Moderator: Moderafo's
tja, en dat heb ik dus ook weer... je bent wat jij vind dat je bent! en dat is vaak het probleem ook.Ansje schreef:Het probleem is juist dat andere mensen het helemaal niet vinden....maar IK wel...alleen geloof ik niet wat anderen zeggen...
André schreef:M.b.t. die gevoelens heb je gelijk je kunt ze "verbeteren" en je kunt je b.v. minder angstig gaan voelen.Aragorn schreef:Nouja, wat ik zei dus: "Alleen jammer dat hij schijnbaar veronderstelt dat er naast niet-correcte denkbeelden ook wel-correcte denkbeelden zijn. Ik denk eerder dat je meer- of minder-waarheidsgetrouwe beelden hebt, maar dat er geen objectieve werkelijkheid aangaande gevoelens is."
Enneh, die evangeliste is niet te vertrouwen hoor!
Doormiddel van die therapie kun je dus minder rationele gedachten omzetten in rationele gedachten, waardoor je dus beter uit de voeten kunt met je gevoelens als toen je irrationeel dacht, en dingen je minder gaan benauwen.
Is het misschien zo dat je de theorie van Ellis niet zo ziet zitten in de praktijk?
Je probeert m.i. er andere namen aan te geven maar je zegt hier boven hetzelfde, want minder waarheids getrouw is m.i. in het licht van deze theorie hetzelfde als niet correct.
Ik zal eens proberen wat voorbeelden in te scannen, misschien dat het € tje dan valt.
Nee, je trekt het niet net iets verder door, je blijft steken op een punt dat jou kennis zegt: dit kan niet: gevoelens zijn altijd subjectief.Aragorn schreef:André schreef:M.b.t. die gevoelens heb je gelijk je kunt ze "verbeteren" en je kunt je b.v. minder angstig gaan voelen.Aragorn schreef:Nouja, wat ik zei dus: "Alleen jammer dat hij schijnbaar veronderstelt dat er naast niet-correcte denkbeelden ook wel-correcte denkbeelden zijn. Ik denk eerder dat je meer- of minder-waarheidsgetrouwe beelden hebt, maar dat er geen objectieve werkelijkheid aangaande gevoelens is."
Enneh, die evangeliste is niet te vertrouwen hoor!
Doormiddel van die therapie kun je dus minder rationele gedachten omzetten in rationele gedachten, waardoor je dus beter uit de voeten kunt met je gevoelens als toen je irrationeel dacht, en dingen je minder gaan benauwen.
Is het misschien zo dat je de theorie van Ellis niet zo ziet zitten in de praktijk?
Je probeert m.i. er andere namen aan te geven maar je zegt hier boven hetzelfde, want minder waarheids getrouw is m.i. in het licht van deze theorie hetzelfde als niet correct.
Ik zal eens proberen wat voorbeelden in te scannen, misschien dat het € tje dan valt.
Jawel, ik zie het zeker wel zitten in de praktijk en denk dat het een goede theorie is. Ik moest alleen zonodig nog wat zeuren over de implicatie dat er volgens Ellis blijkbaar wel objectief correcte beelden van gevoelens (van anderen zijn). Dat lijkt mij redelijk onmogelijk (omdat gevoelens per definitie subjectief zijn, en de percepties van anderen daarvan des te meer) en ik trek zijn relativisme dan ook net even iets verder door.
Aragorn schreef:Ah, het gaat dus om een 'gewenst' gevoel en niet om een gevoel dat zo goed mogelijk correspondeerd met de werkelijke betekenis van een gebeurtenis?
Dat lijkt me namelijk zo subjectief als het maar kan..
Okay je begint hm te volgen, btw heeft het wel degelijk betrekking op de topic titel, want het is een belangrijk (therapie) onderdeel om je gevoel van eigenwaarde op te vijzelen.Aragorn schreef:Hm, oke, het gaat dus meer over bepaalde dingen waar je bang voor bent ofzo.. ik dacht dat het te maken had met hoe je het gedrag van andere personen ziet. Zoals sommige mensen altijd alles dat anderen doen als negatief opvatten en het op henzelf betrekken. (Mede naar aanleiding van de topictitel ook).
Haha, waarom zou ik geen angsten kunnen hebben? (Nouja, kan me zo ook even geen fobieen voor de geest halen..)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten