jean schreef: En zo mogen wij ook onze waaroms tot God richten, in het afhankelijke, doch Uw wil geschiede.
Alles uit handen geven, en alle hoop op God richten.
maar toch weet ik me nu ook al een schaap van die grote kudde, onder de sturing en de leiding van de Herder. En als ik dan een tik krijg, een moeilijk geval, een donkere periode, dan kom ik er vaak achter dat het komt omdat ik afdwaalde van de kudde.
Het klinkt allemaal zo mooi. Maar in de praktijk van het leven loopt het wel eens even anders.
Hoe leg je aan een klein kind, dat op de zondagmorgen op de zondagsschool hoort dat God de Goede Herder is die Zijn schapen beschermd, maar zondagmiddag voor de zoveelste keer door een familielid word verkracht, uit dat ze afhankelijk "Uw wil geschiede" moet bidden?
Het gaat er nu niet om allerlei verschillende en verschrikkelijke toestanden naar voren te halen.
Waar het om gaat is dat juist het verhaal van Job laat zien dat we niet altijd "stilletjes" achter Hem aan behoeven te lopen. Dat we in discussie met Hem mogen. Dat we boos mogen zijn. Dat betekend niet dat we Hem daarmee kleineren. Ik ga alleen maar in discissie met, of word boos op, personen die een rol in mijn leven spelen. Als iemand mij koud laat doe ik die moeite niet eens. En in een kwade bui gaat het veelal om waarom vragen. Net zoals bij Job.
God word niet kwaad op Job, nee Hij gaat de discussie aan. (Job 38:3)
Kom maar op Job, leg het maar uit. Gooi alles wat je dwars zit er maar uit.
En wie kregen de kous op de kop, die zogenaamde vrienden die het maar over zonde, recht, lijdzaamheid, bekering van zonden e.d. hadden.
Ik zou juist willen oproepen aan iedereen die met wat voor probleem dan ook worsteld, gooi het er maar uit. Schreeuw het maar haar Hem toe, vraag Hem maar "waarom".
God wil gevraagd worden in alles. Kijk maar eens op wie Hij Zijn kerk fundeerde, op de grootste schreeuwerd en twiifelaar van Z'n volgelingen.
En dan, dan na dat gevecht, ja dan wil Hij het laten zien zoals dat gedicht het zo mooi verwoord:
M'n kind, juist toen het zo heel erg moeilijk was
toen heb Ik jou gedragen.