Ik snap ook de focus op de tien geboden niet, want het lijkt mij dat je je daar sowieso aan houdt als je als Christus wilt leven.

Moderator: Moderafo's
Toch kan ik dit niet vereenzelvigen met de geestelijke vernieuwing, want het lijkt mij dat het de verlangens van de Heilige Geest zijn die je tot rechtvaardigheid dwingt - waardoor je dus [bewust of onbewust] je aan de tien geboden zult houden. Het lijkt mij dus niet dat je als persoon de tien geboden moet leren en deze zien te behouden, opdat je daardoor een goed christen bent.schelpje3 schreef:Bij ons in de kerk en in honderden andere, wordt op zondagmorgen de 10 geboden voorgelezen!! Die gelden nog steeds en eigenlijk is onze westerse (Joods-Christelijke) maatschappij hierop gestoeld.
hubert schreef:Heel goed van JeeHee om die wetten uit Lev. eens op een rij te zetten. Wie leest die wetten eigenlijk nog. Ik niet in ieder geval. Je ziet nu in één opslag het ongerijmde ervan. Op deze manier wordt tevens duidelijk dat men t.a.v. homoseksualiteit selectief leest. Verschillende schrijvers vergeten blijkbaar dat wij in een nieuw testamentische ruimte leven. Die gaat niet uit van wetten maar van liefde. Op basis van het NT is het te pas en te onpas willekeurig plukken uit (in dit geval Lev). verwerpelijk en in strijd met het liefdes gebod: Je naaste behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. in dit geval dus de homo net zo als de hetero. Gelijkwaardig in alles.
Het christendom is niet voor niets in het NT ontdaan van de Joodse wetten en voorschriften. Waarom zou je ze dan nu weer van stal halen? Er is geen enkele christen (refo of niet) die maar enigszins naar deze wetten leeft. En dat is maar goed ook.
Ik snap trouwens ook niet waarom men zo'n angst heeft voor homoseksualiteit. En wat dat te maken heeft met het promoten van wetteloosheid. Het referentiekader voor een christen bestaat alleen uit de Tien Woorden en daar komt een verbod op seksualiteit (gelukkig) niet voor.
Wat een onzinnige beschuldigingen op nota bene een christelijk web!!!!
Ik zou mij schamen als ik zo over medechristenen zou denken. Wat blijft er over van het bevrijdende aspect van het evangelie op die manier?
maaarten schreef: Vriend, je kan niet Jezus hebben, maar Leviticus laten liggen.
Wilsophie schreef:Beste meneer Jeewee.
Ik denk dat als ik die post van u lees ik heel blij mag zijn dat ik geen Jood ben die leeft, of leefde onder een dergelijk juk wat niemand kan dragen.
Ik ben blij dat de Heere Jezus is gekomen onder het oude verbond om al die wetten te vervullen.
Hij was daartoe in staat en ik beroep me op het feit dat Zijn eigen woorden waren toen het nieuwe verbond aanbrak.: "Het is volbracht".
Alle wetten en voorschriften zijn een afschaduwing van de toekomende goederen en spreken over Christus, die dit alles volbracht.
De wetten zijn goed, maar zijn gelegd op het vlees en dat vlees deugt niet.
Ik hoop dat u mag weten, want u bent ook al een oudere man dat u een wedergeboren Christen bent en verder zoekt u het maar uit met uw hemelse Vader.
meribel schreef:ik zoek ook nog steeds een tekst waarin staat dat een computerende heteroseksueel oprecht christen kan zijn..
JeeWee schreef:
Beste Maaarten en andere wetskenners hier,
Bedankt voor het uitstallen van de bijzondere kennis van Gods wetten. Ik heb heel veel geleerd van jullie onderwijs uit de Schrift en probeer deze kennis te delen met zoveel mogelijk mensen. Wanneer iemand bijvoorbeeld de homoseksuele levensstijl probeert te verdedigen, herinner ik hen dat in Leviticus 18:22 duidelijk staat dat het walgelijk is… einde discussie.
Toch heb ik advies van jullie nodig met betrekking tot andere elementen van Gods wet en over hoe ik deze moet opvolgen.
1. In Leviticus 25:44 wordt gezegd dat ik slaven mag bezitten, mannelijke en vrouwelijke, als ze ingekocht worden uit buurlanden. Een vriend van me zegt dat dat slaat op Belgen en niet op Polen. Kunt u dat uitleggen? Waarom kan ik geen Polen bezitten?
2. Ik zou mijn dochter graag willen verkopen als slaaf, zoals dat staat beschreven in Exodus 21:7. Wat zou in deze tijd een goede, eerlijke prijs voor haar zijn?
3. Ik weet dat ik geen contact mag hebben met een vrouw als ze ongesteld is – Lev. 19-24. Het probleem is: hoe weet ik dat? Ik heb het geprobeerd te vragen, maar de meeste vrouwen reageren beledigd.
4. Wanneer ik een stier op het altaar verbrand als offer, weet ik dat het voor de Heer een aangename geur met zich meebrengt – Lev.1:9. Het probleem is mijn buren. Zij beweren dat de geur niet aangenaam is voor hen. Moet ik ze nu slaan?
5. Ik heb een buurman die persé op de rustdag wil werken. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat hij omgebracht moet worden. Ben ik moreel verplicht om hem zelf om te brengen, of zou ik de politie moeten vragen om dat te doen?
6. Een vriend van me vindt dat zelfs het eten van zeevruchten een gruwel is – Lev. 11:10. Maar ik ben het daar niet mee eens, ik vind het minder gruwelijk dan homoseksualiteit. Kunnen jullie hier over oordelen? Zijn er ‘gradaties’ in gruwelijkheid?
7. In Lev. 21:20 staat dat ik niet bij het altaar van God mag komen als ik niet goed kan zien. Ik moet toegeven dat ik een leesbril heb, moet mijn zicht 100% zijn of is er ruimte voor discussie hier?
8. De meeste van mijn mannelijke vrienden onderhouden hun haar, zelfs het haar rond hun slaap. Nu is dit duidelijk verboden volgens Lev. 19:27. Hoe zouden ze omgebracht moeten worden?
9. Ik weet van Lev. 11:6-8 dat het aanraken van een dood varken me onrein maakt, maar mag ik nog wel voetballen als ik handschoenen draag?
10. Mijn oom heeft een boerderij. Hij overtreedt Lev. 19:19 omdat hij twee verschillende gewassen verbouwt op dezelfde akker. Zo ook zijn vrouw; zij draagt kleding gemaakt uit verschillende soorten stoffen (katoen/polyester). Hij vloekt en spot ook veel. Is het werkelijk noodzakelijk dat we het hele dorp samenbrengen om hen te stenigen? – Lev.24:10-16. Zouden we hen niet gewoon kunnen verbranden met alleen de familie, zoals we doen met mensen die slapen met een aangetrouwd familielid? (Lev.20:14)
Ik weet dat jullie deze dingen goed bestudeerd hebt en heel veel kennis op dit gebied hebt, dus ik ben ervan overtuigd dat jullie me kunnen helpen. Nogmaals bedankt om ons eraan te helpen herinneren dat Gods woord eeuwig en onveranderlijk is.
Jullie mede forumlid,
Jeewee
schelpje3 schreef:Bij ons in de kerk en in honderden andere, wordt op zondagmorgen de 10 geboden voorgelezen!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten