De laatste tijd voel ik erg veel voor BMW's. Dat gespierde design spreekt mij wel erg aan.
Die dingen zie je best veel rijden. Het viel mij in Engeland op dat je ze echt om de haverklap langs ziet komen op de snelweg!
Het is duidelijk dat de BMW's van de laatste tijd van een ander design zijn dan de vorige modellen. Dat is dankzij
Chris Bangle. Al is hij uiteraard niet de enige persoon die hierin een rol speelt, want het ontwerpteam bestaat uit meer mensen.
Maar goed, moeten we blij zijn met zijn invloed, of juist niet? Dat is natuurlijk een vraag die sterk met smaak te maken heeft, en niet iedereen zal die hetzelfde beantwoorden.
Met het uiterlijk van de huidige 3-serie is wat mij betreft niet zo veel mis. Ik vind dat een mooie auto, die er absoluut mag wezen. Al vond ik de 3-serie van 1998 tot 2001 wel het hoogtepunt qua design. De huidige 3-serie is anders. Het is een heel andere insteek. Maar het uiterlijk vind ik prima. Misschien speelt het fenomeen gewenning hierin een rol?
BMW 3-serie
Hetzelfde vind ik van de 5-serie. Ziet er van de buitenkant prima uit. Niks mis mee wat mij betreft. Alleen ja, dat dashboard, vind ik dat nou mooi? Ik was vandaag eigenlijk van plan om eens bij de BMW-dealer langs te gaan om het eens in het echt te bekijken, maar helaas, die bleek verhuisd te zijn, dus daar kwam niks van.
De 5-serie ervoor vond ik niet echt lelijk, maar een schoonheidswonder vond ik het ook niet direct. (Verkeerde achterlichten!) Nee, daarvoor moet je bij de serie zijn die gevoerd werd van 1988 tot 1995. Dus als een brute inbreuk op iets wonderschoons kan ik de huidige 5-serie absoluut niet zien.
BMW 5-serie
Het verhaal begon met de nieuwe BMW 7-serie, die in 2001 verscheen. Inderdaad, dat was wel een heel andere auto dan de 7-serie ervoor. Dat was best wel wennen inderdaad. Maar het was toch eigenlijk helemaal niet zo'n lelijke auto wat mij betreft. De voorkant en het midden waren zeker wel oké. Alleen was de achterkant inderdaad wel erg merkwaardig. Daar waren wel vragen over te stellen. De facelift van 2005 vind ik absoluut geen verbetering.
Sommige mensen waren geloof ik helemaal geschokt bij de nieuwe 7-serie van 2001. Maar dat vind ik zwaar overdreven. Want de 7-serie die hij verving vind ik helemaal weinig soeps. Nee, dat vond ik echt geen mooie auto. (Véél te bescheiden kont.) Als je zo'n model vervangt kun je het dan vrij moeilijk echt fout doen. Dan is de kans op verbetering wel erg groot.
De echte toptijd van de BMW 7-serie was van 1986 tot 1994. Dàt was nog eens een mooie auto!
BMW 7-serie 2001-2005
De 6-serie vind ik nog altijd een merkwaardig ding. Dat lijkt mij een vrij kleine en niet zo praktische auto. En wat het design betreft: die achterkant vind ik ronduit belachelijk. Zo ontwerp je toch geen sportieve coupé?!
En het dashboard is ook slecht qua design.
Nee, een 6-serie zou ik niet zo gauw kopen, als ik het geld ervoor had. Of ben ik er gewoon nog niet genoeg aan gewend?
BMW 6-serie
Alleen die dashboards van de 3- en de 5-serie, die heb ik altijd nog erg merkwaardig gevonden. Net alsof de balans eruit is met die enorme dikke extra bobbel in het midden. Het oogt nogal steriel. Ik denk dat ze daar wel wat aan zouden mogen doen bij BMW. Dat was bij de eerdere series altijd beter voor elkaar.
Het dashboard van de huidige 7-serie is qua design zo beroerd nog niet, vind ik. Kan er best vrij goed mee door.
Dashboard BMW 3-serie
Dashboard BMW 5-serie
Dashboard BMW 7-serie
Verandering van design bij BMW is onmiskenbaar sinds Chris Bangle. Maar om daar nou zo opgefokt van te raken om zelfs helemaal een
petitie tegen hem te organiseren, dat is mij veel te ongenuanceerd. Dat komt op mij te veel over als een bejaardenreactie van oude knarren, die alle flexibiliteit verloren zijn als gevolg van hun ouderdom. (Daar ben ik tot nu toe toch nog echt te jong voor!) Er zijn inderdaad best wel mindere kanten qua design te ontdekken. De dashboards m.n. van de 3- en de 5-serie vind ik geen voorbeeld van schoonheid. Maar aan de modellen van voor die tijd valt ook best wel eens wat aan te merken. Niet qua dashboard, dat was meestal perfect voor elkaar, maar de buitenkant soms wel.