Eert uw vader en uw moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 mar 2005 19:08

Hay,
Ik dacht dus altijd, dat wij verplicht zijn om wat er ook gebeurd is een persoon te vergeven, omdat er staat: "en vergeef ons onze schuld zoals ook wij onze schuldenaren vergeven"
Dus dat je eigenlijk aan God vraagt jou op dezelfde manier te vergeven zoals jij je vijand kan vergeven.
Daarom heb ik altijd heel erg mijn best gedaan om heel veel te bidden dat bepaalde mensen tot bekering mogen komen en te bidden of God mij wil helpen iets te vergeven wat iemand gedaan heeft.

Achteraf heb ik dan dus het gevoel dat ik het de persoon heb vergeven, na intens gebed, en dat geeft voor mij ook wel een rustig gevoel.
Nooit heb ik erbij nagedacht of die persoon dan spijt moet hebben, want in veel situaties heb ik meegemaakt dat daders helemaal geen spijt hebben, integendeel, dat ze jou de schuld geven, door je uiterlijk, of omdat je een meisje was, etc.
Dus, dat er totaal niet mee te praten viel, en dat ik dan toch in mijn hart die personen heb vergeven.

Dus dat dacht ik dan.

Vergeten gaat een hele tijd, tot je op een leeftijd komt dat ineens vanalles van vroeger weer ongewenst naar boven komt, bv omdat je over dingen van vroeger gaat dromen, en bv omdat je een fotoboek ziet van vroeger en dan ineens weer eraan denkt wat er toen allemaal gebeurde.
Dan denk je er weer even aan, en dan ga je er over dromen, terwijl je er liever niet aan wilt denken.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 07 mar 2005 19:20

beetje late reaciet maybe,

Marnix schreef:Totaal niet mee eens. Waarom verdienen ouders respect? Omdat ze van je houden. Niet omdat ze jou "toevallig" verwekt hebben. Respect verdienen ze als ze van hun kinderen houden en dus opvoeding, regels en zelfs straf voortkomen uit liefde. Is dat niet het geval, dan verdienen ze geen respect en eer.

Je moet je ouders eren. Niet omdat zij jou nou toevallig verwekt hebben. Het is God die hun over jou stelde. Het is God die ervoor zorgde dat jij uit hen geboren bent. Daarom moet je ze eren. Daarvoor verdienen ze respect en eer, omdat God dat van ons vraagt!!!!!!!!!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

sela

Berichtdoor sela » 07 mar 2005 20:23

hmm.. interessante post na de vorigen..
'het leven is divers..'

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 07 mar 2005 20:36

sorry,
ik zei ook:
beetje late reactie misschien....
Afbeelding

sela

Berichtdoor sela » 07 mar 2005 20:38

pzies..maaktuit
wat voor de 1 een issue is is voor de ander een ander soort issue..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 01:28

joepie schreef:Ik zal ook echt niet zomaar zeggen dat je MOET vergeven, omdat anders God je niet wil vergeven. Denk ook niet dat het zo werkt bij God.
Hij ziet hoe het met je hart gesteld is. En weet ook echt wel hoe moelijk het is om te vergeven in een situatie waarbij je misbruikt bent.

Alleen maakt het mij nog te meer duidelijk hoe groot God is.
Hij kon het namelijk wel. Hij on de mensen die Hem veroordeelden , die Hem bespotten, die Hem de doornekroon op het hoofd zetten, vergeven.
Hoe een groot wonder.
Ik denk dat je des te meer besefd hoe groot God is als je in een situatie zit van misbruik. Omdat je dan ook de on"mogelijkheid" van vergeven ziet.

Volgens mij moet er ook nog zoiets als vergeving vragen bij komen.
En zolang als de dader dat niet doet, is er ook een onmogelijkheid tot vergeven. Zo als die er is.
Ik moet nu denken aan het meisje van 9 jaar wat al door haar "vader"misbruikt werd vanaf dat ze drie dagen oud was.
De naam vader verdient zo iemand niet.
Het is ronduit vreselijk, ondenkbaar, en eigenlijk geen woorden voor.

De bijbel zegt dit wel over vergeven. Maar.... vergeven is niet: Verkeerde dingen laten voor wat het is. Vergeving kun je alleen maar geven als iemand spijt heeft van wat hij/zij heeft gedaan. In de gelijkenissen over vergeving krijgt de slaaf van de koning vergeving nadat Hij hem dat heeft gesmeekt. En waarom vragen we God om vergeving?

