homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 aug 2005 15:35

Ik stop ermee. Ik kan het niet geloven dat mijn liefde onderuit gehaald als iets smerigs. Voor mij zal altijd blijven bestaan dat ik geloof dat God mij en mijn vriend heeft samengebracht.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 aug 2005 15:51

Zareb schreef:Ik stop ermee. Ik kan het niet geloven dat mijn liefde onderuit gehaald als iets smerigs. Voor mij zal altijd blijven bestaan dat ik geloof dat God mij en mijn vriend heeft samengebracht.

Jij moet geloven wat jij denkt dat goed is. Discussies zijn soms bijzonder frustrerend he? En zeker als mensen met bijbelteksten proberen hun gelijk te krijgen.

Wat voor overtuiging je ook hebt, ook al is het een verkeerde, dan geloof ik niet dat God je dat aanrekent, als je daar echt in gelooft.
Mijn mening is wel, dat God het je aanrekent, als je tegen beter weten in iets gelooft,door het jezelf aan-en goed te praten.

Please mensen, het is je goed recht om te verwijzen naar Bijbelteksten, zodat mensen er over na kunnen denken, maar probeer niet iemand van je mening te overtuigen op basis van bijbelteksten.
Iedereen legt bijbelteksten weer anders uit, laten we dat proberen in ons achterhoofd te houden. :wink:

Lieve groet aan jullie allemaal!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 aug 2005 16:06

op het GodFashion forum stond een keer een discussie over hetzelfde onderwerp, en dat liep vrij goed.

Aan de hand van de bijbel is homofilie niet echt verkeerd ofzo. Beschouw het als een gevolg van de zonde waar niemand wat aan kan doen.
Homosex(ualiteit) werd echter gestraft met de dood door steniging. Tegenwoordig geen optie meer.

Homo's die christen zijn kunnen ervoor kiezen geen relatie aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht waar de sex ook bij aanwezig is, of het moet in beperkte mate zijn. Dat lijkt mij een goede optie.
Liefde kun je niet verbieden, wel afzweren, al is dat ongelooflijk hard.
Er is geen oplossing voor, je kunt er alleen voor kiezen om bepaalde dingen te vermijden.
what the soul hides, blood tells

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 aug 2005 16:20

Zareb, relax, niemand zal jou persoonlijk veroordelen (ik in elk geval niet), maar er moet wel in alle openheid een theoretische discussie over te voeren zijn.

Wat betreft de vergelijking homofilie-pedofilie: ik snap dat die heel pijnlijk is, maar zie het ook eens van de andere kant, voor hetero's zijn beide 'afwijkende vormen' van hun eigen geaardheid; bovendien zijn beide biologisch gezien niet geheel voor de hand liggend.

Blijft nog de vraag liggen in hoeverre de bijbelse uitspraken afgedaan kunnen worden als 'cultuurbepaald'; pedofilie was dan weer wel breed geaccepteerd, gezien het feit dat meisjes vaak op hun 12e uitgehuwelijkt werden... 8)

Oftewel: mij maak je niet wijs dat homofilie in de schepping lag, maar gezien het feit dat je je geaardheid niet kan veranderen, onthou ik me van verder commentaar; uit de verhalen blijkt hoe moeilijk het kan zijn...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sela

Berichtdoor sela » 22 aug 2005 16:38

Gershwin schreef:Zareb, relax, niemand zal jou persoonlijk veroordelen (ik in elk geval niet), maar er moet wel in alle openheid een theoretische discussie over te voeren zijn.

Wat betreft de vergelijking homofilie-pedofilie: ik snap dat die heel pijnlijk is, maar zie het ook eens van de andere kant, voor hetero's zijn beide 'afwijkende vormen' van hun eigen geaardheid; bovendien zijn beide biologisch gezien niet geheel voor de hand liggend.

Blijft nog de vraag liggen in hoeverre de bijbelse uitspraken afgedaan kunnen worden als 'cultuurbepaald'; pedofilie was dan weer wel breed geaccepteerd, gezien het feit dat meisjes vaak op hun 12e uitgehuwelijkt werden... 8)

Oftewel: mij maak je niet wijs dat homofilie in de schepping lag, maar gezien het feit dat je je geaardheid niet kan veranderen, onthou ik me van verder commentaar; uit de verhalen blijkt hoe moeilijk het kan zijn...

en weer aan de andere kant: ook al zijn appels en peren fruit, je kunt appels niet met peren vergelijken. zo is het m.i. ook met pedofilie en homofilie.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 20:44

Natuurlijk kun je het niet vergelijken, het heeft niet voor niets twee verschillende namen. Maar je kunt wel van elkaar leren.

Ik zie hier dat homofielen zelf respect eisen, maar dat zij en anderen ondertussen pedofilie en pedosexualiteit niet uit elkaar willen houden. Is dat niet een beetje erg krom? Als je zelf de pijn kent, de ander wel die pijn bewust aandoen?

