jas schreef:Marnix schreef:Het was een terroristische zelfmoordaanslag

Maar het was wel een straf van God over de Filistijnen, God liet het toe.
Tirza schreef:ik denk ook niet dat je dat altijd zo moet zien, tis natuurlijk verschrikkelijk moeilijk onderwerp.
Maar God zou naar mijn idee nooit willen dat je zelf een einde maakt aan het mooiste wat Hij jou gaf, namelijk een leven op aarde tussen mensen die van je houden.
Ik heb dit in mijn eigen omgeving meegemaakt, en geloof mij, zoiets komt niet van God, eerder van het Kwaad.
Natuurlijk zijn we geen poppen aan trektouwtjes, we mogen onze eigen keuzen maken! Als iemand besluit morgen voor de trein te springen dan kan dat gewoon.
God bepaalt wanneer je tijd gekomen is, maar we maken onze eigen keuzes.
Het is helemaal niet zo moeilijk denk ik. Alleen moeten we bepaalde dingen wel goe gescheiden houden, anders maken we het heel moeilijk.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat God nooit zou willendat je zelfmoord pleegt. Het is verkeerd. Zo simpel is het.
Waar het mis gaat is in hoe mensen er vervolgens tegenaan gaan kijken. De conclusie die zo vaak wordt getrokken, dat je als je zelfmoord pleegt niet in de hemel kan komen. Hoe komen mensen daar toch bij?! Ik heb wel een vermoeden. Dat mensen denken: Het is zonde en je bent dood... dus je kan geen vergeving er meer voor vragen dus dan krijg je die niet.
Maar die manier van denken is natuurlijk helemaal fout. Stel dat je als christen de fout ingaat.... Stel, je rijdt op je fiets en je ziet een bloedmooie meid in een kort rokje op de stoep lopen, je ogen dwalen af, je denkt ergens aan waar je niet aan zou moeten denken.... afgeleid zie je het stoplicht niet, je wordt geschept door een auto en je sterft. Kom je dan niet in de hemel omdat je geen vergeving hebt kunnen vragen voor je fout? Als dat zo is zou ik maar snel iedere 5 minuten vergeving vragen...
Waarom, oh waarom zou er wel vergeving voor vanalles mogelijk zijn maar zou Christus voor deze zonde niet vergeven zijn? Waarom zouden vele zonden ons vergeven kunnen worden, maar denken sommigen dat voor deze zonde geen vergeving mogelijk is?
Mooi verhaal, maar de redenatie die achter het denken dat de zelfmoordenaar verloren gaat zit, is een andere dan die jij hier schetst.
Men stelt dat God Zijn uitverkoren kinderen niet aan de wanhoop prijsgeeft en ze daarom voor deze daad altijd zal bewaren.
Hm, dat klinkt mooi... Maar ik ken iemand die een oprecht christen was, altijd klaarstaan voor anderen, altijd ze helpen, in alles op God vertrouwend. Hij viel op een gegeven moment in een depressie en pleegde zelfmoord. Bovenstaande redenatie houdt dan in dat zo iemand gene uitverkoren kind van God was omdat hij zelfmoord pleegde en dat geloof ik absoluut niet.
Dat is het grote gevaar van deze redenatie. Algemeen gezien klinkt het heel mooi en bemoedigend. Maar wat als je toch wordt geconfronteerd met zelfmoord in je directe omgeving? Dan is redenatie opeens heel pijnlijk. Dan zou je namelijk, als je in die redenatie gelooft, de conclusie moeten trekken dat zo iemand niet uitverkoren was, want God bewaarde hem/haar er niet voor.
Dat is dan ook de gedachte die je nog wel eens hoort. Iemand heeft zelfmoord gepleegd dus is er geen hoop meer, die persoon is voorgoed verloren. Allereerst maakt dat een pijnlijke situatie voor de nabestaanden nog moeilijker.... als tweede vormt het bij mensen een oordeel over zo iemand waar hij/zij terecht komt, terwijl ze daar niet over kunnen oordelen. En in hoeverre is deze denkwijze bijbels te onderbouwen? Of is het meer suggestief?
Ik geloof niet dat de redenatie waar is, de praktijk wijst uit dat dit niet het geval is. De bijbel geeft aan dat je zeker mag zijn van je redding als je gelooft dat Jezus Christus voor je is gestorven, wie in Hem gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben. Zelfs als iemand die dat doet in een depressie valt en een einde aan zijn leven maakt.
Met de redenatie dat God mensen voor zelfmoord zal bewaren wordt bij nabestaanden van mensen die in Hem geloofden maar toch zelfmoord pleegden oprechte hoop veranderd in valse wanhoop.