Kijk en dat is wel een groot verschil. Stel dat iemand je mishandelt.... en later enorme spijt ervan krijgt en je ziet dat het echt is. Ik denk dat je zo iemand dan makkelijker zou kunnen vergeven dat wanneer het de ander koud laat en er geen spijt van heeft. Dan kun je moeilijk iemand (respect)eren die dat jou heeft aangedaan. Ik denk dat God dat niet van ons vraagt. Je zou dan alleen maar liegen als bijvoorbeeld tegen je vader zou zeggen: Je bent een goede vader... terwijl hij dat niet geweest is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 01:34

de_bisschop schreef:beetje late reaciet maybe,

Marnix schreef:Totaal niet mee eens. Waarom verdienen ouders respect? Omdat ze van je houden. Niet omdat ze jou "toevallig" verwekt hebben. Respect verdienen ze als ze van hun kinderen houden en dus opvoeding, regels en zelfs straf voortkomen uit liefde. Is dat niet het geval, dan verdienen ze geen respect en eer.

Je moet je ouders eren. Niet omdat zij jou nou toevallig verwekt hebben. Het is God die hun over jou stelde. Het is God die ervoor zorgde dat jij uit hen geboren bent. Daarom moet je ze eren. Daarvoor verdienen ze respect en eer, omdat God dat van ons vraagt!!!!!!!!!

Dat is nog geen reden waarom ze eer zouden moeten krijgen.

Paralel:

De overheid is door God aangesteld. God gebiedt dat we de overheid respecteren en in ere houden. Moest het Duitse volk daarom Hitler ook respecteren en eren? God gebiedt het toch? Dan zou het toch niet zo verkeerd zijn geweest dat iedereen er "Hail Hitler" liep te roepen. Het was gewoon Gods wil.

:?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 08:14

Toch is het de enige reden Marnix. Dat zegt de Bijbel ons.

En je volgende vraag is nogal duidelijk: Mits de overheid tegen God in gaat. En daar was sprake van in de tijd van Hitler.

En om nog maar eens de Cathechimus erbij te halen:

Zondag 39
Vraag 104: Wat eist God in het vijfde gebod?
Antwoord:
Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.
1 Ex. 21:17; Spr. 1:8; Spr. 4:1; Rom. 13:1; Ef. 5: 22; Ef. 6:1, 2, 5; Kol. 3:18, 20, 22. 2 Spr. 23: 22; 1 Petr. 2:18. 3 Matt. 22:21; Rom. 13: 2, 4; Ef. 6: 4; Kol. 3: 20.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 08:52

Ik ben erg benieuwd naar jullie definitie van ouderschap. Ik heb de mijne reeds op pagina 1 gegeven en ook gekoppeld daaraan mijn visie m.b.t. dit onderwerp.
Om een definitie te geven van ouderschap, wat dat inhoudt, mag dus niet voorbij gegaan worden aan het feit dat het aards ouderschap zijn oorsprong vindt in het hemels Vaderschap.
Mijn visie is dat een ouder die een kind misbruikt zichzelf buiten het ouderschap zet. Binnen de relatie ouder - kind past immers geen seksueel contact, temeer al omdat er sprake is van een gezagsrelatie (ongelijkwaardig)
Een ouder die dus een kind op dergelijke wijze misbruikt mag dan ook niet langer als ouder gezien worden. Hij ontneemt zich door zijn daad die hem door God verleende eretitel en verspeelt daardoor eveneens het recht om de eer te ontvangen die een ouder op grond van zijn ouderschap toekomt.

Waarom blijven jullie zo hangen in de letterlijke betekenis van het woordje vader of moeder, en kijk je zo weinig naar het inhoud geven hieraan?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 09:00

Ik denk dat ik dat al beantwoordt heb.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2005 09:43

jas schreef:Ik ben erg benieuwd naar jullie definitie van ouderschap. Ik heb de mijne reeds op pagina 1 gegeven en ook gekoppeld daaraan mijn visie m.b.t. dit onderwerp.
Om een definitie te geven van ouderschap, wat dat inhoudt, mag dus niet voorbij gegaan worden aan het feit dat het aards ouderschap zijn oorsprong vindt in het hemels Vaderschap.
Mijn visie is dat een ouder die een kind misbruikt zichzelf buiten het ouderschap zet. Binnen de relatie ouder - kind past immers geen seksueel contact, temeer al omdat er sprake is van een gezagsrelatie (ongelijkwaardig)
Een ouder die dus een kind op dergelijke wijze misbruikt mag dan ook niet langer als ouder gezien worden. Hij ontneemt zich door zijn daad die hem door God verleende eretitel en verspeelt daardoor eveneens het recht om de eer te ontvangen die een ouder op grond van zijn ouderschap toekomt.

