In welk opzicht denk je dan dat we verschillen?
Ik hoop niet dat we verschillen, maar ik zou het geloof willen omschrijven als een je toevertrouwen aan God; een van Hem alleen alles verwachten.
Klaas:
Inderdaad het is wel de opdracht van de mens, maar hij moet er ook achter komen dat het hem nooit zal lukken. Hij moet dan afzien van zichzelf en zich toevertrouwen aan God.De mens moet niet zijn uiterste best doen om zalig te worden. De mens moet inzien dat hij met al dat 'je best doen' niet gered wordt. Hij moet afzien van zichzelf en vertrouwen op God, die belooft een ieder die in Hem geloofd om niet te redden. Maar wellicht dat dat een kwestie van formuleren is en dat jij dit ook onderschrijft?
Klaas:
ja, om de mogelijkheid hiervan duidelijk te maken wil ik wijzen op een voorbeeld uit het oude testament. In de profeten lees je dat de Heere heidense volken gebruikt en inschakelt om het volk Israel te straffen. Vervolgens straft God deze heidense volken, omdat ze Zijn volk aanraken. God wil dus dat die heidense volken Israel aanvallen, maar wil het gelijk ook weer niet. Gods souvereiniteit werkt door de mensen heen, waarbij de verantwoordelijkheid van de mens nooit buiten spel wordt gezet.Kun je dan nog stellen dat God mensen 'uitverkoren' heeft voor een verblijf in de hel?
Klaas:
Volgens mij ook niet, maar het roept wel vragen op over de plaats van de eigen verantwoordelijkheid.Ok, maar ik had nog niet de indruk dat je deze samengebracht had. Ik bedoel, tot zover je voorbeeld strekte beten deze zaken elkaar mi nog niet.
Klaas:
Dit besluit blijft volledig buiten beeld en mogen wij niet aanmerking nemen.Het zouden mijn woorden kunnen zijn. Welke rol speelt Gods besluit ter verwerping hierin?
Klaas:
Het zit vooral in de aard van de mens die elke gelegenheid aangrijpt om iets tot zijn eigen voordeel te kunnen zeggen. Zo zijn er ook mensen die waarheid dat God wil dat alle mensen zalig worden aanpassen en verdraaien tot hun eigen verderf en dat van anderen. Dat is dus niet de leer eigen, maar de mens eigen.Toch kun je m.i. wel stellen dat een grote groep mensen deze verantwoordelijkheid niet voelt. M.i. kun je niet geheel ontkennen dat dat toch in de aard van de leer zit?
Klaas:
In zekere zin zijn deze woorden inderdaad onvermijdelijk. Zeker als we het gehele werk van genade aan God toeschrijven. Maar ze mogen nooit de eigen verantwoordelijkheid wegduwen. Het zijn begrippen die verklaringen willen geven van verschijnselen. Het zijn ook weer geen volledig onbijbelse begrippen. (wel horende, niet verstaan en ziende niet zien)De zaken die met deze woorden wel aangeduid worden komen in de Bijbel ook wel voor.Ten tweede vraag ik me af in hoeverre zo'n radicalisering niet inherent is aan de leer. Als je door gaat vragen zijn dan antwoorden als 'inwendige en uitwendige prediking' niet onvermijdelijk?
Klaas