meezingen in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 09:58

chaja schreef:en ikke: God zal niet opendoen. vergeet het maar. God heeft álles gedaan wat Hij kon, wil je nou dat Hij nog meer doet dan Zijn Zoon geven. God heeft Zijn deur al opengedaan. God wil dat wíj nu de deur opendoen. De klink zit aan onze kant.

groetjes Chaja

God roept ons iedere dag, maar geven wij gehoor aan zijn roepstem? Vaak willen wij toch niet Chaja?
Maar ik ben er wel van overtuigd dat God geen bidders laat staan!!

joris

Berichtdoor joris » 05 mei 2003 10:02

er zijn twee teksten he met kloppen op de deur.

klopt aan de deur en Hij zal opgengaan, is wel dat jij bij Jezus mag kloppen, maar dan al die deur opengaan.
de andere tekst staat in de brief aan Laodicea in openbaringen. Daar staat Jezus aan de deur van lauwe kerkmensen te kloppen!!!! En eerlijk gezegd denk ik dat die versie van toepassing is hier.
Maar, Hijwel, jij moet geloven dat Jezus bij jou binnen is gegaan! dank hem ervoor ipv altijd maar te blijven vragen en wachten.

weet je wat in het grieks geloven betekent? Vertrouwen!!!!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 10:05

Eehhh... ik wil geloof ik altijd wel. Ik wil niks liever dan met God omgaan.
als ik dat niet zou willen zou ik hier ook niet komen, denk ik. Dan zou ik wel naar een niet-christelijk forum gaan.
Kijk, soms als er iets heel ergs gebeurd voel ik me boos op God. Dan sputter ik tegen als Hij me liefde wil geven. Daarin heb je gelijk, zulke momenten zijn er.
Maar 99% wil ik graag contact met God en mijn deur is open voor Hem en alle mensen die Hem liefhebben.

Nee, God laat geen bidders staan, he! Vind je dat ook niet een geweldige opluchting?
Ikke, wil jij graag gehoor geven? en dan heb ik het over het basale willen. net als wanneer ik zou vragen: wil je wat drinken? dus niet of je het wel kunt willen enzo.
Ik kan me nameljik niet voorstellen dat je dat niet zou willen, gezien hoe serieus je het neemt.

vriendelijke groetjes, Chaja

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 mei 2003 10:09

chaja schreef:Nee, God laat geen bidders staan, he! Vind je dat ook niet een geweldige opluchting?
Ikke, wil jij graag gehoor geven? en dan heb ik het over het basale willen. net als wanneer ik zou vragen: wil je wat drinken? dus niet of je het wel kunt willen enzo.
Ik kan me nameljik niet voorstellen dat je dat niet zou willen, gezien hoe serieus je het neemt.

vriendelijke groetjes, Chaja

Tuurlijk wil ik gehoor geven aan zijn roepstem, heel graag zelfs, alleen kom ik er wel steeds achter dat ik het zelf niet kan en dat ik God overal bij nodig heb!!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 mei 2003 10:40

Waarom zou je meezingen met iets wat je niet meent? Je gaat toch ook niet aan het Avondmaal als je het niet meent? Ik vind het een beetje schijnheilig om mee te zingen met psalmen als je het toch niet meent. Je kunt dan nog beter bidden tijdens het zingen van die psalm of de woorden echt tot je door mogen dringen...
Engaged @ 07-01-2005

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 05 mei 2003 12:16

gistermiddag zongen we een psalm waarvan ik 1 regel niet mee kon zingen....

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 mei 2003 12:24

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik lang niet altijd nadenk bij wat ik zing. Misschien meen je dan ook niet wat je zingt, dat is natuurlijk ook best schijnheilig. Het komt erop neer dat we dus gewoon allemaal slechte mensen zijn...
bid en u zal gegeven zijn...
:D
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2003 12:41

chaja schreef:hijwel, een vraagje: wie denk je dat je bent, Jezus? Op die deur waar jij op doelt wordt namelijk maar van één kant geklopt: de kant van Jezus. Heb je wel eens een situatie gezien waarbij mensen van twee kanten op een deur kloppen?
tenzij je bent opgesloten en er nodig uit moet, dat tellen we maar niet mee, klop je alleen op een deur om binnengelaten te worden. En wie moet er in wie z'n hart?
Ik lees dit terug en zie dat het nogal fel is. Toch laat ik het staan omdat dit de woorden zijn die ik bedoel. Zie het niet als lullig doen, maar als echte bezorgdheid en verdriet bij zulke woorden.

en ikke: God zal niet opendoen. vergeet het maar. God heeft álles gedaan wat Hij kon, wil je nou dat Hij nog meer doet dan Zijn Zoon geven. God heeft Zijn deur al opengedaan. God wil dat wíj nu de deur opendoen. De klink zit aan onze kant.

groetjes Chaja

Tuurlijk klopt jezus aan het hart van mij! Maar ik heb nog niet open gedaan. Maar ik kom er achter dat ik zelf de deur niet open kan doen. (als dit wel zo is: Zeg mij dan hoe ik dat moet doen) daarom klop ik terug of hij de deur voor mij open wil doen! Hij heeft eigenlijk de deur al open gedaan voor alle zondaars door te lijden. Maar ik ervaar niet dat hij dit ook voor mij heeft gedaan! En vraag dus aan hem of ik dit ook mag ervaren. Ik kan wel zeggen: ik geloof dat hij voor mij is gestorven en heeft geleden. maar dit ervaar ik niet!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 19:06

De vraag die je stelt is de vraag die ik jarenlang gesteld heb. Vanaf mijn 7e tot mijn 16e. Onophoudelijk. Ik was zo wanhopig dat ik soms liever dood wilde. Ik dacht dat God niet van me hield omdat ik maar smeekte en smeekte en er niks gebeurden.
Toen op een dag besefte ik ineens iets. Alsof er plotseling een stukje op zijn plaats viel. Er kwam een vraag in mijn gedachten: Geloof je God? Mijn reactie was: ja, GOd liegt niet.
maar ik ging er over nadenken. En ik besefte dat ik God niet geloofde. Ik geloofde eigenlijk niet dat geloof in Hem voldoende was. Ik wachtte op een soort spirituele geestelijke ervaring.
Die dag heb ik God gezegd: Ik geloof U Heere, wilt U in mijn leven komen? U bent welkom. Ik wil graag dat U binnenkomt.
Vanaf dat moment heb ik besloten om te geloven dat God in mij was. Ik voelde niets, ik had geen spirituele ervaring. Ik geloofde het gewoon, omdat ik in de bijbel las dat dát is wat God vraagt.
Het heeft lang geduurd voor ik ervoer dat de deur open was. Maar mijn leven was nieuw geworden, want ik had hoop gekregen. En geloof. Geloof ondanks dat ik niets voelde.
De ervaring is later gekomen, geleidelijk.
Dat is het enige dat ik je kan zeggen: geloof het maar gewoon, wat de mensen om je heen ook zeggen.
Ga gewoon naar je kamer en zeg tegen God: U bent welkom. (als Hij dat tenminste is, maar dat lees ik in je brief wel). Je kunt er niets aan verliezen, dus ik zou het proberen. En heb geduld, bid om geloof om vol te houden.
Ik bid voor jou!

groetjes, Chaja

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 05 mei 2003 20:05

ha ik heb het ook weleens datik niet mee kan zingen omdat ik gewoon weet dat het bij mij anders zit bijvoorbeeld als ik heel opstandig ben maar je kan natuurlijk dan wel biddend zingen ik bedoel dat je dan kan bidden of het voor jou ook waar mag worden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2003 23:01

chaja schreef:De vraag die je stelt is de vraag die ik jarenlang gesteld heb. Vanaf mijn 7e tot mijn 16e. Onophoudelijk. Ik was zo wanhopig dat ik soms liever dood wilde. Ik dacht dat God niet van me hield omdat ik maar smeekte en smeekte en er niks gebeurden.
Toen op een dag besefte ik ineens iets. Alsof er plotseling een stukje op zijn plaats viel. Er kwam een vraag in mijn gedachten: Geloof je God? Mijn reactie was: ja, GOd liegt niet.
maar ik ging er over nadenken. En ik besefte dat ik God niet geloofde. Ik geloofde eigenlijk niet dat geloof in Hem voldoende was. Ik wachtte op een soort spirituele geestelijke ervaring.
Die dag heb ik God gezegd: Ik geloof U Heere, wilt U in mijn leven komen? U bent welkom. Ik wil graag dat U binnenkomt.
Vanaf dat moment heb ik besloten om te geloven dat God in mij was. Ik voelde niets, ik had geen spirituele ervaring. Ik geloofde het gewoon, omdat ik in de bijbel las dat dát is wat God vraagt.
Het heeft lang geduurd voor ik ervoer dat de deur open was. Maar mijn leven was nieuw geworden, want ik had hoop gekregen. En geloof. Geloof ondanks dat ik niets voelde.
De ervaring is later gekomen, geleidelijk.
Dat is het enige dat ik je kan zeggen: geloof het maar gewoon, wat de mensen om je heen ook zeggen.
Ga gewoon naar je kamer en zeg tegen God: U bent welkom. (als Hij dat tenminste is, maar dat lees ik in je brief wel). Je kunt er niets aan verliezen, dus ik zou het proberen. En heb geduld, bid om geloof om vol te houden.
Ik bid voor jou!

groetjes, Chaja

thanks! ik zal het zeker proberen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

rocker4life
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rocker4life » 05 mei 2003 23:03

pippylangkous schreef:ha ik heb het ook weleens datik niet mee kan zingen omdat ik gewoon weet dat het bij mij anders zit bijvoorbeeld als ik heel opstandig ben maar je kan natuurlijk dan wel biddend zingen ik bedoel dat je dan kan bidden of het voor jou ook waar mag worden!

ik zou willen dat die liedbundel in normale taal vertaald werd, dat er variatie (muzikaal en qua tekst) in de kerkliederen zouden komen. orgel laten staan, niet eruit gooien, maar gebruiken, want er zijn mensen die er van houden. maar daarnaast, maak er iets spontaans van, wat aanspreekt... elektische gitaren, keyboards, drums, draaitafels, whatever... hoe kun je nou in oude berijming met een een 4 bpm orgel spontaan meezingen? oudere mensen (zitten die hier, ben nog maar newby), geef de jeugd ook een kans!
--- if tricycles came with guns, we'd al be safe! (Project 86) ---

United Heap Of Rubble --> http://listen.to/uhor

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 09:39

Ha rocker, ik bnehet met je eens.
maar voor veell mensen is de manier van zingen niet zomaar een traditie, maar een diepe geloofsovertuiging.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2003 09:47

hoe kun je nou in oude berijming met een een 4 bpm orgel spontaan meezingen? oudere mensen (zitten die hier, ben nog maar newby), geef de jeugd ook een kans!

:) hoor je met 21 jaar nog bij de jeugd?

Ik geniet met volle teugen van de oude berijming, ja ik geniet zelfs van Datheen (voor de niet-kenners, dit is een vertaling van rond 1600. Datheen heeft in sneltreinvaart de psalmen vertaald uit het frans, zodat het nederlandse volk psalmen kon zingen. Door deze snelheid is de kwaliteit minimaal, Datheen was zich daarvan bewust, en zou niet gewild hebben dat mensen zijn psalmen nu nog zongen...)
Verder heb je wel bijzonder weinig ritmegevoel als je denkt dat psalmen zingen op 4 bpm gebeurt... Ik heb het wel eens geteld, bij ons in de kerk gaat het met zo'n 92 bpm. Misschien zijn er plaatsen waar het minder is, maar 4 is wel heel weinig ;)

variatie (muzikaal en qua tekst) in de kerkliederen zouden komen

Ken je de psalmen eigenlijk wel, qua tekst zijn die enorm gevarieerd. Lees ze eerst maar eens goed door!

joris

Berichtdoor joris » 06 mei 2003 09:54

tgaat erom dat je uiting wilt geven aan je relatie met God door het zingen in de kerk. En dat gaat nu eenmaal moeilijk in een taal die niet van jou is. In het engels gaat dat nog gemakkelijker dan.

Met psalmen en liedboekliederen (en eigentijdse gemaakte kerkliederen waarbij erg gelet is op bepaalde kwaliteitsnormen (ria borkent bv)) is het probleem vaak dat je moet vertalen terwijl je zingt. En daar is bepaalde intellligentie voor nodig om dat te kunnen. Vertalen én het je hart laten binnenkomen.
God houdt van muziek, dat moge duidelijk wezen vanuit de bijbel. Laten wij dan ook een feest maken!Jezus kwam op aarde om een te wordne met ons, dus dat betekent dat God ons belangrijk vindt en dat hij op ons niveau ook met ons wil communiceren. Dus mogen we nu ook onszelf zijn als we zingen.

Terug naar “Archief”