Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 feb 2005 11:03

frekje schreef:
Evelien schreef:Ik ben ook ingeent, niet voor de kinderziekte's zoals: waterpokken etc.
Wel voor: difterie, kinkhoest, tifus, polio. (toch? of zit ik verkeerd).

Je zit een beetje verkeerd ja. difterie, kinkhoest enzovoort zijn ook allemaal kinderziektes, alleen komen ze nog zeer zelden voor.

Ik denk dat het volgende wel waar moet zijn: iedereen moet naar zijn eigen geweten inenten of niet. Heb je het geweten dat je het niet moet doen, dan moet je het ook echt NIET doen. Maar het je het geweten dat je het wel kunt en moet doen, dan moet je het ook gewoon DOEN. En dan kan iedereen elkaar aanvallen enzovoort, maar ik denk dat we vanuit ons geweten moeten handelen omdat de Bijbel niet direct over inenten spreekt.

In mijn tijd toen wel ;-)

Dat zijn ook wel kinderziekte's (dat heb ik ook niet gezegd) maar ik bedoelde er mee te zeggen dat die gevaarlijker waren voor je lichaam dan die andere ziekte's.

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 11:06

Ik ben ook ingeent tegen bof, mazelen, rode hond, difterie, kinkhoest, tetanus, polio en meningokokken en vast nog wel een paar dingen waar ik niet op kan komen. Mijn moeder is zelf arts en ent hele volksstammen in tegen dezelfde ziekten. Door haar wil God deze ziekten voorkomen. Natuurlijk kan Hij dat ook op andere manieren, maar ik heb het idee dat Hij op deze manier voor ons zorgt. Niet inenten zou in feite het negeren van Gods zorg zijn; wie wil dat nou?

(o ja, Evelien, het is wss geen tyfus maar tetanus)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 11:18

inderdaad, zag het ook staan ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 11:50

En hoeveel mensen sterven er als mensen zich niet laten inenten? Dan zouden we nu misschien nog grote epidemieen polio hebben
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2005 11:59

Evelien,
Het is: difterie, kinkhoest, tetanus en polio...

En in het algemeen: God heeft ons ook verantwoordelijkheid gegeven.
"Gij zult de Heer uw God niet verzoeken..."
Oftewel: wat wij zelf kunnen doen, moeten wij niet aan God overlaten...

Riska

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 12:01

wat wij zelf kunnen doen, moeten wij niet aan God overlaten...

Ben ik het niet mee eens. We moeten alles wel in biddend overleg doen met Hem. Als we zo allemaal denken dat we het zelf kunnen, kun je net zo goed nooit meer om hulp en wijsheid vragen.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2005 12:04

M@rije schreef:
wat wij zelf kunnen doen, moeten wij niet aan God overlaten...

Ben ik het niet mee eens. We moeten alles wel in biddend overleg doen met Hem. Als we zo allemaal denken dat we het zelf kunnen, kun je net zo goed nooit meer om hulp en wijsheid vragen.

Ik zeg niet dat we in alles denken dat we het zelf kunnen doen. Integendeel. Maar ik zeg wel: wat wij zelf kunnen doen, moeten we ook zelf doen. Dat is gewoon een vorm van verantwoordelijkheid die we moeten nemen en die ons door God gegeven is.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 11 feb 2005 12:06

Evelien schreef:Ik ben ook ingeent, niet voor de kinderziekte's zoals: waterpokken etc.
Wel voor: difterie, kinkhoest, tifus, polio. (toch? of zit ik verkeerd).

Voor waterpokken wordt niemand ingeent... :lol:

Ikzelf ben ingeend vanaf mijn baby-jaren voor DKTP (dus Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio) en toen niet voor de BMR (Bof, Mazelen, Rode hond). Uiteidelijk heb de laatste BMR-prik wel gehad (op mn achtste). Maar toen had ik al Mazelen en Rode Hond gehad.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 12:08

wat wij zelf kunnen doen, moeten we ook zelf doen. Dat is gewoon een vorm van verantwoordelijkheid die we moeten nemen en die ons door God gegeven is.

Die verantwoordelijkheid ben ik het mee eens. Maar niet dat je dan alleen moet doen. Als het goed is doe je alles in je leven samen.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2005 12:13

M@rije schreef:Maar niet dat je dan alleen moet doen. Als het goed is doe je alles in je leven samen.

Dat is voor mij zo'n vanzelfsprekendheid dat ik daar bij alles van uit ga - God is mijn Tochtgenoot...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 12:13

Riska schreef:Ik ben het volstrekt met Parsifal eens dat de tekst: "Zij die gezond zijn hebben geen geneesheer nodig" op totaal iets anders slaat dan op lichamelijke ziekte.
Het gaat er in die tekst om dat er mensen zijn die vinden/vonden dat zij Jezus niet nodig hebben/hadden als Geneesheer - voor hun zonden dus.

Riska

Ja, zelfs ik ben het daar volledig mee eens. Ik zie inenten zelfs als een plicht, het wel of niet mogen staat niet eens ter discussie. Hoe durven ouders hun kinderen dat risico aan te doen terwijl alom zichtbaar is dat de niet ingeënten wel ziek worden en de ingeënten niet. Dat is vragen om een bijzondere daad van Gods bescherming, terwijl Hij die bescherming al geeft met de inenting. Kortom, inenten die kinderen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 12:14

Eensch... met Jas ;-) *wonder*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 12:19

kees61 schreef:
parsifal schreef:De eerste uitspraak heeft in de Bijbel een iets andere betekenis. Als het niet zo bedoeld is, hoor ik het graag, maar het komt over als een Bijbelse onderbouwing geven op de klank af. Terwijl deze tekst echt niet over inenting gaat.

Geen enkele tekst heeft alleen een symbolische betekenis, zonder dat het ook een letterlijke betekenis heeft.

Het was geen gebod wat Jezus met die tekst bedoelde, slechts een vergelijking om iets duidelijk te maken.
Het slaat dus nergens op om die tekst te misbruiken als argument tegen inenting.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 14:11

Dat is voor mij zo'n vanzelfsprekendheid dat ik daar bij alles van uit ga - God is mijn Tochtgenoot...

En dus raadpleeg je Hem niet bij zulke belangrijke dingen?
Voor de rest...eens met Jas voor de verandering :wink:
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2005 14:42

M@rije schreef:En dus raadpleeg je Hem niet bij zulke belangrijke dingen?

En dus raadpleeg ik Hem bij alles wat ik doe. Ik zeg: Hij is mijn Tochtgenoot. Ik noem Hem ook wel eens mijn "Metgezel". Dat wil zeggen dat Hij naast mij gaat, "als een schaduw aan mijn rechterhand"(Psalm 121). En zo zijn wij de hele dag in gesprek met elkaar. En als ik zwijg, zoals het soms gebeurt als je met iemand een wandeling maakt, omdat de ander niet hoeft te weten wat in je omgaat, of omdat er zoveel in je gedachten is, dan weet Hij wél die gedachten en dat is een hele troost.

Dus niet te snel een conclusie trekken - als God je Tochtgenoot is, trek je de hele dag als het ware met elkaar op...

Terug naar “Archief”