Collateral schreef:Ik bedoel: echte vrijheid bereik je niet door te vechten, zoals je ook geen maagdelijkheid bereikt door te copuleren. Vechten is een uiting van gebondenheid.
Caligula schreef:Indien je bovenstaande opmerking in een religieuze context zou maken, dan zou ik er wat mee kunnen. Echter in de politieke context snijdt je opmerking geen houdt. En aangezien de realiteit juist een politieke context betreft, ben ik van mening dat strijd de enige wijze is waarop je zaken kunt afdwingen.
Machiavelli schreef:Dat klinkt heel ehm, boedhistisch, maar hoe bedoel je dat precies?
Machiavelli schreef:[...] er zal op deze aarde dan ook geen echte vrijheid of vrede zijn. Maar dat betekent nog niet dat die beperkte, relatieve vrijheden niet de moeite waard zijn om te bevechten.
Tja, het is maar net wat je het belangrijkst vindt. Religie boven politiek of politiek boven religie. Het laatste is over het algemeen de norm, maar wie zijn religie serieus neemt heeft mijns inziens weinig met politiek. Politiek draait om het bewerkstelligen van allerlei wereldse, tijdelijke zaken, waar religie draait om 'het enige wat nodig is'.
Wat ik bedoel: wat betreft dat enige heb je niets aan geweld. Geweld is een.. eh...
geweldige manier om de soap-opera die 'de wereld' heet draaiende te houden (zoals ik al zei: geweld leidt tot nieuw geweld), maar wie zijn religie (en dan bedoel ik niet de uiterlijke vormen) serieus neemt heeft daar weinig mee.
Caligula schreef:Ja, alleen gaat het wel om een beperkte, relatieve vrijheid. Een vrijheid die gepaard gaat met het idee dat het gevecht dat eraan vooraf ging gerechtvaardigd is, wat weer de kiem is voor een volgend gevecht, want meningsverschillen zullen er altijd zijn tussen mensen.
Alle vrijheid is natuurlijk relatief, echter dan wil niet zeggen dat je als mens je kunt onthouden van het strijden voor deze vrijheid.
Waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij roept de Bijbel je er juist toe op om je van geweld te onthouden.
Machiavelli schreef:Collateral schreef:Pas wanneer die meningsverschillen (en de consequenties daarvan) geaccepteerd worden is er geen noodzaak meer om te strijden.
Sommige meningsverschillen zijn niet te overbruggen, zelfs als we dat zouden willen, wat ik ten zeerste betwijfel. En ik geloof dat ik hier de geschiedenis aan mijn zijde heb.
Zeker. Ik propageer dan ook niet het overbruggen van die verschilllen, maar het accepteren ervan.

Caligula schreef:Pas wanneer die meningsverschillen (en de consequenties daarvan) geaccepteerd worden is er geen noodzaak meer om te strijden. Dat vergt een behoorlijke dosis zelfverloochening of zelfs zelfopoffering, maar volgens Jezus hoeven we daar niet bang voor te zijn: 'En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.' (Mattheüs 10:28)
Dit is leuk als iedereen in Jezus en zijn denkbeelden zou geloven. Echter de grote meerderheid van de wereldbevolking vindt de woorden van Jezus niet heel relevant.
Aha, dus sluit jij je daar maar bij aan?
Machiavelli schreef:Collateral schreef:Dat vergt een behoorlijke dosis zelfverloochening of zelfs zelfopoffering, maar volgens Jezus hoeven we daar niet bang voor te zijn: 'En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.' (Mattheüs 10:28)
Daar niet bang voor zijn betekent toch geenzins dat we lijdloos moeten toezien als anderen lijden?
Nee, het betekent de afwezigheid van de noodzaak tot geweld. Jezus was een bewogen mens, maar deed hoegenaamd niets aan de Romeinse overheersing - een onderdrukking waar de Joden behoorlijk onder hebben geleden.
Caligula schreef:Gandhi heeft overigens ook het een en ander bereikt zonder (fysiek) geweld.
Zeker, en het resultaat is een kernmacht.
Dat vind ik redelijk vergezocht. Je zou zo ook kunnen beweren dat de holocaust het resultaat is van wat Jezus bereikt heeft. Dingen die in elkaars verlengde liggen hoef je nog niet als oorzaak en gevolg te zien.