of heeft het specifiek met de kerk te maken?

Daarnaast proef ik dat die drie-sterren-kerk je eigenlijk niet zo aanstaat. Als het aan jou lag zouden er heel wat dingen veranderd worden. Vooral dat onderdeel herken ik wel bij mezelf. Ik heb dat nl ook heel sterk gehad. Ondanks dat ben je druk in de kerk bezig en probeer je op een positief prikkelende manier dingen te veranderen. Als ik het zo inschat zal er van die veranderingen maar mondjesmaat wat terecht komen als er uberhaupt als iets verandert. Ik heb bij mezelf ervaren dat daar onzettend veel energie in gaat zitten. Niet alleen in de veranderingspogingen maar ook in de frustratie die ontstaat als iets niet gaat zoals je het wil. Het spreken (wat al gauw klagen of roddelen / lasteren wordt) lijkt in eerste instantie op te luchten maar blijkt ongemerkt veel meer energie te vreten dan je in de gaten hebt. Voor ons heeft dat er op een gegeven moment toe geleid dat we een andere kerk zijn gaan bezoeken. Niet dat we verwachtten dat daar alles perfect zou zijn, maar we wisten iig dat we niet ontzettend veel tijd en energie in zinloze discussies over futililteiten zouden behoeven te stoppen. Al die energie (of wat er over is nadat drie kinderen ervan gesnoept hebben ;-)) willen we graag op een positieve manier gebruiken.

Of dit ook jouw weg is kan ik voor jou niet bepalen. We hebben zelf lang geworsteld met de vraag of we niet juist een taak zouden hebben met onze afwijkende opvattingen. Voor ons was het antwoord op die vraag uiteindelijk een nee. Wat dat antwoord voor jou is zul je echter zelf moeten bepalen.

Veel sterkte.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 mar 2005 23:35

jas schreef:Nee. Ik ben nog netjes. Ik gebruik sterretjes. Degene waar ik op reageer deed dat niet. Maar dat is je wellicht niet opgevallen. Geeft niet hoor.

Lieve Jas,

Het ligt maar net aan je referentiekader. :roll:
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend Orgel.

Zoals ik het in andere topics al eens zei: Het is een kwestie van smaak. Als jij bijv. helemaal lyrisch bent van Frans Bauer moet jij dat zelf weten maar ik vermaal de cd's liever tot poeder. Misschien gaan jouw nekharen omhoog staan bij opwekking, die van mij doen dat bij psalmen en gezangen.

@Klaas:
De kerk is iig iets waarin ik steeds teleurgesteld wordt. Er zijn andere dingen die belangrijker zijn voor me. Ik heb nu zelf er voor gekozen (tijdelijk) te stoppen met de kerk en het werk er omheen. Het grootste nadeel is dat m'n ouders me hierin gigantisch tegenwerken. Ik wordt gedwongen om mee te gaan. Wanneer ik niet meega krijg ik gezeur.
De enige manier om er tegen in te gaan is het hard spelen. M'n ouders willen me niet begrijpen hierin dus dan maar met de botte bijl tot ze het wel snappen.

Dit schreef ik zondagochtend in een mailtje:
Gisteravond zei ik ook dat het ze wel tegenviel dat ik niet zo'n EO-prototype-christen ben geworden en dat ze me alleen maar mee willen hebben naar de kerk omdat dat zo leuk staat tegenover de buitenwereld. (Kwam gelukkig vooral bij m'n moeder heel erg hard aan)

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 23:43

Javaca schreef:
jas schreef:Nee. Ik ben nog netjes. Ik gebruik sterretjes. Degene waar ik op reageer deed dat niet. Maar dat is je wellicht niet opgevallen. Geeft niet hoor.

Lieve Jas,

Zoals ik het in andere topics al eens zei: Het is een kwestie van smaak. Als jij bijv. helemaal lyrisch bent van Frans Bauer moet jij dat zelf weten maar ik vermaal de cd's liever tot poeder. Misschien gaan jouw nekharen omhoog staan bij opwekking, die van mij doen dat bij psalmen en gezangen.

Ha, nee ik ben niet lyrisch van Frans Bauwer, hoewel hij wel beter is dan opwekking want slechter dan dat is er niet.
Maar goed, ieder zijn meug. Wat ik dan niet begrijp is je opmerking over psalmen. Dat je die verkettert is niet goed denk ik. Psalmen zijn voluit Bijbels weet je wel.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 mar 2005 23:44

De Psalmen in de bijbel zijn niet de Psalmen die er bij mij in de kerk gezongen worden.

