Goede Vrijdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2005 10:06

PeterD schreef:Speciaal voor joris quote ik mezelf maar even...

PeterD schreef:Goede Vrijdag is een menselijke inzetting die niet uit de schrift te halen is. Maar daarom niet per definitie fout!
oke. dus het gaat weer nergens over.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mar 2005 10:21

PeterD schreef:Leuk al die persoonlijke opmerkingen aan het begin van je posts :roll:

De pot verwijt de ketel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 mar 2005 10:44

houd het een beetje vriendelijk a.u.b. :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mar 2005 11:18

Ik denk dat je het in een heel menselijk vlak moet zien.

Goede Vrijdag is de sterfdag van mijn vader. Eigenlijk 27 maart (dus dit jaar Pasen) maar voor ons is het Goede Vrijdag geworden. Ik zal nooit vergeten dat we geroepen werden door het ziekenhuis en dat in de auto de Mattheüs weerklonk.

Maar dat terzijde. Iemand sterft en als dat iemand is waarvan je hebt gehouden, zul je op zijn/haar sterfdag altijd aan diegene denken. In dankbaarheid dat die persoon in jouw leven was.
Steeds vaker zie je in de krant een advertentie dat iemand, precies een jaar of zoveel jaar geleden is overleden.

Zo zie ik Goede Vrijdag ook. Jezus stierf en Hij betekende (en betekent) nog steeds veel voor de mens, voor mij. Dus denk je op de dag dat Hij stierf aan Hem, zoals je denkt aan zijn geboortedag. (En dan laat ik volstrekt in het midden, of de data en dagen juist zijn, daar gaat het niet om, het gaat om wat we zulke dagen gedenken en vieren.)

Zo ervaar ik Goede Vrijdag: je staat stil bij het lijden en de dood van Iemand - in dit geval met een hoofdletter - Die voor jou heel veel heeft betekent en waar je van houdt.

Terug naar “Archief”