Ik hoop dat iemand hier iets van zal leren in plaats van zich kapot te ergeren aan de uiterlijke verschijning. Juist als homo zul je moeten weten dat het label niets zegt over de echte aard en menselijkheid van iemand.
En andersom kun je ervan leren dat sommige dingen toch niet goed zijn, al voel je zelf dat het wel goed zou moeten zijn.

Als het gaat om met bijbelteksten smijten: wat wil je anders op een christelijk forum? Als ik zeg "ik denk" krijg ik te horen dat dat mijn gedachtes zijn en dat dat een ander niets uitmaakt. Als ik zeg "God denkt" krijg ik te horen dat ik wel heel goed weet wat God denkt zogenaamd maar geen bronnen heb. Als ik bronnen noem, wordt mij verteld dat ik met teksten smijt.

Wat wil je dan?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

sela

Berichtdoor sela » 22 aug 2005 21:29

nu, ik denk dat het niet uit elkaar houden van pedofilie en pedosexualiteit ook een beetje er niet van gekomen is omdat dat specifieke verschil hier niet besproken wordt. volgens mij is er wel ergens een topic over dat onderwerp..

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 22 aug 2005 22:12

Shito schreef:
Als het gaat om met bijbelteksten smijten: wat wil je anders op een christelijk forum? Als ik zeg "ik denk" krijg ik te horen dat dat mijn gedachtes zijn en dat dat een ander niets uitmaakt. Als ik zeg "God denkt" krijg ik te horen dat ik wel heel goed weet wat God denkt zogenaamd maar geen bronnen heb. Als ik bronnen noem, wordt mij verteld dat ik met teksten smijt.

Wat wil je dan?

Ik zou graag willen zien dat je de teksten gebruikt in hun context. Zodra je de teksten niet in de context leest gaat het helemaal fout. Zie mijn antwoord een blz. terug.

Verder vind ik het ook jammer en triest dat homofilie vergeleken wordt met pedofilie. Ik vergelijk iemand die gescheiden is en opnieuw getrouwd is toch ook niet met een hoer?ik weet dat dit een extreem voorbeeld is maar sommigen van jullie durven ons ook te vergelijken met pedofielen, gehandicapten etc. Dit betreur ik zeer! Dit forum gaat niet over pedofielen en/of gehandicapten!
- Home is in my head -

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 aug 2005 22:28

als je eerst eens ging lezen wat en hoe hij dingen zegt voor je hem gaat beschuldigen van dingen die je zelf op hetzelfde moment doet...
niet iedereen zegt de dingen zoals jij ze leest.
De Bijbel is niet een verzameling losse teksten, maar een geheel! Bijbelteksten staan nooit op zichzelf maar in een bepaald verband (context).

wist je dat er ook apocriefe boeken zijn die ook wel in datzelfde verband passen maar niet door alle kerkstromingen geaccepteerd wordt? Waar blijf je dan met je "verband"?
Natuurlijk, het hoort bij elkaar. Spreuken is een wanorde van losse spreuken, maar het past wel bij elkaar.
Verkeersregels ook. Zelfs de koran in haar wanorde past bij elkaar. Maar wat is nu je punt?

De bijbel is een perfecte voedingsbodem, het ligt er maar net aan wat je wilt lezen en hoe je dat wilt doen. De bijbel doet daarin niet onder voor de koran, ook niet als het gaat om deze onderwerpen.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 23:18

froske schreef:Ik zou graag willen zien dat je de teksten gebruikt in hun context. Zodra je de teksten niet in de context leest gaat het helemaal fout. Zie mijn antwoord een blz. terug.

Oke dan, het hoofdargument, namelijk het simpelweg verbieden staat in de volgende context: (leviticus 18)

vers 1-5: doe wat Ik van je vraag, zodat je zult leven
vers 6-20: geen seks met bloedverwanten
vers 21: geen zaad aan Moloch geven
vers 22: geen seks met mensen van hetzelfde geslacht
vers 23: geen seks met dieren
vers 24-30: de mensen voor je deden deze dingen, en zij zijn uitgeroeid; doe zelf niet weer dezelfde misdaden

Context lijkt te zeggen: doe de volgende dingen niet: {lijst van sexuele fouten}
Verder vind ik het ook jammer en triest dat homofilie vergeleken wordt met pedofilie. Ik vergelijk iemand die gescheiden is en opnieuw getrouwd is toch ook niet met een hoer?ik weet dat dit een extreem voorbeeld is maar sommigen van jullie durven ons ook te vergelijken met pedofielen, gehandicapten etc. Dit betreur ik zeer! Dit forum gaat niet over pedofielen en/of gehandicapten!