Waarom blijven jullie zo hangen in de letterlijke betekenis van het woordje vader of moeder, en kijk je zo weinig naar het inhoud geven hieraan?

Ik denk dat we het wel eens zijn:

elbert schreef:Het is de ouder die de mogelijheid tot eren van hem/haar als ouder kan beschadigen of zelfs vernietigen (Ef. 6:4, Kol. 3:21). Als je je eigen kind beschadigt, dan zal je kind minder in staat zijn om je te eren, zeker als die beschadiging (door misbruik/mishandeling) heel ernstig is.
Wie zijn eigen kind beschadigt, beschadigt daarmee dus ook zichzelf.
En wie doorgaat met die beschadiging (bijv. door ontkenning als het kind eenmaal volwassen geworden is), hoeft dan ook geen eer meer te verwachten, tenzij bepaalde zaken door erkenning/schuldbelijdenis weer in een betere verhouding gezet worden.

Het is natuurlijk zo dat het aardse ouderschap zondig is en daarmee helemaal anders is dan het hemelse Vaderschap. Daarom past de toevoeging dat we als kinderen we geduld moeten hebben met de zwakheden van onze aardse vaders en moeders.
Hoe meer het aardse ouderschap lijkt op het hemelse, hoe meer eer de kinderen kunnen en moeten geven aan de ouders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 09:48

Dus eigenlijk kunnen we dan concluderen dat ouders die zichzelf buiten het ouderschap zetten hun kinderen belemmeren om zich te houden aan het vijfde gebod?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2005 10:15

joepie schreef:Dus eigenlijk kunnen we dan concluderen dat ouders die zichzelf buiten het ouderschap zetten hun kinderen belemmeren om zich te houden aan het vijfde gebod?

In de extreme gevallen waar we het over hebben (incest, kindermishandeling) is dat inderdaad zo ja.

Overigens zijn het juist deze kinderen die vaak het meeste worstelen met het vijfde gebod. Dat komt niet alleen omdat zij er op de meest wrange manier mee geconfronteerd worden hoe ouders niet moeten zijn, maar ook omdat ze vaak een extreem ongezonde hechting aan deze ouders hebben gehad (te vergelijken met het zgn. Stockholm syndroom). Tijdens therapieeen is het zaak om deze ongezonde hechting te doorbreken. Dat gaat gepaard met schuldgevoelens bij het slachtoffer en vandaar ook vaak de worsteling met het vijfde gebod.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 08 mar 2005 10:17

Marnix schreef:Dat is nog geen reden waarom ze eer zouden moeten krijgen.

Paralel:

De overheid is door God aangesteld. God gebiedt dat we de overheid respecteren en in ere houden. Moest het Duitse volk daarom Hitler ook respecteren en eren? God gebiedt het toch? Dan zou het toch niet zo verkeerd zijn geweest dat iedereen er "Hail Hitler" liep te roepen. Het was gewoon Gods wil.

:?

ho, ho, ho
Volgens mij heeft hitler zich zelf als leider gemaakt. En Hitler druisde recht tegen Gods gebod in. En Daarom hoefde men hem niet te eren. Hitler was een 'oproerkraaier', geen overheid.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 10:56

de_bisschop schreef:
ho, ho, ho
Volgens mij heeft hitler zich zelf als leider gemaakt. En Hitler druisde recht tegen Gods gebod in. En Daarom hoefde men hem niet te eren. Hitler was een 'oproerkraaier', geen overheid.

En wat is een ouder die zijn kind seksueel misbruikt dan? Druist die niet tegen Gods gebod in volgens jou? En wat is die dan?
Een ploert! En wat verdient die? Een kogel tussen zn ogen. Blijf met je poten van kinderen af, dat moet de boodschap zijn aan alle ouders.
Je ontwricht van zo'n kind het hele leven. Het is van tweëen één. Als je dat doet, ben je zwaar psychisch gestoord, geestesziek, of je bent een gewetenloos crimineel monster.
In geen van beide gevallen verdien je het predikaat ouder. De overheid zou ook dergelijke lieden onmiddellijk uit de ouderlijke macht moeten ontzetten, dit, in afwachting van verdere strafactie. Eer komt zo iemand in elk geval niet toe. Van niemand, en op geen enkele wijze. Als we dit met elkaar in deze maatschappij niet keihard afspreken, ook of vooral binnen onze Christelijke gezindte dan zal zich dat een keer genadeloos afstraffen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”