Wel leuk om door iemand uit de reformatorische hoek van ketterij beschuldigd te worden. :lol: :wink:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 23:51

Javaca schreef:De Psalmen in de bijbel zijn niet de Psalmen die er bij mij in de kerk gezongen worden.

Wel leuk om door iemand uit de reformatorische hoek van ketterij beschuldigd te worden. :lol: :wink:

Wat iemand mooi vindt, qua muziek, is persoonlijk. Daar is moeilijk een Bijbelse onderbouwing voor te geven. Maar de berijmde psalmen hebben toch goede wortels vind ik. Ik vind vooral het liedboekpsalter erg mooi.
Maar goed, ontopic maar weer dan. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mar 2005 00:00

De kerk is iig iets waarin ik steeds teleurgesteld wordt.

Kun je aangeven waarin je precies of met name teleurgesteld wordt?

Er zijn andere dingen die belangrijker zijn voor me.

Zijn die dingen alleen belangrijker dan de kerk of ook belangrijker dan God en geloof?

Ik heb nu zelf er voor gekozen (tijdelijk) te stoppen met de kerk en het werk er omheen.

Heb je hiervoor een bepaalde tijd op het oog of ga je er net zolang mee door als het goed voelt?

Het grootste nadeel is dat m'n ouders me hierin gigantisch tegenwerken. Ik wordt gedwongen om mee te gaan. Wanneer ik niet meega krijg ik gezeur.

En er is geen regeling te treffen? Alleen avonddiensten? 1x in de zoveel tijd?

De enige manier om er tegen in te gaan is het hard spelen. M'n ouders willen me niet begrijpen hierin dus dan maar met de botte bijl tot ze het wel snappen.

Willen ze je niet begrijpen of begrijpen ze je niet? Het is mijn ervaring dat ouders sommige dingen gewoon niet kunnen begrijpen. Als je in de jaren 60/70 bent opgegroeid in een reformatorische kerk zijn er echt dingen die je gewoon niet kunt vatten. Die botte bijl lijkt misschien da zaken wat op te lossen, maar is dat ook echt zo? Hout hakken met een botte bijl gaat over het algemeen erg slecht. En op chirurgie met een bot mes zit niemand te wachten. Die botte bijl helpt ws dan ook niet echt. Misschien dat je er je zin door krijgt, maar is dat het hoogste doel? Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten (als jongere is het je taak in opstand te komen) maar ik weet inmiddels dat die botte bijl ook schade aan kan richten. Je gebruikt hem nl wel tegen je ouders en hoewel je ws niet weet wat dat inhoudt houden ze ws meer van je dan van wat dan ook in de wereld.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

André

Berichtdoor André » 30 mar 2005 00:02

Javaca schreef:Dit schreef ik zondagochtend in een mailtje:
Gisteravond zei ik ook dat het ze wel tegenviel dat ik niet zo'n EO-prototype-christen ben geworden en dat ze me alleen maar mee willen hebben naar de kerk omdat dat zo leuk staat tegenover de buitenwereld. (Kwam gelukkig vooral bij m'n moeder heel erg hard aan)
En dat soort dingen doen pijn, want je wilt je ouders niet al te veel kwetsen en aan de andere kant ze hebben weinig begrip voor hun zoon die anders doet als dat zei hadden gepland.
Moeilijk hoor, ik ken dat voor je zelf opkomen m.b.t. je ouders lastig is dat, vooral als ze niet luisteren.
En als je dan ook nog de pech hebt dat 1 of beide ouders een dominerend karakter heeft.......
Ik weet niet of het praktisch mogelijk is, en of je het zelf als een (tijdelijke) oplossing ziet, door misschien een tijdje ergens anders te gaan wonen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2005 00:17

jas schreef:
Javaca schreef:

Lieve Jas,

Ha, nee ik ben niet lyrisch van Frans Bauwer, hoewel hij wel beter is dan opwekking want slechter dan dat is er niet.
Maar goed, ieder zijn meug. Wat ik dan niet begrijp is je opmerking over psalmen. Dat je die verkettert is niet goed denk ik. Psalmen zijn voluit Bijbels weet je wel.