Ik geef je een vergelijking, ik leer je een les. En vervolgens ga je niet verder dan het eerste negatieve woord, je denkt ongetwijfeld amper na over wat die les eigenlijk zou kunnen zijn. Dat vind ik nou jammer. Afgezien van vooroordelen en beledigingen tegenover mensen met een handicap of pedofiele gevoelens, die daar ook maar mee geboren zijn, maar die ondertussen niet geaccepteerd lijken mogen te worden terwijl homo's dat voor zichzelf wel eisen. Denk ook daar eens over na
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 aug 2005 23:26

Shito schreef:Ik geef je een vergelijking, ik leer je een les. En vervolgens ga je niet verder dan het eerste negatieve woord, je denkt ongetwijfeld amper na over wat die les eigenlijk zou kunnen zijn. Dat vind ik nou jammer. Afgezien van vooroordelen en beledigingen tegenover mensen met een handicap of pedofiele gevoelens, die daar ook maar mee geboren zijn, maar die ondertussen niet geaccepteerd lijken mogen te worden terwijl homo's dat voor zichzelf wel eisen. Denk ook daar eens over na

Wat een arrogantie zeg, jij bent zeker de enige die de waarheid in pacht denkt te hebben :P
Je kunt nog niet eens respect voor iemand opbrengen.
Wat zul jij blij zijn dat je hetero bent, daar dank je god zeker iedere dag op je blote knieën voor :roll:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 aug 2005 08:03

"leg het eens uit, geef eens een voorbeeld".
Hij haalt een paar andere elementen aan om iets duidelijk te maken. Dat noem ik een "voorbeeld geven" en een "les leren". Het gaat er maar net om hoe je het noemt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 23 aug 2005 08:26

Shito schreef:
Oke dan, het hoofdargument, namelijk het simpelweg verbieden staat in de volgende context: (leviticus 18)

vers 1-5: doe wat Ik van je vraag, zodat je zult leven
vers 6-20: geen seks met bloedverwanten
vers 21: geen zaad aan Moloch geven
vers 22: geen seks met mensen van hetzelfde geslacht
vers 23: geen seks met dieren
vers 24-30: de mensen voor je deden deze dingen, en zij zijn uitgeroeid; doe zelf niet weer dezelfde misdaden

Context lijkt te zeggen: doe de volgende dingen niet: {lijst van sexuele fouten}

Zoek ook even uit in welke tijd dit is geschreven en wat de verhouding was tussen God en het volk van Israel dan kom je erachter dat het helemaal niet zo simpel ligt als jij nu denkt. Kom je er niet uit kun je gerust vragen of ik wat uitleg wil geven.

Ik geef je een vergelijking, ik leer je een les. En vervolgens ga je niet verder dan het eerste negatieve woord, je denkt ongetwijfeld amper na over wat die les eigenlijk zou kunnen zijn. Dat vind ik nou jammer. Afgezien van vooroordelen en beledigingen tegenover mensen met een handicap of pedofiele gevoelens, die daar ook maar mee geboren zijn, maar die ondertussen niet geaccepteerd lijken mogen te worden terwijl homo's dat voor zichzelf wel eisen. Denk ook daar eens over na

Natuurlijk heb ik wel nagedacht over waarom jij homo's vergelijkt met pedofielen. Maar het verschil tussen die 2 is te groot om die met elkaar te vergelijken, tenminste m.i. wel. Pedofielen vallen op minderjarigen en homo's niet. Ik kan me enigsinds indenken dat je denkt dat homo's ongeveer hetzelfde probleem hebben als pedofielen maar ik zie dat heel anders. Hierbij heb ik trouwens diep respect voor pedofielen en die daarmee om moeten gaan!

Je hebt mij nog nooit horen zeggen dat ik gehandicapten niet accepteer (zou trouwens heel erg zijn als ik mijn eigen zus niet zou accepteren is het niet?). Als jij homo's niet wilt accepteren zal mij dat een zorg zijn. Maar ik wil je dan wel even wijzen op de samenvatting van de 10 geboden. Daar staat toch duidelijk dat je je naaste lief moet hebben. Ik zeg eerlijk dat ik er elke dag nog aan faal, maar ik streef er wel naar.
- Home is in my head -

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 aug 2005 08:31

ten eerste maakt die tijd volgens mij helemaal niets uit. De toestand op sexueel gebied was volgens mij grotendeels hetzelfde als nu. De wet staat er, en die wet is duidelijk.

Vervolgens mag je deze quote van Shito lezen, en dan vooral de intentie van het vetgedrukte stukje, want DAAROM noemde hij het, helemaal niet om het over 1 kam te scheren, maar om 1 element aan te halen om een statement mee te maken:

Afgezien van vooroordelen en beledigingen tegenover mensen met een handicap of pedofiele gevoelens, die daar ook maar mee geboren zijn, maar die ondertussen niet geaccepteerd lijken mogen te worden terwijl homo's dat voor zichzelf wel eisen. Denk ook daar eens over na

hij zegt niet dat hij homo's niet accepteert. Hij snijdt simpelweg het verschil aan tussen de aard en de sexualiteit. De aard is onvermijdelijk, niets aan te doen. Haat niet de persoon, maar de daden. Haat niet de volgeling, maar de religie. Haat niet jezelf, maar de dingen die je doet.
En dat is een heel verschil.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 aug 2005 08:38

Even een vraagje, is Serenity, dezelfde persoon als Shito, onderhand, kan ik me nl niet aan die indruk ontrekken :)

Terug naar “Archief”