:) Slechter dan opwekking is er niet? :D Noem jij jezelf christen en zeg je vervolgens dat Frans Bauer beter is dan Opwekking? Opwekking is ook op de bijbel gebaseerd dus je wijst de bijbel hier net zo goed af als dat je het met je liefde voor psalmen en de onderbouwing daarbij goedkeurt. Schaam je, er zijn opwekkingsteksten die letterlijk bijbelteksten zijn... slechter is er niet ?:)

Alleen de melodie van opwekking is niet bijbels... maar das bij psalmen net zo :) Net als dat het orgel niet bijbels is :)

On-topic maar weer?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 mar 2005 00:19

Klaas schreef:
De kerk is iig iets waarin ik steeds teleurgesteld wordt.

Kun je aangeven waarin je precies of met name teleurgesteld wordt?

Veel dingen die je met veel pijn en moeite opbouwd worden steeds onderuit gehaald. Ik ben het vechten daartegen beu. Laat ze maar winnen, maar tegelijk verliezen ze mij.

Klaas schreef:
Javaca schreef:Er zijn andere dingen die belangrijker zijn voor me.

Zijn die dingen alleen belangrijker dan de kerk of ook belangrijker dan God en geloof?

Zoals ik eerder al aangaf zijn die dingen zijn belangrijker dan de kerk. Zonder God en geloof in Hem kan ik denk ik niet. Zeker niet in die dingen die belangrijker voor me zijn. Zonder God trek ik dat vrijwel zeker niet.

Klaas schreef:
Javaca schreef:Ik heb nu zelf er voor gekozen (tijdelijk) te stoppen met de kerk en het werk er omheen.

Heb je hiervoor een bepaalde tijd op het oog of ga je er net zolang mee door als het goed voelt?

Hiervoor heb ik geen bepaalde tijd op het oog. IK ZIE WEL is mijn motto tegenwoordig. Neem het leven zoals het komt maar blijf niet stilstaan. Zolang het goed voelt waarschijnlijk. Ik zeg niet dat ik nooit meer een kerk binnen zal stappen, maar ook niet dat ik er over een half jaar weer zit.

Klaas schreef:
Javaca schreef:Het grootste nadeel is dat m'n ouders me hierin gigantisch tegenwerken. Ik wordt gedwongen om mee te gaan. Wanneer ik niet meega krijg ik gezeur.

En er is geen regeling te treffen? Alleen avonddiensten? 1x in de zoveel tijd?

Die regeling is er half om half, maar daarmee los ik het niet op. Stoppen lijkt nu echt de beste optie.

[quote=Klaas"]

Willen ze je niet begrijpen of begrijpen ze je niet? Het is mijn ervaring dat ouders sommige dingen gewoon niet kunnen begrijpen. Als je in de jaren 60/70 bent opgegroeid in een reformatorische kerk zijn er echt dingen die je gewoon niet kunt vatten. Die botte bijl lijkt misschien da zaken wat op te lossen, maar is dat ook echt zo? Hout hakken met een botte bijl gaat over het algemeen erg slecht. En op chirurgie met een bot mes zit niemand te wachten. Die botte bijl helpt ws dan ook niet echt. Misschien dat je er je zin door krijgt, maar is dat het hoogste doel? Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten (als jongere is het je taak in opstand te komen) maar ik weet inmiddels dat die botte bijl ook schade aan kan richten. Je gebruikt hem nl wel tegen je ouders en hoewel je ws niet weet wat dat inhoudt houden ze ws meer van je dan van wat dan ook in de wereld.

Klaas[/quote]

Het is misschien niet de beste weg, maar wel de enige waarvan je ziet dat het toch enig resultaat heeft. Dat ze van me houden weet ik, maar ze moeten toch leren me los te laten. Hoe meer ze aan me gaan hangen hoe meer ik mezelf losruk. Als we in de kerk hier in Langbroek gebleven waren was ik nu waarschijnlijk een of andere metalhead en had ik hier nooit gezeten. Actie = Reactie

Maar goed ik ga nu slapen, morgen een zware dag voor de boeg.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 mar 2005 00:30

Marnix schreef:
jas schreef:
Javaca schreef:

Lieve Jas,

:) Slechter dan opwekking is er niet? :D Noem jij jezelf christen en zeg je vervolgens dat Frans Bauer beter is dan Opwekking? Opwekking is ook op de bijbel gebaseerd dus je wijst de bijbel hier net zo goed af als dat je het met je liefde voor psalmen en de onderbouwing daarbij goedkeurt. Schaam je, er zijn opwekkingsteksten die letterlijk bijbelteksten zijn... slechter is er niet ?:)

Ik heb het niet over de teksten maar over de muziek. En ik vind de teksten van de meeste opwekkingsliederen ook bar slecht. Natuurlijk, ze zijn wel op de Bijbel gebaseerd, maar de manier waarop ze tot een lied in elkaar gedraaid worden vind ik vreselijk. Eindeloze herhalingen, saaie melodieën, nou ja, niks voor mij. Maar als jij het goede kerkmuziek vindt, wens ik je er toch veel plezier mee hoor.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 mar 2005 00:31

André schreef:
Javaca schreef:Dit schreef ik zondagochtend in een mailtje:
En dat soort dingen doen pijn, want je wilt je ouders niet al te veel kwetsen en aan de andere kant ze hebben weinig begrip voor hun zoon die anders doet als dat zei hadden gepland.
Moeilijk hoor, ik ken dat voor je zelf opkomen m.b.t. je ouders lastig is dat, vooral als ze niet luisteren.
En als je dan ook nog de pech hebt dat 1 of beide ouders een dominerend karakter heeft.......
Ik weet niet of het praktisch mogelijk is, en of je het zelf als een (tijdelijke) oplossing ziet, door misschien een tijdje ergens anders te gaan wonen?

Ik ben in de running om met een paar vrienden een pandje te gaan kraken.

Het deed vooral pijn dat ik dat suggereerde. Kwetsen is niet leuk, maar soms moet je gewoon breken om iets nieuws op te bouwen.
Het gedicht OLD http://jaapvanclepel.web-log.nl/log/1920615
heb ik ze nog niet laten lezen. Waarschijnlijk komt het erg hard aan, maar het is wel zoals ik het voel.
Het voelt zo benauwd. Achttien jaar hebben ze hun gang kunnen gaan, me te kneden naar hun ideaalbeeld. Nu is de tijd gekomen dat ze daarmee moeten stoppen, ze hebben hun kans gehad.

Een reactie van iemand op het gedicht was dat het nogal op Dyers Eve van Metallica lijkt. Dat nummer kende ik niet maar heb ik gedownload, het klopt erg goed.

Metallica - Dyers Eve schreef:Dear Mother
Dear Father
What is this hell you have put me through?
Believer
Deceiver
Day in, day out, live my life through you
Pushed onto me what's wrong or right
Hidden from this thing that they call “life”

Dear Mother
Dear Father
Every thought I'd think you'd disapprove
Curator
Dictator
Always censoring my every move
Children are seen but are not heard
Tear out everything inspired

Innocence
Torn from me without your shelter
Barred reality
I'm living blindly

Dear Mother
Dear Father
Time has frozen still what's left to be
Hear nothing
Say nothing
Cannot face the fact I think for me
No guarantee, it's life as-is
But damn you for not giving me my chance

Dear Mother
Dear Father
You've clipped my wings before
I learned to fly
Unspoiled
Unspoken
I've outgrown that fucking lullaby
Same thing I've always heard from you,
“Do as I say, not as I do”

Innocence
Torn from me without your shelter
Barred reality
I'm living blindly

I'm in hell without you
Cannot cope without you two
Shocked at the world that I see
Innocent victim, please rescue me

Dear Mother
Dear Father
Hidden in your world you've made for me
I'm seething
I'm bleeding
Ripping wounds in me that never heal
Undying spite I feel for you
Living out this hell you always knew

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

André

Berichtdoor André » 30 mar 2005 00:37

Tsja, dat gedicht is wsl niet in hun taalstijl geschreven, maar voor jou is die iig duidelijk, misschien kun je ook nog een versie uitbrengen die het zelfde zegt en dan met iets minder val dood erin :wink:

Trusten doe kalm aan morgen.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 mar 2005 00:43

Ik verander er niets aan.
De boodschap is net zo hard als het gedicht.
Ze begrijpen het best. Ze weten dat ik kritische gedichten schrijf en daarin niets en niemand spaar.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 30 mar 2005 07:21

kvin het wel een mooi gedicht!! :)
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!